Piikkiöläiset

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

taikku

Piikkiöläiset

Viesti Kirjoittaja taikku »

Meillä on nyt ollut jonkun viikon 5 kpl piikkiöläistä nuorikko kanaa. Edelleen ovat kamalan arkoja, eli onko ne todella sellaisia jatkossakin? Meinaan ei tulisi kuuloonkaan päästää niitä vapaaksi pihalle nyt. Ja jotenkin tuntuu, että ihmistä säikkyvät eritoten....
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Onko niillä kukkoa? Jos lähtötilalla on ollut kukko "ohjaksissa" ja nyt ovat ilman turvallista johtajaa, voisi johtua siitä.

Muuten ylenpalttinen arkuus johtunee (mun mielestä) lähtötilan olosuhteista. Ovatko säikkyneet jotain (muita eläimiä, lapsia tms.)? Tietysti muutto uuteen paikkaan on varmasti kanan elämässä ISO juttu, mutta kyllä ne käsittääkseni viikossa-parissa sopeutuu sellaisiin muutoksiin, jos kaikki on muuten hyvin.

Mutta koeta antaa niille mahdollisimman seesteiset oltavat ja ole mahdollisimman paljon vain "paikalla" (istuskele nurkassa retkijakkaralla), että tottuvat sinuun ja rauhoittuvat.

En tunne muita maatiaisia kuin alhot, mutta en kyllä usko, että kyseessä olisi mikään rotuominaisuus.
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mulla on kanssa piikkiöläisiä :smt001 . Ne ovat tosi kesyjä jo ihan poikasesta asti ja jos sitten vielä viettää aikaa niiden kanssa, niin jakkaralla istuessa hyppäävät olkapäälle ja pään päälle töröttämään :smt007 . Kädestä tulevat syömään herkkuja kaikki yhtälailla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4442
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä oli keväällä hoidossa kaksi horniolaista kanaa, semmoisia kaksivuotiaita, joita ei oltu käsitelty/kesytetty ollenkaan. Ensin ne säikkyivät pikkurisaustakin ja varsinkin ihmistä ja lensivät ympäriämpäri karsinaa. Aluksi mä vaan olin siellä ja juttelin mukavia. Sitten hyvin hitaasti ojensin kättä, kourassa ihania luikertelevia matoja! Toinen kana hoksas heti, että namnam ja saman päivän nimiin molemmat jo uskalsivat syödä kädestä. Ne olivat meillä kuukauden ja lopulta niistä tuli melkein yhtä kesyjä kuin omat kanat...kovasti harmitti luovuttaa ne pois.

En minäkään usko, että kovin suuria eroja eri maattarikannoissa olisi kesyyden suhteen. Uteliaita ja rohkeita ne maatiaiset yleensä ovat ja osa hyvinkin seurallisia yksilöitä. Omia kokemuksia on tosin vain savitaipalelaisista ja horniolaisista.
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Jep jep, ehkä pitäisi mennä vähän niiden kanssa turisee (jauhelihapaketti kainalossa) :smt002
Mies ne haki, mutta en oikein saanut selvää millaiset oli olot. Lapsia ja eläimiä oli ollut paljon. Näiden kanssa on kaksikin kukkoa, mutta ne ovat kyllä vapaana olleet pihalla päivät, ja näyttäis ettei kukkoja kiinnosta tulokkaat ollenkaan, niillä kun on kummallakin vain se yksi oikea kana jota paapotaan :smt007
Onhan nuo leghornitkin arkoja verrattuna esim. kääpiö kochiin, mutta kyllä ne uskalsi heti muutaman päivän päästä päästää vapaaksi. Luulen, että piikköläiset kulkee vasta ens kesänä pihalla. Yhdelle pitäisi vielä keksiä nimi, ku muut ovat; Orvokki, Kielo, Vuokko, Talvikki ja ? Ruusu ei käy...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Lehdokki, Lemmikki, Leinikki ? Yks laulu menee "orvokki , lehdokki , vuokko ja moni muu" . Anttila kun ampaisi ylös vuoteestaan.. alkaa toi värssy
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Vanamo, Kaunokki, Lupiini, Unikko, Asteri, Neilikka..
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tietysti Lehdokki! Meilläkin on Orvokki, Lehdokki, Vuokko ja moni muu kana :smt002 sekä totta kai myös kukko Anttila :smt003
taikku

Viesti Kirjoittaja taikku »

Niin tietysti.... enhän muistanut tuota värssyä :flower: Mutta Neilikka kuulosti niin kivalta, että taitaa olla se. Tänään hain ankka pariskunnan ja jos tänne jää, nimet pitäisi niillekin keksii... entiset kun ovat Tiivi, Taavi ja Torvi.... oiskohan Toope ja Trumbetti... :smt003 saa ehdottaa. Ja uskomatonta kyllä matkaan tarttui kaksi kania (aivan toivoton tapaus taidan olla :smt005 ). Lapsenlapsi nimesi toisen Hipaksi, toinen on nimeä vailla...
Suwitsu

Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Onko kellään munislaisella valkoisia piikkiöläisiä? Tai tiedättekö ketään kellä olisi?
Suwitsu

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Ei minkäänlaisia havaintoja?? :smt017
kuutamofoxi

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Eipä ole huhuja kantautunu korviin valkoisista piikkiöläisistä. Mutta on niitä jossain, koska tiedotteessa oli valkosia piikkiöläisiä 4,8%.
Suwitsu

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

No sen tiedotteen perusteella mä näitä nyt kyselenkin.. Mun täytyy varmaan alkaa soitella säilyttäjälistalla oleville :smt017
Muusa

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Niitä värejähän kysellään aina vuosiraporteissa joten osaisko toi Tuovisen Tiina MTT:ltä kertoa ketkä säilyttäjät viimeksi on rastittaneet omistavansa valkoisia? Jollet halua hakuammuntana soitella säilyttäjälistaa.
Miten muuten määritellään "valkoinen"? Mun mielikuvissa kana joka on pääväriltään ruskea on kyllä ruskea, ja pääväriltään harmaa on sit harmaa, mutta valkoisen pitäis olla puhtaan valkoinen tai muuten se on valkokirjava :smt017
Suwitsu

Re: Valkoisia piikkiöläisiä?

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Jep, olin Tuoviseen yhteydessä ja nyt on muutama nimi joille pitäis soittaa :smt001

Mäkään en kyllä usko (ainakaan ennen kuin näen) että piikkiöläisiä olisi ihan puhtaanvalkoisia. Mahtaakohan olla niin, että noilla "valkoisilla" tarkoitetaan juurikin valkoisenkirjavia?
Vastaa Viestiin