munat ja pakkanen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kukkamaa

munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja kukkamaa »

Meillä on jäänyt vahingossa pari munaa kanalan eteiseen jonne pakkanen pääsee hyvinkin. Mites siis on nyt näiden munien laita? Ovatko vieläsyömäkelpoisia? Olivat siis yön yli -20asteen pakkasessa.
Suvianne

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

On ne! Rakenne vaan muuttuu.
hellu

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja hellu »

Minun onnistui leipoa kakkukin jäätyneistä munista viime torstaina. Ihan hyvin onnistui, samoin kuin paistaa pannulla eikä kukaan huomannut eroa.
helvi

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja helvi »

Mie olen syöttänyt jäätyneet munat koirille, mutta hyvä tietää, että ne on käyttökelpoisia vielä jäätymisen jälkeenkin. Vaikka koirat kyllä tykkäävät myös.
pipsa

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Meillä on ollu jäätymisriski lattiapesässä...olen sitten heittänyt koirankippoon kuorinen päivineen.(Kuulin ystävältä vinkin)
En nyt juuri muista et olikos se keltuainen vai valkuainen mikä ei koirille sovi :smt017
Ei kai se vaarallista ole jos joskus munaa saapi...
Koirille muutenkin pitäisi antaa kypsentämätöntä ja käsittelemätöntä ruokaa. Meitin jätemyllyt ainakin tykkää :smt023

Luulisi ettei säilyvyyttä ole juuri lainkaan tälläisella jäätyneellä,sillä kuorihan on rikki...
luin jostain hetki sitten et munien säilyvyys ehjänä on käytännössä niin kauan kun haisoo pillantuneelle.
Joten on loistava paketti :smt038
kanamummo

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

pipsa kirjoitti:Ei kai se vaarallista ole jos joskus munaa saapi...:smt038

Nih.... :smt044 :smt044
Suvianne

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minä tiiän tän :)

Eli niin koiralle kuin ihmiselle tulisi kypsentää valkuainen. Ja keltuainen mahdollisimman kypsentämättömänä.
Keltuaisessa on biotiinia joka häviää kun kypsentää. Ja valkuainen sisältää jotain jonka nimeä en muista mikä estää jonkun imeytymisen.. Olikon kalsium tai joku kumma. Mutta sekin häviää kun kypsentää. Eli valkuaisen kun kypsentää, niin kaikki imeytyy.

Minä laitan lasiin valkuaisen ja mikroon ja keltuaisen raakana koiralle.

Se valkuaisen imeytymisen estävä vsaikutus kesti tunteja.
Ja sanottiin, että ei se ny ole vaarallista antaa raakana jos antaa kerran päivässä ja ruuan kahdesti. mutta jotenkin tuntuu kurjalöta ja varalta kypsennän valkuaisen.
reetta

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja reetta »

minä vetoan aina siihen, että luonnossa eläimet syövät asioita raakoina (kuten munia) ja siksi niitä voi antaa niille myös ihmisten hoidossa. olen kyllä kuullut tuon muna-ei-sovi-koiralle-teorian, mutta jos koira saa muutakin ruokaa kuin munia, ja munia kohtuudella eikä kiloa päivässä, uskon, ettei puutoksia pääse syntymään. sama juttu, kun olin juuri äitini luona espanjassa ja hän asuu avokadoviljemien keskellä. kypsiä avokadoja putoilee puista sitten maahan, ja hänen pieni sekarotuinen koiransa leikkii avokadoilla, koska ne on pyöreitä ja pyörii niin hauskasti rinnettä alas! heitettäessä ne lätsähtää ihanasti rikki ja sitten koira syö sisuksen. no nyt sitten menin kertomaan tämän kaverilleni joka kauhistui ja sanoi, että avokadot koirille myrkyllisiä ( eikös ne ole kanoillekin myrkyllisiä? muistan jostain lukeneeni). soitin äidille ja kerroin tämän, ja äiti rupesi nauramaan ja sanoi, että siellä KAIKKI koirat rakastaa avokadoja joita löytävät maasta, joskus tulee ihan tappeluita kun kaksi piskiä on iskenyt silmänsä samaan avokadoon. kaikki näyttävät hengissäolevilta ja hyväkuntoisilta. joten mitä tuosta nyt sitten pitäisi ajatella. onkohan niin ,että avokado on koiralle myrkyllinen hirveän suurina annoksina, joten silloin voidaan sanoa, että se sisältää koiralle (tai kanoille) myrkyllistä ainesosaa ja varmuuden vuoksi (koska elämme varsinaisessa holhousyhteiskunnassa) sen syöttämistä koirille ei suositella. mene tiedä.
reetta

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja reetta »

hei musta tuli nuorikko! :smt003 jee!
Bonus

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja Bonus »

Mä syön kyllä jäiset munat itse, toki sulatettuna. En ole kokeillut leipoa niistä, mutta paistanut ja keittänyt olen ja ihan hyviä ovat olleet. Jos kuori on haljennut niin sellaiset menee koirille.
kite

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja kite »

Lueskelen täällä kateellisena, että jollain riittää munia koirille asti... :O

Meillä kun ei riitä edes itselle syötäväksi :O Ai pitäiskö ajatella et koirat ensin ;) :smt040
Avatar
jen-na
muna
Viestit: 16
Liittynyt: 22 Syys 2008, 10:13

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja jen-na »

Eikös munia voi pakastimessakin säilyttää? Kylläkin valkuainen ja keltuainen erillään, siis astiassa ilman kuorta, mutta ei kai se siis miksikään mene jos kerta tarkoituksellakin voi pakastaa!
kanamummo

Re: munat ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tuo muuten pitäs testata!
Ewejoy

Munat jäässä:(

Viesti Kirjoittaja Ewejoy »

Olen ollut huolimaton, ja jättänyt munia kesäkanalan varastoon kun kannoin kanat sisälle. Onko munat nyt käyttökelvottomia? Ovat jäätyneet varmasti useamman kerran.
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Munat jäässä:(

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Eivät ne ole käyttökelvottomia elleivät ne ole jäätyneet jo viimetalvena!
Munat ei edes jäädy kovin helpolla, sitten jos ne menee umpipuuhun ne halkeilee, mutta muuten ne ovat käyttökelpoisia siis elleivät ole vanhoja.
Vastaa Viestiin