Mitä tänään kuuluu?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
rilla

Re: Mitä tänään kuuluu?

Viesti Kirjoittaja rilla »

Naibunuuni: Kaikki mun 2 maranskanaani vei. Kyllä itku tuli.
Kai sitä liikaa kiintyy...

Pihassa oli höyhenkasat. :smt009
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voi itku rilla ,sulla on ollut huonoa tuuria ketun kanssa tänä vuonna :smt056 . Meiltä kettu vienyt kaksi kukkoa ja kuusi kanaa tänä kesänä. Varsinkin uudet hienot sussexkukot harmitti. Onneksi oli munia laittaa koneeseen että sain niistä jälkeläisiä. Aikaisempina vuosina ei ole ketusta ollut haittaa. Eka kettu oli kapinen ja onneton tapaus mutta toinen oli iso ja komea. Nyt ei ole pariin kuukauteen hävinnyt yhtään kanaa, toivottavasti näin jatkossakin ( koputtaa puuta), vapaina ovat pihalla. Jos pysyisivät pihalla talon ja navetan välissä ei olisi kovin suurta vaaraa joutua ketun suihin mutta kun sekä maatiaiset että sussexit ovat metsässä hyvin viihtyvää sorttia. Orpit taapertavat pihapiirissä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
naibunuuni

Viesti Kirjoittaja naibunuuni »

Kyllä on niin ikävää! :smt010
Voimahaleja rilla :smt056

Mä olen sellainen, että kiinnyn eläimiin todella paljon..
Meillä kuoli vanhuuteen kesällä kaunis valkoinen leijonanharjas kani ja mä itkuttelin useamman päivän..
Tuo meidän 3 v tyttökin joka sen kanssa puuhasteli päivittäin otti asian paljon kevyemmin ja sanoi mulle vaan, että nyt on Yumella enkelinsiivet ja se on onnellisena lentäny pilvenreunalle muiden enkeleiden kanssa leikkimään .
Lentokoneestakin se yritti kurkkia ikkunasta, että josko näkisi pupusta kun lähdettiin etelänmatkalle.

Mä oon varmaankin vähä nössö aina kun on kyse eläinten kuolemasta :smt022

Toivon todella, että tuonne meidän kanatarhaan ei mikään elikko menisi tuhojaan tekemään.
Tarha on teräsrunkoisista panssariverkko elementeistä tehty ja on kaivettu syvälle maahan jossa se lepää paksun kivijalan päällä ja katossa on minkkiverkko..

Sisälle kanalaan ei kyllä yöllä pääse mikään onneksi kun on niin tarkoin sitä ajatellen rakennettu.. yöllä on sekä kanalan ovi, seinässä oleva tarhan luukku, että tarhan ovi tiiviisti kiinni ja lukossakin vielä.

Täälä ei oo ikinä näkyny nuita pienpetoja (kissoja on alueella paljon joka ehkä vaikuttaa) mutta esim kettuja, mäyriä, supikoiria,kotkia/haukkoja/pöllöjä ja joskus karhuakin on tullut nähtyä..
Ekana päivänä kun kanat meille tuli tepasteli kettu pihatiellä mutta onneksi ei ole sen koommin näkynyt kun älämölötin sen pois kera lauman sakemanneja..
Useamman kameran tallentava valvontajärjestelmäkin meillä on joten jos joku olisi kanan tuolta erehtynyt viemään niin ainakin sais tietää, että mikä elikko on kyseessä ja olisi helpompi ryhtyä vastarintaan :smt027

Kaitpa on vain ajateltava, että kun joku kuolee niin se antaa uudelle elämälle tilaa syntyä.
Meillä esim syntyi eilen illalla 9 pirtsakkaa Marans tipua joista kaikki näyttäisi olevan kanoja ja osa vielä Golden Cuckooita!
:smt060
naibunuuni

Ja osaanottoni sinullekin Maattari :smt056

On se kettu vaan pirullinen vihollinen kanalliselle :smt013
Meiltä vei keväällä aivan mahdottoman ihanan kissan ja jäi kyllä kosto itämään ja rajusti :smt027
Täälläkin on tuota mettää jokasuunnassa ja kun kanat päästää vapaiksi niin ovat heti puitten juurella kaivelemassa kaikenmoisia murkkukekoja sunmuita..
Eihän ne siinä innostuksessa välttämättä edes huomaa vaanivaa kettua..

Oon vaan joutunut paranoidisti toteamaan, että meillä ulkoilee kanat vapaana ainoastaan silloin kun olen itse niitä vahtimassa.
Muulloin saavat tyytyä tarhailuun.
Raksu

Viesti Kirjoittaja Raksu »

Tänne kuuluu hyvää, Viivi nuorikosta tuli tänään teiniäiti :smt050
Naibuumi meilläkin isäntä alkuun aina ihmetteli että kuka meillä on tallissa jonka kanssa keskustelen mutta nykyään tietää että kanojen kanssa siellä puhellaan, olen näille aina höpötellyt ja ne kyllä vastailee innokkaasti. Varsinkin minun sekuli Olga on oikein seurallinen talliapulainen ja kova höpöttämään :smt055 (emäntäänsä tullut)
Meillä ei onneksi ole petoja pihalla näkynyt kun asutaan taajamassa ja minulla kun on noita orppipalleroita joilla on pieni reviiri. Taapertavat ihan pihassa talon ja tallin väliä.
kanapaavo

Viesti Kirjoittaja kanapaavo »

mukava kuulla että teillä on pedoista nyt on meilläkin onneksi pedoissa ollut viime aikoina :smt003
Nina

Viesti Kirjoittaja Nina »

Ja niin se talvi yllätti taas suomalaisen. Huomiselle oli ohjelmassa kanojen siirto talvikanallaan, mutta nyt täällä tulee taivaalta kissan kokoisia lumihiutaleita. No, illalla pimeässä pyydystetään sitten kanoja orrelta, osaa en saa päivällä kiinni.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Me siirsimme kanat viimelauantaina talvikanalaan ja amulla oli lunta maassa joka kuitenkin sulasi pois .Nyt aurinko paistaa ei ne siellä ulkona enä halunneet päivällä olla ainoastaan muutama uskaltautui päivällä viime viikolla ulos
kaisumaria
siebenbürger

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Meillä vallitsee ihana rauha kanalassa. Pikkukukot lähtivät eilen uuteen kotiinsa tuomiopäivää odottamaan. Heidän sakinhivutuksen kohteeksi joutunut brahmakukko oli jo pari vikkoa siipi maassa, tai oikeastaan pää kainalossa, ja pari päivää eristyksissä, ja nyt poikien poistuttua on muun katraan joukossa lauhkeana kuin lammas. Aikaisemmin juoksi aina mua pakoon, nyt vaan siirtyy rauhallisesti syrjemmälle. Leijonamieli on nyt kanalan pomo eikä minkäänlaista riitelyä enää ole. Valkoinen kakkapylly-Aino on saanut uusia sulkia ja koko peräpeili on häikäisevän valkoinen. Uudet sulat on friseerattuja :shock:, voiko olla mahdollista että muuttuvat sulkasadon myötä? Ainoastaan pehkun kanssa on ongelmia, ei pala. Kunhan ulkoiluluukku saadaan suljettua kokonaan, aloitan uudelleen pehkun ruokinnan.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
naibunuuni

Meilläkin on nyt kanat itse saaneet päättää, että ulos eivät enää halua mennä.
Onhan nuita pakkasia ollut nyt tasaisesti miinus 10 tai yli ja ilmeisestikkin viihtyvät paremmin sisällä lämmössä.

Joka päivä on tarhan pikkuluukku päivällä auki josko velä joku ulkona haluaisi käydä mutta eipä näytä juuri kiinnostavan.

Rupesipa meillä yksi Marans kana (joka on kesän lopulla vasta ruvennut munimaankin) hautomaan muutamaa munaatia.
Ilmeisesti on mammakuume tullut kun on joutunut nuita Ellun tipuja kattelemaan viereisessä tilassa :smt050
naibunuuni

Niin ja draamaa ja jännitystäkin meillä täälä aamulla oli kun jouduin kauhukseni huomaamaan, että sähkökelasta johon tipujen lämpölamput oli kytkettyinä oli sulake mennyt ja pienimmät tiput olivat aivan henki hievereissä kylmettyneinä kun aamulla kanalaan menin!

Eipä muuta kuin äkkiä kaikki ne pienimmät sisälle ja laitoin ne hädissäni tuonne hautomakoneeseen joka lämpenee todella nopiaa ja lämpöistä vettä ruiskulla nokkiin..
Kuolleiltapa näyttivät kun sisälle ne toin mutta nopiaa ne siitä virkosivat kun lämpenivät ja ihan kunnossa kaikki, huhhuh!

Heti laitoin tuon sähköinsinöörini kesken aamukaffin kanalaan korjaamaan tilanteen :smt045
Oli kuulemma juuri ostetun kelan sulake viallinen..
Nyt sitten mies vaihtoi lämpölamppuihin johdot niin, että ovat tarpeeksi pitkiä ylettyäkseen tipujen tilasta lähimpään stöpseliin, ettei väliin tartte mitään jatkojohtohärpäkkeitä :smt038

Läheltä piti mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! :smt001
Zulia

Viesti Kirjoittaja Zulia »

naibunuuni kirjoitti:Niin ja draamaa ja jännitystäkin meillä täälä aamulla oli kun jouduin kauhukseni huomaamaan, että sähkökelasta johon tipujen lämpölamput oli kytkettyinä oli sulake mennyt ja pienimmät tiput olivat aivan henki hievereissä kylmettyneinä kun aamulla kanalaan menin!

Eipä muuta kuin äkkiä kaikki ne pienimmät sisälle ja laitoin ne hädissäni tuonne hautomakoneeseen joka lämpenee todella nopiaa ja lämpöistä vettä ruiskulla nokkiin..
Kuolleiltapa näyttivät kun sisälle ne toin mutta nopiaa ne siitä virkosivat kun lämpenivät ja ihan kunnossa kaikki, huhhuh!

Heti laitoin tuon sähköinsinöörini kesken aamukaffin kanalaan korjaamaan tilanteen :smt045
Oli kuulemma juuri ostetun kelan sulake viallinen..
Nyt sitten mies vaihtoi lämpölamppuihin johdot niin, että ovat tarpeeksi pitkiä ylettyäkseen tipujen tilasta lähimpään stöpseliin, ettei väliin tartte mitään jatkojohtohärpäkkeitä :smt038

Läheltä piti mutta loppu hyvin, kaikki hyvin! :smt001
Haha, no hyvä että hyvin kävi! :smt001 :smt006
SimplySix

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Eilen illalla minulle kotiutui kaksi silkkikanaa ja kukko! Vaikka niin jankutin kanaharrastustani aloittaessa, että minulle ei silkkejä tule, niin Tsadam!! :smt043
On ne kyllä söpöjä, ei käy kieltäminen. :smt060
naibunuuni

Onhan ne silkit ihunia :smt050
Semmosia söpöläisiä jutustelijoita :smt060

Meillä tuola Marut hautoo ahkeraan oikein melkipä kilpaa ja ekojen tipujen nuista ois määrä kuoriutua siinä viikon päästä 9-10.11 saas nähdä mitä sieltä tulee :smt041 :smt003
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Keväälliset pikkutiput aloittelevat munimaan kyllä ne on pieniä verrattuna favorellen muniin ja yks haluis hautoa mutta ei enään tänä syksynä.Ajattelin eilen illalla tasko se sama homma kuin vime syksynä miten saan sen lopettamaan ,mutta kaipa se siitä unohtaa kun jaksaa pois heittää.-Ja tämän syksyn urakka on nyt minun kohdalta loppuun käsitelty.Tyttö sai kämpän ja muutti kerrostaloon muuttokuorman kolmella autolla ja peräkärryllä veimme eilen ja kotiin tultua eikun särkylääkettä naamaan ja nukkumaan .Mutta en kuitenkaan osannut aamulla 6 jälkeen olla sängyssä
Vastaa Viestiin