Kalkkunoista

juttuja muista linnuista kuin kanoista

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
dumblonde

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Paltsihan olisi sitten suht lähella :) Ja miehen sisko asuu lieksan lähellä niin hyvällä tuurilla kyytikin järjestyy jos ei sitten itse hae. Milloin Paltsilla olis ylimääräisiä lintuja tarjolla? Jos nyt en ihan kalkkunoita täyteen kuitenkaan haali tuota tallia, mutta joku pariskunta voisi olla ihan jees. Voishan sitä kesäksi hommata vielä buttejakin jos siltä tuntuu.
dumblonde

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Niin, tuli vielä mieleen. Ne BUT- kalkkunatko nyt ei sitten pysty lisääntymään itsekseen? Ja esim. but- kana ja esim. pronssi ukko ei vissiin oo toimiva yhdistelmä?
Paltsi

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Valitettavasti meiltä myydään seuraavat kalkkunat ensi keväänä. Nyt olisivat tietysti parhaassa sulkapeitteessä, keväällä ovat vähän räähkän näköisiä vietettyään talvella paljon aikaa sisätiloissa.

Haluamme vanhemmilta linnuilta vähän siitosmunia omaan käyttöön ennenkuin niitä kaupataan ja viime kesän poikasista haluamme varmistua että niiden rakenne on ok vielä talven jälkeenkin. Meillä on ollut jonkin verran yksilöitä joilla on ollut kiero rintaranka, mutta ne kaikki ovat olleet vanhempia, ei meillä kuoriutuneita. Haluamme kuitenkin varmistaa ettei kyse ole perinnöllisestä viasta. Todennäköisesti kyseessä on ruokinnasta aiheutunut ongelma jota ainakaan omaan käyttöön jääneistä meillä kuoriutuneista linnuista emme ole tavanneet. Olisi tietenkin huippujuttu jos meille asti kantautuisi tieto jos sellaisia olisi meiltä myytyjen lintujen joukossa. Ennen myyntiä olemme kyllä tarkistaneet kaikkien rintarangan eli ei pitäisi olla maailmalle päätynyt sellaisia, löytyneet yksilöt on syöty.

Ajatus on meillä sellainen, että myymme vain jalostuksen kelpaavia lintuja eikä mitään raakkeja. Tyytyväinen asiakas on paras mainos :smt003

Jos siis Suwitsu ja Dumblonde jaksatte odotella tuonne toukokuulle niin palataan asiaan, jos ette, niin aina noita ilmaantuu myyntiin muillakin.

Meillä oli ajatus kokeilla tuota BUT akka / musta kukko -yhdistelmää jos noista BUTeista joku akka jäisi sen verran pieneksi että voisi ajatella sen jaksavan talven yli. Kokemuksia ei vielä ole mutta odotellaan.
Ehtoo-onni

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Olen ajatellut hankkivani keväällä tyhjilleen jääneeseen tarhaan BUT-kalkkunoita joko tipuina tai siitosmunina. Mutta mutta, tätä topikkia lukiessani jään ihmettelemään, että mistä niitä voi hankkia, kun ne eivät kykene lisääntymään normaalisti. Täytyykö niitä jotenkin keinosiementää? Eivätkä pysty välttämäti normaalisti elämään talven yli. :oops: Tosin minulla kalkkunat menisivät syksyllä teuraaksi, kun ei ole oiken tiloja pitää talven yli.
Täytyykö minun laittaa nyt jo Buteista ilmoitus " halutaan ostaa palstalle"? Vai riittääkö lyhyempikin varausaika?
Paltsi

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

En tiedä mistä munia saa, olen ajatellut kysyä Savonlinnassa sijaitsevasta kasvattamosta. Yleensä kalkut myydään kasvatukseen noin kahdeksanviikkoisina ja omamme varasin viime keväänä muistaakseni maaliskuulla. Kasvattaja oli tyytyväinen aikaisesta varauksesta koska osasi mitoittaa silloin oman tilauksensa oikeaksi.

Käsittääkseni homma menee jotenkin näin: Jotkut tyypit kasvattavat emolintuja jotka keinosiemennetään. Sieltä ne myydään parin päivän ikäisinä seuraavalle kasvattajalle joka kasvattaa ne kahdeksanviikkoisiksi. Sitten tulee vielä yksi muutto loppukasvatukseen. Viisaammat korjatkoon. Ainakin meille tulleiden kalkkujen ketju on ollut tällainen.
Suwitsu

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Eiköhän jakseta odotella kevääseen, ei oo sitten isännälläkään vielä niin kovaa stressiä kalkkunatilojen rakentamisesta :smt001
Suvianne

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meillä toinenkin emo viihtyi tänään pesässä :)
Ehtoo-onni

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Kiitos Paltsi tiedoista. Nyt osaan kysellä ajoissa ja oikeita asioita. Alan selvittää kuka täällä etelässä päin kasvattaisi Butteja.
Suwitsu

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ehtoo-onni kirjoitti: Alan selvittää kuka täällä etelässä päin kasvattaisi Butteja.
Helpommin sanottu kuin tehty! Olin yhteydessä siipikarjaliiton kalkkunajaostoonkin jo eikä sieltäkään oikein saanut kummoistakaan vastausta.
Suvianne

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Miksi mun tyttö kalkku nokkii sitä ukon rinnassa olevaa sutia?
Karseen näköistä!!


Ja miksihän on tällanen ero, että kalkkunat vetää jogurttii ja rahkaa ja omenaa. Kanat taas eivät ole kovinkaan kiinnostuneita.
Omput menee ihan kalkuille vaan...
maunu_muori

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Buttien saatavuudessa on sellainen ongelma että kasvattamo( joilla muuten oli myös emolinnut itellä) lopetti :smt022 ( se suomen eka paikka) Tuurissa on sitten saatko niitä poikasia.. Tuolta lopettaneesta paikasta, kun likkojen kanssa :smt006 haettiin poikasii ..pari kolme vuotta sitten, rouva kerto että heitä oli jo kritiseerattu.. kenenkäs muun kuin tiukkapiposen ... viranomasen taholta ETTEI SAISI MYYDÄ HARRASTAJILLE.. tulee ties mitä tauteja... voi yhen kerran sentään.. tää emäntä sano taas, että hää huutelee hakiessaa.. tulkaas ny .. eka paikka kalkkunoitten maanpääliseen taivaaseen auki.. ymmmärti mitä eroo on vapaalla kalkatilla ja kasvattamon tehotipulla.. Ennen heillä emolinnut sai laiduntaa, mut ei enää moneen vuoteen oo saanu emolintuja laskee ulos...

Taisivat kyllästyä siihen uuteen.. virkaintoseen... ja kun oli mahollisuus päästä eläkkeelle, niin kuka sitä viittii päätä seinään hakata.. toisella puolella ne eläinaktivistit ja toisella nää tiukat säädökset... ja yrittäjä polo, vaikka päällään seisos, joutuu pyllistään jompaan kumpaan suuntaan.. ja kun on kyse toimeentulosta .. niin se pyllistyssuunta on tasan se, josta ei tuu sanktioita.

Siitä niitten emolinnuista sillon kysyttiin, niin sano, että keinosiemennyksellä, kun muutoin ei taho onnistuu.. mie tässä oon mietiskelly itekseni.. onneks jäärä on tuvassa :-" , et jos kuitenkin kokeilisin :smt040 , ja jättäsin kaks tyttöö bettiinan ja pikkulikan ja yhen pojan.. näitä isoja(mustat joutaa, ainakin äijät veke, kun tarvii uutta verta).. ovat niin mukavasti oppineet päivän päätteeksi meneen tonne kanalaan..vielä tän viikkoo saavat ulkoilla koko päivän.. ensviikolla on keli jo toisenlainen, täytyy kattoo, miten ne tarkenee.. höyhennys on kyllä täysin epätyypillinen Buttiloille. Bettiinalla oli sulkasato vähän pahaan aikaan, aattelin jo, että pitääkö kokonaan pitää sisässä.. mut ny on vitivalkonen uus morsiuspuku yllä :smt045 ..

Että mää tykkään noista "kaunokaisista".. semmonen raptorilauma .. yks kun keksii, että tonne suuntaa, niin jo vain loppu sakki kamalaa kyytiä puol-lentoo perässä... :smt060 .. mulla on kanakalkkisäkki ollut tuolla jemmassa.. ja onhan ne senkin jo honanneet.. siis oli säkki.
Ehtoo-onni

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Vai näin vaikeasti on asiat Buttien hankkimisen kohdalla. Ja minä kun luulin sen olevan aivan iisi juttu. Kyselen muutamalta tutulta, jos osaavat auttaa, mutta muuten minun ilmeisesti täytyy alkaa harkita jotakin toista lajia. Onneksi kevääseen on vielä aikaa.
Suvianne

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Meilläpäin tulee joka kesä agri täyteen kalkkunan ruokaa butteja varten.. mutta mitään hajua ei ole mistä niitä ilmestyy niitä butteja ihmisille!??
maunu_muori

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

autosta.. siitä paljon parjatusta. ja jäihän noita kasvattamoja vielä alueille .. onneksi, josta voi kysellä.
Avatar
jopekka
kana
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Loka 2008, 19:36
Paikkakunta: Heinävesi

Re: Kalkkunoista

Viesti Kirjoittaja jopekka »

Tästä linkistä toivottavasti näkee millaisia butit ovat
http://www.ustream.tv/channel/kanalakamera
Huomenna neitokaiset joutuvat pölkylle :smt027
Vastaa Viestiin