Laji/rotuneuvontaa kaivataan
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Suvianne
Re: Laji/rotuneuvontaa kaivataan
En usko, että kovin isoja eroja. Olisko Maattari kukot edullisempiä?
Ainakin mun sillonen Brahma kukko makso paljon, mutta siitä ny on jo noin 10v aikaa.
Ainakin mun sillonen Brahma kukko makso paljon, mutta siitä ny on jo noin 10v aikaa.
-
Suvianne
Tässä on jotain hintaa http://www.munanetti.net/viewtopic.php? ... nat#p83200
-
Suvianne
-
Muusa
Jamppa
No höh Minnimanni
btw aika jännä kun mä muistan että se sun Pilkku joskus meillä aikoi ruveta hautomaan, mutta kun halusin sen estään sain sen kyllä toisiin aatoksiin lykkäämällä sen alle jääpalapussin... oiskohan sille jäänyt traumoja
(lykkäsin tänään Inkerin alle lumella täytetyn muovipussin, poistin 3h päästä... hyvin oli lumi sulanut
)
Mun mielestä tyrniskukkojen luonteissa on kyllä tosi paljon eroja. Joillain niinkuin Minillä esim on ollut vihaisiakin
. Meillä on ollut vaan kilttejä ja useamman eri kukkoa meillä on ollut samassa parvessa ja ihan hyvin ovat tulleet toimeen vaikka välillä jotkut onkin kukkoilleet sitten toisilleen niin että yleensä sitten molemmilla osapuolilla on ollut joku pikku rupi naamaa koristamassa mutta silloinkin on ollut vaan välienselvittelystä eikä varsinaisesta tappelusta kyse. Kaikki kukot ei oo keskenään sitten kiukutelleet sitäkään vähää.
Kukkojen satunnaista huonoa luonnetta on minusta kyllä vaikea pitää varisinaisena ongelmana kun jos on luonteessa vikaa niin helppohan on vaihtaa sitten mukavampaan, kukoista kun kuitenkin on aina ylitarjontaa. Ei sillä etteikö olisi kiva ettei tarvitsisi luonteen takia vaihtaa ja harvoin tarvitseekaan.
Meillä on myös konehaudottujenkin tipunuorikoitten integrointi eri-ikäisistä aikuisista koostuvaan parveen käynyt helposti.
Yhdestä aikuisesta kanasta kyllä joskus luovuin kun se jostain syystä sai pari kertaa joltain laumatoveriltaan turpaansa, muuten nuo aikuisetkin on olleet sopuisia keskenään.
Onneksi meillä ei noita peloteltuja paleltumiakaan ole ollut vaikka tänä talvena meillä nyt ekaa kertaa on kanalassa lämpötila laskenut useampaankin otteeseen pakkasen puolelle. Silloinkin kanoilla on tietysti lämpölamppuja ollut tarjolla mutta yllättävän vähän niitä hyödyntävät kuitenkaan.
Tyrnäväläiskanoista oon pyytänyt 30e/pää, oon sikäli tosi huono hinnoittelija että eri ikäisille tai värisille tai sukuisille en ole eri hintoja pitänyt. Kukkoja saa sit kaupan päälle ihan niin monta kuin vaan huolii
No höh Minnimanni
Mun mielestä tyrniskukkojen luonteissa on kyllä tosi paljon eroja. Joillain niinkuin Minillä esim on ollut vihaisiakin
Kukkojen satunnaista huonoa luonnetta on minusta kyllä vaikea pitää varisinaisena ongelmana kun jos on luonteessa vikaa niin helppohan on vaihtaa sitten mukavampaan, kukoista kun kuitenkin on aina ylitarjontaa. Ei sillä etteikö olisi kiva ettei tarvitsisi luonteen takia vaihtaa ja harvoin tarvitseekaan.
Meillä on myös konehaudottujenkin tipunuorikoitten integrointi eri-ikäisistä aikuisista koostuvaan parveen käynyt helposti.
Yhdestä aikuisesta kanasta kyllä joskus luovuin kun se jostain syystä sai pari kertaa joltain laumatoveriltaan turpaansa, muuten nuo aikuisetkin on olleet sopuisia keskenään.
Onneksi meillä ei noita peloteltuja paleltumiakaan ole ollut vaikka tänä talvena meillä nyt ekaa kertaa on kanalassa lämpötila laskenut useampaankin otteeseen pakkasen puolelle. Silloinkin kanoilla on tietysti lämpölamppuja ollut tarjolla mutta yllättävän vähän niitä hyödyntävät kuitenkaan.
Tyrnäväläiskanoista oon pyytänyt 30e/pää, oon sikäli tosi huono hinnoittelija että eri ikäisille tai värisille tai sukuisille en ole eri hintoja pitänyt. Kukkoja saa sit kaupan päälle ihan niin monta kuin vaan huolii
-
smari
Brahmat on yleensä aina kalliimpia kuin maatiaiset ja alkaa munia myöhemmin, eli ei ole taloudellisesti edullisin valinta. Tässä linkki yhteen vanhaan keskusteluun rotumielipiteistä http://www.munanetti.net/viewtopic.php?f=11&t=2866 Mä oon edelleen samaa mieltä kuin silloin edellisvuonna tuon keskustelun aikaan, että ei ole mitään yhtä ja oikeaa hyvää rotua, toinen vain sopii toiselle paremmin ja kannattaa miettiä mitä haluaa. Joskus oli kyllä äänestyskin ja brahmat voitti.
Löytyisköhän se vielä, mä en löytänyt?
-
Muusa
Ihan tosi! Ja vaikka tyrniksiä voinkin lämpimästi suositella kaikille niin ymmärrän kyllä jos jollekin joku muu kanarotu/kanta on enemmän oikeasmari kirjoitti:ei ole mitään yhtä ja oikeaa hyvää rotua, toinen vain sopii toiselle paremmin ja kannattaa miettiä mitä haluaa
-
siimis
Jos ei ehdottomasti halua puhdasrotuisia, niin mulla saattais pian olla tarjolla muutama kolmen ison rodun risteytystipu
Mullahan on smarilta orpington kukko ja kaksi kanaa, joiden munia pistin koneeseen. Mutta mulla on niiden kanssa myös Kyllikki, kaunis raidallinen plymouth rock - jätti-kochin kana, jonka munat on ihan identtisiä noiden orppien munien kanssa... Niinpä noin kolmasosa tipuista on sitten sekarotuisia. Kukkopojat niistä erottaan varmasti pois, koska niistä tulee pakolla raidallisia. Kanatiputkin todennäköisesti erottaa, kun Kyllikillä on sulkajalat. Ainakin kahdella tipulla näyttäis nyt olevan höyhennystä jaloissa
Itselleni näitä haudoin, mutta jos hieno iso raitakukko esim. kiinnostaa, niin sellaisesta voisin luopua...
En meinaa niitä pitää kuitenkaan, vaan menevät sitten ruokapöytään. Toki myös orppikukosta, en mä niitäkään voi kaikkia pitää. Kanat meinasin pitää, ihan munakanoina. Kyllikki on muninut tosi hyvin ja isojan kauniita munia eikä nuo orpit häviä sille yhtään. Koko porukka on rauhallista ja mukavaa sakkia ja etenkin nyt talven aikana ovat kesyyntyneet ihan riesaksi asti 
Itselleni näitä haudoin, mutta jos hieno iso raitakukko esim. kiinnostaa, niin sellaisesta voisin luopua...
-
Ushva
Voih, minä haluaisin jonkun vähän isomman kukon ja sille kanoja, mutta kun ei oo tilaa!!!! Meidän piti alkaa kunnostaan tuo liiteri vaan se nyt on toistaiseksi jäissä koko homma.
Tallin puolella menee väkisinkin pakkaselle talvella ja on sielläkin jo aika ahdasta ja kanalassa on jo liikaakin porukkaa.
Tallin puolella menee väkisinkin pakkaselle talvella ja on sielläkin jo aika ahdasta ja kanalassa on jo liikaakin porukkaa.
-
Mimmi
Hinnoista mulla on sellainen käsitys, että jättirodut maksavat jonkin verran enemmän kuin maatiaiset. Ja saatavuuskin on yksi, mitä kannattaa selvitellä. Ja mäkin olisin kyl maatiaisia suositellut toiseksi hyväksi vaihtoehdoksi, mutta ajattelin yllättää (Jampan) suosittelemalla jotain muuta. Ja totta sekin on, että nyt kun jotain jättejä on itselläkin ollut, niin kyllä ne minusta ovat kesympiä ja rauhallisempia kuin maattarit.
Maatiaisina mulla on Alhoja ja ne ovat ainakin hyviä munimaan, kovia hautomaan ja erinomaisia emoja. Ne ovat myös sopuisia, nytkin mulla on kahdessa parvessa kukko-kanasuhteet 4+9 ja 8+9 eikä ole mitään tappeluita tms. Eka parvessa kaikki aikuisia, toisessa osa nuoria kukkoja, jotka ovat matkalla pataan.. Mulla myös emot hautoo parven keskellä ja tuovat poikasensa heti 3 vrk ikäisinä parveen eikä ole ollut ongelmia siinäkään. Kukot jopa suojelevat kanaemoa tipuineen ja huolehtivat, että ne pääsevät ensimmäisenä syömään, sitten muut kanat ja viimeisenä kukot itse. Ne on oikeasti todella herramiehiä ja siinä kohden jopa noita jättejäkin "parempia".
*Muoks* Ja sopivan kesyjäkin ovat: uteliaana tulevat vastaan ja syövät kädestä jne. Kiinni ottamisesta tai silittämisestä eivät mun maattarit oikein piittaa, mutta mä oon ajatellut, että seon ihan hyväkin, kun ulkoilevat kesät vapaana pihalla, etteivät ihan niin luottavaisia kaiken suhteen olekaan..
Hienoa kuulla, kun Jamppa kehuu maattareita.

Maatiaisina mulla on Alhoja ja ne ovat ainakin hyviä munimaan, kovia hautomaan ja erinomaisia emoja. Ne ovat myös sopuisia, nytkin mulla on kahdessa parvessa kukko-kanasuhteet 4+9 ja 8+9 eikä ole mitään tappeluita tms. Eka parvessa kaikki aikuisia, toisessa osa nuoria kukkoja, jotka ovat matkalla pataan.. Mulla myös emot hautoo parven keskellä ja tuovat poikasensa heti 3 vrk ikäisinä parveen eikä ole ollut ongelmia siinäkään. Kukot jopa suojelevat kanaemoa tipuineen ja huolehtivat, että ne pääsevät ensimmäisenä syömään, sitten muut kanat ja viimeisenä kukot itse. Ne on oikeasti todella herramiehiä ja siinä kohden jopa noita jättejäkin "parempia".
*Muoks* Ja sopivan kesyjäkin ovat: uteliaana tulevat vastaan ja syövät kädestä jne. Kiinni ottamisesta tai silittämisestä eivät mun maattarit oikein piittaa, mutta mä oon ajatellut, että seon ihan hyväkin, kun ulkoilevat kesät vapaana pihalla, etteivät ihan niin luottavaisia kaiken suhteen olekaan..
Hienoa kuulla, kun Jamppa kehuu maattareita.
-
Mimmi
Ushva, se on tehtävä niin päin, että ensin kesää vasten hankkii ko eläimet, niin sitten syksyn tullen on pakko järjestää niille tilat.Ushva kirjoitti:Voih, minä haluaisin jonkun vähän isomman kukon ja sille kanoja, mutta kun ei oo tilaa!!!! Meidän piti alkaa kunnostaan tuo liiteri vaan se nyt on toistaiseksi jäissä koko homma.![]()
-
PieniHopea
Tosi paljon hyviä pointteja sekä vinkkejä! Siitä vanhasta smarin laittamasta linkistä löytyi paljon mielenkiintoista myös.
Siimis - oletko siis luopumassa vain kukoista? Minä kun etsin kanoja
Yksi kukko enintään.
Siimis - oletko siis luopumassa vain kukoista? Minä kun etsin kanoja
-
siimis
No se riippuu siitä, montako noita tuolta kuoriutuu. Nyt on tullut vasta kahdeksan, joista kolme karvajalkaa. Jos puoletkin olis kanoja, niin ei niistä paljon jaettavaksi jää... Mut hei, sä varmaan haluat eri sukuiset kanat joka tapauksessa, kun kumminkin innostut tipuja haudottamaan 
-
PieniHopea
Ai innostun vai
Onko sulla näistä risteytyksistä kuvia? Ihan mielenkiinnosta, että miltä näyttävät?
Onko sulla näistä risteytyksistä kuvia? Ihan mielenkiinnosta, että miltä näyttävät?
-
siimis
Ei oo kuvia.. Noi tiput nyt ei eroa orpington-tipuista mitenkään, paitsi noiden karvajalkojen osalta. Tosi vankkoja ja pörreitä tipuja (etenkin kun oon tottunut enempi katsomaan viiriäistipuja
ja kanoistakin kääpiö-kotsia). Toi Kyllikki on minusta kochiniin verrattuna jotenkin kompaktimpi ja plymariin verrattuna pörreämpi. Sillä on se kotsin pyöreämpi pyrstö ja muutenkin muhkean pyöreä olemus. Siitä ei ole kokemusta, mitä orpington tuo tohon lisää, kokoa varmaan ainakin.
-
flai
Täältä löytyy jotain kuvaa, kun Kyllikki on meiltä lähtöisin... Tässä sen täyssiskot Eka ja Vekki. Tuohon mixiin orpingtonia lisäksi, on varmaan nättejä!
(onneksi meille ei mahdu enää yhtään lisää kanoja, nää roturisteytykset on miusta mielettömän kiehtovia...
)