Nykyään pystyn jo hätälopettamaan yksin tipun tai viiriäisen. Pakkotilanne kun tuli, niin onnistuin teilaamaan ensimmäisen päivän vanhan viiriäistipun. Sen jälkeen on tullut lisää tilanteita ja on ollut pakko yrittää. Joka kerta on silti pakko heti tarkistaa, katkesiko kaularanka varmasti (mulla tuppaa näistä tulemaan melkeinpäättömiänickejä eli pää jää nahan varaan...). Aikuisen kanan tai kukon kanssa en ole vieläkään varma onnistuisinko yksin. Pelottaa etten saisi henkeä pois kertalaakista.
Teurastuksissa mä olen se avustava osapuoli, vihreänaamainen isäntä heiluttaa kirvestä. Ja voi pahoin jälkikäteen. Vaikka on metsästäjä. Itse asiassa mä olen silloin meistä se kylmähermoisempi, kun olen henkisesti ehtinyt valmistautua kyseisen linnun lähtöön.
Meillä on vähän eri syyt kukkojen pitoon kuin monella muulla ja ne kasvatetaan isoiksi. Joten on ollut pakko ajatella asiat niin, että niitä tulee olemaan paljon ja ne on pystyttävä itse lopettamaan.
Se on fyysinen tosiasia, että joillekin tappaminen on vaikeampaa kuin toisille. On ollut sitä läpi ihmiskunnan historian ja tulee olemaan jatkossakin. Ihmiset ovat erilaisia, ei kaikkien tarvi siihen pystyä!!! Mun mielestä tutun tai naapurin apu on ihan yhtä arvokasta kuin se, että pystyy itse teurastamaan!
Hätäteurastus on eri asia, siihen on oikeastaan pakko pystyä. Tuskin kellään on aina muuta apua saatavissa. Varmaan kaikille on loppujen lopuksi vaikeampi katsoa linnun kärsimystä kuin hujauttaa sitä kirveellä? Itselleni ainakin on iso helpotus, kun eläin pääsee tuskistaan.
Mulla on veli, joka on himometsästäjä. Hän oli meillä miehen apuna reilu 10 vuotta sitten, kun edellinen lintujen pito loppui ja kukkoja (niitä oli kymmeniä) lopetettiin liukuhihnasysteemillä. Niin vain kävi, että miehen lisäksi myös metsästäjäveljeni oli huonovointinen urakan jälkeen ja taisi jälkihoitona tyhjentyä pullo jos toinenkin, ennen kuin helpotti. Sen jälkeen ei ole teurastusapua tarjottu siltä suunnalta