Seran konehaudonnan kokeilu

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kanamummo

Re: Seran konehaudonnan kokeilu

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Joo kato, maalimalle on lähteny hyvin tipuja kun mä oon munat postittanu ja ne on joku muu kun minä hautonu :smt005
sera1

Viesti Kirjoittaja sera1 »

Pienoinen ainokainen syö ja paskoo.
Kasvattelee siipiinsä mustavalkoraidallisia höyheniä. Pään päällä sillä on raita ruskeita untuvia. Saapas nähdä mihin suuntaan sillä väri kallistuu.
Toki kissoille pitää jutella, muutenvaan jutella, kertoa, että on nälkä, kertoa että on nyt sapuskaa kupissa ja toki mekkaloida muutenvaan.
Välillä nukutaan ruokakipossa kaula pitkänä ihan vainajan näköisenä ja säikytellään ihmeellisillä nukkumatavoilla mammaa :smt005
sera1

Tipu herätti minut tänään (armottomassa kankkusessa) klo 7 aamulla.
Jumalaton piipitys, kun tipusella oli NÄLÄKÄ!
Silmät sikkuralla sen sitten ruokin. Tipulla alkoi iloinen pulputus ja sapuskaa katosi hurjaa tahtia.
Tipusella on kumminkin tipurehua tarjolla jatkuvasti, mutta ei se oikein kuivaa rehua osaa mieltää ruuaksi. Kasteltuna sekin rehu uppoaa.

Nyt sitten keittelin sille pakasterasiaan jääkaappiin valmiiksi evästä.
Keittelin kananmunia, ohra/kaurapuuroa, silppusin siihen sekaan vielä kuivattua nokkosta. Tulipahan iloisen värinen mössö.
Hyvin tipuun uppoaa :smt023
sera1

Juu hyvin näyttää uppoavan.
Tipu ahtoi kupunsa niin täyteen sapuskaa, että meinaa kaatua nokalleen.
Etupainoinen tipu :smt005
kanamummo

Tulee muuten niin ihmisrakas kananen ettei toista :smt023 hyvä että syö ja kasvaa tehokkaasti!

Mulla on täällä yks kyynärpäävaivanen partaterroristitipu kolmen terveen seassa, Rusina sen nimes Bin Ladeniks :smt005
Oon koittanu teipillä oikoa kinttua, nyt se jo ottaa maahan. En jätä jalostukseen mutta oli niin vekkulin näkönen otus että mun on ihan pakko nähä mitä siitä tulee isona! Sillä on muuten varpaissakin karvoja.....
sera1

Täällä jo arvailen onko tuo tipu kukko vai kana. Hieman hätäistä yrittää kaksiviikkoisesta arvailla :smt003
Sillä on jo hieno pyrstö, hurjasti kasvatellut siipisulkia ja nyt sillä on melkoiset "enkelinsiivet" myös.
Nämä viittaisivat siis kanapuoleiseen tipiin.
Harmillista kun tipulla ei ole kaveria, johon vertailla.
Voisin iltasella yrittää räpsiä siitä kuvia. On vaan melkoinen elohopea, joten saas nähdä pysynkö kameran kera perässä :smt002
Sulkien väri näyttäisi olevan vaaleanruskea, kera valkoisin pilkuin.
hernande9

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Moikka Sera !
Täällä Hernande setä, mulla on 4 Ilmajokista kanaa ja tuo Tolohvi kukko on nyt mulla kierrossa. Eilen klo. 18.00 pistin 12 Ilmajokisen munaa uuteen täysautomaattiseen haudontakoneeseen ja 6 kpl Hy-Line Brownin munaa, (37,8 lämpöä tulee ja ilman kosteus nyt 49), en tiedä onko oikeat arvot, mutta tuollaisista puhuvat kirjallisuudessa. Aamulla kun tytöt antoivat 3 munaa klo. 9-10 välillä niin pistin nekin koneeseen eli nyt kone täynnä ja 21 munaa sisällä. Kone kääntelee munat 1 tunnin välein ja taitaa tuo silitelläkin ne.

Muiden juttuja lukemalla tulin siihen tulokseen, että en itse rakenna haudontakonetta, enkä ota sellaista konetta, että pitää käsin käännellä munia 3-4 kertaa/vrk., omien munienkin kääntelyssä on aivan terpeeksi tehtävää. Kerran tuo kirpaisee (hinta), mutta kun ei tartte kuin 3:n pv:n välein lisätä vettä aukosta (ja siitäkin kone hälyyttää, että vesi vähissä piippaamalla melkoisesti).

Saas nyt nähä mitä tulee, nuo 4 tyttöä ovat Kanamummolta (terkkuja) ja vielä melko nuoria (22 viikkosia) ja munineet vasta 5 viikkoa, mutta hyvin, lähes joka päivä tulee 4 munaa.
En vain jaksanut odottaa ensi kevääseen vaan päätin koettaa onneani, josko onnistuisi tipujen teko.

Toivottavasti saat Rusinalta (terkkuja myös) niitä pikkutipuja, että ei sen vaalean tarttis kasvaa yksin. Mun kanojen nimet ovat: Mustasurma, Pikkumusta, Harakka ja Blondi. :smt045
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

sera1 kirjoitti:Täällä jo arvailen onko tuo tipu kukko vai kana. Hieman hätäistä yrittää kaksiviikkoisesta arvailla :smt003
Hihihii, eihän tuo nyt hätäistä ole. Mä yritän jo kovasti saada selvää ton meidän neljän päivän ikäisen Vekaran sukupuolesta. Mun mielestä se on jo ihan selvä kana :smt005. Ja reipas ja terhakka kuin mikä. Valvottaa isäntää riekkuessaan yöt akvaariossa makkarin lipaston päällä! :smt003.
Juu, meidän vekara on kans teiniäidin lapsi, mamma muni sen suunnilleen 22-viikkoisena. Sisaruksia pitäisi tällä viikolla putkahdella munista (jos kone nyt toimii) ja loppukuusta vielä lisää. Että eiköhän me sera saada sun piiperolle kavereita :smt023.

Hernande, oon kade sun hautomakoneesta. Lautapihtillä näin eilen tommosen uutuuttaan hohtavan haudontamyllyn, ja kyllä himotti saada semmoinen. Toisaalta oma viehätyksensä on kaikkeamuutakuinautomaattisessahautomakoneessakin. Paljon jännitystä ja vaarallisia tilanteita :smt021
hernande9

Viesti Kirjoittaja hernande9 »

Moikka Rusinantte !
Hihiih :smt019 ja heti ootte kateellisia mun Rcom 20:lle täysautomaatille, laita Rusina se teitin isäntä koville (Laihialla minäkin olen kouluni käynyt) niin kyllä se sulle ostaa kans täysautomaatin, muuten joutuu ite hautoon.

Mutta mikä sinun mielestä pitäisi olla kosteus % tuolla koneella, mittasin digitaalisella kuumemittarilla 3 kertaa lämmön ja oli 37,6-38,0 astetta riippuen mittarin paikasta munien seassa ja kun laitoin lämmöksi ohjelmoinnista 37,8 astetta niin hyvin näyttää pitävän ainakin lämpö kutinsa. Mutta nyt laitoin 52 kosteus %:ksi, mikä pitäs olla kun toiset sanoo 45-50 ja toiset eepokset 50-60 % , ????

Ja Seralle; ei muuta kuin eteenpäin !!! :smt003
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

hernande9 kirjoitti:laita Rusina se teitin isäntä koville.
Mutta mikä sinun mielestä pitäisi olla kosteus % tuolla koneella
Hernande, kyllä meidän isäntäkin mielenkiinnolla tutkaili "vehjettä". Hetken miettii hintaa (laihialainen!) ja mistä vetoa niin kohta kunnostaa meidän "lähesantiikkisen omatekemä-jääkaappihautomakoneen" (joka on oikeesti ollut hyvä! On vaan seissyt 10 vuotta varastossa...). Mut kyllä mä jo ilmoitin mitä toivon joulupukilta :smt023
Mä en sano noihin kosteuksiin mitään. Laitappas lautapihtille yksäriä, mun mielestä sillä oli tuo sama kone :smt017 ja onnistunut haudonta jo takana.
sera1

Tuo tipi kyllä muistuttaa päästäistä ruokahalunsa suhteen. Syö kaksi kertaa painonsa verran välillä hengittämättä.
Sit on vaikeaa pysyä pystyssä, kun kupu painaa niin paljon :smt005

Ajattelin tehdä viiriäisille ja kanatipuselle vähän evästä huomenna pakastimeen.
Sain lahjoituksena säkkitolkulla erilaisia pakastevihanneksia.
Eli reseptinä.
Vihannekset tehosekoittimeen, mössöön lisäillään kuivattua nokkosta, kaikenlaista jauhoa ja hiutaletta mitä kaapeista löytyy ja kenties jotain marjoja mössönä.
Sit näytetään tälle oletettavasti jännittävän väriselle vellille vähän kattilaa, että puurohiutaleet/jauhot/ryynit kypsyvät.
Komeuteen voi heittää sekaan myös munankuorimurskaa tms.
Vapaasti muunneltavissa oleva resepti.
Lopputulos on karmean väristä ja näköistä, mutta hyvin uppoaa kaikenlaisiin siivekkäisiin :smt005
kanamummo

Vai päästäinen ruokahalun puolesta :smt005
Toi resepti muuten vaikutti niin hyvältä et vois itekki maistaa.. ei se oo kumma että on lapsukainen etukenossa jos tommoset tarjoilut :smt042
sera1

Yritin vähän kuvailla elohopeaa.

Mitäs se nyt sohii tolla kameralla
Kuva

Enkelinsiivet
Kuva

Näytän perää
Kuva
kanamummo

Vaikkamistäveto että toi on kana! :smt023
sera1

Nyt, kun vetoa aletaan lyömään, siitä tulee taatusti kukko :smt005
Ikää tipillä vasta sen 2 viikkoa, mutta kovasti kananmerkkejä siitä vaan löytyy. :smt023
Pitäisi ottaa tolkkua kumpi se on, että keksitäänkö sille minkälainen nimi. Ollakko esim. Martta vai Petteri :smt003
Pitänee laittaa sille tänään orsi häkkiin. Raukka kun yrittää kaikenmaailman kuppien reunoilla istua, kuin orrella.
Muoviset kupit vaan meinaavat olla liukas orsi, joten siitä aina tuuskahdetaan alas, joko nokalleen tai persuksilleen.
Vastaa Viestiin