Viiriäisten kuvia
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Suvianne
Re: Viiriäisten kuvia
Nuo suklaat on mun lemppareita ehottomasti!
Nyt on viirut kanalan lattialla. Haluaisin rakentaa sellasen "akvaarion" kanalan seinälle. Että olisi helppo ihastella viiruja!
Minusta ne on niin kauniita!
Nyt on viirut kanalan lattialla. Haluaisin rakentaa sellasen "akvaarion" kanalan seinälle. Että olisi helppo ihastella viiruja!
Minusta ne on niin kauniita!
-
viiriäinen
Täältä http://muumi.info/lintuni.htm löytyy viiriäisteni eri värejä.
-
PieniHopea
Olin jo onnistunut googlettamaan nämä sivut aiemmin, mutta tosi kiva nähdä taas! Kyllä nuo värit ovat nättejä, itse taidan tykätä eniten noista vaaleammista. Ehkä... 
-
Rusina
Tuolta siniviiriäissivustolta
http://www.parraweena.com/index.php?page=vaerimuodot
löytyi tieto, ettei kullanvärisiä siniviiriäisiä saa parittaa keskenään, koska homotsygoottina väri johtaa poikasen kuolemaan. Pitääkö paikkansa myös japaninviiriäisen kohdalla??? (Meinasin nääs pistää kullanväriset samaan ryhmään!)
http://www.parraweena.com/index.php?page=vaerimuodot
löytyi tieto, ettei kullanvärisiä siniviiriäisiä saa parittaa keskenään, koska homotsygoottina väri johtaa poikasen kuolemaan. Pitääkö paikkansa myös japaninviiriäisen kohdalla??? (Meinasin nääs pistää kullanväriset samaan ryhmään!)
-
siimis
viiriäinen - mistä olet näin kuullut / lukenut? Olisi kiva tietää lähde. Noiden viiriäisten väreistä on aika vähän informaatiota tarjolla ja sekin on usein ristiriitaista. Minä olen useammalta foorumilta lukenut homotsygooteista goldeneista, eli näiden mukaan se ei olisi letaali. Pitäis varmaan itse kokeilla ja todeta
Mitä ilmeisimmin ainakin tuo kulta on dominantti villiväriin nähden, mutta resessiivinen suklaaseen nähden. Eli sulkaa voi kantaa sitä piilevänä, mutta villivärinen ei.
Mitä ilmeisimmin ainakin tuo kulta on dominantti villiväriin nähden, mutta resessiivinen suklaaseen nähden. Eli sulkaa voi kantaa sitä piilevänä, mutta villivärinen ei.
-
viiriäinen
Katie Thear; keeping quail, neljäs painos 2005
Kultaisenvärin aikaansaava geeni on dominoiva. Tosin villiväriseen yhdistettynä se tuottaa pääasiassa kultaisia poikasia muutamalla ruskealla höyhenellä, suhteessa 2:1. Sitten loppuu taito, tulee hoono-soomi; It is worth bearing in mind that two doses of the gold gene are associated whit a lethal condition, whit up to 25% of the eggs failing to hatch. Siis letaali geeni, 25% munista ei kuoriudu.
Varmasti olen samaa lukenut muualta v. 2006 kun tein päättötyöni viiriäisistä.
-
siimis
Hmm
Mitäköhän tuossa tarkoittaa tuo, että villiväriseen yhdistettynä tuottaa pääasiassa kultaisia poikasia muutamalla ruskealla höyhenellä, suhteessa 2:1. Mitä se yksi osa sitten on? Villiväriä siis? Koska jos kulta on letaali, se ilmenee aina heterotsygoottina, eli toinen alleeli on joko villiväri tai sitten joku muu? Muu mikä? Jos tuo yksi osa on villivärisiä, niin mä en kyllä ymmärrä tuota ratiota ollenkaan... Eikö suhteen pitäis olla 1:1?
Mä en kyllä tuota ihan purematta niele. Mihin tuon kirjoittajan tieto perustuu? Noissa julkaisuissa on se vika, että ensin yksi asiantuntija kirjoittaa omalta mutupohjalta jotain, jota seuraava lainaa ja taas seuraava. Ja ennen kuin huomataankaan, on kirjallisuuteen iskostunut joukko "totuuksia" joilla ei ole totuuden kanssa mitään tekoa. Tällaisia ihmeellisiä harhaluuloja esiintyy muuten lintukirjallisuudessa (siis esim. lintuoppaissa) yllättävän paljon.
Mä en kyllä tuota ihan purematta niele. Mihin tuon kirjoittajan tieto perustuu? Noissa julkaisuissa on se vika, että ensin yksi asiantuntija kirjoittaa omalta mutupohjalta jotain, jota seuraava lainaa ja taas seuraava. Ja ennen kuin huomataankaan, on kirjallisuuteen iskostunut joukko "totuuksia" joilla ei ole totuuden kanssa mitään tekoa. Tällaisia ihmeellisiä harhaluuloja esiintyy muuten lintukirjallisuudessa (siis esim. lintuoppaissa) yllättävän paljon.
-
viiriäinen
Juu, mietin kanssa, että mikä suhde on 2:1. En tiedä sitten, mikä on totuus... Mutta paha tuota on testata, koska ei voi tietää, montako poikasta olisi tullut, vaikka olisikin muun väriset vanhemmat. Itsellä on kaikki värit sekaisin, niin ei voi tietää, onko siellä nyt sitten tullut yhteen kaksi kultaista vai ei.
-
siimis
Tilasinpa tuon kirjan mielenkiinnosta ihan itsellenikin
Mutta sanamuoto tuossa lauseessa antais olettaa, että kyse on ehkä todellakin kuulopuheesta eikä esim. kirjoittajan itsensä tekemistä parituskokeista. Tuo 2:1 ratio toteutuis mun mielestä nimenomaan silloin, kun paritetaan kulta kullalla, olettaen että geeni on letaali. Silloinhan 1 osa jäis kuoriutumatta. Yleensähän nuo suhteet on neljällä jaollisia, käsittää jokainen jolla on perus genetiikka hallussa.
Mulla viimeisestä haudonnasta tuli aika mielenkiintoisesti yksi kullanvärinen kukko. Ja kultaa ei mun siitosparvessa siis ole - eli ilmeisesti joku suklaista on "salaa" kultainen. Mutta mutta, mikäköhän se noista suklaisista on... Ekasta haudonnasta ostomunista en saanut yhtään kultaa, vaikka odotin niitä saavani. ann75:ltä saamani munat olivat kullan värisistä kanoista ja villivärisestä kukosta (muistaakseni/käsittääkseni), mutta ensimmäistäkään kultaista tipua ei kuoriutunut. Eli periaatteessa tämä nyt kuoriutunut kullanvärinen kukko ei voi olla lähtöisin ann75:n parvesta, koska häneltä saamistani munista tuli pelkkiä villivärisiä.
Mulla viimeisestä haudonnasta tuli aika mielenkiintoisesti yksi kullanvärinen kukko. Ja kultaa ei mun siitosparvessa siis ole - eli ilmeisesti joku suklaista on "salaa" kultainen. Mutta mutta, mikäköhän se noista suklaisista on... Ekasta haudonnasta ostomunista en saanut yhtään kultaa, vaikka odotin niitä saavani. ann75:ltä saamani munat olivat kullan värisistä kanoista ja villivärisestä kukosta (muistaakseni/käsittääkseni), mutta ensimmäistäkään kultaista tipua ei kuoriutunut. Eli periaatteessa tämä nyt kuoriutunut kullanvärinen kukko ei voi olla lähtöisin ann75:n parvesta, koska häneltä saamistani munista tuli pelkkiä villivärisiä.
-
PieniHopea
Öh.. mielenkiintoisia nämä jutut, mutta menee vähän yli hilseen multa
Kysyn kuitenkin väreihin liittyen (sorry, kysynyt joltain jo aiemmin, siimikseltä?), mutta kysyn nyt vielä että kun haluaisin mahdollisimman erilaisia värejä niin voinko ostaa eri poikueista tai myöhemmin lisää poikasia. Tulevatko toimeen keskenään vai syntyykö riita?
Tuli niin järkyttävän huonoa suomea edellisiin lauseisiin, että oli jo pakko säilyttää ne...
Kysyn kuitenkin väreihin liittyen (sorry, kysynyt joltain jo aiemmin, siimikseltä?), mutta kysyn nyt vielä että kun haluaisin mahdollisimman erilaisia värejä niin voinko ostaa eri poikueista tai myöhemmin lisää poikasia. Tulevatko toimeen keskenään vai syntyykö riita?
Tuli niin järkyttävän huonoa suomea edellisiin lauseisiin, että oli jo pakko säilyttää ne...
-
viiriäinen
Ei kun joo, taitaa olla mun lukemisen ymmärryksessäni vikaa, kun nyt tavaan kirjaa uudelleen. Siis suurin osa poikasista on kultaa, osa ruskeita, suhteessa 2:1. Päättötyössäni oli yhtö sujuva suomennos, hyvin mennyt agrologiopelle läpi, kun hyvä jos on edes viiriäistä aiemmin nähnyt... 
-
viiriäinen
Varmasti ruumiita tulee tai reikiä, jos vain heität uudet vanhojen joukkoon. Itsellä ei ole ollut ongelmia yhdistämisessä, kun laitan uudet linnut 1-2vko ajaksi pienempään häkkiin, että saavat kalterien välistä tutustua esim. näin: http://muumi.info/tyhja.htm
-
siimis
Juu ja tuo "ruskea" on briteissä siis sama kuin villiväri.
Tuo uusien lintujen tuominen parveen riippuu paljon lintujen luonteista. Joskus menee kivuttomasti, mutta useimmiten tulee jonkinasteista nokkapokkaa. Paljon tilaa ja piiloja, mahdollisuuksia mennä karkuun. Kyllä ne yleensä vähitellen asettuvat ja laumaantuvat. Mulla on yksi niin häijy valkoinen kana, että sen kanssa ei mene mikään muu kuin se oma siippa
Toisaalta pistin juuri yhden nuoren kanelikanan vanhempien kanssa samaan laumaan ja kaikki meni hyvin. Pari tuntia siinä oli sellaista pörräystä ja vikinää, mutta reikääkään ei kehenkään tullut.
Tuo uusien lintujen tuominen parveen riippuu paljon lintujen luonteista. Joskus menee kivuttomasti, mutta useimmiten tulee jonkinasteista nokkapokkaa. Paljon tilaa ja piiloja, mahdollisuuksia mennä karkuun. Kyllä ne yleensä vähitellen asettuvat ja laumaantuvat. Mulla on yksi niin häijy valkoinen kana, että sen kanssa ei mene mikään muu kuin se oma siippa
-
Rusina
Epäilinkin, että joku meni pieleen, kun haudotin ostomunia. Puolet munista oli kultaviiriäisten, puolet muiden värien. Sekaväriporukasta kuoriutui puolet ja lähes kaikki jäivät myös henkiin. Kultaisista kuoriutui vain kaksi ja niistäkin toinen kuoli pian (vääntyi kaarelle ja tuijotti taivaita
). Kun avasin munia, niistä löytyi vaikka kuinka monta muniinsa kuollutta kultaista. Olisiko olleet letaalitekijät asialla, sattumaksi en usko.
Onko viiriäisillä muissa väreissä jotain ongelmia? Millainen se kanelin periytyminen on?
Onko viiriäisillä muissa väreissä jotain ongelmia? Millainen se kanelin periytyminen on?
Viimeksi muokannut Rusina, 03 Tammi 2010, 20:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.