Hautojia täälläkin

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Kiva kun tuli taas kuvia :smt007

Meillä on sulat tulleet ihan samaa tahtia kuin hiltan tipusilla nyt.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

HiltaHelikopteri kirjoitti:näyttää, että syystiput höyhentyvät hitaammin kuin keväälliset, vaikka luulis olevan just toisinpäin…
Mutta toisaalta, jos ilma on kylmempää viettääkö ne tiput enemmän aikaa emon alla lämpimässä? :smt017
Vaikka, kun mietin sitäkin, että olenko ottanut tipuilta liian aikaisin lämpölampun pois. Kun joku jossain topicissa mua moittikin siitä että kovin pieninä jätän tiput yöksi nukkumaan ilman lamppua läjässä vain toisiaan lämmittäen. Niin ihan samaa tahtia meillä on nuo emon hoitamat tiput höyhentyneet, Vuokko kun on kaksi poikuetta hautonut tänä vuonna. Kai se on sitten vaan niin rotu/kantakohtaista miten ne höyhenet kehittyy. Aika jännä vaan miten näinkin isoja eroja siinä on!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Mitäköhän Fiola-kana meinaa? Se on ruvennut rääkymään hyvin pahalla äänellä vähän joka käänteessä kaikelle mahdolliselle. Pesässä viihtyy liian pitkään munintareissulla. Eilen kyllä vielä munan teki. Pikkusen "pahoja" aavistelen, mutta jospa menisi ohi sen tipuhaaveet. Mä en enää tähän aikaan vuodesta uusia välttämättä haluaisi. Tuntuis, että kevät/kesätipuilla olisi paremmat lähtimet, kun saisivat aurinkoa ja luonnonantimia...
^Tuommoista kirjoittelin n. kk sitten ja nyt tilanne on se, että Fiola-faverolle on lösöttänyt tiiviisti pesässä kaksi vrk:tta. Eilen se oli nyhtänyt koko mahansa paljaaksi...onpa hirmu läjä höyheniä pesän pehmusteena. Täytyy sanoa, että kylläpä se pitkään ja hartaasti suunnitteli haudontaa! No-hautokoon nyt sitten. Mä en raski mitään jääpaloja sen alle tunkea.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt005 Ajattelin samaa, että laitappa siinä paljaalle mahalle jääpalaa!!
Meillä ei ole tainnu ykskään kana koskaan nyppiä höyheniään. Kyllä on Hyvä Mamma sulla!!!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Fiola hautoo...alla vasta valemunat, mutta kuitenkin:
Kuva

Kaino, 10 vk:a, on jo näin iso tyttö "äitinsä" rinnalla:
Kuva
Osaa kyllä jo käyttää orsia, mutta yöt pitää silti vielä nukkua mamman alla pesäkopin katolla.
Suvianne

Ompa kaino aunis! Ja kilti Mamma sillä. Meillä oli Brahma kukko joka hoivasi aikuista kukkoakin. Kaikki tunki aina sen siiven alle??!!
On aika luonne eroja nuissa hoivauksissa :smt005
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Fiolan alla on ruvennut tapahtumaan. Siellä köllii seitsemän suurta, valkoista munaa. Läpivalaisin tänään, tasan kolmen vuorokauden haudonnan jälkeen ja jokaisessa näkyi selvästi verisuonet :toothy7:

Kiitokset kuukernupille munatoimituksesta! Nämä onkin mielenkiintoista miksausta...isukkina savitaipaleen maatiaiskukko ja emoina valkoiset LSL-hybridit. Jännityksellä odottelen, että minkä näköisiä tipuista tulee!
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Iiih, jännässä vaiheessa ! Iso peukutus!
Suvianne

vautsi, on mielenkiintoista! Olen joskus miettinykki hybridin ja maatiaisen sekoitusta. Voisivat olla kunnon kanoja. Yleensähän sekarotuisissa on vain ne parhaat puolet :)
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Kaino on jo nukkunut pari yötä orrella!

Meimin tiput ovat viisiviikkoisina. Molemmat favet ovat varmistuneet kukoiksi. Mokomat! Oikeesti ne on kyllä mainioita jannuja…haluavat jatkuvasti olkapäälle ja pään päälle! “Brahmarolle”-miksaus vaikuttaa kanalta, mutta katsotaan nyt.
Kuva

Kumpikos tämä olisi? Itse pidän kukkona…viimekeväinen kultabrahmakukkelis oli aikalailla samanlainen.
Kuva

Entäs tämä sitten? Pientä toivetta kanasta elättelen…lyhyempi, matalampi ja vaaleampi harja kuin toisella, mutta kun tämä väri on mulle uusi tuttavuus.
Kuva
Kumpikin on kyllä vielä ihan töpöpyrstöisiä...onkos se kukon merkki?
kanamummo

Veikkaisin kyllä tota alempaa kanaks :smt001 Älyttömän upeat jalkasulat molemmilla!
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Laitanpas meidän kuulumisia. Jännää miten erilailla emot vieroittavat tipunsa. Meeri ei ole mun nähteni tehnyt elettäkään vieroittaakseen Kainoa, joka on nyt 3kk. Mutta Meimi vieroitti tipunsa jo 6-7 viikkoisina ja hirveän shown kanssa. Ihan kylmäsi katsoa, kun jos nokkiminen ei auttanut, niin hyökkäsi päin! Aloitti jo muninnankin.

Fiolalle kuoriutui tänään, tasan 20:n haudontavrk:n jälkeen eka tipu ja mä onnistuin näkemään sen kuoriutumisen! Syöttelin ja juottelin mammaa pesään ja se nousi sen verran koholleen, että pääsin näkemään, kun vaaleankeltainen tipi pungersi ulos ahtaasta vankilastaan :smt007
Minnimanni

Viesti Kirjoittaja Minnimanni »

OOOOh ihanaa onnea Hilta :smt007
kanamummo

ONNEA :smt007
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Pe-aamuna oli pesässä kuusi keltaista tipua. Seitsemäs muna ei ollut vielä illallakaan edennyt minnekään, mutten kerennyt sitä läpivalaista. Muutama tipu jo napsi ruokaa ja yritteli vähän juodakin.
Vastaa Viestiin