Puhtaita maatiaisia, voisitteko suositella mitä kantaa?
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
anssiu
Re: Puhtaita maatiaisia, voisitteko suositella mitä kantaa?
E- Savossa on kiuruvetistä kantaa minulla Haukivuorella, Hirvensalmella(Maatikko), Mäntyharjussa(TolHeidi) ja P-Savossa Suonenjoella(Mika). Kaikki säilyttäjiä. Jos et halua lähteä merta edemmäksi kalaan, niin lämpimästi tervetuloa tutustumaan tirppoihini 
-
katiska
Jyväskylästä löytyy tyrnäväläistä kantaa!Suppis kirjoitti: Onko tietoa muuten näin että kellä ois etelä-savossa tyrniksiä? ja siis möisi siitosmunia?
-
Suppis
hö mites mie löysin juvaltakin tyrniksiä ainakin säilyttäjälistan mukaan??
ANSSIU mää soitin sulle eilen
nähdään lauantaina
Jaa mites muuten mistä löytyisi helposti sellasii jalkamerkkejä että voisi sitten jossain vaiheessa erottaa ne "uudet tulokkaat" sitten.. vai mitä ne jutut nyt onkaan nimeltään
ANSSIU mää soitin sulle eilen
Jaa mites muuten mistä löytyisi helposti sellasii jalkamerkkejä että voisi sitten jossain vaiheessa erottaa ne "uudet tulokkaat" sitten.. vai mitä ne jutut nyt onkaan nimeltään
-
omena
Kyllä tyrnistenkin säilyttäjiä taitaa olla jo aika hyvin pitkin Suomea
Tuovisen Tiinalta saa ajantasaisen listan, kaikki säilyttäjäthän ei täällä muniksessa pyöri. Päädyit mihin päädyit niin tosi kiva että puhtaisiin maatiaisiin
(vaiks tietty tyrnikset on parhaita
)
TIpuja voi merkata erivärisillä pienillä nippusiteillä. Me ollaan ostettu biltemasta omamme.
TIpuja voi merkata erivärisillä pienillä nippusiteillä. Me ollaan ostettu biltemasta omamme.
-
Muusa
No meillä ei oo ikinä ollut yhtään kiukkuista tai muuten huonoluonteista kanaa. Tietty kiukkuisuushan on kukolle luontaista, pitäähän sen vartioida ja puolustaa kanarouviaan. Virkaintoisimmat vaan eivät ymmärrä ettei talonväki tai vieraatkaan ihmiset ole uhkatää on kehno, nääs meillä on super kiltti kukko, mutta onko se yleistä siksi että emot on vihaisia ja opettavat tipit samoille tavoille vai että menee oikeesti verenperintönä?
Riippuu siitä miten käy geenilottoarvonnassa, ei välttämättä yhtään, oikein huonolla tuurilla kolmannes. Minusta sulkajalkageeniä on lyhyellä aikavälillä saatu tosi hyvin karsittua. Tyrnäväläinenhän ei ole ainut maatiaiskanakanta jolla sulkajalkaisuutta esiintyy, joskin tyrnäväläisillä sulkajalkaisuus on ymmärtääkseni yleisintä ja ainakin siitä eniten ääneen puhutaan.Okei jos aatellaan pesue jossa on 20tipua niin noin kuinka suuri prosentti tulee karvajalkoja??
-
fasunen
Jos kiukkuiset kukot pelottaa voin suositella piikkiöläisiä! Meillä on ollut vuosia sitten yksi kiukkuinen kukko ja meillä on sentään ollut kymmeniä piikkiöläiskukkoja 
-
Suppis
No lasten takkii mie halluun ettei tartte peljätä selekäänsä kääntää tai jättää lapsia ruokkimaan kanoja tms..
-
Rusina
Piikkiöläiset ovat hyväluonteisia, ainakin kaikki meillä olevat. Ovat aika rauhallisia kavereita ja värikirjo on yhtä runsas kuin tyrnäväläisillä, vaikka sitä ei piikkiöläisten omistajat niin hirmusti mainostakkaan
. Eikä ole sulkajalkoja. Noi on ne syyt, miksi meille tuli "kakkos-kannaksi" piikkiöläisiä.
Ehdottomasti mun täytyy mainostaa myös ilmajokista kantaa, vaikka ne ovatkin "tylsemmän"(?) värisiä kuin moni muu kanta. Ovat luonteeltaan aivan huippuja, positiivisesti vilkkaita, rohkeita kanoja ja kilttejä kuin mitkä. Äkäiset kukot ovat harvinaisia. Lisäksi munivat jo nuorena ja hautovat ihan hyvin. Nämä ovat
. Miinuksena ovat joskus esiintyvät jalkahöytyvät.
Mutta jos asuisin Etelä-Savossa niin ottaisin ilman muuta kiuruvetisiä
. Joskus on ollut niitäkin ja kokemukset ovat pelkästään positiivisia. Ovat aitoja maatiaisia! (Tai sitten koittaisin saada jotain harvinaisimmista maatiaiskannoista.)
Ehdottomasti mun täytyy mainostaa myös ilmajokista kantaa, vaikka ne ovatkin "tylsemmän"(?) värisiä kuin moni muu kanta. Ovat luonteeltaan aivan huippuja, positiivisesti vilkkaita, rohkeita kanoja ja kilttejä kuin mitkä. Äkäiset kukot ovat harvinaisia. Lisäksi munivat jo nuorena ja hautovat ihan hyvin. Nämä ovat
Mutta jos asuisin Etelä-Savossa niin ottaisin ilman muuta kiuruvetisiä
-
Maatikko
^Rusina, komppaan:
Etelä-Savossa tosiaan on meitä kiuruvetisten pitäjiä, ja vaikka kusti polkeekin siitosmunia ympäri Suomen, niin kyllä se vaan on kätevää että on samalla seudulla saman kannan kasvattajia.
Kiuruvetisethän ovat myös värikkäitä, hyviä hautomaan ja munimaan, kelpo kanoja.
Etelä-Savossa tosiaan on meitä kiuruvetisten pitäjiä, ja vaikka kusti polkeekin siitosmunia ympäri Suomen, niin kyllä se vaan on kätevää että on samalla seudulla saman kannan kasvattajia.
Kiuruvetisethän ovat myös värikkäitä, hyviä hautomaan ja munimaan, kelpo kanoja.
-
Mimm@
Täällä kans yks joka on harkinnut toista kanaparvea. Ennestään on noita hybridejä ja kukko on mikä lie Aapiskukon värinen.
En halua hävittää näitä muninnan ammattilaisia, mutta olisi kiva perehtyä ihan puhtaisiin maattareihin, ja olen kanssa ajatellut kiuruvetisiä.. Mutta vielä tässä on aikaa miettiä. Mutta paikat olisi jo katsottuna, ja tarhapaikatkin katsottuna..
En halua hävittää näitä muninnan ammattilaisia, mutta olisi kiva perehtyä ihan puhtaisiin maattareihin, ja olen kanssa ajatellut kiuruvetisiä.. Mutta vielä tässä on aikaa miettiä. Mutta paikat olisi jo katsottuna, ja tarhapaikatkin katsottuna..
-
mika
joo heitän minäkin oman lusikkani soppaan.minun mielipide on, pidä joko sekalaisia tai maatiaisia.sekarotuisia maatiaisia ei ole olemassakaan on joko sekarotuisia tai maatiaisia ,eli vähän niinkuin koirissa,jos ajokoiran astuttaa susikoiralla pennuista ei tule susikoiria tai ajokoiria vaan sekarotuisia.vaikka kahta maatiaistyyppiä risteyttää keskenään poikasista ei tule maatiaisia vaan sekarotuisia,helpoimmalla pääset kun hävität sekarotuiset pois ja otat maatiaisia,tyypillä ei niin hirveästi väliä,kaikilla omat kannattajaryhmänsä jos et ole valmis hävittämään vanhoja pois älä ota samaan parveen maatiaisia ei niistä ota kukaan selvää mitä ne poikaset on,ei ainakaan maatiaisia.oli aika vaikeesti muotoiltu,mutta jospa joku tajuais pointtini,kiuruvetiset on aikas kivoja minun mielestäni.varmiten saat maatiaisia säilytysohjelmasta.itse tein joskus vaikean päätöksen laitoin sekaparveni autuaammille metsästysmaille,ja aloitin alusta nyt on sitten oikeita maatiaisia vain yhtä tyyppiä sekoitus vaaraa ei ole. 
-
Mimm@
^Jos viittaat miun viestiini, niin ei ole tarkoituskaan sekoittaa noita hybridejä ja maattareita. Haluan pitää parvet erillään, enkä todellakaan halua tuottaa hybridi-maatiaisia.
Nää hybridit on siitä kivoja, että munia tulee tasaisesti eikä haudontaviettikään katkaise munintaa. Siksi maattarit olisi hyvä kakkosparvi..
Nää hybridit on siitä kivoja, että munia tulee tasaisesti eikä haudontaviettikään katkaise munintaa. Siksi maattarit olisi hyvä kakkosparvi..
-
Suppis
Mika: mä oon sitä mieltä että kyllä ottaa selvää, en tiiä kommentoitko mua, mutta mulla on mielestäni hyvä suunnitelma jota aion toteuttaa.
mä nääs haudotan omilla noilla sekarotuisilla puhtaan rodun munia ja ne eivät mene sekaisin koska merkkaan ne sitten n. kuukauden iässä selkein jalka merkein.
itse haluan ehdottomasti emon alla kehittyneitä ja kasvaneita tipuja koska mielestäni niillä on vaistot paremmin sitten hallinnassa.
ja jopa oon sitä mieltä että tuo konehaudonta ei ois pitemmän päälle hyvä juttu jos jalostusta ajatellaan..
.. JA HUOMAUTAN ETTÄ nää on mun omia mielipiteitä
Ja noista "sekarotuisista" aion päästä eroon sitä mukaa kun puhtaat rupeavat munimaan ja saan niitä lisää. joko myyn tai laitan kuoppaan jos ei kunnon kotia löydy, mie en mihinkään pahvilaatikkoon niitä myy elämään.
tää on muuten hauska topic sillä tästä vähä niiku näkee että ketkä tekee tätä niiku ei niin vakavasti mutta tunteella kuitenkin ja toiset vakavasti ja tunteella
Noo mutta Tyrnäväläisistä haluaisin kysyä että kovinko monella ne osaa ite hautoa ettei mitään konetta tarvitse??
mä nääs haudotan omilla noilla sekarotuisilla puhtaan rodun munia ja ne eivät mene sekaisin koska merkkaan ne sitten n. kuukauden iässä selkein jalka merkein.
itse haluan ehdottomasti emon alla kehittyneitä ja kasvaneita tipuja koska mielestäni niillä on vaistot paremmin sitten hallinnassa.
ja jopa oon sitä mieltä että tuo konehaudonta ei ois pitemmän päälle hyvä juttu jos jalostusta ajatellaan..
Ja noista "sekarotuisista" aion päästä eroon sitä mukaa kun puhtaat rupeavat munimaan ja saan niitä lisää. joko myyn tai laitan kuoppaan jos ei kunnon kotia löydy, mie en mihinkään pahvilaatikkoon niitä myy elämään.
tää on muuten hauska topic sillä tästä vähä niiku näkee että ketkä tekee tätä niiku ei niin vakavasti mutta tunteella kuitenkin ja toiset vakavasti ja tunteella
Noo mutta Tyrnäväläisistä haluaisin kysyä että kovinko monella ne osaa ite hautoa ettei mitään konetta tarvitse??
-
Suppis
ja kyllä mä ostin ne "savitaipaleisina sekarotuisina", mutta ei tarvinnu olla hirveen iso äo että tajus ettei ny savitaipaleisilla oo tupsuja päässä
kivoja ovat olleet muuten, arkoja tosin, hirmu terveitä, kaikki ne elossa mitä en oo syöny
no mutta hyviä ovat olleet harjoitella tätä kanataivalta, mutta nyt ois aika "oikeiden siniveristen"
no mutta hyviä ovat olleet harjoitella tätä kanataivalta, mutta nyt ois aika "oikeiden siniveristen"
-
omena
Tuolla rotuesittelyssähän kerrotaan myös hautomainnokkuudesta, se on varmasti luotettavampi otanta kuin muutama meistä kertomassa moniko kana meillä on hautonut
Mä ostin viime loppukesästä 12 tyrniskanaa maalis-heinäkuun välillä syntyneitä, ja eka (vanhin) innokkain alkoi hautomaan jo heti syksyllä, keväällä mulla alkoi toinen innokas lättyilemään jonka sitten myin ja pienen tauon jälkeen hautoi uudella omistajalla ja vähän aikaa takasin hautoi tuo vanhin kanoista uudelleen sekä yksi toinen myös. Mun mielestä aika innokkaita siis
.
Ja tuosta kananvaistoista. Nehän ovat nimenomaan VAISTOJA, ei opittuja tapoja
Mulla on sekä emon alla haudottuja että koneella haudottuja enkä niiden käyttäytymisessä huomaa kyllä mitään eroa
.
Ja tuosta kananvaistoista. Nehän ovat nimenomaan VAISTOJA, ei opittuja tapoja