Vaikea kukon valinta...

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kuutamofoxi

Vaikea kukon valinta...

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Hämäläisessä porukassa on 3 kukkoa ja tilat ovat sen verran pienet, että 1-2 pitäis luopua. Nyt en vaan oikein ole varma, mikä / mitkä kukoista olis lähtölistalla. Olisko "raadilla" antaa vinkkejä / pohdintoja, mikä / mitkä kukoista olis hyvä jättää?

Kukko 1:
Kukkoporukan selkeä pomo, mutta mielestäni tämä on ajoittain tosi häijy myös kanoille. Esim. ajaa kanat pois ruokakupilta / vesiastialta (erityisesti silloin kun on uutta ruokaa / vettä).

Kukko 2:
Rauhallisempi versio kuin edellinen, mutta olis jatkuvasti polkemassa kanoja kuin tulpatonta mopoa - eikä laske irti vaan roikkuu kanan niskahöyhenissä kanan kirmatessa karkuun. Ainakin osa kanoista ei uskalla (?) nousta ylös kukon jahtaamisen jälkeen vaan jää pää puruissa makaamaan.

Kukko 3:
Nössökukko, joka saa turpaansa toisilta kukoilta. Ajoittain näyttää siltä, että ei aina uskalla tulla edes orsilta alas kuin koko porukan viimeisten joukossa. Tämä kukko kuitenkin myös polkee kanoja, jos se kohtuullisesti on mahdollista.

Kanoissa on 3 juuri munintansa aloittanutta ja 6 nuorempaa, jotka eivät vielä muni. Kukot ovat suurinpiirtein saman ikäisiä kanojen kanssa. Yksi munintansa aloittaneista kanoista on muuten sen verran pahapäinen, että kukko 1:kin joutuu sitä väistämään. Kana on pari kertaa ollut ihmistäkin kohtaan äkänen (saappaiden kimppuun nokkimaan), joten voi olla, että se saa tehdä seuraa ensimmäisenä lähtevälle kukolle...

Itse olen sitä mieltä, että kukko 1 olis selkeästi ensimmäisenä kirmaamassa kohti pölkkyä. Tuon nössön kukko 3:sen jättäisin mielelläni, mutta mies laittoi pohtimaan että onko se liian kiltti eli pärjääkö se kanoille? Minä taas pohdin, että rauhoittuuko tuon kukko 2:sen polkemisinto vai saako kanat pakoilla seksihurjastelijaa loppuikänsä, jos se jää kanalauma pomoksi?

Voi kun elämä olis helppoa ilman kukkoja :smt002
mirri

Re: Vaikea kukon valinta...

Viesti Kirjoittaja mirri »

Tuli mieleen että oisko se tuo kukko3, joka olisi sopiva. Kukko1 en jättäisi millään ilvellä. Kukon kuuluu olla herrasmies! Ja äkäinen kukko tuskin siitä mukavammaksi muuttuu!
Kukko2 voi mahdollisesti rauhoittua, tai sitten ei.
Onko tuo äkäinen kana porukan vanhin, tai ylin nokkimisjärjestyksessä? Kanan äkäily voi johtua kyllä liian monesta kukostakin.
Löytyykö kukoista muuta mitä haluaisit säilyttää tuleville jälkipolville?
Minä varmaan varastoisin liiat kukot jotenkin tulevaa käyttöä varten. Mulla tuppaa olemaan vähän se "onkelma" että aina on joku syy miksi jotain kukkoa ei voi laittaa pois.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

kuutamofoxi kirjoitti:Voi kun elämä olis helppoa ilman kukkoja :smt002
Eläpä muuta virka! Tuo on niin totta! Ja valinta aina vaikeaa, kun mitään tervettä elukkaa ei haluais pois...

Ykköskukon laittaisin ensin minäkin pois...kyllä kunnon kukon pitää tarjoilla rouvilleen ruuat ja juomat eikä ahnehtia ensin itse saatika että oikein ajella emännät pois tarjoilujen ääreltä.
Kakkoskukko todennäköisesti rauhoituu, kun ikää tulee lisää. Taitaa olla niin teinipoju vielä, ettei ole mielessä kuin yksi asia.
Kolmoskukosta voisi kehkeytyä kunnon kaveri, kun ei tarvitsisi pelätä toisia kukkoja.

Eipä näistä varmaankaan juurikaan apua ollut, joten kerron vielä, että meillä on nyt muutaman kuukauden ollut vain yksi aikuinen kukko ja on kyllä paljon helpompaa kuin monen kukon kanssa. Lopultakin sain kovetettua itseni ja kaksi vanhusta meni paremmille matomaille. Kahdesta nuoremmasta oli jo nuorikkona päätetty metkan värin perusteella parven uusi kingi. Se oli luonteeltaan nössömpi kuin s-hurjastelija veljensä, mutta hyvin on ottanut nekin hommat haltuunsa...juuri läpivalaisin, että siitä on tulossa isukki neljälle tipulle viidestä haudontaan laitetusta munasta. Eli ääneni menee nössökukolle :smt006
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Veikkaisin tällaista:

1: pataan

2: Olen huomannut, että nuoret kanat yrittää karkuun, jolloin "virkaintoinen" nuori kukko ei malta löysätä irti, vaan roikkuu mukana vaikka höyhenet irti. Tilanne rauhoittuu kun ikää karttuu kanoille ja kukolle.

3: Tullee vielä oikein hyvä kukko. Kun muut kukot ei ole häiritsemässä, niin löytää äkkiä paikkansa. Sitä paitsi parvessa yksin oleva kukko polkee kyllä kanoja, vaikka ei pärjäisikään muuten kanoille. :smt003

Eli jättäisin kolmosen tai kakkosen.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Äänestän kakkosta tai kolmosta samoilla selityksillä kuin maatiaiskukko :smt001.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä varmaan jättäisin kolmosen. Ainakin ykkösen laittaisin ehdottomasti pois.
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Mä jättäisin myös kolmosen. Meillä oli tämä nykyinen isäkukko just samanlainen "kolmonen" nuorempana, kun oli räväkämpiä kukkoja kaverina. Nyt kun se on noussut ykköseksi, se on ottanut paikkansa täydellisesti. Sitä suurempi poikansakin kunnioittaa sitä ilman tappelua, vaikka poika oli pari viikkoa pois laumasta!
Jos kolmonen ei jostain syystä miellyttäis, jättäisin kakkosen. Ykkösen laittaisin pois joka tapauksessa.
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Minä pistäisin nro 2 pois.
Minun ykköskukko käyttäytyi nuorempana (n. 4kk) hiukan samalla tavoin kuin sinun nro 1. Se juoksi puurokupilta toiselle hätyyttäen muut pois, mutta minulle annettiin toivoa sen muuttumisesta ja niin jätin itselleni (värin takia). En ole katunut. Nyt se on 7kk vanha ja käyttäytyy kuin oikea herrasmies.
Onko sinun nro 1 mitään ominaisuutta miksi haluaisit pitää sen? Jos ei, niin pistäisin senkin pois siinä tapauksessa, jos voit pitää vain yhden kukon.
Eli jäljelle jättäisin nro 3, sillä minun Kipinämikosta, joka oli nössökukko, on kehkeytynyt tarkkasilmäinen ja huolehtivainen hyvä kukko.
Tällaista pohdin pitkällä puolen vuoden kanalakokemuksella! :smt002
kuutamofoxi

Saman suuntaisia ajatuksia on siis muillakin kuin minulla - en siis ole ihan hakoteillä :smt001

Kukko 3 (joka on muuten nimeltään Heikki Harma :smt003 ) on mun suosikki lällyn luonteensa ja kauniin värinsä takia, mutta olen aikaisemminkin (piikkiöläisissä kukoissa) laittanut kauniin värisen kukon pois ja jättänyt parempiluontoisen kasvamaan. Minusta kun kaunilla kukolla / pässillä ei tee mitään, jos se on pahaluontoinen.

Jos siis pistäis ekan kukon pois ja katsois mihin kukko 2 (nimeltänsä Remu Aaltonen... ihan vaan hhmm... tapojensa vuoksi) ja kukko 3 kehittyy kaksistaan.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

maatiaiskukko kirjoitti:Veikkaisin tällaista:

1: pataan

2: Olen huomannut, että nuoret kanat yrittää karkuun, jolloin "virkaintoinen" nuori kukko ei malta löysätä irti, vaan roikkuu mukana vaikka höyhenet irti. Tilanne rauhoittuu kun ikää karttuu kanoille ja kukolle.

3: Tullee vielä oikein hyvä kukko. Kun muut kukot ei ole häiritsemässä, niin löytää äkkiä paikkansa. Sitä paitsi parvessa yksin oleva kukko polkee kyllä kanoja, vaikka ei pärjäisikään muuten kanoille. :smt003

Eli jättäisin kolmosen tai kakkosen.
Samaa mieltä.
meillä kanat ei halua antautua kakkoskukolle.
Kiljukaula oli kiltti poika kun Aikamie oli meillä ykkösenä. se vain salaa yritti polkea ja kanat juoksi karkuun.
Kun Aikamies kuoli, niin muutamassa päivässä kanat antautui kiltisti kiljukaulalle.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mäkin poistaisin ensin ykkösen ja katsoisin mitä tapahtuu. Se kakkosen polkemisinto voi vähentyä paitsi iän myös sen myötä jos ja kun pääsee ykköskukoksi; jos se nyt polkee ikäänkuin varmuuden vuoksi aina kun kerkeää ykköskukon silmän välttäessä.
kuutamofoxi

Ykkönen on nyt ollut jonkin aikaa pakastimessa eli tilannepäivitystä.

Kakkonen eli Remu Aaltonen on edelleen aivan mahoton :smt011 Koko sakki yöpyy pesissä ja orsilla. Kun aamu koittaa, niin jos Remu ehtii alas ennen kanoja, niin arimmat kanat eivät meinaa uskaltaa tulla alas. Remu kun polkee tai ainakin yrittää polkea jokaisen alas tulleen kanan. Muutoin käyttäytyy kanoja kohtaan melko hyvin, mutta polkemisinto on minusta (lievästi sanottuna) yli-innokasta - se kun ei rajoitu tuohon aamuun.

Kolmonen eli Heikki Harma on hieman päässyt, sananmukaisesti, alemmas. Kun ykkönen oli vielä kuvioissa, niin Heikki ei päässyt yläpesistä pois ilman selkäsaunaa. Nyt se hengailee alemmilla orsilla ja ruokinta-automaattien kannattimilla. Muutaman kerran se nähty lattiallakin, mutta sieltä se saa kyllä lähdön. Hauska kukko :smt007 , oppinut että kun ihminen tulee häkkiin, niin äkkiä lattialle syömään ja juomaan (saa toki pesien ylätasanteelle omia eväitä, ettei joudu olemaan nälkäkuurilla koko päivää).

Kumpikin kukko käyttäytyy ihmistä kohtaa väistäen. Enkä ole juurikaan nähnyt kanojen "kaltoinkohtelua". Remun seksi on kyllä sillä rajalla, että onko se enemmän SM-leikkiä kun seksiä - sen verran rajulta meno näyttää. Kanoja on onneksi sen verran monta, että kukaan ei joudu liian koville.

Kumpaakaan kukkoa en malttais laittaa pois... Toisaalta mustia kukkoja varmaan saa helposti eli siinä mielessä Remun kannattaisi parantaa tapansa ettei :smt027
PieniHopea

Viesti Kirjoittaja PieniHopea »

Et varmaan kaipaa asioista mitään tietämättömän mielipidettä, mutta mun on ihan pakko sanoa että kukko numero kolme! :smt003
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

En osaa vastata, mutta tuo Remu Aaltonen ja hänen huono käytöksensä sai mut repeilemään täällä yksikseen. :smt043
kuutamofoxi

Ushva kirjoitti:En osaa vastata, mutta tuo Remu Aaltonen ja hänen huono käytöksensä sai mut repeilemään täällä yksikseen. :smt043
Jos et kerro kenellekkään, niin voin sulle kertoa ihan vaan sulle (muuthan tätä ei lue, koska kerron vain Ushvalle :smt011 ), että olen joskus öpaut rippikouluikäsenä tavannut ko herran muutamia kertoja ihan livenä kun oli mun kaverin isoveikan kavereita tämä herra ja bändikaverit. Tämä vaan alustuksena, siihen että meillä annetaan elikoille usein nimiä sillätavalla, että kuka julkkis tulee mieleen elikosta... (tästä eteenpäin voi taas muutkin lukea :smt019 )

Pohdin että jos haudottais Remun polkemista kanoista satsin hämäläisiä ja katsois periytyykö kukon luonne kuinka vahvasti kanoihin. Tosin mun tuurilla tulee hirvittävä lauma kukkoja jotka raiskaa kaikki varpusta isommat :roll: #-o
Vastaa Viestiin