EN YMMÄRRÄ!

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Kuvagalleriassa on suomen kauneimmat tyrnäväläiset sivulla 2. Sanna Tn tyrnäväläiset,millet ja silkit.
En tiedä hänen kanoista mitään,ovatko puhtaita vai kuhan vaan kanoja.On siellä "sulkajalkojakin".
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mutta sitten on näitäkin jotka pitävät parvessa epätyypillisiä piirteitä omaavia yksilöitä kun "ne on niin ihania" tms, vaikka tietävät että pitäisi poistaa :smt013 . Näistä parvista myös myydään tipuja ohjelmaan. Mistä alottelija voisi tietää mitä varoa kun eivät kaikki ohjelmassa mukana olevatkaan tiedä?
Samaa mieltä että maatiaisella pitäisi olla jonkinlainen rotumääritelmä.
Vaikka ne rodut ovat sekaisin pihalla kyllä ne on silti helppo pitää puhtaana, ei kana eroa tässä suhteessa muista eläimistä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Miksi pitää olla rotumääritelmä??

Esim. suomenlampaan rotumääritelmä ei hyväksy täplikkäitä ja mäyränvärisiä?? Näin toimii rotumääritelmä.

Jos mun puhtaista alhoista syntyy vähän isompi tai pienempi kana, niin se on Alho yhtälailla. Olise punainen tai musta.

Ainut mitä voi määritellä on esim. poistaa sulkajalkoja tai vihreitämunia munivat tai selkeesti poikkeavat. Kuten joku vammanen tai kääpiö tai sairas.

Ja jos ohjelma on täynnä huithapelleita niin miksei löytys ahneita ja rotumääritelmällä eläimensä pilaaviakin?? Löytyyhän nuita pehmojakin jokka ei lopeta kun tarvis.

MInä olen rotumääritelmää vastaan. Se sitoo ihan liikaa.

Hitto ku välillä ottaa pannuun koko homma. Ei kanojeni takia, ne ovat upeita vaan ihmisten jokka on tässä ohjelmassa. Tai jokka arvostelee sitä olematta ja tietämättä edes koko hommaa käytännössä ja tuntematta edes ihmisiä jokka siinä toimii.
Olen ollut yhteyksissa jo todella monen Alhoa säilyttävän ja säilyttäneen ihmisen kanssa. En tunnista sieltä yhtään kuvatun laista tyyppiä. Tykkään huonoa heidän ja itsenikin puolesta.
Talbot

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Älä Suvianne kuohahda. En minä ala Alhojen perään soitella, mulla on oma tiukasti rajattu missio maatiaisten säilyttämisessä, enkä ole laajentamassa muihin kantoihin. Alhojen tilannehan on hyvä, jos ei ole huithapeleita, iloitse siitä. Mutta se ei ole hyvä tilanne jos laaja Alhojen säilyttäjäjoukko ei tiedä kenellä kaikilla on valokuvan perusteella alle 10 vuotta sitten kantaan otettua mahdollisesti vierasta ainesta. Olisi kannan kannalta tietenkin tärkeää tietää missä kaikissa paikoissa näitä on- jos halutaan niiden leviäminen koko kantaan estää. jos se siis vielä on mahdollista. Toki nämä kanat kantaan tuonut voisi itsekin tiedottaa jos epätietoisuutta on. Kirjoitin joskus, että joka ainoasta parvesta tulisi olla netissä avoin parvirekisteri, josta kävisi ilmi - ei kanakohtainen mutta parvikohtainen polveutuminen. Se olisi siitoksen suunnittelussa paljon tärkeämpää kuin rotumääritelmä. Suunnittelematon siitos taas helposti johtaa huithapeli-ilmiöön. Minä olen tiukkapipoinen alkuperäisten geenien säilyttäjä, enkä ole tähän hommaan lähtenyt sosiaalisen hauskanpidon tarpeesta, vaan periaatteesta kun jussilankannan alkuperäiset geenit olivat vaarassa hävitä kokonaan.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Jos se rotumääritelmä olisi tosi lavea, vähän enemmän sellainen listantapainen mitä ei saisi olla, vaikka sulkajalat tai ruusuharja esimerkiksi. Kyllä mun mielestä selkeästi pienempi esim on karsittava, mä ainakin karsin pienikokoiset kukot kun aina niitä kukkoja kuitenkin pitää karsia. Eikä värin perusteella karsintaa. Mutta huonot emo-ominaisuudet on mun mielestä kanssa karsittava. Iso tenkkapoo olisi jos parveen kuoriutuisi selkeästi muista poikkeava väritys, meillä kun ovat aika lailla samoista muoteista tehtyjä ja tällainen on ollut myös alkuperäisparvi.
Ja valitettavasti mä tunnistan nuo huithapelit ja taitamattomat, varsinkin taitamattomat. Itsekin tiukkapipoinen alkuperäisiä geenejä säilyttävä.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
kukkopoika
bankiva
Viestit: 368
Liittynyt: 05 Touko 2012, 19:52

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja kukkopoika »

Mitä maatiaiskana menettää jos sille tehdään rotumääritelmä?
Maatiaiskana on kuin suomenajokoira,joka ei alunperin ole ollut oma rotu vaan risteytetty muista ajokoirista.Silläkin on hyvin tarkka rotumääritelmä eikä ole pilannut tätä rotua.Joku vuosi takaperin suomenajokoira oli suomen yleisin koirarotu.
Sehän on jo nyt rotumääritelmää kun ei hyväksytä sulkajalkoja ja vihreitä munia.
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Talbot, ne kanat on viisaat MTT ihmiset hyväksyny ohjelmaan. Ne on sen jälkeen viralisesti ollu alhoja. Ei siis ole ollu tarvetta niitä seurata.
Kukin ottaa ite selvää suvuista ja koittaa miettiä haluaako niitä vai ei. Mutta periaatteesahan ne kuuluu nyt säilytysohjelmaan.
Minusta ne olisi pitänyt pitää erillään, mutta kuka nyt mun mielipiteistä välittää. Varsinkin kun se on 5 vuotta liian myöhässä.

Tuo huono emo juttukin on vähän siinä ja siinä. Moni emo epäonnistuu itsestä riippumattomista syistä ja on huono eka kerralla, mutta ei toisella kerralla.
Minusta maatiainen on kotikana ja jokainen saa ite päättää miten niitä karsiii. Kunhan ne on puhtaita. Se on nimenomaan maatiaisen rooli. se palvelee sen talon tarpeita. Ei jonkun ryhmän joka miettii keskenään rotumääritelmän.

Jos minä haluan vain munivia, voin karsia ne jotka hautoo useammin kuin kerran vuodessa. Mulle tulee sellainen parvi jossa haudotaan vähemmän mutta munitaan enemmän. Niitä voi sitten sekoittaa sellaiseen parveen jossa haudontaa ei ole rajoitettu. Tämä on mun ajatuksen ydin. Kotikanat ovat jokaisen oman näköisiä ja siten geenit ja ominaisuudet ovat monenlaiset ja yhdessä ne ovat hieno paketti.

Minun maatiaiset palvelevat minua olemalla hyvin terveitä ja kestäviä. Siinä teen raakaa karsintaa. Olen suosinut myös isokokoisia, mutta jos naapuri tykkäisi pinemmistä jotka syö vähemmän ja vievät vähemmän tilaa, niin olisiko se väärin? Nämähän ovat maatiaisia ilman rotumääritelmää.

Minun maatiaiset palvelevat myös koristeena. Ne ovat pihalla vapaana ja tykkään värikkäistä ja koreista väreistä. Minä siis teen parjattua värivalintaa. Jos minulla on valittavana eloon eri yksilöitä isosta joukosta, valitsen omaan silmään kauneimmat ja isoimmat . Kukoista valitsen aina uudet värit. Jos vain joku uutuus pompsahtaa, niin se saa elää jos on terve ja vähintään normaalikokoinen.

Jos naapuri valitsee kukkonsa arvalla, se on hänen valinta, mutta en usko näin tekevän kenenkään. Muut, omat kriteerit vaikuttaa.

Minut voisi kivittää, kun teen tällaista valintaa, ehkä vastoin jopa ohjelman henkeä!? Mutta minä olen vain yksi kymmenistä ihmisistä ja kun minun parveani sotkee muihin, niin minun valintani ja näiden muiden valinnat sekoittuvat ja taas meillä on vain yksi parvi maatiaisia.

Eli jokainen maatiainen palvelee omaa kotitilaansa ja sitä ei saa rajoittaa rotumääritelmällä
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hyvin kiteytetty Suvianne
Tietenkään ei ekalla kerralla epäonnistunutta emoa karsita, eikä myöskään sellaista jolle syy haudonnan epäonnistumiselle löytyy. Mutta huonoja emoja on ja ne voi karsia kun muut syyt on ensin suljettu pois.
Jonkinlaisella rotumääritelmällä kuitenkin juuri ne vihreitä munia munivat alhot olisivat jo voineet karsiutua. Ei se rotumääritelmä niin kauhea ole ja aloittelijalle voi olla hyvinkin tarpeellinen.
Toki minä teen omille kanoilleni mitä haluan mutta jos ohjelmassa on sanottu että karsintaa ei tehdä vaikka muninnan perusteella, voinko kuulua ohjelmaan jos näin kuitenkin karsisin? Ja jossain vaiheessa parvea olisi hyvä uudistaa myös kanoja karsimalla, ettei siellä samat mammat lisäänny vuodesta toiseen.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mutta tuntus, että sitä karsintaa tulee joka tapauksessa aina kun muutamanvuoden enemmän kanoja pitää. Sitä ei saisi määritellä liikaa. Silloin maatainen pysyy maatiaisena.
Jokainen vaan joutuu karsimaan.

Jotain ohjenaruja vois antaa, niinku tuo vanhojen mammojen kanssa. Minä teen sitä. Koska olen tällanen tunnevammanen ;)
Mutta on ihmisiä jotka ovat ylpeitä vanhuksistaan ja ajattelevat maatiaisen idea olevan juuri se, että ne ovat pitkäikiäisiä ja pelvelevat kauan.
Joten voiko heitäkään moittia??

Jos minä ja sinä karsit vanhuksia, ja kaksi muuta ei, niin eikös me olla jo aika tasan??
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

:smt005 :smt005 :smt005 , mä olen niin samaa mieltä sun kanssasi
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 mun mies on reissussa, n iin mulla riittää nyt virtaa täällä inttään. Mutta enää en oo pahalla päällä vaan naurattaa :smt003
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Voidaan me inttää siitä rotumääritelmän tarpeellisuudesta :smt025
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Talbot

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Talbot »

Jos minulla olisi alhoja, kyllä pyrkisin ne valokuvakanat vielä jäljittämään. Ei voi olla mahdotonta kun alle 10 vuotta kulunut. ja jos kerran on kiistatta selvää, että ainoat vieraat piirteet Alhonkantaan on niiden kanojen kautta tulleet, niin kyllä olisi niiden kanojen kantaan tuojallakin mielestäni velvollisuus selvittää asia. Samoin MTT:llä. Ilman riitaa, kaikessa rauhassa. Voihan olla, varmaan onkin niin, että aitoja puhtaita Alhoja on vielä paljon. Suomalainen on kyllä jännä: jos viranomainen, jollaiseksi MTT tässä voidaan laskea, jotain päättää, sitä ei kyseenalaisteta. Suviannehan kirjoitti joteskin niin, ettei ole ollut tarvitse selvittää, kun ne kanat päätti MTT Alhonkantaan ottaa. Mielestäni kyllä on tarve selvittää jos selvittämällä aidot maatiaiskanageenit saataisiin pysymään puhtaina. Lopuksi korjataan tuo vertaus suomenajokoiraan; rotu on luotu eri roduista suunnitellusti risteyttämällä kun taas suomenpystykorva ja karjalankarhukoira polveutuvat luonnonkannasta kuten maatiaiskanammekin enemmän tai vähemmän.
Suvianne

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Rotumääritelmästä kyllä intän :smt021

Talbot, ne haapasaarelaiset on nyt DNA testattu, testistä ei vielä ole tulosta.

Mitä sitten tehdään jos ne osoittautuu joksikin muuksi, niin en osaa sanoa. Kyllä alhoja on vielä satoja, satoja ilman haapasaarelaisia.
Ja yleisesti kaikki asiasta tietävät eivät haapasaarelaisia halua. Minä olen omani saanut jäljitettyä niin kauas, että haapasaarelaisia ei joukossa ole.
Nykyisin ostan lintuni sellaisilta jotka ovat kanssani asiasta samaa mieltä.

Tavallaan mua harmittaa Ilonan puolesta vaikka mulla onkin henkilökohtasta kismaa hänen kanssaan. Koska jos nua Haapasaarelaiset olis vaikka haapasaarelaisia, ja joukkoon olis otettu kantaa vahvistamaan alhoa, niin se olis hienoa työtä, sen kannan säilyttäminen. Nyt ne on musta lammas, ja toisetn parjaama ja hyljeksimä. MTT mokas minusta tässä pahasti. Mutta tuskin ne mitään tunnustaa.. Varmaan salaavat DNA tuloksekki :smt005
Olis kiva tietää miten hyvin ne saa jäljitettyä ne jos ne on sekarotuisia...
Rotukana

Re: EN YMMÄRRÄ!

Viesti Kirjoittaja Rotukana »

Minusta maatiaiset pitää karsia jos on johonkin muuhun rotuun viittaavaa ulkonäössä! Ainakin muutamasta sukupolvesta ja sen jälkeen luulis maatiaisen sopeutuvan suomen oloihin esim karvajalat häviäisikö ne itsestään vuosien saatossa suomen oloissa. Tai sitten toisin päin parinvuodenpäästä kaikilla on karvajalat jos ne lämmön eristämiseen vaikuttavat! Jotain ajatuksia vain tähän inttelyn päätteeksi! :smt014 Minusta jos aletaan karsimaan huonoja munijoita tai jotain sellaista niin sehän menee jo jalostuksen puolelle! Salliiko tätä säilytysohjelman kriteerit?? :smt012
Vastaa Viestiin