Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisteröidä

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
neiti varis

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja neiti varis »

Vähän tuntuu hassulta ilmoittaa tautiepidemian varalta kaksi sisällä asuvaa siniviiriäistä :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

neiti varis: otapa yhteyttä MMM:ään ja Eviraan ja kysäise, että kuuluvatko siniviiriäiset tämän po. asian piiriin! Viiriäisiähän ne toki ovat, mutta poikkeavat kyllä niin paljon japaninviiriäisistä, että lasketaanko ne siipikarjaksi vai sisälemmikkilinnuksi (vrt. papukaijat yms.)?
Rusina

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mä oon miettinyt tuota samaa naurukyyhkyn osalta. Niitähän myydään myös eläinkaupoissa sisälemmikeiksi, kyyhkyjä ovat kuitenkin.
mirri

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ushva kirjoitti: Totta kai tautien torjunta ym. on tärkeää, en sitä missään nimessä väheksy. Ja mitä nopeammin tieto saadaan perille kullekin harrastajalle, sen parempi!
Lainasin pätkän Ushvalta.
Mulla on kyllä iso epäilys, että tauti epidemiasta saadaan ilmoitus silloin, kun suojapukuiset tulevat tilalle visiitille.
Uskoisin että lintujen harrastajia on suomessa niin paljon ettei mitään ruveta ilmoittelemaan, jos jossain joku epidemia on. Liian suuri työ! Ainuttakaan ilmoitusta en ole saanut ,vaikka rekisterissä olen roikkunut monta vuotta!
Carla

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Carla »

Ja minähän sen kanalan meille viimeistään kevääksi laitan, eipä pienet kaavakkeet tämän aloittelijan innostusta pääse lannistamaan! :smt001
Ushva

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mirri, voi olla että oot oikeassa. Vähän skeptinen oon itekin tuon asian suhteen, mutta ainahan voi itselleen uskotella että tästä jotain hyvääkin seuraa. :smt002
kite

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja kite »

Kun on laiska eikä jaksa itse kaivaa, niin kysympä onko joku samaan asiaan joutunut jo perehtymään: pitääkö nämä reksiteröidä jotenkin erikseen, kun jossain vaiheessa kun muita rekisteröin laitoin lomakkeeseen myös meillä olevat linnut -tosin silloin ei tarvinnut niitä "nimetä" erikseen vaan ilmoittaa vaan lajit ja määrät...??
ninnu

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja ninnu »

Joo, pitää rekata vielä erikseen-kunhan se lomake joskus valmistuu.... Itse olen myös ilmoittanut lintuni aikoinaan "perusrekisteriin", enkä myöskään ole saanut mitään ilmoituksia koskaan mistään.
tinttuli

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja tinttuli »

jamppa kirjoitti:Mahtaakohan nyt tästäkin asiasta nostettu turhan suuri meteli?
Kyllähän jokainen kuitenkin tietää mistä ja milloin on lintusiaan ostanut? Ja haudonnatkin on jokseenkin tiedossa?
Eihän se nyt loppujen lopuksi ole mikään suuri työ pitää kirjaa linnuista jotka sillä hetkellä lintulassa liikkuu! Kyllähän jokainen harrastekanojen pitäjä kuitenkin on selvillä lintujensa määrästä.. Ja itse ainakin tiedän tasan mistä mikäkin lintu on kotoisin ja mihin mikäkin lintu on lähtenyt, vaikka meiläkin noita lintuja on jonkin verran!
TOKI, onhan siinä aina se vaara, että jos jotakin tautia ilmaantuu esiin, niin siinähän on sitten omatkin linnut kyseessä ja vaarassa. MUTTA eiköhän se ole kuitenkin kaikkien velvollisuus pitää mielessä, että tauteja on ja tulee olemaan ja omalta osaltaan niitä yrittää ehkäistä, ainakin leviämisiä!

Ei loppujen lopuksi ole iso homma täyttää lomaketta ja toimittaa sitä eteenpäin, se toimitetaanko tai kirjataanko sitä mihinkään ei enää kuulu lintujen pitäjälle, eikä myöskään lintukirjanpidon luulisi olevan kauhean suuri ongelma.. Täälläkin on nyt jokunen muutaman linnun omistaja valitellut ja päivitellyt asiaa kauheaksi yms. Mikä siinä on niin vaikeaa tai kauheaa???? Ettei nyt vaan olisi jokin "muotivillitys" valittaa joukon mukana?

Onhan esim koiratkin rekisterissä ja kaikki märehtijät! Miksei linnutkin? Itse olen suunnitellut hommaavani renkaita kaikkien siitoslintujen jalkoihin jo jonkin aikaa, mikä taasen helpottaa esim sukusiitos asioissa kovastikkin, kun varmasti muistaa/tietää mistä kyseinen lintu on kotoisin!

Eli, mitäs jos vaan kaikki koittaisi hyväksyä asian ja elää sen mukaan :smt003
Paperisota on meille ja monelle muullekin liiankin tuttua touhu. Mutta voi tuntua pelottavalta ja vieraalta joutua mukaan Suureen Systeemiin, jonka kaikkia kiemuroita ei tiedä tässä vaiheessa kukaan. Tämä palsta onkin niiiiin hyvä paikka asiasta keskustella ja valittaa ja vähän panikoida, sillä puhuminen tekee pelottavasta arkisemman. Ja uskon useimman harrastajan saavan vertaistukea juuri rönsyilevästä ja kaikkia mielipiteitä pohtivasta pulinasta .. :smt083
Carla kirjoitti:Ja minähän sen kanalan meille viimeistään kevääksi laitan, eipä pienet kaavakkeet tämän aloittelijan innostusta pääse lannistamaan! :smt001
Hyvä asenne :smt038
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Juu! Carlalla on hieno asenne :smt023
Rusina kirjoitti:Mä oon miettinyt tuota samaa naurukyyhkyn osalta. Niitähän myydään myös eläinkaupoissa sisälemmikeiksi, kyyhkyjä ovat kuitenkin.
Kyyhkyjen kohdalta sanotaan, että viesti-, näyttely- ja koristekyyhkyt kuuluvat rekisteröinnin piiriin. Naurukyyhky taitaa olla näyttely- tai koristekyyhky...
harrastaja

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mutta mites ne kukot sitte ku tuttavat vie ne syötäväksi ja vaihtuvuus on niiden kohdalla suuri :Pitääköhän ilmoittaa kuka ne haki ja mihin ja miks varten ?
neiti varis

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja neiti varis »

Nyt on itse asetuksen kirjoittajalta varmistettu, että määräys koskee kaikkia kana- kyyhky- ja vesilintulajeja käyttötarkoituksesta riippumatta. Eli sisällä pidettävät lemmikkikyyhkyt ja siniviiriäisetkin pitää ilmoittaa.

Ohjeistus tulee tarkentumaan kuulemma myöhemmin.
mirri

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja mirri »

:smt005 Noniin.. ja seuraavaksi ilmoitamme sitten kaikki undulaati, ja muut lemmikkilintumme rekisteriin.
Kun tarkentavat sitä asetusta.
harrastaja kirjoitti:Mutta mites ne kukot sitte ku tuttavat vie ne syötäväksi ja vaihtuvuus on niiden kohdalla suuri :Pitääköhän ilmoittaa kuka ne haki ja mihin ja miks varten ?
pitää ne ilmoittaa minne on menneet. Sitähän ei myyjä/antaja tiedä välttämättä mikä on linnun todellinen käyttötarkoitus. Että enpä usko et mitään käyttötarkoitusta pitää seuraavan omistajan kohdalle merkitä.
pyrstö

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja pyrstö »

Useasti muuttavan yhden timanttikyyhkyn omistaja joutuu aika kuponki rumbaan... puolet kaupunkien kerrostaloista omaa pitopaikkatunnuksen tuotapikaa. Kiinteistövälittäjille myyntivaltti?! "Kaksio ydinkeskustassa, pitopaikkatunnukset hankittuna....."
Meneekös rappu B karanteeniin jos A rapussa puhkeaa tautiepidemia? Ja evira hyökkää paikalle :smt117 :smt027

Muistelen tapaus rehuraisio ja eviran tiedoittaminen NCtautisista puluista jota oli sieltä löytynyt. Hyvin toimi tiedoitus joo, ja palveli harrastajia.

Tää systeemi on kyllä surkuhupaisa :smt031
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Siipikarja, kyyhkyt ja riikinkukot täytyy pian rekisterö

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Hyvä homma neiti varis, että selvitit tämän viiriäis- ja kyyhkyjutun!
Tässä meille kaikille uudessa asiassa on vielä epäselvyyksiä, mutta eipä tässä vielä mikään kiire olekaan, kun aikaa kuitenkin on puoli vuotta.
Näyttää menevän rinnan ja välillä sekaisinkin kaksi eri asiaa eli rekisteröityminen ja oma kirjanpito.

Lienenkö tulkinnut oikein vai väärin, mutta tämän hetkisen tiedon mukaan tarvitsee rekisteröidä/ilmoittaa vain lintujenpitäjän ja lintujen sijaintipaikan tiedot maaseutuelinkeinoviranomaiselle…(ilmoitukseen käytettävää lomaketta ei ole vielä saatavissa.) Ilmeisesti/ehkä siinä rekisteröidään/ilmoitetaan ne lintulajit, joita omistaa.

(Menisköhän läpi samalla ilmoituksella, että ilmoittaisi valmiiksi etukäteen myös ne lintulajit, joita ehkä aikoo pitää joskus lähitulevaisuudessa? Esim. mulla ei ole ainuttakaan vuohta, mutta silti sain kirjattua pitopaikan eläinlajeihin varmuuden vuoksi kääpiövuohet ja vuohet…siltä varalta, että jos joskus niitä satun hankkimaan ;))

Lisäksi on pidettävä itsellään luetteloa, jossa tullenee olemaan merkinnät lintujen saapumisista ja lähtemisistä. Tätä luetteloa ei tarvitse siis lähettää minnekään. Sen on löydyttävä itseltä siinä vaiheessa, jos joku viranomainen sattuu sitä kysymään…(tämänkään luettelon mallia ei ole vielä saatavissa.)

Eipä tässä voi vielä muuta tehdä kuin odetella rekisteröitymislomakkeen ja tapahtumaluettelon mallin ilmaantumista. Koetetaan täytellä niitä sitten porukassa toisiamme neuvoen ;) Sen verran lomakesulkeisten ammattilaisia ja harrastajia meistä munislaisista löytyy, että eiköhän tämä tästä suttaannu ajan kanssa?

jampan kirjoituksesta pitää vielä lainata yksi hyvä kohta:
jamppa kirjoitti:Ei loppujen lopuksi ole iso homma täyttää lomaketta ja toimittaa sitä eteenpäin, se toimitetaanko tai kirjataanko sitä mihinkään ei enää kuulu lintujen pitäjälle, eikä myöskään lintukirjanpidon luulisi olevan kauhean suuri ongelma..
Näinhän se on! Sen jälkeen, kun itse on toimittanut rekisteröitymislomakkeen maaseutuviranomaiselle, vastuu jatkotoimenpiteistä siirtyy hänelle.
Olen lueskellut muiden kokemuksista ja omakohtaisestikin kokenut, että siinä kohdassa voi olla aika iso pullonkaula, kun eläimenpitäjän kiltisti ilmoittama tieto ei etene yhtään minnekään, mutta sehän ei ole todellakaan eläimenpitäjän vika!
Vastaa Viestiin