Mimmin kanat hautoo..

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Uskomaton juttu!!!
Ja piru kun on rokit tulossa!! Harmittaa itteäkin ajatus, että pitää pähkäillä ja jos laittaa kanan alle niin sitte miettiä ja miettiä!!!

Minulta saat tuon mun koneen lainaksi jos tulee tarvis. En ite käytä ku vasta joskus huhtikuussa.

Voin ajella vaikka vastaan muhokselle, kun pitää kananruokaakin hakea.. Eikä paikallinen uusi marketti vieläkään ole saanu sitä varastoon...

Mulla on ne oikeat ohjeetkin siihen kun äiti oli ne mökiltä löytäny!

Kyllä tuo sun jinksi on nyt katkastava jotenki!!!
Oletko muistanu tallitontulle joulupuuroa viedä???
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Suvianne kirjoitti:Oletko muistanu tallitontulle joulupuuroa viedä???
Ihana kommentti! :smt007 Ei, enpä ole muistanut. Siitähän se varmaan tuo tallissa asuva huono tuuri johtuukin! Täytyypä viedä puuroa.. :smt001 :smt111
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä aina muistetaan saunatonttu, kun saunassa ei saa riidellä ettei se vaihda naapurin saunaan. Mutta tahtoo tallitontu unohtua :smt003
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Onpas harmillinen tilanne Mimmillä :smt009 Se lämpölamppu vaikuttaa hyvältä idealta! Oletkos tarkistanut, ettei iholla ole ylimääräisiä vipeltäjiä? Ne voisivat olla yksi syy, josta tipullinen ja hautova menisivät niin levottomiksi, etteivät jaksaisi kököttää paikoillaan...
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ihan hyvä vinkki, kiitos!

Kävin Piparin tarkistamassa, kun se on niin helppo siitä tipujen päältä napata tarkkailuun. Eikös ötöt löydy parhaiten niskasta ja/tai pyllyuntuvista? Niska oli ihan puhdas. Pyllyssä oli jonkin verran pientä roskaa, josta hyvällä mielikuvituksella vois löytää jotain pieniä mustia pisteitä.. Mutta eikös niiden pitäis ihan selkeästi liikkua, jos ovat öttiäisiä?

Mä en oo kertaakaan näille ulkoloishäätöä tehnyt, kun ei ole ollut mitään oireita ja kahteen kertaan on ell:kin tarkistanut, ettei ole ollut ötöjä. Mutta viime kerrasta on puolisen vuotta, että onhan niitä voinut tulla.. Katson huomenna tarkemmin muitakin..

Toi Orvokki on ihan outo! Se siis näyttää hautovan, eli tököttää pesässä aamulla, päivällä, illalla.. Eli lähes joka kerta, kun käyn tallilla. Mutta nyt se on pari kertaa tylysti illalla mennyt orrelle ja munat ovat kyllä olleet ihan viileitä ja siltä se on näyttänyt, että sinne aikoo jäädä koko yöksi. Aamulla se on sitten taas "hautomassa". Ota tuosta nyt sitten selvää! :smt019
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Olisko mahdollista että kanat on saanu rottaseuraa? Ajattelin että kun on tipu kadonnut ja haluuvat yöpyä orrella. :smt017
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, mulla kävi tuokin mielessä.. Pitänee pakata kissat takaisin talliin!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Tänä vuonna on ollut ihan ihmeellinen haudontakevät! Kaikki haluavat hautoa ja hautovatkin reipaasti.. Mutta kaksi on jo lähtenyt kesken haudonnan hoitamaan toisen, samassa karsinassa asuvan kanaemon tipuja. Varsinainen emo on sitten joko jatkanut tipujen hoitoa kimpassa tai ottanut tarjotun loman vastaan iloisesti! Toiselle haudonnalle löytyi kyllä saman tien jatkaja.

Toinen outous on sitten tämä pesänryöstely, josta toisaalla kerroinkin.. Tänään on nuoren Kaunottaren laskettu aika, niin eilen oli Muusa (vanhempi rouva) mennyt ryöstämään pesän ja pari tipuakin oli jo ehtinyt kuoriutua. Ja eihän se enää sieltä suostunut poiskaan lähtemään! Mua niin säälitti Kaunotar, kun se on ollut niin hirmuisen tunnollinen hautoja, hyvä kun on malttanut taukoilla lainkaan! No, mä sitten laitoin toisen pesän ja sinne puolet munista. Se tuntui kelpaavan. Ressukka! Iso työ tehtynä ja sitten toinen (vanhemman oikeudella?) meinaa viedä jälkikasvun.

Siinä itse asiassa ärsyttää sekin, että tällä meiningillä jokaista haudontaa kohti KAKSI kanaa lopettaa munimisen, sekä hautoja että lastenhoitaja. Saisivat kyllä hoitaa oman haudontansa jokainen ennen kuin jäävät hoitovapaalle.

Eilen illalla taas joku kana (en edes jaksanut katsoa, kuka) oli jäänyt yöksi pesään.. Mun päähän iski vain väsynyt ajatus, että ei kai taas! Mä täällä muina töinä rakennan pesiä ja suojia ja keksin ratkaisuja, miten emo saisi hautoa rauhassa.. Oisko kellään hyviä ideoita? Hautojia on siis nyt rokkitipujen jälkeen ollut yhdeksän.
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Apua, mihin mää laajennan sitte kun meilläkin ollaan tuossa pisteessä? :smt005

Meillä on kans tänä keväänä haudottu vaihtelevalla menestyksellä tuon tuostaki. Vain Martta taitaa olla ainoa jota ei hautomishommat ole vielä kiinnostanut. :smt017
Nyt hautoo Ansa.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kylläpäs Mimmillä on aikamoista! Kuulostaa tutulta kun on itselläkin parina vuonna mennyt haudonnat ihan plörinäksi.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ushva kirjoitti:Apua, mihin mää laajennan sitte kun meilläkin ollaan tuossa pisteessä? :smt005
Niin, ajattele, millä vauhdilla nämä lisääntyy: hankin lokakuussa 2006 yhden kukon ja neljä kanaa. Nyt taulukkoni näyttää, että jos en olisi myynyt tai teurastanut yhtään yksilöä, niitä olisi yli 100! Ja kaikki kanan alla haudottuja.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ei jumankekuna! :smt107
Suorastaan raivopäistä hautomista!
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Niin, ehkä se ei ole ihme, että mulla meinaa välillä mennä hermo noiden raskaushormooniensa kanssa sekoilevien rouvien kanssa.. :smt002
Vaquera

Viesti Kirjoittaja Vaquera »

Kanoilla on ilmiselvästi mielestään huippuolot, kun tuohon malliin lisäännytään. :smt016
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No niin, tässä nyt sitten vissiin kolme emoa hoitaa kolmea tipua?

Kuva

Ei vaiten.. Emoja on vain kaksi (keskimmäinen vain syömässä tipujen herkkuja) ja tipuja kahdeksan! :smt007 :smt008
Vastaa Viestiin