Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Lukittu
Helepotus

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Helepotus »

Mun ei pitäs kommentoida mitään enkä tiiä onko mulla oikeen mitään sanottavaakaan... Sanaton oon!

Mä oon poikastuottaja :( Mulla on 20 kanaa ja jokainen hautoo! Paras 3-4 poikuetta vuodessa! Koneesta ei tule ensimmäistäkään maatiaistipua! Silti näen tilanteeni huonona, koska en pysty mitenkään pitämään neljää kukkoa jatkuvasti. Kaikkia poikasia ei voi ohjelman puitteissa myydä ja toisaalta omaa parveani en voi tuosta kasvattaa enää paljonkaan kun haluan pitää kanat väljästi.

Lisäksi tämä "jokainen kana hautoo" tuottaa ongelman siinä, että kesällä mulla on pesässä lättynä puolet kanoista ja toinen puoli hoitaa poikasia. Mistä mä saan munat niiden loppujen alle??? Toukokuussa meillä on viimeksi tullut munia kanoilta yli sen tarpeen mitä ne alleen keräävät ja nyt on oikein 1 kenno jääkaapissa kun nuorikot alkoi munimaan! Siitosmunia ei kannata ostaa jos kaikki poikaset pitäisi pitää itse ja munia kanoja ei vaan ole! Tiedän nuorikkojen aloittavan haudonnat jo ennen vuoden vaihdetta joten kierre on loputon!

Haaveilin jo että ostan muutaman munivan, mutta ei hautovan kanan eri rotua. Tarkoitus oli laittaa sellaisia, joiden munat ja lintujen ulkonäkö poikkeaa selkeästi maatiaisesta (ei kukkoa väärää rotua), että saisin edes omaan ruokapöytään kananmunia, mutta se ei nyt sitten jatkossa olekaan mahdollista kun tämä jatkuvasti lisääntyvä maatiaisparvi on vallannut joka ikisen sopen ja samoihin tiloihin ei saa laittaa :(

Täällä on tosi moni puhunut asiaa näissä kahdessa asiaa koskevassa keskustelussa! Smari, Ushva, Kaakatin... Mitä näitä paria viestiketjua olen seuraillut. Näillä säännöillä itse en tule jatkamaan, koska ne pilaa mun harrastuksen! Maatiaiseni ovat puhtaita ja pysyvät puhtaina ilman tuollaisia rajoituksiakin.

Eniten kaikesta kuitenkin korpeaa se, että kun tuolla facebook-ryhmässä yhden ainoan kerran yritin kysyä tarkennusta sääntöihin, sain erään MTT:n ihmisen heti niskaani ja tuli selväksi että olen vaan tyhmä! Tämä niitti oli se ratkaiseva ja todennäköisesti sen vuoksi eroan koko ohjelmasta. Asiallisuutta kiitos.
Viivi81

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Viivi81 »

:shock:
Suunnittelin jo hartaasti alkavani säilyttäjäksi löytäessäni maatiaskanaparven sitten joskus hamassa tulevaisuudessa, mutta tuon sääntölitanian luettuani voin sanoa, ettei kiinnostaa enää, -sitten pätkääkään.

Tässä kyttäysvaltiossa viedään maku kaikesta, vaikka vain hyvää hyvyyttään haluaisi jotakin tehdä hyötymättä siitä itse millään tapaa.
Taidan siis pitäytyä jatkossankin kuhanvaankanoissa ja antaa niiden risteytyä keskenään ilman määräilyä, kyttäämistä, rajoituksia ja raportointia.
Minkälaiset ihmiset näitä sääntöjä kirjoittaa, ja liekö heillä minkäänlaista käytännön kosketusta kanojen elämään? :oops:
monnilainen

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Harvakseltaan tulee enää tänne kurkittua, vaan nyt satuin avaamaan muniksen. Minusta on ihan tosi hienoa, että säilytystyössä ja poikastuotannossa palataan takaisin alkuperäiseen tiukkaan linjaan. Jollain tavoin suureneva lintumäärä ja sen "puhtauden" takaaminen on saatava hallintaan. Säilytysohjelmahan ei kiellä poikastuottajia tai säilyttäjiä myymästä vaikka miljoona tipua ohi ohjelman ja niitä voi toki edelleen nimittää oman kantansa maatiaisiksi. Ne vain elävät ohjelman ulkopuolista elämää. Eiväthän kaikki rotukoiratkaan käy näyttelyissä tai kuulu jonkin yhdistyksen aktiiviperheisiin. Maatiaiskanan säilytyksessä ei pidä pelleillä määrällä vaan laadulla. Ne, jotka kokevat säädökset jotka varmistavat kantojen puhtauden, liian tiukoiksi, jäävät sitten pois. Ja minusta se on oikein hyvä. Ne jotka sitoutuvat todella asiaan huolehtivat sitten ohjelmassa pidettävistä linnuista. Jokaisella on lupa harrastaa omalla tasollaan ja MTT:n ehdoton vastuu on, että tähän työhön tulee jotain järkeä. Nuriskaa vann ja puriskaa, mutta parempaa kohti mennään nyt maatiaiskanan puolesta ja vauhdilla. Kun kurkataan tuonne 2000-luvun vaihteeseen, tiedettiin vielä mistä kukin oli kanansena hankkinut, nyt vain väki vouhkaa ja myy. Hienoa, että sille tulee nyt stoppi!
annemari

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Monnilainen, mihin perustat väitteesi: väki vouhkaa ja myy????

Ymmärsin, että me säilyttäjät ja poikastuottajat emme ole vastuuntuntoisia ??? Mitä ihmettä?? Miksi muka nykyään ei ihmiset tietäisi mistä kanansa on ostaneet, kyllä minä ainakin tiedän? Älytön väite.


Mitä hyötyä on tiukentaa sääntöjä nyt, kun tämä "vouhkaaminen" ja karvajalkojen ottaminen ohjelmaan on saanut jatkua sieltä 2000 luvun vaihteesta?? Nythän ne sitten tekstisi mukaan on kaikki jo sekoittuneita ja tässä on hurlumheinä eletty 10 vuotta.
monnilainen

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja monnilainen »

Hoplaa, nytpä muistan miksei huvita tänne kirjoittaa tai näitä ylipäätään lueskella. Minä en ole mielestäni asettanut kirjoituksessani minkäänlaisia väitteitä esille. Olen kirjoittanut omana mielipiteenäni, johon meillä kaikilla on oikeus, että minusta on hienoa että loppuu kaikkinainen turha vouhkaaminen säilytysohjelan ympärillä. Ne jotka sitoutuvat säilytysohjelman jatkavat siinä ja ne jotka eivät sitoudu voivat lopettaa. Hyvä näin! Jokainen harrastakoon omalla tasollaan, jos ei halua sitoutua annettuihin säädöksiin, voi harrastaa ilman säilytysohjelmaa. Mikä tässä on niin vaikeaa? Kovastihan tuolla tuntuu olevan murhetta siitä, ettei saa myydä kuin tietyn määrän tipuja. No myy sitten ilman ohjelmaa halutessaan vaikka tuhat tipua, ei sitä ole kielletty säilytysohjelmassa. Ja kyllähän näitä ostajia ja myyjiä on varmasti isossa porukassa monenlaisia. Sehän on ihan maaalisjärjellä selvää, että jos väki vähenee, niin ympyrät pienenee, saapa nähdä millaiseen porukkaan lopulta päädytään. Masentavinta minusta on, että tässä muutoksessa kovasti muristaan ja maristaan, olisiko mahdollista yrittää nähdä asian hyvät puolet ja sopeuttaa oma säilytystyö sen mukaiseksi. Ja näin munanettiä ajatellen, eipä luulisi asiallisesta mielipiteestä olevan kenenkään tarvetta henkilökohtaisesti vetää hernettä nenään, joten Annemari, turha jatkaa sen enempää tästä minun mielipiteestäni, kunhan nyt tulin kirjoittaneeksi sen näkyviin. :smt003
gallia

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja gallia »

Mä ihmettelen samaa kuin Annemari!

Samalla kun tässä nyt selvästi karsitaan jyviä akanoista, eikö olis syytä selvästi ilmoittaa ikäraja, jonka jälkeen ei ole asiaa kummaksikaan? Lainaus toisesta ketjusta: "Sinne olisi varmaan hyvä kertoa, että mitä tietojen parannusta oikein kaivataan. Ja tiedotteisiin selkeät maatiaisen tunnus merkit esim se karvajalkaisuus ei ole sallittua eikä etes pienet sulan tyngät :smt005 sitten luulisin vanhempienkin ihmisten ymmärtävän. Ettei ne vaan luule että karvajalkaisia saa pitää samassa."
Minkä ikäisiä tarkalleen ovat ne "vanhemmat ihmiset" joiden ymmärrys ei riitä näkemään, onko kanoilla jaloissa sulat vai ei?
Mun mielestä ei kanta ole sen puhtaampi, vaikka ne karvajalat pidettäisiin eri kanalassa! Jos parvessa ilmenee vieras ominaisuus, se ei häviä mihinkään piilottamalla! Eikä se häviä sillä, että nyt lyödään kiilaa säilyttäjien välille ja etsitään kuumeisesti syntipukkia!

Mun mielestä ihmisiä ei voi sitouttaa säilytysohjelmaan pakkotoimilla, uhkailulla ja epäilemällä. Mieluummin pitäisi jakaa tietoa ja kohottaa yhteishenkeä. Silloin maatiaiskantojen puhtaana vaaliminen pysyy sydämen asiana! Ihmisiä on moneen junaan ja joka junaan riittää epärehellisiäkin. Siltikin, vaikka asiaan vihkiytyneet säilyttäjät puristettaisiin minkälaiseen prässiin hyvänsä! Aina on porukka, jota ei koske mitkään säännöt!
Meillä on puhtaita alhoja ollut jo useita vuosia. Tiedän tarkkaan, keneltä olen ne hankkinut (osa on omien jälkeläisiä), mutta säilytysohjelmaan en aio liittyä. Säännöt sinänsä eivät minua haittaa, mutta näitä keskusteluja lukiessa kävi jo mielessä lopettaa koko pelleily. JOS tuo alho-kukko ei olis niin tarpeellinen kuin on, olisin tämän episodin takia laittanut sen pataan ja heivannut alho-kanat sekulien joukkoon! Pääsisin vähemmällä, kun olis vaan yks kanala. :smt017
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Hyvin sanottu gallia, samaa mieltä :smt023
Enkä mä muutenkaan ymmärrä sellaista "pulinat pois, asiat ovat näin ja piste" meininkiä, asioista voi ja pitääkin keskustella, ainakin tiettyyn pisteeseen asti, joskushan ne päätöksetkin pitää tehdä. Keskustelussa kuitenkin aina nousee esiin erilainen näkökulma jota ei ehkä itse ole ajatellut ja muutenkin on hyvä peilata ajatuksiaan, se avartaa.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Ushva

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Komppaan annemaria ja galliaa. :smt023

Mulla ei olis mitään vaikeutta jatkaa säilyttäjänä uusista ohjeista huolimatta. Alhot on omassa kanalassaan erillään muista roduista ja useita kukkoja on helppo pitää koska nämä on niin sosiaalisia tyyppejä. Ne tiput mitä myyn menee suurimmaksi osaksi säilytysohjelman ulkopuolelle joka tapauksessa.
Mutta tämä leväperäinen toiminta mitä säilytysohjelmassa on nimenomaan sieltä yläpään puolelta tullut esiin, niin sitäpä onkin vähän vaikeampi sulattaa. Puhumattakaan asiattomasta käytöksestä ja säilyttäjien haukkumisesta. Ulospäin esitetään niiiiin ulkokultaista kuvaa ja se mitä sisällä tapahtuu pitäs hyshys-vaieta kuoliaaksi.
annemari

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Meillä on herneet riikinkukon ruokakupissa, eikä nenässä :smt005

Minä olen ongelmissan oiden kukkojen kanssa, Pentti ei hyväksy uutta, mustaa kukkoa joukkoon nyt, kun siirsin ne talveksi sisälle. Tilaa pitäisi olla tarpeeksi, 16 lintua ja n. 9 m2, orsia ja tasoja useampia,mutta huuto vaan käy. En tiedä miten tämän toteuttaisi, muitakin tiloja olisi, mutta ei se uuden kukon erillään pitäminen lisää sitä geenimateriaalia parveen. Pattitilanne.
Maattari
lindell
Viestit: 1724
Liittynyt: 18 Elo 2009, 22:23
Paikkakunta: Iitti

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Mulla olisi kyllä suuria vaikeuksia noudatta noita sääntöjä, meillä kaikki ulkoilevat pihalla vapaina kesällä enkä aio sitä muuttaa. Meillä myös orpit hautovat maatiaisia ja päin vastoin riippuu ihan tilanteesta mitä munia alle laitetaan. Mutta maatiaisia ei haudota enää sen jälkeen kun rodut ovat yhdessä ja rodut ovat erillään kunnes maatiaiset on haudottu. Veikkaan kuitenkin että tämä systeemi ei kelpaa. Nytkin maatiainen hautoo orpin munia. Enkä mä aio rakentaa uutta kanalaa enkä luovu muista roduista. Katsotaan koska mut heivataan ohjelmasta.
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
annemari

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja annemari »

Meillä on sama homma kuin Maattarilla, nytkin on jättikochinilla 2 maattaritipua alla, kun tuli hautomakuumeeseen eikä muidenmunia just silloin ollut sopivasti saatavilla. silti nämäkin 2 pikkuista ovat säilytysohjelmassa, ja todennäköisesti myös myyn ne kevääll jollekin, joka toivottavasti on edes tuleva säilyttäjä. Katsotaan milloin saapas heiluu minun kohdallani..
mokomaki

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja mokomaki »

Tämä uus säilytys ohjelma ei ainakaan paranna maatiaiskanan mainetta ja asemaa. kummallista jos tuomosilla säännöillä ja käyttäytymisellä ajetaan ihmiset pois. Niin, säilytys ohjelman ulkopuolisia maatiaisiako ei sitte pidetä puhtaina?vai miten se menee?
Suvianne

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minua ehkä ihmetyttää eniten se, että nämä ns, ongelmat jotka on tulleet esille 2000 luvulla olis VAIN tollojen säilyttäjien syytä??
Ainakin monen puheet viittaa siihen ja myös nämä sääntöjen tiukennukset. Sormi osoittaa VAIN säilyttäjiin???????

Oikeastihan se ongelma taitaa taas olla siellä johto elikkä yläpäässä?? Tämä on vain minulle työläisenä niin tuttua. Kun tulee ongelmia, siivotaan lattiatasoa ja tiukennetaan ja vähennetään ja kielletään jopa tupakkitauot...
Kukaan ei kuitenkaan siivoa yläkertaa ja tee sinne niitä uudistuksia joita oikeasti tarvittas.

Siis säilytykseen on otettu kanoja kuvien perusteella??? Ja vissiin ihan miten sattuu perusteella??
Miten minä, säilyttäjä sellaiseen voin vaikuttaa? Nehän on ilmiselviä johdon virheitä/laiskuutta/tietämättömyyttä/välinpitämättömyyttä/korruptiota

Ehkä tämä niin sanottu hälläväli meininki pitäs lopettaa eka sieltä MTTn puolelta????
Kalle
bankiva
Viestit: 343
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 12:51
Paikkakunta: Tammela

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Kalle »

Minäpä olen Suviannen kanssa pitkälti samaa mieltä.
Säilytysohjelmaan otettu kantoja melko heppoisin perustein, Kantanen mm puolustellut sulkajalkaisten hyväksymistä...jne.
Sain s-postia MTT:ltä; pitää selvittää kanojeni ja hankintojeni alkuperät, sitten DNA:testejä, tarkastuskäyntejä ....jne.
Rupeaa pikkuhiljaa meikäläiselle riittämään.
Miksen voisi kasvattaa Alhojani ihan irrallaan MTT:stä? Hankkisin uutta verta vain todellisilta säilyttäjiltä. Vastaukseni itse esittämääni kysymykseen on; kyllä.
Alhoihin olen tykästynyt, niiden sosiaalisuus, vähäinen rehustustarve, laiduntamistehokkuus, hautomisominaisuudet, ...jne. Ei ole kaukana päätös lähettää sopimukseni MTT:lle Jokioisiin.
Ushva

Re: Kuinka moni aikoo erota säilytysohjelmasta?

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Suvianne vei suorastaan jalat suustani. :smt003
Lukittu