EVR iski kanalaan
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
No minä olen tullut siihen tulokseen, että luomussa pitäisi olla merkinta jos tila on saanut poikkeusluvan käyttää muuta kuin luomupaskaa.
Koska oikeasti se ei saisi käyttää muuta, mutta poikkeustapauksissa saa. Joten nämä poikkeukset pitäisi näkyä pakkauksessa.
Silloin kuluttajalla on taas yksi valintapäätös tehtävänä. mutta saapahan tehdä sen itse.
Olen varma, että jokainen joka oikeasti vastustaa kettutarhausta, ei hyväksy keskitysleirioloista rääkkäyksellä hankittua lannoitusta ruuassaan.
Koska oikeasti se ei saisi käyttää muuta, mutta poikkeustapauksissa saa. Joten nämä poikkeukset pitäisi näkyä pakkauksessa.
Silloin kuluttajalla on taas yksi valintapäätös tehtävänä. mutta saapahan tehdä sen itse.
Olen varma, että jokainen joka oikeasti vastustaa kettutarhausta, ei hyväksy keskitysleirioloista rääkkäyksellä hankittua lannoitusta ruuassaan.
Eikös tuon pitäis olla mun repliikki sulle, kun sähän tässä vastustat ihmisten, kettujen ja perinteisen tuotannon paskan käyttöä, enkä mä?Suvianne kirjoitti:Smari, oletkokoskaan katsonut kompostotua paskaa, se on multaa ei sitä itteään. Ei kannata mutuja laittaa

Ja vastaus tohon kysymykseen on että oon nähny. Oon kompostoinu kaiken mahdollisen jo hyvin kauan ja kasvattanut lannan voimalla paljon kaikkea erilaista. Lisäksi oon käyttäny lantaa lämmitykseen ja hiilidioksidin tuottoon näissä pikkuisissa piiperryksissäni.
Ja vielä kettuihin. En hyväksy niitten tarhausta, mutta kun sitä tehään, niin luonnon säästämiseksi sen jätteet pitää mun mielestä käyttää mahdollisimman oikein.
No ei kaikki välttämättä sitä ketunpaskaa käytä. Tostahan vaan selviää, että se on sallittua! Ja kompostoituna! Itsehän sanoit että se ei ole kompostoinnin jälkeen paskaa vaan multaa!!Suvianne kirjoitti:Noniin löysin toisen linkin, mikä kertookin sen PIENELLÄ kirjoitetun!!
http://mansikka.netsor.fi/mansikka/data/5/5_6_ep.html
El kyllä siellä ketunpaskaa luomussa on.. Törkeetä!!
Ja tehoeläinten paskaa saa levittää kunhan kyseisellä tilalla ei ole yli 2 ey/ha!
Toki siihen tarvitaan lupa, mutta eiköhän se irtoa aika helposti.
Jamppa enhän minä sitä ettei se olisi viljalle hyväksi. miten minä olen näin huono ilmaisemaan itseäni!!!
Siksi kun kettutarhaus on rääkkäystä!!!!!! Siksi en halua sen paskaa aamupuurossani. Täällä on vaikka kuinka moni vaahdonnut valinnoilla vaikuttamisella. Minun valinta on ei tarhaturkista eikä aamupuuroa ketunpaskalla kasvatettuna!!!
Eeettinen valinta.
ja paskan käytöstä kunnissa niin takuu varmasti muuallakin sitä yhdyskunta jäötettä on kompostoituna levitetty muuallakin viheralueille.
OULUSSA sitä levitettiin oman kotitieni varteen kun se asvaltoitiin ja kunnostettiin. Ja silloin käytiin hulabaloota kalevan sivuilla taudeista ym. mutta viranomaiset sanoivat sen olevan kompostoitua ja turvallista!! Että se siitä kettupaskapallosta, voi pelata ihen Erkin aamutorttupalloa
Siksi kun kettutarhaus on rääkkäystä!!!!!! Siksi en halua sen paskaa aamupuurossani. Täällä on vaikka kuinka moni vaahdonnut valinnoilla vaikuttamisella. Minun valinta on ei tarhaturkista eikä aamupuuroa ketunpaskalla kasvatettuna!!!
Eeettinen valinta.
ja paskan käytöstä kunnissa niin takuu varmasti muuallakin sitä yhdyskunta jäötettä on kompostoituna levitetty muuallakin viheralueille.
OULUSSA sitä levitettiin oman kotitieni varteen kun se asvaltoitiin ja kunnostettiin. Ja silloin käytiin hulabaloota kalevan sivuilla taudeista ym. mutta viranomaiset sanoivat sen olevan kompostoitua ja turvallista!! Että se siitä kettupaskapallosta, voi pelata ihen Erkin aamutorttupalloa

Soti, pakko viilata pilkkua , kun tässä kotona siivoilen , ilman aikuisten seuraa,,,smari kirjoitti:
Ja vielä kettuihin. En hyväksy niitten tarhausta, mutta kun sitä tehään, niin luonnon säästämiseksi sen jätteet pitää mun mielestä käyttää mahdollisimman oikein.
Eikös joku voi sanoa, että ei hyväksy häkkimunia, mutta ostaa niitä etteivät mene vanhaksi...
Ja kyllä se ketunpaska voidaan kompostoida ja rakentaa vaikka tarhan pihalle paskamäki, ja rakentaa sinne hiihtohissi ja myydä hiihtolippuja talvella ja kesällä maastopyöräiliöille ja kun mäki on tarpeeksi iso, niin voikin sen tarhauksen lopettaa ja elää lipputuloilla...
Mutta oikeesti, kyllä niille ny muitakin luontoa säästäviä käyttöjä löytyy...
Ja tuskin ketunpaska on edes lannoitteena parhaasta päästä. Eikähän se ole se karjanlanta???
Taas yksi syy olla syömättä kaupan broileria
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008120 ... 2_uu.shtml
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008120 ... 2_uu.shtml
Kyllä mulla ainakin on lautasella puuroa ei paskaa
Eihän sitä paskaa niiden hiutaleiden tai jyvien päälle ole levitetty, vaan peltoon.
Ei kai sitä kettutarhausta oikein kukaan ymmärrä, mutta jostainhan ne turkit on saatava mammojen päälle
Mä kyllä ehkä ymmärrän mitä tarkoitat, mutta en kyllä itse allekirjoita sitä!

Eihän sitä paskaa niiden hiutaleiden tai jyvien päälle ole levitetty, vaan peltoon.
Ei kai sitä kettutarhausta oikein kukaan ymmärrä, mutta jostainhan ne turkit on saatava mammojen päälle

Mä kyllä ehkä ymmärrän mitä tarkoitat, mutta en kyllä itse allekirjoita sitä!
Kettuja tuotetaan että kiinalaiset saa mattoja!
Riistalintuja tarhataan että ihmiset saa toteuttaa alkukantaisia vaistojaan...marketissa kun ei oikeen hyvällä katota jos saalistaa pihviään.
Häkkimuna tuotetaan, kun moni ei tiedä kuinka paljon PAREMPIA ne omat kanan munat on!!
Joskus tuntuu että minä pidän eläimiä siksi että saan kärrätä paskaa :tongue4:

Riistalintuja tarhataan että ihmiset saa toteuttaa alkukantaisia vaistojaan...marketissa kun ei oikeen hyvällä katota jos saalistaa pihviään.

Häkkimuna tuotetaan, kun moni ei tiedä kuinka paljon PAREMPIA ne omat kanan munat on!!

Joskus tuntuu että minä pidän eläimiä siksi että saan kärrätä paskaa :tongue4:
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Tulikin jo tuossa edellä selville, että luomukasvien viljelyssä saa siis käyttää myös tavanomaisesti tuotettua lantaa tietyin edellytyksin. Luomutietopankki
Täytyy muistaa kuitenkin sekin, että myös luomueläimiä saa osittain ruokkia rehuilla, joita ei ole kasvatettu luonnonmukaisesti.
Finfood
Varmasti ajan mittaan määräykset muuttuvat ja pyrkimys lienee täysin luomuun, mutta vielä tänäpäivänä on näin ja turha siitä on kiihkoilla...Suviannenkaan.
Kärjistän raakasti: jos olisin luomukarjankasvattaja, mutten mistään saisi haalittua tarpeeksi luomurehua, niin toki hankkisin puuttuvan osan tavanomaisesti tuotettua mieluummin kuin jättäisin elikot nälkäisiksi. Tai jos olisin luomuviljan kasvattaja, enkä saisi riittävästi luomukakkaa, niin lisälannoittaisin tavankakalla mieluummin kuin kärsisin laihasta sadosta tilipussissa.
Täytyy muistaa kuitenkin sekin, että myös luomueläimiä saa osittain ruokkia rehuilla, joita ei ole kasvatettu luonnonmukaisesti.
Finfood
Varmasti ajan mittaan määräykset muuttuvat ja pyrkimys lienee täysin luomuun, mutta vielä tänäpäivänä on näin ja turha siitä on kiihkoilla...Suviannenkaan.
Kärjistän raakasti: jos olisin luomukarjankasvattaja, mutten mistään saisi haalittua tarpeeksi luomurehua, niin toki hankkisin puuttuvan osan tavanomaisesti tuotettua mieluummin kuin jättäisin elikot nälkäisiksi. Tai jos olisin luomuviljan kasvattaja, enkä saisi riittävästi luomukakkaa, niin lisälannoittaisin tavankakalla mieluummin kuin kärsisin laihasta sadosta tilipussissa.