EVR iski kanalaan

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Ei luomu minusta tarkoita vain sitä jäämää tai trveellisyyttä. Vaan luonnonmukaisuutta. Siksihän sitä syö monu eettisistä syistä kasvissyöjä. kaveri ostaa lapsilleen luomulihaa sanoen, että on sentään paremmat oltavat eläimillä. Siksi ja vain siksi minä ostin luomumakkaran. Ja siksi ostan luomujauhoja Niittymylläriltä, kun ajattelen, että he eivät riistä maata teholannoitteillaan ja jos voisin vielä valita valitsisin suorakylvöjauhoja!!

Ja sitten saan kuulla, että ne paskat millä ko. viljat on viljelty onkin kärrätty, eettisesti erittäin arvelluttavista paikoista!!
Ja jos vielä KETTU tarhoista niin täytyy sanoa, että hohhoijaa...

Ja jos säännöt sanoo, että luomupaskaa, niin kukas niille tukia nostaville on antanu luvan rikkoa sääntöjä.
Miehelleni tuli juuri 200 euron sakot työaikalain rikkomisesta.. Oli kiire virka-aikapaikkaan purkamaan.. Työstäkin joskus sakotetaan, ja joutuu vielä itse sen maksamaan, eikä työnantaja??!! Niin kyllä potuttaa jos nämä jotka nostaa työstään tukia voi tehdä mitä haluaa ilman valvontaa.. Liikkuvat voisivat käydä välillä pellonlaidalla ratsaamassa paskakärryjä..
Miehelläkin oli kyse siitä, että oli levännyt vain 6,5 tuntia kun olisi pitäny nukkua 9tuntia..
Ratsaisivat rattijuoppoja..
Meni vähän OT-mutta kyllä minua vähän kuohutti, kun rupesin oikeasti ajattelemaan luomun eettisyyttä!!!!
Suvianne

Ja luomuviljeliä väittää näitä huhuiksi, ja väittää että pitää ollaluomupaskaa ja hän vain sitä käyttää.
Tämä ko. henkilö kyllä ohitti kysymykseni kunnes kaivoin itse tuon kohdan eviran säännöistä. Tiesiköhän se edes, että pitää olla luomupaskaa??

Mistähän tuosta valvonnasta kysyis. Soitanko eviraan ja kysyn kenen virkamiehen tehtäviin kuuluu tarkastaa luomutilan paskajärjestelyt??
Suvianne

Noniin löysin toisen linkin, mikä kertookin sen PIENELLÄ kirjoitetun!!

http://mansikka.netsor.fi/mansikka/data/5/5_6_ep.html

El kyllä siellä ketunpaskaa luomussa on.. Törkeetä!!
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

No eipä noilla luomunaudoilla ole kyllä paljoakaan paremmat olot mitä tehonaudoilla...
JA kyllä noita maatiloja valvotaan jo ihan liiankin paljon!
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ketunpaskaa käytetään marjapuskille, on kuulemma mustaherukalle hyvää.
Ei se luomu tosiaan kamalasti niitä oloja paranna. Mutta parempi vähän kun ei mitään. Eikös luomussa sentään oo noita kivuliaita toimenpiteitä, kuten nupotus jätetty pois? Ja nauta saa enemmän liikkumavapautta?? Niin ja linnuilla lkäsitin erojen olevan vielä suuremmat verraten esim näihin virikehäkkeihin. Eikö se pääluku neliölläkin ole pienempi. Vaikkei nyt mitään ihanneryhmiä pääsekkään muodostuun.
Suvianne

Tuossa yhdessä linkissäni kerrottiin , että ketun paskaa saa laittaa vain viljalle ei vihanneksille. Ei marja tieten vihannes ole, muttei viljakaan.

Ja onhan siinä paljon hyvää luomussa, mutta miksi ne jauhaa eettisyydestä jos ne käyttää ketunpaskaa. mitä eettistä on kettutarhauksessa.

Esim. tämä
http://www.juvanluomu.fi/

MAINOSTAA eettisillä arvoilla. Lyödäänkä vetoa , että 80% luomun syöjistä ei tiedä ketunpaskan käytöstä!!
Minusta se on huijausta.
Kieltäsivät muun kuin luomupaskan käytön niin sitten voisin luomuun uskoa.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Eiköhän noita luomueläimiä ole niin vähän verrattuna luomuviljelyyn, että hyvähän se on jos saavat lantaa tavallisesta tuotannosta. Kaatopaikoillekko ne ketunpaskat ja ylijäämälannat pitäisi kärrätä? Se vasta tyhmää olisi!

Kyllä ne ihmisen kompostoituidut vessajätöksetkin hyvää lantaa on. Niitten käytön puolesta on paljon kirjoittanut Ulla Lehtonen, mun lempipuutarhakirjailija. Hän elää kuten kirjoittaa, vanhempi täti-ihminen joka ihanassa puutarhassa viljelee paljon erilaisia kasveja, kompostoi kaiken ja on kauan ollut kasvissyöjä. Ja kirjat on todella hyviä, paljon tietoa, eikä mitään kuvakirjoja, kuten puutarhakirjat yleensä :smt007
Suvianne

Kyllä ketunpaskalle löytyy ottajat , vaikka kuntien viheraluet.
Kettutarhaus ei ole eettistä joten sitä ei voi käyttää luomussa. Se on minun mielipide.

Menkööt kaikki karjat luomuun niin riittää luomupaskaa.
smari

Osta luomua niin ne menee.

Mitäs tykkäisit jos teidän kunta levittäisi puistot ja katujen viheralueet ketunpaskan peittoon?
Suvianne

Ja ihmispaska siältää raskasmetaleja joten sitä ei kaikelle syötävälle voi suositella.
Tottakai sinä voit siinä vihanneksesi kasvattaa jos haluat, mutta minä en ainakaan kenellekkään suosittele ottamatta asiasta selvää.
Minulla on ulkohuussi ollut monta vuotta ja yhä kesäisin käytössä.
Sille on ihan oma komposti ja sen kompostin mullan aion käyttää ruusuilleni parin vuoden kompostoinnin jälkeen.

Jos välttämättä makkia haluaa käyttää niin ohjeet menee näin.
vuosi kompostointia=viherkasvit
kaksi vuotta =kypsytettävät hyötykasvit
kolme vuotta =raakana syötävät, kuten salaatit ja mansikat
Suvianne

Eiköhän se kompostoida. oulu levittää ihmispaskan alle.. onko se sen kummempaa. Se on kompostoitua.

Ja ennemmin liikenneympyrät ketunpaskassa kuin minun puurohiutaleet :smt017 :smt017 :smt016
smari

Suvianne kirjoitti: Tottakai sinä voit siinä vihanneksesi kasvattaa jos haluat
En voi, kun meillä on aina ollut vain ihan tavallinen vesivessa. Mutta arvostan kyllä kovasti jos joku voi ja viitsii.

Kirjoitin tuon aikaisemman siksi ettei kukaan jättäisi ihmisten vessajätöksiä käyttämättä tämän takia:
Suvianne kirjoitti:Minulle on kyllä iskostettu päähän tämmöinen asia ja siitä voi olla eri mieltä, mutten tässä vaiha mielipidettä.
Ihmisenpaska on huonoa lannoitetta ja en käytäisi sitä ja ällöttää kun sitä imetään kaivoista salaa levitetään pellolle.
Siinä on takuu varmasti raskasmetalleja, mutta pahin on salmonella vaara.
Jos ihmislantaa käyttää niin se on oltava KOMPOSTOITUA ja silloinkin vain kukille!!!

Sian lannasta olen kuullut myös että sekin tulisi ehdottomasti kompostoida ensin. Siitä en ny niin tiiä, mutta ainakin meidän sian kakka kompostoitiin.
Eli kyllä se tosiaan ihmispaska oikein kompostoituna käy muutakin kuin kukille ja se .ei ole huonoa. Kannattaa ottaa asiosta selvää, eikä kirjoittaa tunteita totena.
jamppa

Eiköhän se salmonella vaara ole kaikissa paskoissa ihan sama.
Paskat vaan peltoo ni viljat kasvaa!
Jos luomutilat ei ottais paskaa niin taitais sultakin luomujauhot loppua kesken.. Lannanlevitys nostaa kuitenkin sen verran maan ravinnepitoisuutta.
Ja paskahan on ihan luonnontuote, sama kai se on minkä eläimen se on.
Ja tuskin mikään kunta ottaisi paskaa viheralueilleen, tai voisihan sitä tietysti yrittää. Jalkapallonurmille kunnon ketunpaskat ni olis kiva palloa potkia :smt005
smari

jamppa kirjoitti:Jalkapallonurmille kunnon ketunpaskat ni olis kiva palloa potkia :smt005
Vähänkö nauroin tuota :smt005 :smt005 .Aloin ajatella että olis niinkun suopotkupalloa ketunpaskassa. :smt005 Ja järjestäjät vaan kuittaisi että lannoitus menossa. :smt005
jamppa

Uusi laji: Ketunpaskapallo :smt003
Vastaa Viestiin