Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
tursia
Re: Pakkaset tulee! Nyt hirvittää.
Niin, minähän hankin sen Telkänrannan kirjan ja luin sen, ja selailin mielenkiintoiset kohdat uudestaan. Nyt se kirja on jossain tyttären jemmoissa...
Nyt kun luin tuon pätkän minkä Kotopullaki kirjoitti, muistin lukeneeni sen. Arvatkaas vaan mikä siitä on jäänyt mieleen ? No tietysti ne jäätyvät heltat ! Kaikki muu on varissu maahan ku syyslehdet.
Kyllä tästä nyt varmaan kuitenkin selvitään kunnialla. Tuon lämpölampun käyn kyllä hankkimassa, asianmukaisine kupuineen. Tai niitä tarvitaan kaksi. Toinen kaneille, jotka muuten saa asua tallissa. Paitsi, että ovat nyt sisällä kaikki kymmenen kania, kun syksyllä oli poikasia, poika leikattiin ja yhtä ei voinut jättää yksin.... ja nyt odotellaan riittävän lämpimiä ilmoja, että ne saa takaisin talliin.
Nyt kun luin tuon pätkän minkä Kotopullaki kirjoitti, muistin lukeneeni sen. Arvatkaas vaan mikä siitä on jäänyt mieleen ? No tietysti ne jäätyvät heltat ! Kaikki muu on varissu maahan ku syyslehdet.
Kyllä tästä nyt varmaan kuitenkin selvitään kunnialla. Tuon lämpölampun käyn kyllä hankkimassa, asianmukaisine kupuineen. Tai niitä tarvitaan kaksi. Toinen kaneille, jotka muuten saa asua tallissa. Paitsi, että ovat nyt sisällä kaikki kymmenen kania, kun syksyllä oli poikasia, poika leikattiin ja yhtä ei voinut jättää yksin.... ja nyt odotellaan riittävän lämpimiä ilmoja, että ne saa takaisin talliin.
-
milkkis]
Täällä paukkuu nyt mittari -15, keittelen kanoille lämmintä puuroa ja isäntä saa tuoda töistä pari lämpölamppua. Jotenkin hirvittää että miten ne mussukat nyt tuolla vanhassa siirtotallissa pärjäävät 
-
Ushva
Pakkasta -20 ja aamulla kun menin talliin niin siellä oli -5 astetta.
Kanalassa oli se vakio vajaa +10, mutta tuo tallin nopea jäähtyminen ihmetyttää. Yleensä se on pakkasten alkaessa aika pitkään pysynyt vielä plussan puolella, vaan olisko tuo kylmä viima syynä siihen että nyt oli menty jo yhden yön aikana pakkaselle.
Tyhmä minä ei tajunnut laittaa patteria päälle ja hevoselle loimea yöksi.
Pässit meillä on nyt ensimmäistä talvea kylmäpihattosysteemissä, eli niillä ei ole lämpöeristettyä tilaa, vaan karsina ladossa. Saa nähdä miten toimii, vähän hirvitti herkästi palelevaa itseä mennä aamulla niitä katsomaan, vaan siellä ne tyytyväisenä köllötteli kuten tavallisestikin. Huh hui, jos tosiaan tulee jotku huippupakkaset koko talveksi, niin alan kyllä itkemään. Koko päivän saa lämmittää tätä omaakin taloa että ei jäädytä tänne. Viime talvena oli pakko lämmittää osittain saunan kiukaalla pahimpina pakkaspäivinä.
Kanalassa oli se vakio vajaa +10, mutta tuo tallin nopea jäähtyminen ihmetyttää. Yleensä se on pakkasten alkaessa aika pitkään pysynyt vielä plussan puolella, vaan olisko tuo kylmä viima syynä siihen että nyt oli menty jo yhden yön aikana pakkaselle.
Tyhmä minä ei tajunnut laittaa patteria päälle ja hevoselle loimea yöksi.
Pässit meillä on nyt ensimmäistä talvea kylmäpihattosysteemissä, eli niillä ei ole lämpöeristettyä tilaa, vaan karsina ladossa. Saa nähdä miten toimii, vähän hirvitti herkästi palelevaa itseä mennä aamulla niitä katsomaan, vaan siellä ne tyytyväisenä köllötteli kuten tavallisestikin. Huh hui, jos tosiaan tulee jotku huippupakkaset koko talveksi, niin alan kyllä itkemään. Koko päivän saa lämmittää tätä omaakin taloa että ei jäädytä tänne. Viime talvena oli pakko lämmittää osittain saunan kiukaalla pahimpina pakkaspäivinä.
-
iiwi
Huh, täällä oli aamulla -15 ja kanalassa silti +10. Hyvin toimii eristykset, vaikka on siellä se öljykiertopatteri aika pienellä päällä.
-
tursia
Meillä ei tallissa ole muuta lämmitystä kuin hevoset, mutta siellä on kovinakin pakkasaamuina +8, ihan hevosten omalla lämmitykselä. Ja siksi sitä karsinaa sieltä himoitsenkin. Meillä on nyt -15 ja kanat on edelleen ihan tyytyväisiä. Kanalassa, ihme kyllä, on vähän lämpimämpi kuin ulkona.
Mietin edelleen sitä kanojen lämmittelykoppia, ja nyt olen hiljalleen kääntymässä sille kannalle, että kannattaisi varmaan laittaa öljypatteri sinne köppiin lämmönlähteeksi. Se ei olisi nii paloaltis ja termostaatista voi säätää koppiin sopivan lämpötilan.
Mietin edelleen sitä kanojen lämmittelykoppia, ja nyt olen hiljalleen kääntymässä sille kannalle, että kannattaisi varmaan laittaa öljypatteri sinne köppiin lämmönlähteeksi. Se ei olisi nii paloaltis ja termostaatista voi säätää koppiin sopivan lämpötilan.
-
Xaus
Mulla oli öljypatteri kanalassa, mutta kanit karkasivat ja söivät johdon poikki.
Nyt on kopissa ollut lämpölamppu ja vedet pysyvät sulana. Meinasin panikoida, kun pesien päällä oli -4, mutta kun siirsin mittarin pehkun päälle, oli se plussan puolella.
Pitää tuohon patteriin vaihtaa johto, niin saa vähän turvallisemman lämmönlähteen. Vähän tuo lämpölamppu pelottaa.
-
kukkokiekuu
Paa vaseliinii heltoille.tursia kirjoitti:Niin, minähän hankin sen Telkänrannan kirjan ja luin sen, ja selailin mielenkiintoiset kohdat uudestaan. Nyt se kirja on jossain tyttären jemmoissa...
-
pipsa
Kyllä se meilläkii hetti eilisen päivän aikana pakkasen puolelle. Vesi oli jäässä,mutta porukka kölli tyytyväisenä orella.
No minä näppäränä tyttönä kävin tilkkimässä kaikki mahdolliset raot. Siellä mä puuhastelin puoli iltaa.
Sitä patteria mä vielä mietin et pitäsiköhän se viritellä(sellainen pitäisi tietty ostaa ensin)
Täytyy tehdä tuota lämmintä puuroo koko popoolle,se oli hyvä idea
Kun tulisi tuota lunta niin pääsisi potkimaan seinien reunuille...
No minä näppäränä tyttönä kävin tilkkimässä kaikki mahdolliset raot. Siellä mä puuhastelin puoli iltaa.
Sitä patteria mä vielä mietin et pitäsiköhän se viritellä(sellainen pitäisi tietty ostaa ensin)
Täytyy tehdä tuota lämmintä puuroo koko popoolle,se oli hyvä idea
Kun tulisi tuota lunta niin pääsisi potkimaan seinien reunuille...
-
milkkis]
Meillä muutta kanat tänään talliin. Tila siellä on kyllä pienempi kun nykyinen mutta sit mun ei tarvi murehtia että pärjäävätkö
Vielä kun sais omaan päähän taottua että riikit pärjää kyllä tuolla omassa mökissään
Kauheeta tällänen kun pelkää että toiset on ihan jäässä 
-
Suwitsu
Tuttu tunne!!! Aamulla täytyy heti katsoa ikkunasta että onko myskit paleltuneet (mä varmaan odotan joku aamu näkeväni kaksi sorsan muotoista jääkalikkaa takapihallamilkkis] kirjoitti: Kauheeta tällänen kun pelkää että toiset on ihan jäässä
-
harrastaja
Tuolla verkkokaupassa on samanlaisia kuin olen täältä agrimarketista ostanut ,mut sieltä en ole onnistunut saamaan punaisia lamppuja vaan valkoisia .Mieheni maalasi yhen valkoisen kuumuutta kestävällä maalilla on syksyn toiminut hyvin mut nyt rupee maali halkeilee mut eiköhän se tän lopun talven kestä. Ja maatalouskaupassa oli kyl isompia punaisena viimekeväänä mut nyt en oo ees kysyny
-
harrastaja
Pipsa jos tulee lunta älä jätä pelkälle potkimiselle ,ota lumikola ja lyki sellanen luiska seinustalle mikä pysyy.Vaik se suututtaa jos parin kolmen päivän päästä tulee suoja ja vie ne mennessään .Mut viikon jos pysyy on jo ehtinyt hivenen lattia lämmetä ja taas on turva kelkassa
-
Kotopullaki
Mä oon nyt muutamasta viestistä jo lukenu rivien välistä että jos lunta lykkii seinien vierustoille ja kivijalalle niin se lämmittäis taloa. Pakko kysyä: miten ihmeessä!? En oo tuollasesta ikuna kuullukkaan aiemmin, muistaakseni. Selittäkääs ny mullekkii miten se homma toimii, ni pääsen taas hämmästyttään ulukomaalasii palamujen katvees 
-
kana.karoliina
Eikös se lumi toimi lisäeristeenä ja sitä kautta on sitten lämpimämpi? Itse olen kanssa talon ympärille lunta laittanut ja kyllä se vaan auttaa. Voi kun nytkin tulisi jo kunnon sateet niin lumittaisin kanalan saman tien. Ei siellä kylmä ole vielä ollut, mutta aika homma on ollut lämmin siellä pitää ilman patteria!
-
hellu
Kun sen lumen saa hyvin lykittyä ulkopuolella lattiarajan yli niin ainakin veto lattialla loppuu. Meillä kans kanalassa, eli meidän vanhassa tuvassa, täytyy tehdä joka vuosi moinen temppu. Siellä on niin harvat lattianrajat, et silloin kun ite vielä siinä asuttiin, niin astianpesukone oli joka päivä talvella niin jäässä, että se piti hiustenkuivaajalla aina sulattaa
Kanoille on nyt sitten pehkulla yritetty eristää niitä lattioita. Aamulla oli silti vesi jäässä kun ulkona oli -18 pakkasta. Lämpölamppu on vain meidän hyprideillä ja muilla on sitten paksusti olkia lämmikkeenä. Hyvin näyttävät tarkenevan.
Kanoille on nyt sitten pehkulla yritetty eristää niitä lattioita. Aamulla oli silti vesi jäässä kun ulkona oli -18 pakkasta. Lämpölamppu on vain meidän hyprideillä ja muilla on sitten paksusti olkia lämmikkeenä. Hyvin näyttävät tarkenevan.