EVR iski kanalaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Smari, oletkokoskaan katsonut kompostotua paskaa, se on multaa ei sitä itteään. Ei kannata mutuja laittaa ;)
Suvianne

No minä olen tullut siihen tulokseen, että luomussa pitäisi olla merkinta jos tila on saanut poikkeusluvan käyttää muuta kuin luomupaskaa.
Koska oikeasti se ei saisi käyttää muuta, mutta poikkeustapauksissa saa. Joten nämä poikkeukset pitäisi näkyä pakkauksessa.

Silloin kuluttajalla on taas yksi valintapäätös tehtävänä. mutta saapahan tehdä sen itse.

Olen varma, että jokainen joka oikeasti vastustaa kettutarhausta, ei hyväksy keskitysleirioloista rääkkäyksellä hankittua lannoitusta ruuassaan.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Suvianne kirjoitti:Smari, oletkokoskaan katsonut kompostotua paskaa, se on multaa ei sitä itteään. Ei kannata mutuja laittaa ;)
Eikös tuon pitäis olla mun repliikki sulle, kun sähän tässä vastustat ihmisten, kettujen ja perinteisen tuotannon paskan käyttöä, enkä mä? :smt005

Ja vastaus tohon kysymykseen on että oon nähny. Oon kompostoinu kaiken mahdollisen jo hyvin kauan ja kasvattanut lannan voimalla paljon kaikkea erilaista. Lisäksi oon käyttäny lantaa lämmitykseen ja hiilidioksidin tuottoon näissä pikkuisissa piiperryksissäni.

Ja vielä kettuihin. En hyväksy niitten tarhausta, mutta kun sitä tehään, niin luonnon säästämiseksi sen jätteet pitää mun mielestä käyttää mahdollisimman oikein.
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Suvianne kirjoitti:Noniin löysin toisen linkin, mikä kertookin sen PIENELLÄ kirjoitetun!!

http://mansikka.netsor.fi/mansikka/data/5/5_6_ep.html

El kyllä siellä ketunpaskaa luomussa on.. Törkeetä!!
No ei kaikki välttämättä sitä ketunpaskaa käytä. Tostahan vaan selviää, että se on sallittua! Ja kompostoituna! Itsehän sanoit että se ei ole kompostoinnin jälkeen paskaa vaan multaa!!
Ja tehoeläinten paskaa saa levittää kunhan kyseisellä tilalla ei ole yli 2 ey/ha!
Toki siihen tarvitaan lupa, mutta eiköhän se irtoa aika helposti.
Suvianne

Jamppa enhän minä sitä ettei se olisi viljalle hyväksi. miten minä olen näin huono ilmaisemaan itseäni!!!
Siksi kun kettutarhaus on rääkkäystä!!!!!! Siksi en halua sen paskaa aamupuurossani. Täällä on vaikka kuinka moni vaahdonnut valinnoilla vaikuttamisella. Minun valinta on ei tarhaturkista eikä aamupuuroa ketunpaskalla kasvatettuna!!!

Eeettinen valinta.

ja paskan käytöstä kunnissa niin takuu varmasti muuallakin sitä yhdyskunta jäötettä on kompostoituna levitetty muuallakin viheralueille.
OULUSSA sitä levitettiin oman kotitieni varteen kun se asvaltoitiin ja kunnostettiin. Ja silloin käytiin hulabaloota kalevan sivuilla taudeista ym. mutta viranomaiset sanoivat sen olevan kompostoitua ja turvallista!! Että se siitä kettupaskapallosta, voi pelata ihen Erkin aamutorttupalloa ;)
Suvianne

smari kirjoitti:

Ja vielä kettuihin. En hyväksy niitten tarhausta, mutta kun sitä tehään, niin luonnon säästämiseksi sen jätteet pitää mun mielestä käyttää mahdollisimman oikein.
Soti, pakko viilata pilkkua , kun tässä kotona siivoilen , ilman aikuisten seuraa,,,

Eikös joku voi sanoa, että ei hyväksy häkkimunia, mutta ostaa niitä etteivät mene vanhaksi...
Ja kyllä se ketunpaska voidaan kompostoida ja rakentaa vaikka tarhan pihalle paskamäki, ja rakentaa sinne hiihtohissi ja myydä hiihtolippuja talvella ja kesällä maastopyöräiliöille ja kun mäki on tarpeeksi iso, niin voikin sen tarhauksen lopettaa ja elää lipputuloilla...

Mutta oikeesti, kyllä niille ny muitakin luontoa säästäviä käyttöjä löytyy...
Ja tuskin ketunpaska on edes lannoitteena parhaasta päästä. Eikähän se ole se karjanlanta???
Suvianne

Taas yksi syy olla syömättä kaupan broileria
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008120 ... 2_uu.shtml
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Häkkimunia tuotetaan että saa myydä munia. Kettuja ei taida kukaan pitää että saa kärrätä paskaa. Että en lähtis vertailee noita.

Eikö muut ole yhtään väittelytuulella? :smt002
jamppa

Kyllä mulla ainakin on lautasella puuroa ei paskaa :smt002
Eihän sitä paskaa niiden hiutaleiden tai jyvien päälle ole levitetty, vaan peltoon.
Ei kai sitä kettutarhausta oikein kukaan ymmärrä, mutta jostainhan ne turkit on saatava mammojen päälle :smt003
Mä kyllä ehkä ymmärrän mitä tarkoitat, mutta en kyllä itse allekirjoita sitä!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Kettuja tuotetaan että kiinalaiset saa mattoja! :smt013
Riistalintuja tarhataan että ihmiset saa toteuttaa alkukantaisia vaistojaan...marketissa kun ei oikeen hyvällä katota jos saalistaa pihviään. :smt071
Häkkimuna tuotetaan, kun moni ei tiedä kuinka paljon PAREMPIA ne omat kanan munat on!! :smt118
Joskus tuntuu että minä pidän eläimiä siksi että saan kärrätä paskaa :tongue4:
jamppa

mirri kirjoitti:
Joskus tuntuu että minä pidän eläimiä siksi että saan kärrätä paskaa :tongue4:
Sama täällä :smt001
Siis meneekö turkin kiinaan??? Eiks niillä oo siellä itellä jotain rottia mistä mattoja valmistaa?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Oli justiin jossain uutisissa, että kiinalaiset vähän shoppailee... ostelee turkiksia sisustustekstiileiksi, mattoa, tyynyä yms. ei oo pikkurahan pulaa!!
Ajatelkaas mikä maailman mahti, kun ne alkaa puuttumaan eläinten hyvinvointiin. Se porukka kun alkaa tekemään eettisiä valintoja.
jamppa

No voi perskuta. Mahtaa olla "hienoa" kun on ketun raato takan edessä...
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Aikakauan varmaan saadaan odottaa, että kiinalaisia alkais kiinnostamaan eläinten olot. Kunhan saisivat ekaks ne ihmisoikeusasiatkin kuntoon siellä :smt009
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Tulikin jo tuossa edellä selville, että luomukasvien viljelyssä saa siis käyttää myös tavanomaisesti tuotettua lantaa tietyin edellytyksin. Luomutietopankki

Täytyy muistaa kuitenkin sekin, että myös luomueläimiä saa osittain ruokkia rehuilla, joita ei ole kasvatettu luonnonmukaisesti.
Finfood

Varmasti ajan mittaan määräykset muuttuvat ja pyrkimys lienee täysin luomuun, mutta vielä tänäpäivänä on näin ja turha siitä on kiihkoilla...Suviannenkaan.

Kärjistän raakasti: jos olisin luomukarjankasvattaja, mutten mistään saisi haalittua tarpeeksi luomurehua, niin toki hankkisin puuttuvan osan tavanomaisesti tuotettua mieluummin kuin jättäisin elikot nälkäisiksi. Tai jos olisin luomuviljan kasvattaja, enkä saisi riittävästi luomukakkaa, niin lisälannoittaisin tavankakalla mieluummin kuin kärsisin laihasta sadosta tilipussissa.
Vastaa Viestiin