Noniin, ensimmäinen haudonta päättyi surkeaan epäonnistumiseen,kun 25:stä munasta 21 lähti kehittymään ja lopputuloksena kuitenkin 0 tipua
Omat epäilykseni minulla kyllä on siitä, että mikä meni vikaan, tässä summaus:
1) Lämpötila
Lämpötilaa ylläpidin kolmella 8W loisteputkella. Putkista yksi hajosi noin hautomapäivän numero 13 kohdalla ja oli pimeänä noin 12 tuntia. Tällöin lämpötila laski noin 35:een. Sama homma kävi sitten uudestaan vielä hautomapäivän 19 kohdalla.
2) Ei tuuletinta
Hautomakoneessa ei ollut tuuletinta ollenkaan, joten lämpötilat olivat tosi epätasaiset ympäri konetta.
3) Ei termostaattia
Koska en osannut tähän hätään rakentaa termostaattia, niin valitsin sellaiset lamput, joiden avulla lämpötilan sai juuri ja juuri oikeaksi. Eli siis aika "alitehoiset" lamput. Tämä sitten johti siihen, että kun kansi avattiin (kääntöä yms varten) niin lämpötilan nouseminen takaisin optimiin kesti tooooodella kauan.
Mitä nyt sitten? No eilen illalla rakennettiin naapurin emännän kanssa se tuuletin täältä muniksesta löytyneiden kuvallisten ohjeiden avulla, eli vanhasta laturista ja tietokoneen tuulettimesta. Lampuksi laitan tällä kertaa helposti vaihdettavan hehkulampun, jonka voin vaihtaa "varmuuden vuoksi" parikin kertaa haudonnan aikana. Munien kääntöön olen rakennellut "ritilän", jonka avulla saan munat käännettyä ilman kannen avausta

Mutta vielä se termostaatti-homma mietityttää.
Eli olen aivan TOTAALISEN uuno sähköhommissa, mutta kuvallisten ohjeiden avulla kasaan vaikka helikopterin maailmansodan jäämistöistä

Eli löytyisikö jostain todella TO-DEL-LA selkokielisiä ohjeita siitä, miten saan ohjattua termostaatilla lamppua/pistorasiaa/jatkojohtoa? Olen ymmärtänyt, että termostaatteja löytyy vaikka akvaarion lämmittimistä ja vesivaraajista ja vaikka mistä, mutta kikka tässä onkin se, että kuinka pirussa mun pitää ny sitten tinata se kiinni ja mihin ja miten päin?
Kanojen kanssa muuten kaikki ok, parhaimmillaan on pesässä siis 5 munaa päivässä

Nyt olen munia kerännyt haudottavaksi, ja niistäkin olisi kysymys, että kannattaako noita pienempiä munia hautoa myös, eli onko mahdollista että noista melkein puolet pienemmistä voi myös tulla ihan normitipuja? (tyhmä kysymys..)
Niin, ja sitten vielä kysymys, että minkä IHMEEN takia Leonardo Mikey (kukkomme) kiekuu aamulla hullun lailla? Siis ainakin 4-5 kertaa minuutissa kailottaa menemään ulkotarhasta. Ja tätä jatkuu noin pari tuntia, aina välillä viiden minuutin tauko ja sitten taas huutaa kuin hengen hädässä seuraavat 10 minuuttia... Onko sillä joku miehuuden osoitus siellä vai...? Sitten rauhoittuu, kun menen päästämään ne ulkotarhasta pihaan vapaaksi, ja kiekuminen on harvemmassa. Tekeekö sen mieli jaloittelemaan, ja tarkistamaan reviiriä? Pitäiskö ruveta jättämään tarhan ovi yöksikin auki, niin pääsee Leo heti aamusta pullistelemaan tontille, että "nämon mummaita, mummaita, kukkokieKUU"