IB ja maatiaiskanakannat

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Xaus

Re: IB ja maatiaiskanakannat

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Jos tuohon mennään, niin mä suljen katraani muulta maailmalta. En saastuta muita omilla tyrniksilläni (jos me nyt positiivisia ollaan). :smt019 Lopetan nuo vasta pakon edessä. :smt010

Mut siis ideana hyvä tuo Rusinan ehdotus. :smt045
lautapihti
silkki

Viesti Kirjoittaja lautapihti »

Teoriassa varmaan hieno ajatus,millä sitten varmistettais ettei kannat sekoittuis keskushautomolla,ja jos nyt olis ib.n kans niin paha tilanne että se on jo levinny
joka puolelle maata niin autaako se mitään että olis IB positiiviset ja IB negatiiviset,vaatis meinaan todella tiukat hygieenia toimenpiteet,tuotantokanaloiden tapaan,onko kanaharrastuksessa mitään mieltä enää jos kanat pitäis pitää sisätiloissa,ettei luonnonlinnut tai tuuli levitä tautia,eikä kanalaan voi päästää vieraita,kanoja hoitamaan mennessä pitää vaihtaa kenkiä ja vaatteita,kyllähän maatiaiskanan kuuluu päästä pihalle kuopsuttamaan,sairastuuhan kana jos sen pitää olla vain sisällä,stressin ne siitä vain saa,nyt kun on tuo ulkonapitokielto niin millä siitä saa varmuuden ettei luonnonlinnut levitä tauteja ulkonapitokieltoajan jälkeen kesällä,kassakaappi olis varmin tautien varalta mutta onko se sitten enää kanan hyvinvointia :smt017 .
Mitä tulee tähän ib negatiivisyyteen sielä keskushautomolla,millä varmistetaan että jos tänään on negatiivinen on sitä myös huomenna,mitäs sitte jos keskushautomoon pääsiskin jostain ib positiivinen munaerä,eli toisinsanoen ib testit pitäis teettää aina ennen munien lähettämistä hautomoon,kenen pers.. eiku rahatilanne sen kestäis :smt017 ei ei,, ei tästä tuu enää mitää :smt010

Voi RUSINA ku mä nyt heti heitin sun idean päälle synkät pilvet,,mietitään mietitään :smt017 :smt014 ,...maattareita pidän ehkä jatkossaki ,säilyttäjänä jatkamista mietin

MUOKS.luin uudelleen tuon rusinan idean,ymmärsin sen ekakerralla vähän väärin,sepustin tuon pitkän kirjoituksen enkä viitti sitä enää muuttaa kai siinä jotain idean aihetta sivuavia ajatuksia voi löytyä niin olkoon nyt tuossa...
fasunen

Viesti Kirjoittaja fasunen »

^Itselläni on käynyt ihan sama mielessä :smt003
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mitä omaan tilanteeseen tulee, niin en mäkään ole omia lintujani lopettamassa vaan aion ne pitää vaikka positiivisia yksilöitä ovatkin :smt045. Jo pelkästään siitäkin syystä, että mulla on muitakin rotuja kuin maattareita. Ja omia persooniaan nämä ovat jokainen kotko. Hautomakoneessa on edelleen kehittymässä ilmismunia ja aion kyllä omaa ilmisporukkaani lisätä ja säilyttää omassa kanalassani kuten tähänkin asti, vaikka en pysty niitä enkä niiden tipuja kenellekkään myymään. Harmittaa suunnattomasti kun aika laaja ilmisten geenivaranto on nyt täällä suljettuna ja poissa pelistä. Vaikka säilyypä se näinkin. No tuottavatpa noi tirpat kuitenkin mulle iloa :smt050. Tämä oma nykytilanne nyt on sanan varsinaisessa merkityksessä SÄILYTTÄMISTÄ, kun ei kerta voi myydä :smt005.

Heitin vain ajatuksen poikasen ilmaan pyörimään, eihän tuommoinen systeemi varmaankaan toimisi kunnolla kuin esim. MTT:n hoitamana ja rahoittamana. Ja tosiaankin nykysysteemin rinnalla, ei suinkaan sitä korvaavana. Hygienia ja tautitestaukset pitäisi olla tuotantokanaloiden luokkaa ja siltikin tirput olisivat luultavasti uudessa kodissaan pian IB-positiivisia. Ideana oli lähinnä se, että näitä karanteenissa olevia sukulinjojakin saataisiin uusille harrastajille, jotka yrittävät IB:tä välttää.

Täytyy vain toivoa, että karanteeniin joutuvat maattariparvet pääsevät vielä joskus pois karanteenista ja niiden tipuja voi markkinoida. Hurjin eilen kuulemani huhu kertoi jopa kahden vuoden karanteenista!!!! Toivottavasti sillä ei ole mitään todellisuuspohjaa. Viranomaiset eivät ole mulle osanneet sanoa mitään karanteenin pituudesta eikä tulevaisuudennäkymistä.

Onko muilla sekopäisiä ideoita???? :smt004 Pelkkä "voi voi" ja "ärrrrrr murrrrr" kun ei auta yhtään positiivisen tuloksen takia eristyksissä olevia...
mik

Viesti Kirjoittaja mik »

siitosmunat on varmaan hyvä keino geenipoolin säilyttämiseksi.

Ei oikeen osaa sanoo mitään järkevää, kun ei ole tiedossa, et kuin laajalle levinnyt ja onko järkeä alkaa pysäyttämään.

Kova paikka kyl on, jos pitäis omat kanat lopettaa. (ja mä oon hermoraunio, ku en oo saanut vielä tulosta).

Ja jos mennään siihen, et osa tiloista on "IB-karanteenissa" ja MTT haluaa pitää kannat mahdollisimman IB-vapaina, niin silloin mun mielestä mtt:n tulee neuvotella tai maksaa säilyttäjille testi. Kuin usein ja missä vaiheessa ne sit otetaanki. Ei toi IB nyt niin herkästi tartu, ainakin ellä sano mulle, et voi pitää rauhassa ulkona (katetussa) kun täs ei oo niin lähellä muita kanaloita.
Rusina

lautapihti kirjoitti:millä sitten varmistettais ettei kannat sekoittuis keskushautomolla
Ei mikään ylitsepääsemätön ongelma, saadaanhan me harrastajat omassakin kanalassa pidettyä rodut erillään.
mitäs sitte jos keskushautomoon pääsiskin jostain ib positiivinen munaerä,eli toisinsanoen ib testit pitäis teettää aina ennen munien lähettämistä hautomoon
No, kun siitä justiinsa on kysymys, että viruksen ei pitäisi periaatteessa siirtyä desinfioidun munan mukana asiatuntijoidenkaan mukaan. Ja lähetyksen aikana tulee automaattisesti jonkinlainen karanteeniaika. Virus ei elä pitkään ilman kanaa, eikä muna ole kana.
Teoriassa on mahdollista, että akuutisti sairas kana erittää kehittymässä olevaan munaan virusta, mutta viruksen saaneen tipun pitäisi abortoitua jo munassa eikä koskaan kuoriutua. Siten se ei olisi tartunnan levittäjä (ellei kuoriutumattomia munia avata). Olen jutellut useammankin tutkijan ja muun asiantuntijan kanssa tästä muna/virus asiasta, joten pitäisi olla faktaa eikä mutua. Jos muna on puhdas, särötön ja desinfioitu, niin sen ei pitäisi toimia viruksen levittäjänä.

Munalähetyksissä pakkaus on se todennäköisin viruksen siirtäjä. Ja sekin on epätodennäköistä. Siitosmunien myyntiä karanteenitilalta ei muuten ole säännöissä kielletty, ainoastaan elävien eläinten. Tätä kysyin. Siitosmunien myyntiä kuitenkin koskee tuotevastuulaki, eli myydessä pitää mainita tilan IB-positiivisuudesta ja viruksen mahdollisesta siirtymisestä myynnin yhteydessä. Toivottavasti kukaan ei tästä tiedosta huolimatta nyt myy siitosmunia positiiviselta tilalta negatiiviselle!!!!!!!! Tai kellekkään muullekkaan. Antaa viranomaisten ensin rauhassa selvittää nykyisen tartunnan laajuus.
Bean

Viesti Kirjoittaja Bean »

Sen ainakin tiedän, että meidän kanoja ei myöskään kukaan tule lopettamaan.."syödään" vaikka kaikki itse ennen kuin niitä tulevat "lahtaamaan". Ovat niin kyllä tärkeitä ja rakkaita. :smt007

Aika hurjalta kuulostaa Rusinan ajatus, ainakin näin pikaisesti luettuna...tuli mieleen heti, että meillä on satojen/tuhansien munien hautomo, josta sitten melkein liukuhihnalta tipuja putkahtelee myyntiin....yhtä lailla niitä munia voi jokainen itse desinfioida kotosalla ja toimittaa sitten niitä munia tarvitsevalle/hautovalle, joka vielä ennen hautomista desinfio munat jne. Kyllä keskushautomo-idea on aika kaukana perinteisestä maatiaiskanan kasvatuksesta...ei tehdä tästä hommasta mitään massatuotantoa tai liian vaikeaa? Kyllä ne tiput siitä IB-positiivisiksi kuitenkin tulevat ennen pitkää ja kuka tuollaista systeemiä rahoittaisi? Menisi varmaan vähän turhan byrokraattiseksi koko homma ja joku taho alkaisi ottaa "pientä" taloudellista hyötyä ja sanella hinnan, joka itseään miellyttää. Tuskin kukaan tuota ilmaiseksi tekisi. Eli hinnat pompsahtaisivat ihan varmasti ylöspäin ja reippaasti...Todellisuudessa siis tulisi vaan yksi välikäsi enemmän ja tästä tulisi liian teollista/kaupallista/byrokraattista.

IB, mikäli se meidän kanoissamme on, niin kyllä on taas HURJASTI vouhotettu ja liioiteltua tautia!!! Piikkiöläiset ovat kaikki oireettomia, tipuja on kuoriutunut hyvin, tiput kasvavat hyvin, kanoilta tulee munia, ei yhtään heikkokuorista, ketään ei ole kuollut jnejne... Jos jotain rajoituksia tulee tai uhataan lopettamisella, niin morjens. Onko kukaan muuten kysynyt tutkijoilta, että mihinkä 1970-luvulla yleisesti todettu IB-virus on maatiaisista tässä välissä kadonnut??? Ihmettelen vaan, jos kerran jää kanaan pysyväksi ja on jatkossakin mahdollinen viruksen levittäjä. Jos se on luonnollisesti karsiutunut pois, eli viruksen saaneet ovat kuolleet, niin eikös nyt sitten virus häviä jälleen yhtälailla ja maatiaiskanakannat jatkossa taas entistä taudinkestävämpiä???
Rusina

Kukaan ei ole tainnut aivan täysin ymmärtää mun ajatustani, johtuneeko siitä että sitä univajeessa ajatukset harhaillen kirjoitin :smt003. Ajatuksena ei ollut mikään julmetun iso tuotantolaitos, vaan se että haudontapaikalla ei olisin kytköksiä muuhun siipikarjaan ja hygienia olisi eri tasolla kuin näissä meidän pikku kanaloissa. Unohdetaan koko ajatus :smt045.

Ongelma mun kannaltani (ja muiden positiivisten säilyttäjien) on se, että tällä hetkellä en pysty itse myymään näitä munia toiselle harrastajalle haudottavaksi. Tai lain mukaan pystyn, mutta se on moraalisesti poissuljettu vaihtoehto.

Toistan varmaan tuhannen kerran, että VIRANOMAISET EIVÄT MÄÄRÄÄ YHTÄÄN KANAA LOPETETTAVAKSI, sen he ovat itse kertoneet, siihen heillä ei ole valtuuksia. Kouvolan tuotantokanalan kanakanta on uusittu, mutta se johtuu siitä että se oli heille taloudellisesti järkevin vaihtoehto, ei pakkotoimenpide. Heillä oli oma vakuutus, joka korvasi menetyksen, valtio ei niitä IB:n takia korvaa.

Viranomaiset eivät tiedä mistä tauti on tullut eivätkä sitäkään onko sitä aina ollut, kysytty on. Myöntävät ettei alkulähde varmaan koskaan selviä, mutta tutkimuksia kuitenkin jatketaan. Kukaan (viranomaisetkaan) ei vielä tiedä, miten IB-tilanteen suhteen edetään. Tutkimuksia tehdään harrastekanaloiden lisäksi koko ajan myös tuotantokanaloissa, ei tämä ole mikään "harrastekanala-jahti". Karu totuus vain on, että tuommoisen koneiston pyörät pyörivät hitaasti, enkä haluaisi kanoineni kököttää sitä loputonta aikaa karanteenissa, loppuu kärsivällisyys.... :smt019.

* Tästä vuodatuksesta tuli nyt osa ihan väärään topikkiin, mutta olkoon. Lähden laskemaan montako uutta tipua on kuoriutunut :smt050 *
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Minäkin oon pyöritelly päässäni ideaa joka sivuaa Rusinan keskushautomoideaa. Tosin mun ajatus on ollu paljon "pienempi", eikä kai edes toteuttamiskelpoinen.

Eli ajatuksena on pyörinyt, että jos meillä on IB, niin voisi haudottaa tiput puhtaassa paikassa ja antaa kasvaa siellä kunnes oma tila on desifioitu. Painotus sanalla voisi, ja en omalla kohdalla pidä tätä hyvänä ideana monestakaan syystä. Ensteksikin koska silloin kaikki nykyiset kanat pitäisi lopettaa ja varsinkin siksi idea on toimimaton koska uskon että uusi tartuta tulee kumminkin jostain ihmisten mukana jos tartutaa on niin paljon kuin nyt näyttäisi olevan. Mutta ehkä tämä voisi toimia jollain joka ei ole tekemisissä muiden kanojen pitäjien kanssa? Tai työssä jossa kohtaa niitä, toisia kanaloita ei ole lähellä, lasten koulukavereilla ei ole kanoja... Mutta kaikkea sitä tulee kokeita odottaessa mietittyä, tuntuu jo itsestäkin että pitäisi saada ajatukset poikki siihen asti kun IB:n laajuus selviää. Mutta silti vaan mietintä jatkuu..
Rusina

Smari, mun ajatus lähti samanlaisesta liikkeelle kuin sullakin. Mulla ois sopiva paikkakin siellä meidän kesäpaikalla, mutta kukas ne siellä hoitais, kun matkaa on ja nämäkin täällä pitää huolehtia :smt017. Lähinnä mahdollisten myyntitipujen (tulevaisuudessa) haudottamiseen pitäisi keksiä joku konsti, itelle kelpaa kyllä nämä kotihaudotut ib-tiput. Mun ei tartte enää pähkäillä testitulosta, joten nyt askarruttaa enemmän kanahomman tulevaisuus.
vetehinen

Viesti Kirjoittaja vetehinen »

Kyllä varmaan joku ratkaisu löytyy, mikäli tarvitaan tuollaista hautomoa. Odotellaan nyt, että kaikkien testattujen tulokset tulevat, sitten on helpompi suunnitella. Mutta kyllä munkin päässä kieltämättä on kehittynyt jos jonkulaista suunnitelmaa, vaikkei mitään tietoa vielä olekaan...
Nyt on muuten niinkin, että jotkut kontaktitilat ovat kieltäytyneet verinäytteistä kun ell on soitellut. Sehän tarkoittaa sitä, että vaikka kuinka "saneerattaisiin" positiivisia tiloja, tauti todennäköisesti jää Suomeen ja pulpahtaa taas piankin esiin.
sisu65

Viesti Kirjoittaja sisu65 »

Meillä oli Rusinan tästä asiasta vähän juttua kun keskenään kirjoiteltiin :smt002 .
smari kirjoitti:Minäkin oon pyöritelly päässäni ideaa joka sivuaa Rusinan keskushautomoideaa. Tosin mun ajatus on ollu paljon "pienempi", eikä kai edes toteuttamiskelpoinen.

Eli ajatuksena on pyörinyt, että jos meillä on IB, niin voisi haudottaa tiput puhtaassa paikassa ja antaa kasvaa siellä kunnes oma tila on desifioitu. Painotus sanalla voisi, ja en omalla kohdalla pidä tätä hyvänä ideana monestakaan syystä. Ensteksikin koska silloin kaikki nykyiset kanat pitäisi lopettaa ja varsinkin siksi idea on toimimaton koska uskon että uusi tartuta tulee kumminkin jostain ihmisten mukana jos tartutaa on niin paljon kuin nyt näyttäisi olevan. Mutta ehkä tämä voisi toimia jollain joka ei ole tekemisissä muiden kanojen pitäjien kanssa? Tai työssä jossa kohtaa niitä, toisia kanaloita ei ole lähellä, lasten koulukavereilla ei ole kanoja... Mutta kaikkea sitä tulee kokeita odottaessa mietittyä, tuntuu jo itsestäkin että pitäisi saada ajatukset poikki siihen asti kun IB:n laajuus selviää. Mutta silti vaan mietintä jatkuu..
Smarin kanssa samoilla linjoilla.
Rusina

Kyllähän se on nyt niin, että jos noihin "saneerauksiin" mennään, niin koko maatiaiskanan säilytysohjelmalle saa haistattaa pitkät. Mulla ainakin menee silloin lopullisesti luotto viranomaisiin, enkä piittaa mistään virallisista säilytysohjelmista. Enkä usko että' kovin moni muukaan harrastaja sitten enää lämpenee viralliselle säilyttämiselle ja haluaa olla minkään sortin rekistereissä. Rekisteriin voi aina ilmoittaa lopettaneensa kananpidon ja häipyä IB-positiivinen kanapari kainalossaan perämettiin. :smt019. KELE!
Viktoria

Viesti Kirjoittaja Viktoria »

Kyllä viranomaisetkin tietää ton ^, eli ei oo mitään järkeä ruveta saneeraamaan kaikkia rekisteröityneitä. Johtaa vaan siihen, että kanat menevät "maan alle".
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Aivan. Eli, elekää vetäkö pulttia, tästäkin selevitään. Jos Ruotsissa on antaneet tälle periks, tääläkin on pakko. LEPO!
Vastaa Viestiin