EN YMMÄRRÄ!

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ei salli ohjelma huonojen munijoiden karsintaa mutta kuka haluaa huonoja munijoita? Jos tiedän parven jossa kanat munivat satunnaisesti en todellakaan ota sieltä mitään siitosainesta mutta sehän ei ole karsintaa. Jos mun pitäisi karsia kanoja kyllä ne huonot munijat sieltä lähtisivät eikä minusta ole myymään huonoja munijoita, se ei ole mielestäni kannan etu. Mutta mikä on huono munija? Mun mielestä huono munija munii vähemmän kuin joka toinen päivä tai satunnaisesti, eli munii välillä jopa hyvinkin mutta pitää välillä taukoja ja taukoihin en tietenkään laske hautomisesta ja tipujen hoidosta tai sulkasadosta aiheutuvaa taukoa. Jonkun muun mielestä se voi olla jotain ihan muuta. Jos parvessa on yli 25 munivaa kanaa ja munia tulee toukokuusta syyskuuhun 5kpl päivässä mä en oikein näe mitään järkeä pitää tällaisia kanoja. Vaikka siellä muutama hautookin niin silti munia pitäisi tulla rutkasti enemmän, siis mun mielestä. Jos tämä on maatiaisten säilyttämistä niin en halua myöskään tällaista säilyttää.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minun mielestä tuo huopnojen munioitten karsiminen ei ole kiellettyä??
Olen varma, että siitä on jossain ollut puhetta. Kyllähän maatiaiser ovat nimenomaan olleet kotitarvekanoja ja ei tässä ole kyse mistään tehotuottajista. Vaan kanasta joka munii myös talvella ja sitten kesällä lisääntyy.

Isälläni joka on nyt 76 oli lapsuudessa kanoja joitten munia kerättiin läpi vuoden. Kesällä etittiin piilopesiä. Kanoille oli lisävalo. Se oli kuulemma ollut erittäin tärkeä tehtävä, käydä laittaa aamulla valo ja illalla sammuttaa.

Olin oikeassa, tässä kopio Tiina Tuovisen sähköpostista:

Olet toiminut aivan oikein, kun et ole valinnut lintujasi jatkoon vain värin perusteella.
Valintaa värin mukaan ei säilytysohjelmassa suositella, Kanan höyhepuvun väri ei olekaan vain yhden geenin säätelemää.
Sairaat, heikot ja raajarikkoiset eläimet saa toki poistaa.
Munantuotannossa ja haudonnassa parhaat kanat valikoitunevat itsestään, mutta kukkojen poistoon suositeltiin ihan arpomista, jos kukot muuten ovat terveitä.

Boldasin tän muninta osion. Eli ei niitä kanoja tarvi arvalla valita vaan voi valikoida hyvät!!!!!!!!
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Tieto tuo tuskaa.Tässä ketjussa on muutaman kerran sanottu,jussilaiset eivät haudo.
No,sitten minulla heräsi kysymys,miten nämä ovat ennenvanhaan lisääntyneet.Sata vuotta sitten oli paljon talouksia ilman sähköä varsinkin syrjäseuduilla,eikä ole ollut Covalutto 24 Digitaalinen automaatti pirtin pöydällä.Maatiaiskana on vähän syrjäseutujen kana ja säilynyt hengissä voimakkaan hautomavietin avulla.
Ovatko jussilaiset nykyään niin sukusiitettyjä että kanta on heikentynyt ja samalla hautomavietti?
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No minusta sellasta kantaa ei tulis säilyttää sellasenaan. Siihen pitäs vaikka nyt DNA testien jälkeen ottaa joku sisarkanta vahvistamaan.

Mietin tätä "jalostamista " lisää ja olen sitä mieltä, että munimattomalla ja hautomattomalla maatiaisella ei tekis yhtään mitään.
Jompaa kumpaa sen tulee tehä.

Jos Jussila ees munii, niin se on jo paljon. Ehkä ennen on sitten viety naapurin kanan alle munia haudottavaksi???
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mä muistan lukeneeni että silloin kun leghornit ovat tulleet taloissa pidettiin paria hautovaa kanaa joita paapottiin ihan olan takaa, joiden tehtävänä oli hautoa lisää leghorneja.
Minusta yksi maatiaisen kriteeri on että se lisääntyy luomusti. Minusta ei myöskään huonosti munivalla, paljon hautovalla kannalla tee mitään. Minustakin olisi kiva tietää missä vaiheessa jussiloden hautomisvietti on hävinnyt, Talbot onko tietoa?
Hyvä jos saa valita hyvät kanat :roll: , eikö jossain kutenkin sanota että karsintaa ei saa suorittaa värin, tuotannon tms perusteella? Koska ihan satavarmasti ennenkin on ne heikot munijat karsittu, vain nykyaikana on varaa ihkutella ihanaa värikirjoa ja pitää elättejä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Siis en muista tuota tuotanto karsimista?? Jos joku tietää tekstin tuosta kiinnostas. Ite meen ton Tiinn ohjeen mukaan, minusta se käy maalaisjärkeen.
Talbot

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Jussila ei haudo, mutta lienee yksi parhaista munijoista. Hautomisen ja munintatehon välille tuskin voi yhtäläisyysmerkkejä vetää. Tai en minä tiedä paljonko muut kannat munivat, nämä munivat erinomaisesti. Kovia saavat muut olla jos näiden lukuihin keskimäärin yltävät. En ole enää jaksanut munantarkkaa kirjanpitoa pitää, lopetin sen keväällä. Kahdeksan kanan ydinparvi muni läpi koko viime talven 5-7 munaa päivässä. Monta 8 munan päivääkin oli. Nyt minulla on kasvamassa hieman suurempi nuorisojoukko, joulun maissa alkanee munatulva. Hautomattomuuden syytä voi vain veikkailla, minun käsitys on se, että jussilat polveutuvat Tiitolan Hämeen musta-jalostuskokeiluista sotien väliseltä ajalta. Tiitola oli maailmaa kiertänyt kanamies ja tiesi miten leghorneista oli hautominen raivattu muninnan tieltä pois. Sovelsi maailmalla oppimiaan menetelmiä - tiukkaa siitosvalintaa - kotoisiin maatiaisiin, tavoitteena luoda kilpailukykyinen munija? Eniten minua askarruttaa se, miksi hämäläinen hautoo kun se kuitenkin on Jussilankannasta, Lepolalta lähtöisin? Kuka huithapeli laittoi hautovaa rotua sekaan, ja milloin? Minä olen vielä kokemusten keruuvaiheessa enkä silloin turhia hölise. Kerrotaan nyt kuitenkin, että viime kevättalvena yksi meidän jussila aloitteli haudontaa. Sama kana ainoana parvesta jo edelliskesänä muni puskaan jos mahdollisuuden sai ja vietti muutenkin aikaansa piilossa pensaassa maaten. Ei se keväällä osannut sitä hautomista oikein systemaattisesti toteuttaa sisällä, ulkona oli vielä lunta. Sama kana on poikkeuksellisen kesy. Minä en ole toiveajattelija, mutta arvelen että jos jussiloita olisi vaikka sata, yksi sadasta voisi hyvinkin hautoa. Minulla on tämän haudonnan yrittäjän tyttäriä kaikkein kesyimmästä kukostamme kasvamassa, odotellaan. Nämä Maattarin toistuvat "natsipuheet" jätän omaan arvoonsa, ei ole mitään tarvetta karsia eikä risteytellä toistaiseksi hautomattomuuden vuoksi, en sulkisi mitään kantaa ulos maatiaisten joukosta niiden vieraiden ulkomuotopiirteidenkään vuoksi. Enää ei ole kiirettä kun Jussilankannan välitön sukupuuton vaara on ohi. Odotellaan ne DNA-tulokset rauhassa ensin. Ja sitäpaitsi iittiläinenhän on hämäläisen sivuhaara, eli Maattarinkin kanojen perusta on Jussilassa, Lepolan kanalassa ja kenties siellä Tiitolan kanalassa! Ja lopuksi, kyllä minä ainakin jalostan, enkä arvo kukkoja jatkoon. Kauniit periaatteet on hyviä olla olemassa ja ajatuksia tukemassa. Mutta fiksu soveltaa. Jos kana ei muninut ennen vanhaan, kaula katkesi varmasti. Eli on maatiaisiakin jalostettu. Ja jos kukko ei ennen vanhaan suojellut parveaan, kanat kokivat väkivaltaisen lopun. Eli suojelematon nössö kukko menetti kyllä isännän toimesta päänsä. Taas jalostusta. Itse asiassa nykysuuntaus suosia kilttejä kukkoja on jalostusta sekin. Ei ennen vanhaan ihmisillä ollut aikaa katsoa päiväkausia kanalaumansa perään, piti töitä tehdä. Kyllä kukon piti parvesta omatoimisesti huolehtia. Siinä huolehtimisessa tarvittiin särmää, terävyyttä, rohkeutta. Nyt täällä jokseenkin kaikki kirjoittavat, että jos on vihainen kukko, se kuolee heti. Oletteko tulleet ajatelleeksi, että se on jalostusta, joka muuntaa maatiaiskantojen perittyä luonnetta, eli on MTT:n kauniiden periaatteiden vastaista. Meillä on nyt ollut Jussilankannan kukkoja kymmenkunta, joukossa kaksi vihaista, joista toista käytin siitokseen. Jos kolmessa jalostukseen valitsemassani pikkukukossa on vihainen/vihaisia, keväällä ne pääsevät siitokseen!
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Talbot miksi jätät vihaisia kukkoja?
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Talbot

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Maattari, lue edellinen viestini uudestaan, siinähän on vastaus.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Ymmärränkö oikein jos luulen että siksi että vihainen kukko suojelee parvea paremmin? Jäi mun mielestä vähän epäselväksi siksi kysyin.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

No minulle on oikeestaan sama miten kukakin MTTn ohjeet tulkitsee, minä olen tulkinnut ne niin, että jokainen tekee valintaa eli jalostusta siten, että kotikana on toimiva yksikkö.

On eriasia karsia vihaisia kukkoja kuin karsia kaikki kanat jotka eivät ole Alhon Pentin punaisia. Niitä kahta asiaa ei vaan voi verrata keskenään.

Minä karsin ihmisille vihaiset ja nykyään myös kukoille vihaiset. Olen myös tänä kesänä karsinut ne emot pois jotka varastavat ja tappelevat toisten tiput omikseen. Olen päättänyt myös karsia ne kanat jotka ei muuta tee kuin munii 12 munaa ja alkaa hautomaan.
MUTTA aion suosia niitä emoja jotka sujuvasti adobtoivat vieraat tiput tai lattialla huutajat oman siiven alle.

Jos tämä on jonkun mielestä rotujalostusta niin sitten se on. Itse pidän sitä parveni kehittämistä omatoimiseksi ja toimivaksi. Parveksi jossa ei tapella, valta asemasta eikä tipuista. Itsestään lisääntyminen kuuluu myös parveni toimintaan.
Uskon kausiruokailuun, meillä syödään omia munia talvella ja keäsisin katsellaan tipuja ja syksyllä syödään kesän satoina kukkoja.

Jussila sopii sitten sellaiselle joka hakee muuta.
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Onko geneettinen monimuotoisuus silloin tallessa kun kanaparvessa on vihaisia kukkoja ja vähemmän vihaisia?
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

:smt005 :smt044 , hitsi kukkopoika mulla meni kahvit näytölle
Suviannen kanssa melko samoilla linjoilla mutta haluan että meillä syödään omia munia myös kesällä. Mun kokemuksen mukaan myös kiltit kukot suojelevat parvea. Meidän kiltti kukko teki vaarahälytyksen ja jäi itse parven ja ketun väliin kunnes kanat tipuineen olivat menneet turvaan, kaikki, myös kukko, selvisivät säikähdyksellä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 Ehkä se monimuotoisuus on tosiaan niin helppoa :D

MInä en kerää munia kesäisin. Suurin syy on se että kanat on vapaana. Jos kerään ne munii piilopesiin. Siltikin on jo kolme hautonut piilopesässä ja yksi kaakattaa joka päivä metässä munittuaan sinne.

Olen antanut hautoa ja valkkaan koko kesän nuorista parhaimmat eloon. Ja niistä sitten vielä karsin muilla syillä keväällä ja myyn ohjelman ulkopuolelle.
Ohjelmaan koitan laittaa vaan mun mielestä parhaat.

Eli kuulostaahan tää kyllä jalostukselta :D Mutta en näe järkee jättää monimuotoisuuden takia luonnevikaisia niinkun en jätä fyysisestikkään vikaisia
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ja TAKUULLA kiltti kukko suojelee parvea!!!!!!!!!! JA PAREMMIN!!!!!!!!

Koska, se hyväksyy APUkukot!! Se joka ei tajua apukokkojen tärketyttä ei ole vielä harrastanut tarpeeksi kanailua.

Vanhat mammat vetäytyy aikaisin sisään, yksinäinen kukko menee mukana ja ihan orrelle. Erittäin hyvä kukko juoksee kanalan ja pihan väliä ja koittaa vahtia nuorempiakin.

MUTTA kiltti kukko päästää joko kanalaan apukukon ja keskittyy nuoriin tai menee itse sisälle ja apukukko on nuorten kanssa, yksi apukukko huolehtii emosta tipujen kanssa jne jne.

Minulla on upea Lasse kukko joka on palkannut kaikki kukot töihin. Jokainen kukko osallistuu sujuvasti hoitoon. Ykskaan kana ei ole koskaan yksin. Jos ei muuta niin ne ajaa nuoria röyhkeitä kukkoja pois jos ne koittaa viedä tipujen nokan eestä ruuan.
Surastaan mahtava seurata kun apukukot kiertävät mammoja tipujen kanssa ja osallistuvat ruokintaan ja ajavat röyhkimyksiä pois.

Kyllä kiltti kukko on tavoittelemisen arvoinen!!! Minulla on nyt sellainen kukkolinja, että itku pääsee kun niistä joutuu eroamaan. Aion kyllä etsiä tarkaan kun uutta laitan. Rima on aika korkeella
Vastaa Viestiin