suositelkaa hyvää hautomakonetta
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: suositelkaa hyvää hautomakonetta
Mulla on talon lämmönvaihtelu 15-18 astetta ja kotitekonen vetää nyt varmaankin niiden takia tota 30-41asteen vieteriä. Kun vihdoin opin kunnolla käyttämään tota octagonin kosteudensäätelyä, siellä on kosteus ja lämpö pysynee hyvin. kosteus heittelee 41-47% ja lämpö 36.1-38.jotain.
ihan hirvee lämmön vaihtelu! Mun pikkumasiinassa lämpö pysyy 0,1 asteen tarkkuudella.
Pitäiskö kuitenkin vaan ostaa toinen tommonen pikkunen, haudontatulokset on ollut ihan priimaa kananmunilla, viiriäisillä tosin aika surkee (30 munaa, 2 tyhjää, 6 jäi kuoriutumatta) eli vähintään yhtä hyvän haluun ku toi...
Pitäiskö kuitenkin vaan ostaa toinen tommonen pikkunen, haudontatulokset on ollut ihan priimaa kananmunilla, viiriäisillä tosin aika surkee (30 munaa, 2 tyhjää, 6 jäi kuoriutumatta) eli vähintään yhtä hyvän haluun ku toi...
Opin siis nyt vasta jotenkin käyttään tota ilma-aukkoo
Tää eka haudonta ja kone säädetty perunoiden kanssa(ei ois pitäny) nyt on 7. päivä aloituksesta ja lämpö on 36.7 Seuraan nyt sekä lämmön että kosteuden tosta erillään ostetusta digimittarista, joka on munien seassa. Koneen oma mittari ei vaihtele ihan noin paljon(pitäiskö mun luottaa siihen ennemmin
) ja näyttää nyt tasan 38... Koneen oma mittarihan on munien yläpuolella ja toi digi niiden tasolla. Mutta 25 18 näyttää lähteneen ja riehuu hiukan munien sisällä.

Rcom:in koneet on ihan huippuja. Itselläni oli KingSuro. Tuli myytyä ja vaihdettua isompaan. Harmittaa kun menin myymään sen. Pitää jossakin vaiheessa ostaa uusi.
Mulla on rcom king suro 20 ja octagon 20. Ja covatutto 16, kaapissa jossa myös pysyy. Octagon on helppo puhdistaa (paitsi tuuletin) ja yksinkertaisuudessaan näppärä. Mulle harvapäälle sen kosteussäätö vaan tuottaa ongelmia, kun en muista tarkkailla vesisäiliöitä. Rcom on tosi näppärä kun pitää kosteuden itse. Sen huonoja puolia on äänekäs pumppu (häiritsee unta
) ja hankalasti muhdistettava "matto". Mulla rcom on kuitenkin se kone johon enempi luotan, johtuen kosteudensäätöautomatiikasta.
Tulossa on octagon 48, johon mahtuu enempi munia, ettei tarvis enää päälletysten pinota
.

Tulossa on octagon 48, johon mahtuu enempi munia, ettei tarvis enää päälletysten pinota

Mulla kans kokemusta molemmista rcom kingsurosta ja octagon mikä lienikään. Suro on helppo kone tälläselle lahopäälle joka ei viitsi kokajan olla säätämässä, sille annan täyden kympin ja sen vaikeesti puhdistettavan maton voi jättää sieltä koneesta poiskin. Octagonia sai aina olla säätämässä ja unohdin useimmiten kääntää sekä lisätä vettä, puhdistus oli niin kauan helppoo kunnes hokasin et sinne sisälle menee vettä kun pesee sitä tiskialtaassa. Siä sisällä on semmoset vaahtomuovihärpäkät ja iso magneetti ( tai semmonen rautatanko) jotka ei tykkää vedestä yhtään
Joten se pitäs aina purkaa atomeiks enenkuin sen pesee ja tietysti kaikki osat on ruuvattu pienillä ruuveilla yhteen. Surossa kaikki osat on vain pinkattu päällekkäin ilman ruuvveja, helppo purkaa pesuun.
Sitten näihin rcomin koneiden eroihin : surossa on ulkoinen vesipumppu ja tarvii siis ulkoisen vesiastian. 1,5l limupuollo kestää noin kolme koneellista hautoa. Huonoa on se et letkuun kertyy helposti ilmaa ja pumppu pitää ärsyttävää surisevaa änntä aina kun pumppaa. Siinä toisessa rcomin koneessa on sisäinen vesiastia jota täytyy täyttää muistaakseni kolmenpäivän välein. Muuta en siitä koneesta tiedä, kertokoon joku jolla semmoinen on, mutta käsittääkseni on ihan hiton hyvä kone kans.
Mulle saa kaupata käytettyjä suroja jos jollain on ylimääräsiä
Niin ja semmonen viel: joku mulle jossain sano et octagon on paljon halvempi kuin suro niin asiahan ei näin ole . Kannattaa tehä se hintavertailu octagonin kääntölaitteelisen koneen ja kingsuron välillä, ei kääntölaitteettomalla octagonilla joka on satasen halvempi kuin kääntölaitteellinen. Ja kummassakaan octagonissa ei ole vesipumppua joka taas tois lisälaitteena lisää hintaa. Samanlaisena pakettina kuin suro on, maksaisi octagon enemmän.

Sitten näihin rcomin koneiden eroihin : surossa on ulkoinen vesipumppu ja tarvii siis ulkoisen vesiastian. 1,5l limupuollo kestää noin kolme koneellista hautoa. Huonoa on se et letkuun kertyy helposti ilmaa ja pumppu pitää ärsyttävää surisevaa änntä aina kun pumppaa. Siinä toisessa rcomin koneessa on sisäinen vesiastia jota täytyy täyttää muistaakseni kolmenpäivän välein. Muuta en siitä koneesta tiedä, kertokoon joku jolla semmoinen on, mutta käsittääkseni on ihan hiton hyvä kone kans.
Mulle saa kaupata käytettyjä suroja jos jollain on ylimääräsiä

Niin ja semmonen viel: joku mulle jossain sano et octagon on paljon halvempi kuin suro niin asiahan ei näin ole . Kannattaa tehä se hintavertailu octagonin kääntölaitteelisen koneen ja kingsuron välillä, ei kääntölaitteettomalla octagonilla joka on satasen halvempi kuin kääntölaitteellinen. Ja kummassakaan octagonissa ei ole vesipumppua joka taas tois lisälaitteena lisää hintaa. Samanlaisena pakettina kuin suro on, maksaisi octagon enemmän.
Mahtaako tyhjän ja täyden koneen lämpöjen pysymisellä olla eroja kun meillä huonelämpötila vaihtelee 20-26 välillä ja toi Octagon on (tyhjänä koekäytössä) pysyny tiukasti säädetyssä, munaritilältä lämpöjä mittaan niin 37,4-37,6 on pysyny koko ajan. Covatutto 16 ei meinannu edes asteen tarkkuudella pysyä säädetyssä ja sen kanssa ongelmana oli erityisesti laitamunien viileämmät olot kun keskellä oli jo melkein liiankin kuuma. Jahka saan munat koneseen niin katsoo kuinka käy..
Tätä menoa ens vuonna hankin jonkun sadan munan koneen...
Tätä menoa ens vuonna hankin jonkun sadan munan koneen...

Kuulostaa siltä että pistän tuollaisen suron tilaukseen. Ei tarvii sitten olla jatkuvasti vahtaamassa.
Mulla on nyt tää:
http://www.hautomakone.fi/PublishedServ ... ode=rcPX20
ja oon kyllä to-del-la tyytyväinen.
http://www.hautomakone.fi/PublishedServ ... ode=rcPX20
ja oon kyllä to-del-la tyytyväinen.

Tuo Mimmin linkin Rcom20 (ja se isompi versio) ovat kai vielä parempia kuin king suro.
Mulla on rcom 20 pro USB. On silläkin ollut hankaluuksia kuoriutumisissa, vaikka onkin hieno ja automaattinen. Tosin en ole käyttänyt mahdollisuutta taulukoida tietokoneeseen kaikkia juttuja. Arvatkaapa miksi
Koskaan ei pojat ehdi kun tarttis, enkä taatusti jaksa odotella koneenkäyttäjiä. Meillä on myös isoin automaattinen Covatutto, tilattu vuosia sitten Italiasta ja hyvin toimii. Kun kerran saa säädöt kohdalleen, ei tarvitse pahemmin hypistellä.

Mulla Covatutto 16 ja lämmön kanssa ei ole mitään ongelmia, mutta kosteusmittari heiluu vuorokauden aikana laidasta laitaan. Ja olen ymmärtänyt että/kun se lamppu joka lämmittää konetta, kärähtää niin turha yrittää etsiä uutta samanlaista mistään
Kone käytössä nyt toista kertaa. Eka haudonta tulos; 2 ankkaa/10munaa (oli kyllä hedelmöittyneitä vain neljä). Nyt toiset kymmenen koneessa josta kolmas viikkoo menossa ja elossa neljä ankkaa/ 10 munaa (osa oli mennyt matkalla rikki ja yksi lopetti kehityksen ihan alkutaipaleella.
Joten vaikka kone on suht halpa (verrattuna noihin kahdensadan euron koneisiin) niin ei tuu halpoja tipusia tälläkään

Kone käytössä nyt toista kertaa. Eka haudonta tulos; 2 ankkaa/10munaa (oli kyllä hedelmöittyneitä vain neljä). Nyt toiset kymmenen koneessa josta kolmas viikkoo menossa ja elossa neljä ankkaa/ 10 munaa (osa oli mennyt matkalla rikki ja yksi lopetti kehityksen ihan alkutaipaleella.
Joten vaikka kone on suht halpa (verrattuna noihin kahdensadan euron koneisiin) niin ei tuu halpoja tipusia tälläkään

Mä ostin sen oman Covatuton mukaan varalampun, mutta yks tuttava sanoi että niitä lamppuja saa kyllä ihan kaupastakin. En oo sitten perehtynyt asiaan tarkemmin, mutta varmaan tuo EU:n hehkulamppukielto ainakin hankaloittaa uuden lampun etsimistä.Pirjo kirjoitti:Mulla Covatutto 16 ja lämmön kanssa ei ole mitään ongelmia, mutta kosteusmittari heiluu vuorokauden aikana laidasta laitaan. Ja olen ymmärtänyt että/kun se lamppu joka lämmittää konetta, kärähtää niin turha yrittää etsiä uutta samanlaista mistään![]()
Mun koneitten merkit on Rcom pro, King Suro ja Covatutto 54. Kaikki erilaisia ja kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. En edes osaa sanoa mitä noista pidän parhaana. Ehkä kallistuisin Suroon, mutta en mitenkään selkeästi parhaana, vaikka onkin ihan hirveän hyvä kone. Mutta erittäin hyviä on nuo muutkin.