Talvioloista..
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
Re: Talvioloista..
Mites sitten joku lämpölamppu, häiritseeköhän se nukkuvia lintuja miten paljon? Kyllähän ankat ainaskin nukkuu päivälläkin ja siis valossa, ja kesällä on valoisat yöt, mutta en sitten tiedä unen laadusta. Jossakin suosituksessa oli että ankoille&hanhille olisi sinertävä valo parempi (hm..olikohan se just yövalona jos sitä on pakko pitää), mutta lämpölampussa valo on punainen.
Ei paljon vielä parin asteen pakkanen näytä ankkoja hetkauttavan, innoissaan vaan läträsivät uimasoikkonsa jäähileitä nokillansa. Eikä edes höyhenet ole yhtään pörröllään, eli ilmeisesti ei palele!
Ei paljon vielä parin asteen pakkanen näytä ankkoja hetkauttavan, innoissaan vaan läträsivät uimasoikkonsa jäähileitä nokillansa. Eikä edes höyhenet ole yhtään pörröllään, eli ilmeisesti ei palele!
Ankkoja, kanoja ja lampaita.
Eikös fasaanit tarhata aina Suomessa ulkona. Näin mä oon käsittäny. Oon käyny neljän fasaanikasvattajan luona ja kaikissa on ollu todella hienoja erikoisia fasaaneja ja ulkotarhoissa ovat läpi vuoden. Tosin näistä on jo aikaa, mutta tuskin niitä sisällä nytkään tarhataan.
Osassa uusimmista talleista ei muuten ole enää seinät edes katonrajaan asti. Jännän näköistä kun on yläosat auki ja räystäät estää sateen tulon sisälle. Niin se vaan maailma muuttuu, ennenhän hevosia varjeltiin kovasti kylmältä.

Osassa uusimmista talleista ei muuten ole enää seinät edes katonrajaan asti. Jännän näköistä kun on yläosat auki ja räystäät estää sateen tulon sisälle. Niin se vaan maailma muuttuu, ennenhän hevosia varjeltiin kovasti kylmältä.

Minä oon ankoille laitellut omaa yksiötä sen verran valmiiksi että juoma/ruokailupaikka on valmiina. Muistaisin jostain lukeneeni että niillä on lämmönvaihtimet
jaloissa, jossain siinä polvenkohdilla. Kroppaan palaava veri lämpee takasin palatessaan siinä.
Senverran talvisuojaa olen korjaillut että olkea on paksut kerrokset varattu pohjille. Ja se pehku palamaan jos tulee kylmää.
Kyllä fasaanit edelleen kasvatetaan ulkotarhassa. Sateen ja tuulensuojan nekin tarvitsevat. mutta nuo erikoisemmat fasaanit ei ehkä selviä näissä -30 pakkasissa ulkona.Olenkohan oikein ymmärtänyt että ne on kuitenkin niin eteläistäporukkaa.
Kyllä meillä kultafasaanitkin talvehtivat ulkolämpötilassa, sateen- ja tuulensuoja oli toki sekä niillä, että tavallisilla fasaaneilla. Peltopyyt olivat samanlaisissa oloissa, tosin niille olisi paras jos pääsisivät kunnolla lumikieppeihin kuten ne luonnossakin tekevät. Kultafasaani voi olla pienemmän kokonsa vuoksi herkempi kylmälle kuin tavallinen, mutta kyllä se ainakin pohjanmaan pakkaset kesti moitteetta. Sehän on lähtöisin Kiinan vuoristoseuduilta, jossa sää voi olla melko karuakin. Kumpikaan näistä fasaanilajeista ei silti ole "luonnonlintu" meikäläisissä olosuhteissa. Fasaanilla paksu lumipeite on sen ruokailutottumuksien takia rajoittava tekijä luonnossa, ei suinkaan pakkanen.
Onko jollain muulla kokemuksia "erikoisfasaaneista"?
Onko jollain muulla kokemuksia "erikoisfasaaneista"?
Just näin mäkin sen ajattelin että kyllä noi sinikorvat tarkenee talvellakin ulkona jos vaan on kunnon koppi mihin pääsevät sisälle. Edellisessä paikassa ovat siis olleet talvet täysin sisätiloissa samoin kun riikit.
Meillä vaan on sellanen tapa että kaikki elukat otetaan sisälle yöksi niin kesällä kun talvella. Saan ite nukuttua paremmin kun tiedän että ne on neljän seinänä sisällä

Meillä vaan on sellanen tapa että kaikki elukat otetaan sisälle yöksi niin kesällä kun talvella. Saan ite nukuttua paremmin kun tiedän että ne on neljän seinänä sisällä

Penteleen supit.. Heta makaa kurkku auki keskellä pihaa, eivät jaksaneen raahata sitä mihinkään.. meillä tais alkaa viikonloppuna lintujen talvi, vaikka kelit olis mitä parhaimmat ulkoiluun..Nyt on mentävä siivoomaan ankkalaa... jos ei näy netissä vähään aikaan niin oon siellä
... tai korjaamassa tota aitaa..
Yks kaveri kyllä kierteli ja katteli viikko sitten paikkoja ja sano että ne voi olla myös täällä aijan sisässä.. lupas tulla luolakoiran kanssa, kunhan saan noi tirpukat ovien taakke !

Yks kaveri kyllä kierteli ja katteli viikko sitten paikkoja ja sano että ne voi olla myös täällä aijan sisässä.. lupas tulla luolakoiran kanssa, kunhan saan noi tirpukat ovien taakke !
Mitä, Hetako on entinen hanhi!
Mä en tiennyt että supikoirat uskaltavat hanhen kimppuun käydä.
Mä oon muuten mietiskellyt, että kumpi vaihtoehto tulee paremmaksi kasvihuonepäästöjen tai kustannusten kannalta, pieni lämmittäminen esim. lämpölampulla ja sitä seuraava rehun kulutuksen lasku kun linnut ei tarvitse ruokaa niin paljon pysyäkseen lämpiminä, vai se että on viileämpää mutta linnut syö enemmän
Jossakin valmisrehussa on kuitenkin soijaa, ja sitä rahdataan ulkomailta -> vosi kuvitella että sen tuotantoon ja rahtaukseen on kulunut energiaa melkoisesti.

Mä oon muuten mietiskellyt, että kumpi vaihtoehto tulee paremmaksi kasvihuonepäästöjen tai kustannusten kannalta, pieni lämmittäminen esim. lämpölampulla ja sitä seuraava rehun kulutuksen lasku kun linnut ei tarvitse ruokaa niin paljon pysyäkseen lämpiminä, vai se että on viileämpää mutta linnut syö enemmän

Ankkoja, kanoja ja lampaita.