HÄLYTYS, tipu kuoleman kielissä
Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko
Re: HÄLYTYS, tipu kuoleman kielissä
Jos se on tricomonoasia niin siellä kanan suussa pitäis näkyä sellasta kellertävää töhnää.Tämän saa lääkittyä ihmisille tarkoitetulla Flagyl-lääkkeellä.Annostus onkin sitten jo toinen juttu..Muistaakseni annoin kesällä meidän ankkapotilaille seuraavasti: keskenkasvuisille vaaveille 1/4 tablettia ja aikuisille puolikkaan mutta sitä kannattaa kysyä ellulta 

Mitä tarkoittaa kalkitus käytännössä?
Mitä kalkkia.
Ja mitä hiiltä? Sitä apteekin lääkehiiltäkö?
Ihan varalta kyselen.
Meillä heitellään kyllä tuhkien seassa isojakin hiiliä ja välillä nokkivat niitä.
Mitä kalkkia.
Ja mitä hiiltä? Sitä apteekin lääkehiiltäkö?
Ihan varalta kyselen.
Meillä heitellään kyllä tuhkien seassa isojakin hiiliä ja välillä nokkivat niitä.
Mä olen ainakin ulkotarhat kalkinnut ihan kunnon kerroksella rakennushienokalkkia. Saa rautakaupoista isoissa säkeissä. Se on sitä samaa, mistä voi tehdä kalkkivelliä seinien kalkitukseen.
Minulla on sitä. Olen luullu sitä myrkylliseksi?
Siis selittäkää niinku nelivuotiaalle!!
Kannattaako kestopehkua kalkita ja haittako jos kanat sitä nokkii??
Siis selittäkää niinku nelivuotiaalle!!
Kannattaako kestopehkua kalkita ja haittako jos kanat sitä nokkii??
Ei se myrkyllistä ole, mutta vahvasti emäksistä. Mä olen laittanut sen tarhoihin kun kanat on sisällä ja sitten kunnon kerroksen haketta päälle. Pöly ei tee hyvää keuhkoille! En varmaan sitä kestopehkuun uskaltais laittaa
Tuhkaa mielummin.
Tuo rakennushienokalkkihan on sitä sammuttamatonta kalkkia, kun siihen pistää vettä sekaan, saadaan sammutettua kalkkia. Kalkkivelli on myös tosi emäksistä, mutta sen jälkeen kun se on kuivunut niin saat vaikka nuoleksia sitä seiniltä ihan vaaratta
Kalkitessa kannattaa kyllä käyttää suojaimia, suojalaseja roiskeiden varalta ja jauhoa sekoittaessa hengityssuojainta.

Tuo rakennushienokalkkihan on sitä sammuttamatonta kalkkia, kun siihen pistää vettä sekaan, saadaan sammutettua kalkkia. Kalkkivelli on myös tosi emäksistä, mutta sen jälkeen kun se on kuivunut niin saat vaikka nuoleksia sitä seiniltä ihan vaaratta

-
- silkki
Ei kai rakennushienokalkki oo sammuttamatonta,sen tietää siitä ku jos sammuttamattomaan kalkkiin laittaa vettä se kuumenee niin että muovisanko sulaa,jopa tulipalon sytyttää jos siihen pääsee vettä. nimim.kokemusta on
Voipi olla että olet oikeassa - se oikea sammuttamatonhan sihisee ja kuplii kun siihen vettä laittaa.
Mutta eri kamaa se silti on kuin esim. puutarhakalkki
Siitähän ei saa enää velliä tekemälläkään, eikä kyllä tuosta hienokalkistakaan jos se on päässyt kostumaan. Eli jotain sille siinä veden kanssa tapahtuu.
Mutta eri kamaa se silti on kuin esim. puutarhakalkki

-
- silkki
Niin tarkistin vähän tietoa,onhan rakennuskalkki tosiaan sammuttamatonta mutta ehkä siinä on joku prosessi välissä koska kalkkivelliä tehdessä mitään kuumenemista en oo huomannu,muistelin vain sitä ku yhden tulipalon viralliseksi syttymis syyksi kirjattiin sammuttamatonkalkki ja siihen joutunut vesi,tämä kalkki oli irtotavaraa.
- maatiaiskukko
- sussex
- Viesti:
sammuttamaton kalkki on sitä puutarha- yms. kalkkia. Eikä maksa juuri mitään, olikohan jotain 4-5e/40kg. Sammutettu kalkki on taas rakennushienokalkkia ja kallista. Muistaakseni 40kg säkki maksoi jotain 30-40e väliltä. 

Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Mullas on just sitä sammutettua ja kallista, sitä ostin kalkkimaaliin
Juu, sammuttamaton eli poltettu kalkki on kalsiumoksidia. Jota saadaan kalkkikivestä kuumentamalla. Kun poltettuun kalkkiin lisätään vettä, saadaan sammutettua kalkkia eli kalsiumhyrdoksidia.
Nuo erottaa toisistaan just siitä, et poltettu kalkki kuumenee, kun sitä sekottaa veteen. Jos kalkkivarastossa syttyy tulipalo, ei sitä saa mennä vedellä sammuttelemaan ja aiheuttamaan lisäkuumenemista.
Nuo erottaa toisistaan just siitä, et poltettu kalkki kuumenee, kun sitä sekottaa veteen. Jos kalkkivarastossa syttyy tulipalo, ei sitä saa mennä vedellä sammuttelemaan ja aiheuttamaan lisäkuumenemista.
Hmm.. Sammuttamaton kalkki on kalsiumoksidia ja sammutettu on kalsiumhydroksidia. Ja sammuttamaton kalkki taitaa tosiaan olla sitä "tavallista" kalkkia, mitä pelloillekin syydetään. Sammutettu on sitten taas just sitä mitä käytetään esim. muurauslaastin ainesosana eli varmaankin sitä rakennushienokalkkia. Sitten kun sammutettua kalkkia sekoitetaan veteen ja se velli kuivuu, niin kalkki on muuttunut muotoon kalsiumkarbonaatti. Jos siitä haluaa uudestaan sammuttamatonta kalkkia, niin se pitää kuumentaa, jolloin siihen sitoutunut hiilidioksidi vapautuu.
Käytännössä kalkituksessa kai hyödyllisiä ovat sammuttamaton ja sammutettu kalkki molemmat. Kalsiunkarbonaattia käytetään myös maataloudessa juuri peltojen kalkitukseen, mutta se liukenee heikosti veteen eli siitä ei sitten sitä kalkkivelliä saa. Mä veikkaisin, että aika moni puutarhakalkki on myös kalsiumkarbonaattia, koska ainakaan ne laadut mitä mä olen tontille kylvänyt, eivät liukene veteen.
Meniköhän se nyt oikein?
Käytännössä kalkituksessa kai hyödyllisiä ovat sammuttamaton ja sammutettu kalkki molemmat. Kalsiunkarbonaattia käytetään myös maataloudessa juuri peltojen kalkitukseen, mutta se liukenee heikosti veteen eli siitä ei sitten sitä kalkkivelliä saa. Mä veikkaisin, että aika moni puutarhakalkki on myös kalsiumkarbonaattia, koska ainakaan ne laadut mitä mä olen tontille kylvänyt, eivät liukene veteen.
Meniköhän se nyt oikein?
Juu, meni!
Pellonparannuskalkki on just tuota kalsiumkarbonaattia.

Pellonparannuskalkki on just tuota kalsiumkarbonaattia.