Ankkojen hankinnasta??

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Uso jo mimmi . ei se vielä haudo.. sitten kun alkaa haudonta emo saattaa kökkiä parivuorokautta niin että et sitä nää, SE LOPETTAA muninnan.. niin kauan kuin munia lisääntyy, ei haudonta oo käynnissä,Mikään lintu ei haudo jos se munii ja jos se munii.. niin sitten se ei vielä osaa hautoa/pysty ja PISTE.. .. nyt jo veikkaan että viikko viel'.. tai sitten ei vielä nyt SYKSYLLÄ.. tai ei koskaan.. kuka noista tietää..Niitä EI voi pakottaa..
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mää oon pohojalainen: mää en usko mittää, ennen ku mää itte nään.

:smt003

No uskon uskon.. Mä vaan odottelen ja raportoin, ku on ihan pyydetty. Odotellaan odotellaan.. :smt002
tipsi
riikinkukko

Viesti Kirjoittaja tipsi »

Tota,... kyllähän jotkut lintulajit aloittaa haudonnan ekastakin munasta, mutta niitten poikaset ei sitten kuoriudu yhtäaikaisesti. Vaikka jotkut pikkulinnut :smt004

No, hauska kummiskin kuulla miten homma etenee ankoilla. Mulla on vieläkin suru puserossa omieni vuoksi :smt010 Ikävä on kova.

Eikä unelmamien tilaakaan tahdo löytyä :smt012 Tosin mä taidan olla kärsimätön kun ei olla kuukauttakaan sitä etsitty. Eilen käytiin katsomanssa yhtä taloa melkein hehtaarin tontilla. Mutta pyyntö oli sellaset 30-40000e liikaa! Kauheat remontit olis pitänyt tehdä, ja kovaliikenteinen tie ihan vieressä. Noh, ehkä tää tästä pikkuhiljaa.
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
-Kyyhky-

Viesti Kirjoittaja -Kyyhky- »

Jatkan tähän samaan ketjuun, kun en viitsi uutta aihetta aloittaa.

Eli kertokaas ankoista/hanhista että
-mitä syövät (monta kertaa päivässä?)
-miten talvehtivat(voiko käydä ulkona ja mikä lämpövaatimus sisätiloissa?)
tipsi
riikinkukko

Ankoista ja hanhista kannatta lukea kirjasta: Veden aateliset: kesyjen vesilintujemme hoito. Tai nimi oli jotain tuollaista.

Meillä oli vaakuttimilla koko ajan saatavilla kauraa, tai kauran ja valmisrehun sekoitusta. Pikkuisena pikkupunahelttaa. Lisäksi omia keitoksia, esim. perunankuoret keitetyttynä kaurapuuron seassa, raejuustolla, piimällä tai muikuilla höstetytn'ä. Pitää vaan olla tarkkana ettei ankat liho liikaa, jos saavat paljon liikkua niin sitten vaara on pienempi.

Ankat tarkenevat pakkasenkin puolella, kunhan pitopaikka on kuivitettu hyvin (ettei räpylöitä palele) ja sulaa vettä on saatavilla. Itse pitäisin niitä talven siinä +5-10 asteen tienoilla, ja ulkoilumahdollisuus olisi hyvä olla olemassa ainakin leutoina talvipäivinä. Uimapaikan voi sitten vaikka pistää pihalle :smt001
-Kyyhky-

Eli siis uimapaikka voi olla talvellakin ulkona? :smt017

Ankkoja mulla ei vielä ole, mutta jahka tässä pikapuolin muutamme maalle niin sitten on! :smt003

Ajattelin näin alustavasti kysellä näistä vaakuista että kaikki olisi sitten hyvällä mallilla kun aku ja iines saaapuvat. ;)
tipsi
riikinkukko

Nooo.. meillä ainaskin oli uimapaikka ulkona talvella kun olin teini ja meillä oli ankkoja kaupungissa autotallissa :oops: Laitettiin ulos leutoina päivinä uimasoikko ja siihen lämmintä vettä. Hmmm. . räpylöitä kyllä taisi välillä paleltaa, kun pihalla ei kuitenkaan mitään olkia ollu. Eli olkia tms. uimapaikan läheisyyteen niin ei räpylöille tule kylmä.

vaakuttimet on ihania, suosittelen :smt008 !Jokos teillä on maaseutupaikka katsottuna?
-Kyyhky-

On paikka valmiiksi katsottu ja nyt odotellaan puhelua, päästäänkö potkaisemaan kaupukkipölyt lahkeista. :smt003

Mieli tekisi jo nyt ottaa tähän rivitalokämppään vaikka mitä vaakkuja. :smt005 Mutta en sit tiedä mitä noi naapurit sanois kun takapihalta kuuluis kotkotusta tai vaak vaak. :smt005

Viiriäisiä nyt olen etsimässä. :smt002
tipsi
riikinkukko

hihi, meillä oli edesmenneet vaakut poikasina kylppärissä kerrostalossa :smt005 Pelotti, että ne rupee piipittämään vaativalla kutsuäänellä keskellä yötä niin ettei kukaan naapureista saa unta. Mutta onneksi kukaan ei tainnut kuulla mitään, ainoastaan liikkui villi huhu että jollakin on talossamme ankkoja. Kun kerran yksi lapsi näki ne kun tultiin ankkojen kanssa mökiltä :smt003

Mä olen ihan kade, tahdon kanssa maalle! (onneksi mieskin tahtoo :smt008 )
-Kyyhky-

Siis elivätkö ne koko ikänsä kerrostalossa? :smt003

Olen monesti miettinyt kun Frendeissä joeylla on ankka ja kana kerrostalossa. :smt017
Olishan se kyllä houkutteleva ajatus, mutta täytyy vaan pitää pää kylmänä vielä. :pale: :smt012
tipsi
riikinkukko

Ei ne koko ikäänsä ollu. Siis tämän kevään poikaset oli hmm.. ehkä n. kuukauden ikäiseksi. Sen jälkeen ne oli pari viikkoa mun mukana työmatkalla :smt005 Siellä kun oli niille erinomaiset tilat :smt003 Sen jälkeen ne sitten jo pärjäskin ulkona vanhempieni mökillä. Ja syksyllä ne meni talvihoitopaikkaan, jossa peto oli päässyt niiden kimppuun aitaukseen :smt010 Minun pikkuiseni..
-Kyyhky-

Voi ei. :smt010
-Kyyhky-

Mistäs sen ankka kirjan voi ostaa?
Kuulun kirjakerhoon, mutta sen valikoimasta ei löydy mitään ankkoihin liittyvää. :smt012
Ja sit jokin kana kirja olis kans saatava. :smt004
pekkis-68

Viesti Kirjoittaja pekkis-68 »

tipsi! katso sitä valman kuvaa!
katoin ton kuvas susta ja vaakuista tuli mieleen toi maanpuolustus(sehän on aika maan läheistä toimintaa).
tipsi
riikinkukko

Valman olemassaolo lohduttaa joo. Mutta omiakin piiperoita on ikävä.

Se kirja on muistaakseni julkaistu joskus 90-luvulla, joten sitä tuskin enää uutena saa (kerro jos löydät sen jostakin). Samoilta tekijöiltä on joku kanakirjakin. Hitsi, mä haluaisin jonkun kotieläimistä yleisesti kertovan kirjan (kuinka niitä hoidetaan, millasia ne on), mutta en ole vielä sellaiseen törmännyt. Lapsille suunnattuja kyllä on. Mutta törkeitä virheitä niissä! Yhessäkin on ankkojen kohdalla vaikka kuinka kuvia, mutta melkein kaikki kuvat oli otettu hanhista!

Mimmi: vieläkö munat on lisääntyneet?
Vastaa Viestiin