Kokonaisia jyviä tipuille?

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Röhkö

Kokonaisia jyviä tipuille?

Viesti Kirjoittaja Röhkö »

Moi,

Voikos pariviikkoisille tipusille tarjota jo kokonaisia jyviä? Tähän asti ovat olleet pikkupoikasrehulla, muhennetuilla sekavihanneksilla, kaurahiutaleilla ja raejuustotarjoilulla. Ja hiekkaa/hienoa soraa syövät paljon astiasta.

Kuopivat ja nokkivat niin innolla tuota purua että olis kiva saada sinne jotain syötävääkin sekaan.

Vai pitäiskö aloittaa varovaisemmin ja tarjota ensin liotettuja jyviä, kaikki uusi tuntuu aiheuttavan hirmuisen mylläkän alkuun. Kalkkiastiankin kun eilen laittoi niin voi sitä nokkimista.

Kuva
Volmari

Re: Kokonaisia jyviä tipuille?

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Mikäs siinä, kun jyviä vaan purun joukkoon, niin on puuhasteltavaa! :smt045
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Itse olen antanut kauranjyviä ja joskus jyväseosta, jossa 2/3 kauraa ja 1/3 ohraa...riippuen siitä mikä sankko on käteen sattunut. Kauranjyvässä on pehmeämpi kuori, joten se on parempi vaihtoehto. Vehnää mulla ei ole ikinä ollutkaan, joten siitä en osaa sanoa. Rukiinjyviä ei suositella kuin korkeintaan 5-10% kokonaisruokamäärästä aikuisillekaan kanoille, koska kypsentämätön ruis aihettaa helposti ripulia.

Mutta varmaan tarkoititkin kauranjyviä :smt001 Tipuillahan alkaa olla jo "syömähampaat" kunnossa, koska ovat napsineet soraa. Sitä olen itse pitänyt mittarina jyvien annon aloitukselle. Ja jos tiput elelevät aikuisten parvessa, niin silloinhan niillä on mukavia sattumia pehkussa ihan alusta asti saatavilla.
Röhkö

Juu, kauraa tarkoitin. Nyt on heitelty ihan vähäsen jyviä ympäriinsä. Ei ilmeisesti vielä oikein uponnut vaikka tarkkaavaisimmat taisivat muutamia nokassaan pyöritelläkin. Vanhempi tipu taisi ehkä syödä yhden tai kaksi.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Kovin montaahan niitä ei vielä pikkutipun kupuun kertasyönnillä mahdukaan. :smt005
Itse olen antanut heti, kun vain alkavat syödä niitä, kun muistaa tosiaan huolehtia, että on oikein hienoa soraa / karkeaa hiekkaa saatavilla myös.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Röhkö

Tuntuu olevan päivän kohkokohta tuo jyvätarjoulu. Paljoa en ole uskaltanut vielä antaa, sellainen erittäin pieni kourallinen jaettuna kaikille sen mukaan mitä itse löytävät. Oon heitellyt pehkuihin ja peittänyt kevyesti, voi sitä kuopimista mikä seuraa :smt005
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Pikkuiset on mielissään kun saavat tekemistä.
Laitappa niille "jalkapalloksi" vaikka viinirypäle...Alkaa muuten melkoinen peli :smt044
Röhkö

Heh, tuota viinirypälettä pitääkin kokeilla. Voin kyllä kuvitella - kaikki uusi aiheuttaa yleensä mylläkän :smt003 Ei liity enää varsinaisesti otsikon aiheeseen mutta mitäs muuta aktivoivaa tekemistä tipuille voisi keksiä?

Kylpypaikka on, mutta vaan yhden oon nähnyt kylpevän säännöllisesti. Ja sekin kylpee mielummin sekavihanneslautasella (kun toiset yrittävät samaan aikaan syödä!!!! :smt017 )

Samoin orret ovat, niitä käytetään päiväsaikaan vaihtelevasti.

...kyllähän niille riittää normaali ympäristö ja toistensa seura, mutta silti niin hauska nähdä ne touhuamassa innoissaan...
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Niinpä! Niin tiput, kuin aikuisemmatkin kanat on siitä ihania, että kaikki uusi aiheuttaa aina hirmuista sananvaihtoa ja elämöintiä parvessa! :smt045 Just siitä syystä kanat onkin niin ihania seurailla ja siksi niille on kiva keksiä aina jotain uutta ihmeteltävää.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Mulla on nyt näi8llä viikon vanhoilla jo jyviä ne syö 4-5 jyvää mieheen ja on kiire kun oottelevat niit jyviä, ei puuropöperökään mee ensin vaan jyvät ja sit puuro
Vastaa Viestiin