aloittelijan kysymyksiä mm. sukupuolesta ja orresta

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Kaisa

aloittelijan kysymyksiä mm. sukupuolesta ja orresta

Viesti Kirjoittaja Kaisa »

Hei vaan kaikille.

Olen aloitteleva lintuharrastaja, tallissa omassa häkissään meillä asustelee 5 kanaa / kukkoa ja toisessa 2 viiräistä. Viiriäisten ei tosin meille pitänyt tulla vaan mieheni sukulaisille mutta yllättäen heillä ei ollutkaan paikat kunnossa kun tiput kuoriutu niin että meille nuo taitavat jäädä. Ja kun kaksi on niin vähän niin hautomakoneessa on lisää munia. :smt002 Haudonnasta kyselinkin jo tuolla toisella osastolla.

Mutta siis noihin kanoihin, niistä on nyt kolme varmistunut kukoksi kiekumisen perusteella, yksi on hyvin todennäköisesti kana mutta yhdestä ei olla ihan varmoja. Se on kukkoja pienempi mutta vähän tuota toista kanaa isompi ja sillä on harja. Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko kanoilla joskus harja? Vai onko se kukon merkki? Noista kukoista yhdellä on oikein komea pystyharja mutta kahdella muulla ihmeellinen röpöliäinen, matala ja leveä harja. Onkohan se normaalia vai onko niissä joku "vika"? Yritin kuvia ottaa eilen muttei kännykän kameralla saanut niin selviä että kannattaisi nettiin laittaa. Asumme Islannissa ja nuo ovat siis jotain täkäläistä maatiaisrotua.

Ja kukoista vielä sen verran, että noistahan pitää pari laittaa paistiksi mutta en osaa päättää kenet säästäisin... Tuo jolla on nätti harja on myös tosi kivan värinen, sellainen mustavalkoinen ja muutenkin komea ilmestys. Se on myös kukkojen pomo ja oletimmekin sen kukoksi jostain kolmiviikkoisesta käytöksen perusteella. Toinen kukko taas on tyttäreni nimikko mikä tekee homman vähän hankalaksi... :smt001 Se on rauhallinen tytön sylissä ja muutenkin kaikkein kesyin. Mutta joskus tuntuu siltä että vähän turhankin kesy, se kun tulee napsimaan kaikkien housunlahkeita ja kenkiä ja vetoketjuja jne ja muut muksut vähän pelkää sitä sen takia. Kolmas kukko taas ei ole mitenkään erikoisen näköinen ja kaikkein epäseurallisinkin joten se päätyy varmasti ruoaksi. Mutta noista kahdesta muusta, mitä te pidätte kukkoa valitessa tärkeimpinä ominaisuuksina? Ja tuo nokkiminen / tutkiminen, miten siihen pitäisi suhtautua, eivät ne varsinaisesti satuta jollei satu paljaalle iholle osumaan mutta onko tuollainen "uhkaavaa" käytöstä vai ihan normaalia kanalinnun uteliaisuutta?

Sitten vielä orresta (toivottavasti ei nyt tule liian pitkää sepustusta...), olen kuullut, että orren pitäisi olla neliskulmainen pyöristetyillä kulmilla mutta käykö siis kuitenkin pyöreä, jollei linnun varpaat ylety sen ympäri? Vai millainen on ihanneorsi?

Ja vielä tähän loppuun, että nuo linnut on neli- ja puolikuisia ja niitä on tarkoitus nyt keväällä hankkia lisää kun jää tuo parvi harvennuksen jälkeen vähän pieneksi.
Suvianne

Re: aloittelijan kysymyksiä mm. sukupuolesta ja orresta

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minulla on kahdella kanalla kunnon harja kun munivat. Mutta se on ihan eri mallinen. sellanen takakorkee.
Ja orsista en tiedä mikä on oikea ja virallinen. minulla on leveä orsi. Ihan sen takia kun kaksi vanhinta on sellasia kippuravarpaita, että heillä on vaikeuksia tavallisella.
Mutta mutuna muistelen, että kynnet ei saa mennä täysin ympäri. Eli sen verran paksu orsi, että ei varpaat kosketa toisiinsa.
Tuo kukon valinta on vaikea. itse se vaan on päätettävä. joskus olen vielä viime hetkellä vaihtanu mielipidettä.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä taas vastailen, vaikka tietoa ei niin kamalasti ole itselläkään. :smt002
Mulla on yks kana, jolla on todella komea harja, mut muuten ihan tyypillinen kana. Eli ei ole pitkiä pyrstösulkia, ei kaulus-, eikä satulasulkia, jotka myös kertoo siitä sukupuolesta. Niitä voisit kans yrittää katsella.

Kukon jättämisestä parveen täällä on keskusteltu paljon. Ja yleisin mielipide tuntuu olevan, et luonne on tärkeimpiä valinta perusteita.
http://munanetti.net/viewtopic.php?f=1& ... on+valinta Tuossa esim. on pähkäilty samaa ongelmaa.

Ja mun mielestä ihanne orsi on pyöreä, ja perustelen sen sillä, ettei luonnossakaan ole neliskanttisia oksia, missä kanalinnut istuskelisi. :smt005
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

tuosta tutkimisnokkailusta.. mulla kanat ovat kesyynnyttyään ruvenneet nokkimaan minua, ja muitakin kanalassa vierailevia. varsinkin napit, kengännauhat, korvakorut; kaikki mikä erottuu niitten silmään kiinnostavana on nokkien kohteena. uteliain kana nokkii myös huulia ja on kerran nokannut mua silmäänkin (onneksi oli nopea reaktio ja sain silmän kiinni!) ja siksi täytyykin vähän varoa sen kanssa jos se tulee vaikka olkapäälle istumaan; silloin käännän sen pyrstö eteenpäin ettei se näe mun kasvoja. huulet näyttää sen mielestä varmaan ihanan isolle kastemadolle...
se on kanojen luontaista maailman tutkimista. niillä kun ei ole käsiä joilla voisivat hypistellä. ja kana nokkii siksikin, että se pyrkii löytämään syötäviä juttuja. se siis testaa, että mikä tää on, voiks tän syödä! joskus nokkaisu on varsin kova ja saattaa vähän nippasta, mutta jopa meillä kyläilevät lapset ovat tottuneet, että joskus joku kana saattaa nappasta vähän kovempaa. olen selittänyt lapsille, että se on kanojen tapa, ei mitään ilkeyttä. ja toisaalta, kanahan ei varsinaisesti ole mikään sylieläin, joten lapsetkin omaksuvat helpommin sen, ettei niitä saa silitettyä tai otettua syliin niin itsestäänselvästi kuin vaikka kaneja. toisaalta tämmöiset kesyt kanat ovat helpompia käsitellä; tämä kaikkein kesyin huuliennokkija oli sotkenut pyllynsä ja mun piti ottaa se sisälle pyllypesulle. kana istui ilman mitään kiinnipitämistä mun polvella kun putsasin sen höyhenpöksyt, se samalla tutkiskeli mun villapaiden kuviointia nokallaan. että minusta kannattaa suhtautua ihan rauhallisesti nokkimisasiaan. ne on kanaeläimiä, niin kuin sanoit! me ihmiset ei ehkä nokittais, mut noi joilla on nokka suhtautuvat asiaan selvästi vähän toisin..
Paltsi

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Kyllä meillä kaikilla kanoilla on jonkinmoinen harja, se on käsittääkseni rotuominaisuus: joko sellainen on tai sitten ei tai jotain siltä väliltä. (Eikä selvittänytkin asiaa paljon :smt005 )

Meillä on ihan metsästä kaadettu passelin kokoinen kuusen tai lepän ranka ortena. Periaate on minulla ollut se, että mielummin liian paksu kuin liian ohut. Liian ohut aiheuttaa jalkavaivoja mutta paksun ainoa harmi on ehkä se, että varpaat eivät yllä kunnolla ympäri. Kana nukkuu kyllä vaikka laudan päällä jos niikseen on joten mielummin paksu. Viisaammat jälleen korjatkoon mielipiteitäni.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kaisa kirjoitti:Ehkä tyhmä kysymys, mutta onko kanoilla joskus harja? Vai onko se kukon merkki? Noista kukoista yhdellä on oikein komea pystyharja mutta kahdella muulla ihmeellinen röpöliäinen, matala ja leveä harja. Onkohan se normaalia vai onko niissä joku "vika"? Yritin kuvia ottaa eilen muttei kännykän kameralla saanut niin selviä että kannattaisi nettiin laittaa. Asumme Islannissa ja nuo ovat siis jotain täkäläistä maatiaisrotua.
Hmm...kaikilla kanoilla ja kukoilla on harja ja heltat...niiden koot ja muodot/mallit vaihtelevat hyvinkin paljon rodun/risteytyksen mukaan.
Kiinnostaisi kovasti nähdä millaisia ovat islantilaiset maatiaiset! Koetapa niitä kuvia laittaa esille.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Jos ne noin nättiä on niin onneks olkoon vaan:
http://www.feathersite.com/Poultry/CGD/ ... andic.html
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Oi ihania :smt060
Laitathan Kaisa kuvia omistasi?!
Maattari
lindell

Viesti Kirjoittaja Maattari »

Tosi ihanan näköisiä, kuvia pliiiis!
Sekulikanoja, vuohia, koiria ja kissoja.

The darkest places in hell are reserved for those who maintain their neutrality in times of (moral) crisis. D. Alighieri
Kaisa

No ei mulla ihan noin varikkaita tapauksia ole mutta ihan hauskan nakoisia kumminkin, varsinkin ne kaksi kukkoa. Nama eivat taida myöskaan olla ihan puhdasta viikinkikantaa, mutta sellaisia on toivottavasti tulossa nyt kevaammalla. Tuolla kukolla nayttaisi muuten olevan samanlainen "röpelöharja" mista kyselin, etta ehkapa se on naiden tavallinen ominaisuus.

Laitan kylla kuvia tulemaan heti kun muistan ottaa kunnon kameran mukaan kanalaan ja saan isannan siirtamaan kuvat kamerasta koneelle... :smt002 Linnut kun liikkuvat koko ajan niin ei niista saan kannyn kameralla kunnon kuvia.

Tassa on linkki yhden islantilaisen kasvattajan sivuille, siella loytyy kuviakin jos kiinnostaa katsella.
http://www.islenskarhaenur.is/myndir.html.

Sori myös ä:tön viesti, nappaimistö ei taas suostu vaihtamaan suomalaiseksi :smt011 ja menee hankalaksi hakea pisteet erikseen...
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mua kiinnostaisi, millainen maa Islanti on kanaharrastajalle, onko siellä muita rotuja kuin oma maatiainen? Siis että onko se "suljettu" kanojen ulkomailta tuonnilta? Eikös monen muun eläimen kohdalla ainakin ole tuontikielto. Jos tuommoinen kielto on olemassa, niin tiedätkö mistä asti se on ollut voimassa?
Mua niin uteloittaa nuo jännän näköiset maatiaiset :smt048.
Kaisa

Kyllä täällä on joitakin muita rotuja isoissa kanaloissa, ei noita maatiaisia pidä vissiin muut kuin harrastajat. En vaan tiedä että mitä rotuja ne muut on. Enkä sitäkään koska niitä on tuotu, mutta ei varmaan ihan hirveän kauaa. Hevosiahan tänne ei ole saanut tuoda tuhanteen vuoteen ja se rotu on ihan puhdas. Lehmiä ja lampaita sen sijaan on yritetty tuoda mutta yleensä ne yritykset ovat loppuneet uuden taudin ilmestymiseen, jolloin lampaita varsinkin on jouduttu teurastamaan tuhatpäin, eikä uusista geeneistä vissiin ole ollut hyötyä kun ne on suurin piirtein jouduttu heti hävittämään. Naudoista on saanut tuoda vain lihakarjaa, ei lypsäviä. Lemmikkienkin tuonnissa on tarkat karanteenisäännöt.

Mietinkin tuossa että ois kiva tuoda viiriäisenmunia Suomesta kun vanhempani tulevat, tällä kun ei tietääkseni ole muita kuin villinvärisiä. Mutta taitaa olla niin kova tuo paperisota ja karanteenit että en tiedä maksaako vaivaa.

Tänään meiltä sitten lähti kaksi kukkopoikaa, alkoivat keskenään nahistella ja kaksi kanaraukkaa eivät saanet rauhaa kun nuoret miehet oli koko ajan ahdistelemassa. Tyttären kukko sai jäädä... Ja ottipa se koville! Ystäväni mies (metsästäjä) lähti ystävällisesti mukaani ja hoiti likaisen työn mutta kyllä se vaan vaikeeta oli, vaikka noistakin on koko ajan ajateltu että ylimääräiset kukot on tapettava... Nyt on linnut roikkumassa ja täytyy ottaa kunnolla selville että mitä noille sitten tehdään.

Iloinen yllätys oli onneksi myös sattunut tälle päivälle, viiriäishäkistä löytyi muna! Luulin jo että sielläkin on vaan kaksi kukkoa, kun en mielestäni löytänyt rintahöyhenistöstä niitä mustia pilkkuja. Ovat kyllä ruumiinmalliltaan erilaisia, toinen solakka ja toinen pullukka. Mutta nytpä tiedetään että siellä elelee pariskunta! Teurastaja sai komean munan palkakseen. :smt003
Kaisa

Olipas tänään mukavan rauhallista kanalassa! Kun ei kukot kiekunu kilpaa eikä ahdistellu neitosia, tuntuivat nuo muut olevan tyytyväisiä oloonsa. Toinen kanoista yllätti tosiaan, kun kiipesin häkkiin (meidän kanala on tallin ladossa "toisessa kerroksessa" ja sinne pitää kiivetä tikkaita.) ja hyppäsi polvelle istumaan! Siinä se sitten kyykötti ihan paikoillaan kun sitä silittelin ja lopuksi nostin sen sitten pesien päälle ja jatkoin silittelyä sielläkin. Tuo Rósa ei ole ollut mitenkään sieltä kesyimmästä päästä ennen, tuntui tosi kivalta.

Siinä alakerran viiruja hoidellessa aloin sitten kuunnella että pitääpä joku kanoista hauskaa potpotusta, ihan hiljasta semmosta jatkuvaa. Piti sitten oikein mennä katsomaan niin siellä istu kanat ihan hiljaa orrella ja Jón Ívar -kukko istui pesäkopissa ja putputti siellä!!! :shock: Mitä se oikein mahtoi tehdä? Mahtoiko se näyttää kanoille että näin sitä täällä kuuluu istua ja pyöräyttää muna?? :smt002
Kaisa

No nyt sain tuolla kännylläkin kohtalaisempia kuvia, ei ne kauhean selkeitä ole mutta näkyy nyt nuo värit ainakin.
Tässä on Jón Ívar -kukko kanojensa keskellä:
Kuva

Tässä taas tytöt, Amalialla hopeinen kaulus ja Rósalla kultainen. :smt001
Kuva

Vähän parempi kuva Rósan naamasta, Jón nyökytteli...
Kuva

Kukko alkoi hurjastelemaan, jolloin Rósa lennähti olkapäälle turvaan, eikä meinannut lähteä alas ollenkaan. :smt054
Kuva

Harmittaa vähän kun en saanut niistä toisista kukkopojista hyviä kuvia, ne kuoriutuivat keltaisina ja olivat musta-valkoisia nuorukaisia. Näyttääkös tuo orsi teistä tarpeeksi paksulta vai pitääkö vaihtaa?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Onpas tutun näkösiä maatiaisia, mahtaneet samoilla laivoilla seilata meitinkin kanaset joskus aikoinaan.
Mulla on joskus ollut ihan Amalian näkönen kananen ja Rosan näkösiä (no vähän vähemmän kullanväriä) koko ajan .

Ihanan kesyjä sun kanat :smt049

Orsi on mun mielestä ihan pikkusen ohkanen, mutta vaihda sitten vahvempaan kun teet suursiivoa. Pääasia ettei oo kanttinen! :smt001
Vastaa Viestiin