Ankkojen munien haudonta?

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
tipitiia

Re: Ankkojen munien haudonta?

Viesti Kirjoittaja tipitiia »

Hansu kirjoitti:Täälläkin heiluu :smt041 . Tuossa kääntäessäni noita katselin, kun alkoi se äskettäin käännetty keinua kuin mummon keinutuoli :smt005 ...kerrassaan ihanaa!

:smt023 meillä taitaa olla kohta jännää. nyt aamusta viidessä oli reiät. :smt045 vielä kun pääsisivät kunnialla ulos..
Karhurouva

Viesti Kirjoittaja Karhurouva »

Voi voi voi voi voi... :smt009 Mun lempiankalla on joku jalkaongelma. En saa selville mikä sillä on, mutta mielellään pitää toista jalkaa taaempana kuin toista ja helposti tallaa räpylällä toisen päälle. Onkohan tuolle jotain tehtävissä, vai pitääkö raukka päästää pois? :smt010 Oluthiivaa saavat, mutta en tiedä saavatko tarpeeksi kun en ole varsinaisesti annostusta löytänyt. Rehuna Pikku-Punaheltta ja ikää kolme viikkoa.
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

Karhurouva.

Astuuko todellapaljon toisen päälle, vai vaan sivuuttain syrjällä? 3 viikoinen on vielä niin pieni, että kasvaessaan etsii myös jalkojen asentoa, sanoisin, että seuraile vielä, jos vaikka asettuisi. Kannattaa kuitenkin tarkistaa ettei esim. tikku ole mennyt jalkaan. Katso myös ylenpää onko jalka oikeassa kohdassa vai nuljuaako. Toivotaan parasta!
Karhurouva

Sillä syrjällä tallaa toiselle. Mistä nivelestä se nuljuisi, jos nuljuisi? Siis olisiko se pois paikoiltaan? Painoa varaa kyllä molemmille. Ei ole läheskään isoimmasta päästä poikasia, joten en oikein usko, että liian vilkkaasta kasvustakaan olisi kyse. Tämä ja yksi toinen ruskea muuten kasvattivat valkoisen rinkulan kaulaansa, nämä selvästi pienempiä kuin kolmas ruskea, tarkoittaako se, että olisivat naaraita?
AnetteMilli

Viesti Kirjoittaja AnetteMilli »

aivan ylhäältä nuljuuisi jos sitä olisi, mutta tuo kuulostaa kyllä minun mielestäni ihan normaalilta taapertamiselta, joten katsohan vaan rauhassa.

Siimis tietää väreistä, joten kannattaa vähän tökkiä siihen suuntaan :smt003
Karhurouva

Ei ole kyllä normaalia taapertamista, vasemmassa jalassa on joku vika, en tiedä onko loukannut jotenkin vai onko vaan kasvanut jotenkin "kieroon". Voiko nuo parantua itsekseen, vai onko kirvesterapia ainoa konsti? :smt010 Pitihän se arvata, että kun nimeää jonkun suokkarikseen, niin se ei elä pitkään.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Minulle on muutaman kerran kuoriutunut "jalaton" ankkatipu, eli toisessa jalassa jotain häikkää.... eivät edes ole tolpillaan pysynyt. Olen antanut omaa "fysioterapiaa" ja kaikista on tullut taapertavat ankat. Minä ainakin vielä katsoisin. Yksi ilta meillä oli pihalla ihan jalaton aikuinen ankkanaaras, toinen jalka ei ottanut alleen yhtään.
Vein sisälle häkkiin lepäämään ja nappasin seuraavana aamuna autoon mukaan, kun olin el.lääkärille menossa rokottamaan koiria. Siis aamullakaan jalka ei toiminut.
Kas kummaa, kun el.lääkärin pöydälle laitettiin, oli ankka täysin kunnossa. El.lääkäri epäili sen feikanneen :smt003 Minä taas epäilen sen kyllä satuttaneen jalan, kun siellä saattaa monta urosta yritää polkea tyttöä ja kaiken kukkuraksi hanhikin saattaa olla vaikka kolmantena päällä :smt012
tipitiia

:smt060 Meille kuoritui kymmenen kaunista ankkaa. yksi muna jäi reiättömäksi mutta taidan antaa sen olla vielä pari päivää kun oikea päivä olisi ollut vasta huomenna. kuinka kaukaa tupsu voi periytyä? yhdellä noista tököttää tupsu takaraivolla ja vanhemmilla kyllä sellaista ei ole. :smt017
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

tipitiia kirjoitti::smt060 Meille kuoritui kymmenen kaunista ankkaa. yksi muna jäi reiättömäksi mutta taidan antaa sen olla vielä pari päivää kun oikea päivä olisi ollut vasta huomenna. kuinka kaukaa tupsu voi periytyä? yhdellä noista tököttää tupsu takaraivolla ja vanhemmilla kyllä sellaista ei ole. :smt017
Millasessa ajassa ne kuoriutu? Miten nopeasti ne siitä reiästä tulevat ulos? Meillä eilen iltapäivällä oli ekassa reikä, mutta ei ole siitä nyt kyllä edistynyt... Toinen, joka aloitti eilen illalla, on paljon pidemmällä jo... Mulla ei noita munia ole kuin neljä, joten kovasti toivoisin kaikkien pääsevän kuorestaan :smt045
Karhurouva

taikku: Minkälaista fysioterapiaa olet tehnyt ankkasille? Tutkiessa selällä ollessaan molemmat jalat polkee samanlaista liikettä, seisoessaan haluaa pitää vasenta "nilkasta" (tai siis siitä nivelestä joka on korkeimmalla höyhenettömällä alueella) suorassa, ikäänkuin ojennettuna eteenpäin. Ajattelin uittaa sitä ahkerasti, josko se auttaisi. Ankan liikkeiden katsominen on kyllä harvinaisen hankalaa, riittävän tarkkaan kun katsoo, näyttää kaikkien liike vähän erikoiselta, ehkä se on vaan se huojuvuus, joka on jo rakenteessa.
tipitiia

Hansu, meillä tuli se eka reikä ma, eka poikanen ke. Mutta se ekan reiän tehnyt tuli vasta to. kestää ja hermot menee mut hyvää tulee..
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Karhurouva: olen vain pyöritellyt ja venytellyt jalkaa (+lempeästi hieroskellut). Olen myös pitänyt pienessä tilassa, ettei pääse kovasti liikkumaan. Ensimmäisten tällaisten tapausten sattuessa, tuin jalkaa omatekosella "lastalla" (pahvia ja teippiä), mutta ei niistä minusta mitään hyötyä ollut. Uiminen varmaan on hyvästä.
Adeliina

Viesti Kirjoittaja Adeliina »

Meillä on nyt parin päivän sisällä kuoriutunut yhteensä 7 ankkaa, ja voi jestas... ne on niiiiiin ihania :smt055
Ihan ekat ankat siis mulle, ja oon jo niin menettänyt sydämeni niille. Toivottavasti mun kanat ei kuule tätä, mutta ankkatiput ovat kyllä vielä söpömpiä kuin kanatipuset :smt001

Ja tosiaan, tosi pitkään kuoriutuivat, ja yhä edelleen on yksi muna koneessa, on jo iso reikä, mutta ei ole pitkään aikaan suurentunut.. hyvin hiljainen nokka sieltä näkyy, vähän epäilen että noinkohan pienen voimat hyytyy kesken matkan :smt009
Maatikko

Viesti Kirjoittaja Maatikko »

^Älä heitä toivoa. Meillä muut olivat jo kuoriutuneet, kun Myssykkä teki pienoisen reiän kuoreen, nukkui siellä kaikessa rauhassa koko päivän - luulin kanssa että se oli hyytynyt, mutta ilmeisesti se vaan latasi akkujaan. Lopulta se päätti tulla ulos ja tekikin sen sitten uusin voimin ja joutuisasti.

Taidan olla kanssas samaa mieltä, että ankkatiput on ehkä - jos mahdollista - vielä söpömpiä kuin kananpoikaset :smt054
Hansu

Viesti Kirjoittaja Hansu »

Täällä jo kolme ankkaa tipulassa ja yksi vielä munassa hyvää matkaa tulossa ulos :smt038 . Söpöjähän nuo... :smt049
Vastaa Viestiin