Viiriäiskysymyksiä minultakin
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Ushva
Re: Viiriäiskysymyksiä minultakin
Uskallanko jo sammuttaa lämpölampun kokonaan vajaa neljä viikkoisilta viiriäisiltä? Huoneenlämpö on noin 20 astetta, saattaa välillä laskea alemmaksikin. Minkä ikäisiksi asti olette pitäneet lämpölamppua?
-
Suvianne
Minulla taisi mennä lopullisesti hermot viiriäisiin.
Olivat sovussa puolisen vuotta, mutta nyt sulkasadon jälkeen, kun alkoivat taas munimaan... Niin tänään jo kolmas piti eristää.
Mahtava mennä kanalaan, kun joka kerta saa pelätä mikä aivo sieltä nyt sykkii silmiin..
Ja on tilaa, joten ei pitäs olla tilan puutetta ja pystyvät kylpemään ja kuopimaan. Ainoastaan ruokailu alue on verkolla. Muuten maapohja...
Viime talvena piti olla kaikilla pojilla oma lauma. Nyt pitäs vissiin tehä sama homma. Mutta ei ole oikein tilaakaan.
En tiiä mitä tehä..
Olivat sovussa puolisen vuotta, mutta nyt sulkasadon jälkeen, kun alkoivat taas munimaan... Niin tänään jo kolmas piti eristää.
Mahtava mennä kanalaan, kun joka kerta saa pelätä mikä aivo sieltä nyt sykkii silmiin..
Ja on tilaa, joten ei pitäs olla tilan puutetta ja pystyvät kylpemään ja kuopimaan. Ainoastaan ruokailu alue on verkolla. Muuten maapohja...
Viime talvena piti olla kaikilla pojilla oma lauma. Nyt pitäs vissiin tehä sama homma. Mutta ei ole oikein tilaakaan.
En tiiä mitä tehä..
-
Suvianne
Tein nyt sellasen ratkasun, että otin komeimman ja isoimman kukkoni.. Joka on se pahin nokkija ja panin pois. Jos nyt kiltimpi kultakukkoni jatkaa sortotoimia, niin sitten hävitän kukot kokonaan ja annan laumani hiipua. Sen verran kurkkua myöten täynnä tota kannibalismia.
-
PieniHopea
Yyh... Suviannen viestejä lukiessa oma viiriäiskuume vähän laskee...
-
Rusina
Täytyis oikeen ottaa selvää. mitä taikoja mirri tekee viiriäisilleen. Niitä on valtava parvi samassa häkissä eikä kukkojen kesken ole mitään kinaa
. Ovat aivan ihania ja kesyjä
.
-
Suvianne
Minullakin kesällä olivat sovussa ulkona. Mutta alussa piti eristää monta ja monta kertaa. Mutta nyt munintatauon jälkeen alkaa taas kaikki alusta.
Ottaa niin päähän.
Kannattaa kyllä harkita. Täällä on toinenkin joka pettyi ja myi pois. Ihan sen takia, kun ei voi lapsia päästää ensin viiruja kattomaan.
Meillä on kerran lapset löytänyt viirun pää täysin revittynä. Onneksi oli jo yövalo sammunut ja lapset ei ihan tajunnu mitä on tapahtunu. luulivat sen sotkeneen itsensä, niin ettei silmät näy
Ehkä Mirrin salaisuus on se, että niitä on niin paljon? En osaa sanoa.
Minulla on parhaiten onnistunut yhden kukon laumoissa. Mutta nyt ei ole tiloja ja oikeastaan kiinnostusta ruveta joka perheelle omaa värkkäämään.
Ja se hautomakone rulijanssi.. Äh, kanaset kun hautoo itse. Se on niin ihanaa. Seurata niiden touhuja kanalassa. Enta siivota sahanpurua vauvanhoitopöydältä ..
Mies pottuillu, kun olen haaveillut 6 vuotta hoitopöydästä ja nyt kun se vihdoin on ja luultavasti viimenen vauvva, niin viirujahan siellä sotkee
Joten jos nyt tuo kultainen kultakukko ei hoitele hommia eritavoin, niin luovun.
Oli vähän pettymys. Äiti varoitti kannibalismista, mutta olin varma, että tila ja touhu estäisi sen....
Ottaa niin päähän.
Kannattaa kyllä harkita. Täällä on toinenkin joka pettyi ja myi pois. Ihan sen takia, kun ei voi lapsia päästää ensin viiruja kattomaan.
Meillä on kerran lapset löytänyt viirun pää täysin revittynä. Onneksi oli jo yövalo sammunut ja lapset ei ihan tajunnu mitä on tapahtunu. luulivat sen sotkeneen itsensä, niin ettei silmät näy
Ehkä Mirrin salaisuus on se, että niitä on niin paljon? En osaa sanoa.
Minulla on parhaiten onnistunut yhden kukon laumoissa. Mutta nyt ei ole tiloja ja oikeastaan kiinnostusta ruveta joka perheelle omaa värkkäämään.
Ja se hautomakone rulijanssi.. Äh, kanaset kun hautoo itse. Se on niin ihanaa. Seurata niiden touhuja kanalassa. Enta siivota sahanpurua vauvanhoitopöydältä ..
Mies pottuillu, kun olen haaveillut 6 vuotta hoitopöydästä ja nyt kun se vihdoin on ja luultavasti viimenen vauvva, niin viirujahan siellä sotkee
Joten jos nyt tuo kultainen kultakukko ei hoitele hommia eritavoin, niin luovun.
Oli vähän pettymys. Äiti varoitti kannibalismista, mutta olin varma, että tila ja touhu estäisi sen....
-
smari
Onkohan viiruissa eri tavoin käyttäytyviä linjoja? Tai jos ruokinta vaikuttaa agressiivisuuteen kuten joskus kanoillakin voi olla? Tai joku muu, vaikka stressi jostain? Meillä ei ole ollu tappeluita lainkaan, hyvin sopuisasti ovat elelleet.
-
siimis
Häh? Tuleeko muka jollain kukot keskenään toimeen
Ei meillä tosiaankaan, enkä kyllä sitä odottanutkaan. Mulla on neljä erillistä häkkiä viiriäisiä varten ihan sillä ajatuksella, että voi pitää useampaa kukkoa - kutakin oman laumansa kanssa. Ylimääräiset meni pataan. Ihan järestään alkoivat kaikki heti tapella, kun sukukypsyys koitti. Ok, niillä nyt ei olekaan maailman isoimmat häkit eikä hirveän paljon mitään ihmeempiä puuhamaavirikkeitäkään. Jäljellä olevilla on jokaisella kahdesta viiteen virikettä
jotka pitävät pojat kiireisinä ja tyytyväisinä 
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Meillä tuli toimeen kaksi viirukukkoa keskenään. Kolme muuta eivät pärjänneet, vaikka päästin ne vapaaksi koko tallin (n. 70 neliötä) alueelle. Aina olivat toistensa kimpussa
Kukkokaksikko ei tapellut, vaikka elelivät ensin kanojensa kanssa samassa. Kanamäärän vähennyttyä oli kanoissa liikaa paljasta pintaa, joten kukot pistin asustamaan kahdestaan ilman ongelmia.
Kukkokaksikko ei tapellut, vaikka elelivät ensin kanojensa kanssa samassa. Kanamäärän vähennyttyä oli kanoissa liikaa paljasta pintaa, joten kukot pistin asustamaan kahdestaan ilman ongelmia.
-
Suvianne
Taitaa olla luonne erojakin.
Nyt ainakin ovat olleet yön sovussa Kultakukon kanssa.
Mutta mietin vielä jatkanko enää hautomishommia, kun tulevat myskit ja kalkutkin hautoo itse. Se on niin paljon mukavempaa.
Olin niin naivi, että olrtin saavani ne tollot hautomaan...
Nyt ainakin ovat olleet yön sovussa Kultakukon kanssa.
Mutta mietin vielä jatkanko enää hautomishommia, kun tulevat myskit ja kalkutkin hautoo itse. Se on niin paljon mukavempaa.
Olin niin naivi, että olrtin saavani ne tollot hautomaan...
-
dumblonde
Meilläkin oli samaa ongelmaa viirujen kanssa kuin Suviannella ja muilla... Tai aikuinen porukka kyllä tuli toimeen keskenään (ja tulee kai edelleen ovat nyt uudessa kodissa), ei siinä mitään, mutta sitten kun erehdyin haudottamaan uusia. Heti kun ikää tuli tipuille 4-5 vk täyteen niin alkoi hillitön toisten teurastus, kukot nokki kanoja ja toisia kukkoja niin pahasti että yön jälkeen kun aamulla menin talliin niin piti ensimmäisenä alkaa eristämään /lopettamaan nokittuja.
Ja meillä myös hyljeksittiin valkoisia viiruja muun väristen toimesta.
En oikeasti ois ikinä kuvitellu että kukot pystyy olemaan niin julmia eukoille kun kanoissa kukot on aina niin kohteliaita ja herrasmiehiä emännilleen. Totesin sitten että ei tämä tälläinen lintuharrastus ole enää mukavaa kun aina saa aamuisin pelätä kenet on nyljetty... Tai kyllähän se aikuinen porukka olisi tietysti elänyt sulassa sovussa elämänsä loppuun asti meillä, mutta ajattelin että kun ei viirut tunnu olevan minun juttu niin myydään sitten pois.
En oikeasti ois ikinä kuvitellu että kukot pystyy olemaan niin julmia eukoille kun kanoissa kukot on aina niin kohteliaita ja herrasmiehiä emännilleen. Totesin sitten että ei tämä tälläinen lintuharrastus ole enää mukavaa kun aina saa aamuisin pelätä kenet on nyljetty... Tai kyllähän se aikuinen porukka olisi tietysti elänyt sulassa sovussa elämänsä loppuun asti meillä, mutta ajattelin että kun ei viirut tunnu olevan minun juttu niin myydään sitten pois.
-
Ushva
Mulla on niin kova odotus että saisin viiriäisenmunia, ettei tee mieli luovuttaa vaikka ongelmallisia ovat kyllä olleet. Mulla on nyt kolme viiriäistä jotka ovat yli kahden kuukauden ikäisiä ja kukaan ei muni, ei kiroile, eikä tappele.
Noista kolmen viikon ikäisistä tipuista kuoli kolme, mutta vielä on viisi hengissä ja toivottavasti pysyvätkin. Ehkä niistä edes joku joskus munisi.
Noista kolmen viikon ikäisistä tipuista kuoli kolme, mutta vielä on viisi hengissä ja toivottavasti pysyvätkin. Ehkä niistä edes joku joskus munisi.
-
Rusina
Aika kurjia kokemuksia tuntuu porukalla olevan viiriäisistä. Itselläni on nyt kone täynnä viirunmunia ja ikuisena optimistina toivon että kaikki sujuu niiden kanssa hyvin. Onneksi en ihan vähästä lannistu, kun kokemusta on jo herkkiksistä peltopyistä ja kannibaali-fasaaneista... Nuo meidän vanhusviirut ovat kyllä niin ihania
, että kannattaa yrittää nuoriakin viiriäisiä.
Te jotka olette onnistuneet viiriäisten kanssa, jakakaa vinkkejä! Mikä on onnistuneen viiriäisenpidon salaisuus? Mitkä ovat JUST NE jutut, jotka saavat viiriäiset viihtymään? Ja miten karsitte kukkoja, luonteen vai "yleisen elinvoiman" perusteella? Voisiko siitä löytyä johtolanka onnistumiseen, jos kerta nuorten kukkojen agressiivisuus on se ongelma...
Te jotka olette onnistuneet viiriäisten kanssa, jakakaa vinkkejä! Mikä on onnistuneen viiriäisenpidon salaisuus? Mitkä ovat JUST NE jutut, jotka saavat viiriäiset viihtymään? Ja miten karsitte kukkoja, luonteen vai "yleisen elinvoiman" perusteella? Voisiko siitä löytyä johtolanka onnistumiseen, jos kerta nuorten kukkojen agressiivisuus on se ongelma...
-
sera1
Että ihmetyttää nämä kokemukset keskenään tappelevista viiruista.
En osannut kuvitella että ne voivat edes olla rähjäävää sorttia.
Johtunee siitä, että kohdalleni on osunut hyvin rauhallisia viiriäisiä ja minulla on vain tuo yksi pikkuinen porukka ja vain yksi kukko.
Jos minulla olisi iso viirusakki, jossa viiriäiskukot hakkaavat toisiaan ja kanojakin, niin kirves puhuisi.
Laittaisin kaikki rähjäkukot pataan ja jättäisin vain yhden sopuisan tapauksen elelemään kanojen keskelle.
Olen aina ollut siinä luulossa, ettei viiriäislaumassa ole edes mahdollista pitää useampaa kukkoa.
Ilmeisesti jotkin ovat onnistuneesti silti yhdistäneet samaan sakkiin useamman kukon ihan onnistuneesti.
En osannut kuvitella että ne voivat edes olla rähjäävää sorttia.
Johtunee siitä, että kohdalleni on osunut hyvin rauhallisia viiriäisiä ja minulla on vain tuo yksi pikkuinen porukka ja vain yksi kukko.
Jos minulla olisi iso viirusakki, jossa viiriäiskukot hakkaavat toisiaan ja kanojakin, niin kirves puhuisi.
Laittaisin kaikki rähjäkukot pataan ja jättäisin vain yhden sopuisan tapauksen elelemään kanojen keskelle.
Olen aina ollut siinä luulossa, ettei viiriäislaumassa ole edes mahdollista pitää useampaa kukkoa.
Ilmeisesti jotkin ovat onnistuneesti silti yhdistäneet samaan sakkiin useamman kukon ihan onnistuneesti.