Aaa-haa, mulla on sitten dusky mallard SORSAnaaras
Omista ankkalapsista en vielä värien nimiä tiedä, toisella on ainakin selvästi sinistä väriä ja toinen on semmoinen kirjosiepon värinen. Onko sulla siimis lisää ankkavärilinkkejä?
Ei varsinaisesti, mutta tuolla samalla sivulla oli aika hyvin kuvia eri roduista Siellä näkee niitä sinisiä värejäkin. Silloin kun hurahdin ankkoihin, tilasin heti amazonilta "Color breeding of domestic ducks" -kirjan, jota olen kovasti tavaillut
Pirjo kirjoitti:Ankkatiput neljäviikoisia ja tänään tein viirityksen, että pääsevät vapaasti isompien joukkoon ja sitten halutessaan omaan koppiin karkuun, jos/kun joku meinaa käydä päälle. Ainakin nyt ensimmäisenä päivänä pysyivät melkein koko ajan kopissaan.
KIITOS OMENA vinkistä
Ollos hyvä Meillä taas oli pienet jo vallan isompien kanssa joten otin niiden pikkumöksän pois. Kai niillä tais olla parempi olla ilman sitä, alkavat olla sen verran isompia. Meillä on hei sillä yhdellä tipulla just tollanen järkyttävän kokonen tupee takaraivos mitä tossa siimiksenkin linkissä tolla valkosella . Kyl nää meidän kuhanvaanankat on nätempiä kun nuo, nää kun "hymyilee" aina
siimis kirjoitti:Villiväri juu se normaali sorsan väri. Dusky on geeni mikä tummentaa esim. villiväriä niin että naaras on tummemman ruskea, koiraalla ei ole valkeaa rengasta kaulassa. Esim. kuvia täällä, dusky mallard on siis villivärinen dusky, tuolla on muitakin, esim sininen villivärinen dusky jne.
No nyt mä menin ihan sekasin (putosin kärryltä.... ) täytyneepä ottaa tänään valokuva noista mun ´pienokaisista`jospa osaisitte sanoa mitä ihmettä niistä tulee.
Mullakin taitaa sitten olal tuota duskua Rebekalla. Mutta mites Kirjo-Kippura, kun sillä ei ole rengasta naaraspuvussa mutta soidinpuvussas on? Dinolal on kuitenkin valkoinen rengas aina.
Mä en ole kauheasti jaksanut perehtyä noihin väreihin, vaikka mullakin parissa ankkakirjassa ne käydään perusteellisesti läpi. Sen verran lueskelin että valkoinen väri ei sinällään ole "värigeeni", vaan "sammuttaja", joka estää väriä kehittymästä. Valkoisetkin olisivat siis "oikeasti" jonkun värisiä. Tietyillä risteytyksillä niiden "oikean" värin voisi saada selville jälkeläistön perusteella.
Mimm@; tuo tupsupää (tai siis, lähinnä sillä on oman pään kokoinen tollo takaraivossa )on meillä nyt noin kuukauden ikäisissä ankoissa Pienissä ei yhtään tupsupäitä ollut. Sain ne adoptoitua lähes onnistuneesti ankkarouvalle joka on intoutunut hautomaan (ja onneksi sain, ukko ei polje vielä joten oisin joutunut taas siitosmunaostoksille ) en tajunnut eka eristää ja ilmeisesti muut häiritsi, yksi tipuista kuoli. Onneksi on kahdeksan reipasta ja nyt ankkaemo hoitaa niitä hyvin
VOi että. Selviät niin paljon helpommalla, kun itte niitä sisällä pyörittelee. Alkaa neljä kuukauden ikäistä ja yksi vajaa kk tehdä sen verta sotkua ettei kerkee niin paljon siivota.
Tänään onneksi sain sujautettua tuon pienimmän noiden isompien joukkoon niin ei oo enään kun tuo yksi terra siivottavana. Pitäis kohta isompaan siirtää ja vaihtaa alunen puruun, kun ei tuo lehti pysy enää puhtaana ollenkaan..
Voi jee Omena, kun sulla meni helposti tuo yhdistäminen!
Mun pikkuankat on ollu jo isompien joukossa yli viikon, mutta isommat eukot pompottaa niitä koko ajan
Pikkutiput jos yrittää tulla turvapaikastaan muiden joukkoon niin johan heti Helmi tai Jasmin ajaa ne takasin ´karsinaan`... Nokkimisjärjestys tuntuu olevan tosi kova!
En tiedä kuinka kauan menee ennenkuin toiset hyväksyvät pikkuiset joukkoonsa -alkais olla jo vähän kiire kun on koneesta tulossa viikonpäästä uudet tipuset, jotka tarvitsevat tota pikkuista osaa ankkalassa.