Munintatauon pituus

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

etna

Re: Munintatauon pituus

Viesti Kirjoittaja etna »

Meilläkin oltiin välillä jo epätoivon partaalla, kun lintuja tälläkin tontilla 40-50, ja munia ei tullut joko yhtään, tai sitten yksi päivässä. Nyt täimyrkytyksen jälkeen alko tulemaan noin kolme munaa päivässä, ja niitä kerätään jo hihkuen, että "näin paljon munia, JEE!"! :smt003 Nuorikoitakin olis neljä, joiden pitäs nyt just aloitella muninta, mut mitään ei vielä kuulu. :smt012 Ja siis munivia kanoja on olevinaan seitsemän, joista yksi muni hyvin joka päivä, kunnes aloitti haudonnan ja nyt siis mammalomalla (juujuu, itehän mä niitä hautojia halusin! :smt019 ).
kukkokiekuu

Viesti Kirjoittaja kukkokiekuu »

Suwitsu kirjoitti:Meillä on nyt mennyt tasan kuukausi ettei yksikään kana ole muninut. Mikä olisi hyvä pituus tauolle, onko vielä liian aikaista pidentää valoisaa aikaa lampulla? Tahtoo taas munia, varastot on tyhjät! (ja kaupasta en kyllä niitä osta!!!)
No nyt tuli pitkästä aikaa pari munaa pesään, :smt005 ilmeisestikin vanhatrouvat maatiaiset ovat pyöräyttäneet hedelmänsä.Kaksi kuukautta oliva tiput totaalisesti tauolla.Ajastimella olen laittanut 12-14 päivän pituudeksi.Olen myös hiukan lisännyt munitusrehua, en tiedä oliko siinä sitten syy vaiko seuraus.Joten, hyvästi kaupan vapaankananmunat! :smt036
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

:smt023 , jep! Parasta on se kun ei tarvi kaupasta munia ostaa!!
kukkokiekuu

On se kyllä vähän noloo ku itellä on :smt017 kotkoja yli 40, niin ostaa kaupasta munii
Viimeksi muokannut kukkokiekuu, 16 Marras 2009, 16:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suvianne

:smt005 no kieltämättä!!
kite

Viesti Kirjoittaja kite »

Jaaha :O Saattaa tämä kysymys löytyä kyllä muualtakin (mutta kun minä olen laiska hakemaan ja liittyy kai tähänkin aiheeseen...)
Siis mistä syystä ne sitten saattavat lakata munimasta kun ovat sen kerran aloittaneet???? :smt012

Niillä on nyt vissiiin niiden kesä-, syys- joulu- ym lomien lisäksi myös seksiloma :smt018
Ei kerkiä eikä jaksa kanat munia kun herra kukko on niin touhuissa :shock:
Suvianne

Meillä kana lopettaa munimisen sulkasadon ajaksi ja hautomakuumeen ajaksi.
Ja jos lintu ei saa valoa 12-15 tuntia. Se pitää talvilomaa.
Ja ilmeisesti jotkut yksilöt reagoivat voimakkaammin luonnonvalon vähenemiseen ja aloittavat keinovalosta huolimatta talviloman.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä oon tehnyt niin, että loppukesästä annan kanojen mennä munintatauolle päivän lyhetessä. Mutta mulla on sama systeemi ku Hiltalla, että jätän keväästä aina ihan pari-kolme uutta kanaa, niin ne munivat sitten läpi syksynkin. Ja sit kun siirrän porukan talliin, pidennän päivää ja nyt mulla jo taas tulee noin 10 munaa päivässä. Se munintatauko on noin kuukauden. Mä oon ajattellut, että se saa riittää, koska mulla hautoo 100 % kanoista, joten kukin pitää lisäksi mammalomansa ja hoitovapaansa 1-4 kertaa vuodessa. Siinä tulee jo osalla reilusti enemmän taukoilua kuin munintaa.. :smt017
kukkokiekuu

Taas oli tullut 5 munaa, hellurei :smt036
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Meillä näyttää huhtikuussa kuoriutunut kana nyt hetken muninnan jälkeen aloittaneen sulkasadon. Hyvin verkkaiseen uusii pukua, mutta kuitenkin. Ja pitää munintataukoa samalla.

Valoa on ollut lampulla tarpeeksi. En muista että olis näin nuorena sulkineet.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
kite

Meillä on jommalla kummalla taas joku "loma".. Yks muna päivässä.. Ostetaan siis kaupasta koko ajan. :(

Valoa pitäis riittää ja ennen kun se toinen sai sen hautomahepulin, niin munivat 2/päivä 6na päivänä viikossa..

Sulkia on kyllä lattialla enemmän kuin ennen.. Vaihtavatko siis taasen pukua vai mikä on homman nimi???? :O
milkkis]

Viesti Kirjoittaja milkkis] »

Meillä ei noi vanhemmat kanat pitäneet kun parin kk munitatauon tossa ennen joulua. Nyt munii kaikki, myös teinit alotti tossa kovimmilla pakkasilla munimisen.
Suvianne

Meillä kanat reagoi moneen asiaan pitämällä lyhyitä muninta taukoja.
Ilmeisesti ne voi pantata viikon kaks ja sitten jatkaa normaalisti.

Tässä syitä meidän kanalassa.

Vanha kukko vaihdettiin uuteen, reilu viikko taukoa
Myskit muutti kanalaan pakkasila, alle viikko taukoa
pakkaset jakui ja jatkui, vikko taukoa
yli aktiivinen kukko aloitti älyttömän jahtaamisen ja polkemisen, kanat tauolla ja kun laitoin kukon pois, niin vuorokauden päästä jo oli pesä täynnä!!

Meillä nuo kanaset kyllä viestii mulle munillaan :smt003
kite

Kiitokset vastauksista.
Ilmeisen herkkää väkeä sitten nämä :)

Ei siis tarvi huolestua heti jos on taukoa hetki... Mä jo luulin et ne varmaan tekee kohta kuolemaa tai jotain kun en osaa herrasväkeä hoitaa... Mein ell :kään ei tuntunut tietävän niistä mitään :(
Suvianne

Juu ei. Muutokset meillä aiheuttaa. Ja pitäähän ne välillä lepotaukoa. Olen huomannu, että topiset munii montä peräkkäin ja on pari päivää tauolla ja osa joka toinen päivä ja toiset noin viikon välein yksi lepopäivä. Se on niin yksilöllistä.
Vastaa Viestiin