Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
kite

Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.

Viesti Kirjoittaja kite »

Mä mietin ihan samaa, että entäs jos ne jäätyy... Mutta ei kai niille sitten oikein mitään enää voi tehdä..

Kai jäätyneen munan voi sulattaa ja vaikka paistaa kanoille ruoaksi, vai?
ann75

Viesti Kirjoittaja ann75 »

Eikös munat halkea jos ne jäätyy? Mulla ainakin on ulos jäänyt muna mennyt rikki. Eli jos ehjä niin mä käyttäisin normaalisti, mutta ei tietenkään siitoskäyttöön.

Ah, meillä on nyt tasainen 5 lämpöä. öljysähköpatteri pitää tasaisen lämmön ja kunhan ei syty palaa eikä mene sulakkeet, niin antaa tulla pakkasta vaan, täällä ollaan valmiina :smt016 Nurkat on tietty kylmiä ja pienen egon omaavan suuren Brahmatytön käyn nostamassa orrelle kun laitan valot pois.

Valosta ja kylmyydestä vielä: huomasin, että "normaali" valoaika (6-9 valo ja sitten luonnon valolla menivät nukkumaan) oli varmasti liian lyhyt. Kanat hyökkäs syömään kun kävi taskulampulla tarkistuksella iltaisin. Yritin siis saada niitä sulkimaan (tämä ENNEN pakkasia) ja siksi pidin niin lyhyen valon. Mutta nyt on valot aamusta iltaa, menevät kyllä orrellen kolmelta, mutta käyvät välillä syömässä (mä oon vaaninut ikkunan takana) :smt036
Onhan se selvää, ettei ne syö pimeässä joten aika pitkäksi tuli yöt tuolla menetelmällä.
annemari

Viesti Kirjoittaja annemari »

Meillä on tuon valon kanssa ihan sama juttu. Varsinkin jätit hyökkii heti orrelta alas, kun menen iltasella ktsoman lämpötiloja.

Meillä on kanalassa ollut koko pakkasten ajan vähintään +4, yleensä +6 astetta. Pikkutipuilla on silkkiemo ja lämpölamppu (empä vähän ole ylihuolehtivainen, hyvä etten itse mene sinne makaamaan) ja Kuuuden vanhoilla käppänöillä on öljypatteri häkin seinän takana. Vedet on pysyneet täysin sulana vaikka pehkua ei olekaan kuin 5 - 10 cm, ja suurin osa vesistä on roikkuvissa automaateissa. Ikkunat on ihan vähän kurassa, ja ovien pielet myös mutta ilma sisällä on lämmintä eikä edes kosteaa. Tuo öljypatteri on kyllä hyvä laitos, pitää kuivana ilmaston, eikä tosian ole sitä tulipalon vaaraa. Vien joka aamu kanoille joko keiettyö makaronia sankollisen tai lämpimään veteen kasteltua vaaleaa leipää. Lisäksi annan rehua ja kauraa sekä pellavarouhetta ja maapähkinöitä. satunnaisesti kaalia tai hernemaissipaprikaa.

Riikinkukoilla on myös tuollainen patteri, pienempi tosin ja seinässä kiinni. Niiden kopissa on kylmä lattia, joten olen laittanut niiden vedet varalta lämmitettävään vesikuppiin. Lämpöä tähän koppiin saisi vaikka +25 kun on niin ilmatiivis ja tuo patteri on niin tehokas, mutta olen pitänyt lämmöt n. 0 - +2 asteessa. Riikit on kyllä virkeitä, ja todella hienosti on lähtenyt laahus Heikillä kasvuun !! Sulat kiiltelee tosi upeasti ja ovat lihavia ja kasvavat mahtavasti ! Ruokin niitä itse tuunaamallani rehulla, joka sisältää kasvatus punahelttaa, ulkolintujen rasvarouhetta, papukaijan- kyyhkyn ja undulaatin siemenseosta, kauraa ja kuorittuja auringonkukansiemeniä. Lisäksi saavat Leipää, omenaa ja keräkaalia, joista syövät kaalia kuin hullut.
iiwi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Meillä yks kana muni ulos syksyllä kun oli jo yöpakkaset, oli ehtiny jonkun 11 munaa sinne väsätä. Olivat pinnalta jäässä, mutta mies söi ne ihan hyvällä ruokahalulla, eivät olleet miksikään menneet. En usko että ne ihan läpi asti jäähän kerkee päivässä vetään, jos siellä kanalassa on edes vähänkään lämmintä. Jos menee läpi asti, niin sitten kuorit jäisenä ja jätät sulamaan ja seuraavana päivänä kokkelia :smt002
Xaus

Viesti Kirjoittaja Xaus »

Meillä kanat meivät vapaaehtoisesti ikkunan viereen olkipaalin päälle, kun ulkona oli -21. :smt018 On siinä kyllä lämpölasi, mutta varmasti oli siinä kohdassa pakkasen puolella. Kai ne tietää, missä on hyvä. :smt001

Mulla jäätyi viiriäisen munat ulkona, koirat söivät ne suurella halulla. :smt003
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Mä luulen että meillä menee nyt myös munat kaikki koirille (kun ennen pakkasia kerättyjä on ihan riittämiin jääkaapissa!). Munintapesät on kaikki seinillä ja siellä tuppaa olemaan niin kylmä, etten ole varma onko ne jäätyneet vai eivät. Yksi onneton munii lattialle ja ne munat kyllä jäätyy.

Mulla on nyt öljypatteri posottamassa keskellä kanalaa ja keskellä kanalaa & orsien korkeudella on kyllä hyvin pari astetta plussan puolella, mutta seinien vierellä, nurkissa ja lattiatasossa on pakkasen puolella sen verran, että vedet vetää riitteeseen. Vien lämmintä vettä ja lämmintä apetta kanoille hyvissä ajoin ennen iltaa niin että ehtivät kunnolla tankata yötä vasten.
iiwi

Viesti Kirjoittaja iiwi »

Voi kääk, meillä oli eilen pahimpana pakkasyönä vetäny pikkuisten tipujen kopissa ollut toinen juomakuppi umpijäähän.. Toivotaan että tiput on olleen lämpimänä emon alla, eikä emokaan ole paleltunut.. Mikähän tonne ois hyvä ensiapu, hehkulamppu? ei vaan viittis yötämyöten pitää valoa, eikä meillä taida punasta maalia nyt olla..
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Teinpä näppäränä virityksen kanalaan: laitoin karjakeittiöön auton sisätilanlämmittimen palamattomalle alustalle johdon päähän ja otin kellokytkimen auton lämmityspiuhasta ja laitoin säädöksi tunti päällä-tunti pois. Sitten vaan kanalan ovi karjakeittiöön auki ja puhallin alustoineen puhkumaan kanalan suuntaan. Viritys on nyt ollut päivän päällä ja pelittää hyvin. Lämpötila pysyy nyt hyvin +7 asteen paikkeilla, kun oli aamulla nippa nappa +4.

En tiedä kuinka energiataloudellinen systeemi on, mutta toimii :smt001
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Mie en uskaltais laittaa mitään sellaista lämmitintä kanalaan jossa näkyy ykskään vastus paljaana.. tälläsii on siis jut ne tavis pakkasvahit, työmaapuhaltimet jne...ja jopa jotkut kosteitten tilojen patterit.... kun ei se vastus siitä kosteuesta sytytä yhtään mitää... pöly on ihan eri juttu..... Ovat paljon paloherkempii, kun ne elikkotiloihin tarkoitetut lampölampun valaisimet, joihin laitetaan ip-lamppu...

Öljytäytteisillä täytyy kattoo, että kuinka hyvin se kohta, jossa on termarin anturi on pölysuojattu..ihan oon joskus pienet sätkyt... siitäköhän tää johtuu.. :oops: saanu siitä .. mut en kuitenkaan tipulassa.

Musta se valaisin, jotain 15€ luokkaa, ja siihen asiallinen lamppu(ja huomioi siinä ohjeessa olevat turvaetäisyyet, pehkuun ja kattoon) on kuitenkin kaikkein turvallisin pölysissä oloissa.Kun katotte sitä sisälle , niin siellä on kunnon keraaminen suojus johon lamppu kierretään ja mitään vastuksii tai sähkövirtaa sisätävää ei oo paljaana, eikä toi kupu kamalasti laske ees pölyä päältä, kunhan sen aina kanalan huoltotoimenpiteitten yhteyessä muistaa pyykästä pölystä...ihan samalla tavalla pitäs ottaa asiaks, kuin vesiastioitten pesu!!! :smt045
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

maunu_muori on ihan oikeassa, kanalassa on kauhea määrä (herkästi syttyvää) pölyä. Siksi meillä ei ole mitään lämmitintä kanalassa (mun mies kun ammattinsa puolesta on hiukka pikkusen tarkka näissä turvallisuusjutuissa). Tämän takia meilläkin lämmitetään kanalaa tavallisella patterilla - siis sellaisella "vesipatterilla" (ja nyt kun oli kovempi pakkaskeli, niin sillä mun hienolla virityksellä karjakeittiön puolelta). Tarpeen mukaan siis pidetään karjakeittiön ovea kanalaan auki, jotta lämpö karkaa siipiveikoille. Karjakeittiössä on oma patterinsa sielläkin.

Tämä selvennys vain siksi, ettei kenellekkään jää sellaista kuvaa, että lämmitin puhaltelee kanalassa. Nyt puhallin puhaltelee noin 45 min kerrallaan 1,5 tunnin välein ja taitaa sekin olla tällä pakkaskelillä varmuuden maksimointia.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Mullakin on tuollainen öljytäytteinen hommattuna, mutta ei sitä kyllä uskalla kanalaan viedä. Niissä on yleensä mekaaninen termostaatti joka saattaa antaa kipinää ja siksi niissä ei ole pölyiseen tilaan riittävä ip-luokitus. Nyt mulla on tuommoinen lattialämmitysmaton pätkä kanaparvien välisessä verkkoseinässä nippareilla kiinni. Ja pistän töpselin seinään kun menee yli -10 pakkaselle. Se on täysin suljettu kun ei ole termostaattiakaan ja maksimi pintalämpökin jää siinä turvalliselle alueelle. Täyttää sen puolesta turvallisuusvaatimukset.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

öljytäytteisen termostaattipatterin sähkötyöosan voi (ja kannattaa) avata ja puhdistaa, näin mä olen ainakin tehnyt. muovikuori vaan varovasti ruuvimeisselillä pois ja sitten pyyhin staattisella pölyä keräävällä liinalla kaikki johdot ja vimpaimet mitä siellä näkyy. pölyähän menee joka paikkaan. kerran olen tänä syksynä sen puhdistanut ja nyt huomenna ajattelin avata taas kun on lauhempaa niin voivat olla päivän vaikka ilman patteria.
mulla jäätyi yks lattialle munittu muna ja kun keitin sen, oli valkuainen jotenkin höttömäisempää kuin yleensä, vähän kuin kokkelia. kun en yleensä pidä valkuaisesta niin tämä maistui, tai oli koostumukseltaan miellyttävämpi kuin tava-valkuainen! mää rupeenkin jäädyttämään itselleni tarkotetut munat tästä lähtien!
reetta

Viesti Kirjoittaja reetta »

maunu-muori, osaisitko muuten neuvoa mistä sen termostaatin tunnistaa siellä patterin sähkörakenteissa? että osaisi tarkastaa just sen kohdan, eikä vaan arvailla..
outi s

Viesti Kirjoittaja outi s »

Jes kovat pakkaset toivottavasti takanapäin,eilisestä ollut ulkona jo -10 ja lämpeempää.
Kovilla pakkasilla -20--25 mitä täälläkin oli,kanalassa vesi veti hileeseen yön.Vesi kun on siinä kylmässä nurkassa kun se on ainoo nurkka jonka päällä ei ole orsia eikä ne ruipi paskoja sinne...en viittiny siirtää vaan vein vaan usein lämmintä vettä,muualla kaiketi plussalla (ei ole mittaria kun edellinen hajos ja en oo saanu aikasex) lattianrajassa saattoi paikotellen ulkoseinustan puolella olla pakkasta.Eivät kyllä yhtään palelevilta vaikuttaneet,pörhistelleet tai muuta ja munaa tuli tasaseen tahtiin.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

Vaik ne nyt menikin pakkaset niin kyl nuo tehotytytöt on arkoja pakkaselle vaik saivat lämmintä ruokaa ja vettä eikä se vesikään jäätynyt keskemmällä lattiaa.Munia tuli 8tai 9 ja nyt pakkasella vain 4 mutta annas alla nuo maattarit pikkutipat kaikki 4 on hyvässä vireessä ja heinäkuun lopussa syntyneistä tipuista 1 harjottelee.Tänä aamunen oli reilun peukalonpään kokoinen.
Vastaa Viestiin