kuolleita tipuja munissa..

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
höpöhöpö

kuolleita tipuja munissa..

Viesti Kirjoittaja höpöhöpö »

Nyt luovutan.. :smt009
En ymmärrä mikä menee vikaan, kertokaa viisaammat.
Maatiaismunia oli nyt koneessa, mutta sama vika oli myös "seka"munissa..
Haudotan munat covacutto 16 hautomakoneessa ja kaikki menee hienosti kuoriutumiseen saakka, mutta sitten, tiput eivät kuoriudukkaan vaan kuolevat/tukehtuvat munien sisään, nytkin oli 10 munan sisällä tipu,1kuoriutui itse hyvin, toinen oli väärinpäin munassa joten jouduin auttamaan,selvisi kuitenkin hengissä, 5 oli kuollut kuoren sisään,olivat ihan valmiita tipuja mut eivät olleet edes saaneet aikaiseksi reikää kuoreen,3 kuorta avasin varovasti ontosta päästä jotta näin sisälle ja niistä 1 kuoli yön aikana ja 2 vielä sinnittelee hengissä,ovat kuitenkin edelleen kuorensa sisällä,pään ovat työntäneet ulos kuoresta..
Ajan puolesta pitäisi kuoriutua, eka kuoriutui 22 haudontapvänä ja nämä viimiset ovat nyt 24päiväsiä..
Tosi surkeaa :smt010
Konetta oli tuolla aikasemmin moitittu lämmön heittelystä, voisiko se aiheuttaa tällästä vai missä teen jotain väärin..
Taidan ostaa valmiita kanatipuja jostain ja jättää hautomiset viisaammille,niin paljon harmittaa!!
kanamummo

Re: kuolleita tipuja munissa..

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tervetuloa kerhoon, yritin kans kesällä konehaudontaa ja kyllä se lujille otti! Kysypä Rusinalta hyvät ohjeet tuon koneen käyttöön. Oliko sulla minkälaiset kosteudet haudonnan ajan?
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mulla onnistui haudonta parhaiten, kun vaihdoin ahkerasti (3-4 kt/pvä) munien paikkoja reunalta keskelle ja toisin päin. Ja lämpöä enemmän kuin koneen ohjeissa neuvotaan. Mulla oli keskellä ihan tavallinen (neste)kuumemittari, koneen omaa mittaria en enää vilkaissutkaan. Mulla lämpö oli munien yläpinnassa 39,5-40 astetta. Munan alapinnalla lämpö on huomattavasti matalampi ja tuolla lämmöllä munan sisällön keskilämpö on aika optimi. Nämä jutut ovat suoraan Raimo Pystysen "Haudontaoppaasta" (suosittelen lukemaan), eivät omasta päästä. Kosteutta en viimeisessä haudonnassa edes mittarilla mitannut, vaan ainoastaan vesikokeella ja säädöt sen mukaan. Käytännössä mulla oli vesiastiat koko ajan täynnä, kosteus oli siten sopiva. En lisännyt kosteutta lopussa, koska kuoriutuvat tiput kostuttavat itse pienen koneen ilman!
Viimeisessä haudonnassa 90% kaikista koneeseen laitetuista munista kuoriutui, kaikki itse, oikeaan aikaan, pirteinä ja suoravarpaisina :smt001.
Siinä yksinkertaisuudessaan koko juttu. Tarpeeksi usein vain tarkistat lämpötilan, että pysyy suunnilleen tasaisena (mulla kyllä heitti välillä aika rajustikin). Ja vaihdat munien paikkoja.

Jos haudontaan on jo mennyt 22-24 vrk, niin suurin vika haudonnassa on liian alhainen lämpötila. Se näyttää aiheuttavan tuota loppumetreillä munaan kuolemista. Samoin liika kosteus, jolloin tiput hukkuvat kun alkavat hengittää.
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Minä olen huomannut, että haudonnassa juuri tuollaiset päivää - kahta ennen kuoriutumista kuoreen kuolleet tiput ovat olleet melkeimpä poikkeuksetta niin vetisiä avattaessa, että niissä on minulla ollut ainakin liika kosteus ongelmana. En sitten tarkemmin tiedä, miksi ne siihen kuolee, kun ei ne vielä voi hengittää ennen kuin nokka on ilmatilassa. Eli ei pitäisi olla hukkuneita silti, vai meneekö se liika kosteus jotenkin keuhkoihin muuten kun hengityksen kautta silti. :smt017

Syynä voi haudontaoppaiden mukaan olla joko liika tai liian vähäinen kosteus tai sitten tosiaan tuo Rusinan mainitsema lämpötilan liika vaihtelu. Kosteutta kannattaa seurata munien punnituksella tai vesitestillä pari-kolme kertaa haudonnan aikana, jos ei ole varma mittareistaan ja säätää sitten sen mukaan haudonnan kuluessa.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Meillä kävi liian kosteassa haudonnassa myös semmoista, että kaikki tiput eivät mahtuneet kääntymään munassa oikein päin (kosteassa tulee liian isoja tipuja) vaan hukkuivat nokka väärässä päässä. Tipuhan normaalisti kääntyy munassa jo joku päivä ennen kuoriutumishetkeä. Mun käsittääkseni (varma en ole!) tipu pyrkii ilmatilaan SILLOIN kun keuhkot alkavat toimia, EIkä niin että keuhkot aloittavat KUN nokka on ilmatilassa tai kuoren reiässä... Meillä on ollut pari kosteaa henkiin jäänyttä tipua, joilla on ollut kupu pullollaan kuoriutuessa, ilmeisesti munassa olevaa ylimääräistä nestettä (ovatko nielleet sen???).
Meillä meni ekat haudonnat aivan pieleen liian matalan lämmön ja liian kosteuden takia, joten näitä epäonnisia munia on avattu aika monta. Yleensä tiput kuolivat hieman ennen kuin ruskuaispussi oli sulkeutunut ja olivat vielä väärin päin. Jos tipu kuoli kuoreen jo reiän tehtyään, niin yleensä sen napa ei ollut vielä kunnolla sulkeutunut elikkä se on lähtenyt kuoriutumaan liian aikaisin (vaikka olisi jo 25. haudontavuorokausi).
Meillä tilannetta paransi huomattavasti jo pelkkä lämmön nosto. Mun havaintojen mukaan liian viileässä haudotut tiput ovat veltompia ja niiden voimat helposti loppuvat ennen kuoriutumista. Ja kantapään kautta oppineena haudon nykyään mieluummin hieman liian kuivana kuin liian kosteana.
Nämä ovat mun omia kokemuksia, jollain muulla voi olla erilaiset havainnot ja käsitykset.
Vastaa Viestiin