rasvaa kanoille??

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
erkku

rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja erkku »

Elikkäs talvi lähestyy ja kylymät ilimat ja jossain ketjussa puhuttiin "ihrakerroksesta" joka kanoille kertyy jotta ne talvella tarkenevat. Mistä se kertyy eli lorautetaanko ruokaan öljyä/voita vai ihan sikapossujauhelihaa? Ja sit vielä että jos kanat "kieltäytyy" jotakin ruokaa syömästä onko se merkki siitä et ne on hirveitä nirppiksiä vai ko.ruuan "ravintoaineet" on täynnä eli meillä eivät noki esim.jauhelihaa sisältäviä ruokia eli onko protskua liikaa vai ei vaan maistu ei raakana ei kypsänä?? Samaten esim. keitetty peruna näkyy löysentävän eli onko kyse vaan uuden ruoka-aineen aiheuttamasta muutoksesta vai onko ihan asiaan kuuluvaa? Muuten saavat rehua vapaasti samaten jyviä/siemeniä ja ruokin 2 kertaa päivässä "mupulla" jossa on ruuan tähteitä, leipää, puurohiutaleita ja lisäksi piimää tai itsetehtyä viiliä. Kalkkilisästä vielä kysymys, kun saavat maitotuotteita päivittäin ja munan kuori on pysynyt kovana, niin tartteeko kalkkia vielä olla vapaasti tyrkyllä?
jamppa

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Mä olen syöttäny kanoille talvella ihan ulkolinnuille tarkoitettua talirouhetta, sellasii pellettejä.. Tai silloin vaan jos kanalassa on kylmää.
Ne saa siitä hyvin energiaa ja tarkenee paremmin. Liikaa ei kuitenkaan pidä antaa, ettei linnut liho liikaa..
Eiköhän niille tässä vaiheessa riitä jos vaan syöttää monipuolista rehua ni ne saa siitä tarvittavan määrän kaikkee mahdollista ja samalla kehittävät ihrakerrosta :smt003
siimis

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kyllähän ylimääräinen energia muutetaan elimistössä rasvaksi riippumatta siitä, onko se energia saatu rasvasta, hiilihydraateista tai proteiineista eli rasvakerrosta varten ei tartte silkkaa laardia syöttää :smt002 Riittää että ruokaa on riittävästi ja se on tarpeeksi energiapitoista. Rasvassa itsessään tietenkin on runsaasti energiaa mutta käsittääkseni ylenmääräinen rasvan syöttö saattaa rasittaa maksaa. Eli määkin olisin vaan monipuolisen ja riittävän ruokinnan kannalla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4443
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kalkkia on hyvä olla vapaasti tarjolla, koska kanat osaavat napsia sitä tarvitsemansa määrän. Se 40kg:n kanankalkkisäkki on erittäin riittoisa ja edullinen, kun maksaa alta kympin. Eikä pilaannu, vaikka hitaasti kuluukin ;)
Muusa

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Mä olen talvisin lorauttanut kanojen pöperöihin tavallista rypsiöljyä energialisäksi. Talvisin kun energiaa tarvitaan lämmöntuotantoon viileässä kanalassa ja kanat vielä munivat on energiantarve suuri, ja kun päivä vielä on lyhyempi kuin kesällä eivät kanat ehdi syödä yhtä paljon. Tavallista ulkolintujen maapähkinää olen myös antanut, sehän on paitsi rasvaista sisältää myös hyvää valkuaista.
Tipunuorikoille olen kanssa lisännyt rehuihin vähän rypsiöljyä kun tuntuu ettei ne muuten oikein tahdo saada rehuistaan tarpeekseen energiaa, kasvuun ja liikuntaan menee niin paljon että lihavuuskunto helposti on laihanlainen.
erkku

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja erkku »

Kiitos tiedoista!! Laajensin typsyille ruokintarepertuaaria elikkä nyt on pähkinärouhetta,öljyä ja auringonkukan siemeniäkin löysin kuorittuina joten kylläpä passoo ja nämähän suorastaan revitään kädestä eli hyvää on :smt003 Kalkkilisääkin laitoin tarjolle mut en ihan kalkkia vaan kokeilen mummon konstia eli kierrätän kuoret uudelleen nokkivat sitäkin mielellään ja lisäripsautuksen laitan vielä ruuan päälle.Näillä mennään kun ilimat on niin kylymät,että talavi tästä tulla taitaa :laughing5:
pipsa

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Miulla olisi koirille tarkoitettua pakaste talia...
Eli se passaa vallan maniosti???? Sit muistan lukeneeni jostain että joku antoi munkkirasvaa???
Kaikkea pitää kokeilla kun nuo meidän lintuset ovat ronkeleita.
Iteppähän olen opettanut :smt002
outi s

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja outi s »

Mä oon välillä heittäny lampaan rasva riekaleen ja kyllä on maittanut,tiedä sitten tarviiko tai mitä mutta tykkäävät...
liinu

kookos-/munkinpaistorasvaa?

Viesti Kirjoittaja liinu »

Hei, voiko kanoille syöttää kookos-/munkinpaistorasvaa näin talvella? Ulkolinnuillehan siitä ja siemenistä saa hyviä "talipalloja" ja mietin että mikseipä samalla tekisi kanalaankin, jos siitä ei kanoille ole haittaa?
Chick
chabo
Viestit: 194
Liittynyt: 06 Huhti 2010, 14:42
Paikkakunta: Orimattila

Re: kookos-/munkinpaistorasvaa?

Viesti Kirjoittaja Chick »

Mä olen ainakin tehnyt kanoille samalla, kuin ulkolinnuillekin rasvapötköjä. Sianihraa, kookosrasvaa, pähkinöitä, auringonkukansiemeniä..mitä millloinkin. Maitotölkkeihin, pringlers-tuubeihin tms.
Wyandotteja, Plymouth rockeja
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

:smt006 Apua kaivataan!
Isäntä ampui maanantaina peuranvasan. Lihoja leikatessani otin talteen kaikki rasvat ja taliakin taisi olla. Niitä aion antaa kanoille tässä pitkin talvea, kenties keräilen
hirvipaloittelussakin rasvaa. Mitenkä nää kannattaa säilöä? Kuinka niistä saisi sellaisia tankoja vaikka? Nyt rasvat on vaan jääkaapissa, koska pakastimissa on vain
rajoitetusti tilaa. Aion kyllä pakastaa pikkueriä, niitä mahtuu aina johonkin rakoon.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
pikkupi
kääpiö-kochin
Viestit: 333
Liittynyt: 18 Syys 2011, 14:39
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja pikkupi »

Minä olen tehnyt ylimääräisistä hirven, peuran ja sianrasvoista leivinuunissa sulattaen sellaista paistinrasvaa. Tulee hienoa valkoista hajutonta mautonata ihan silkkaa talia. Joka säilyy viileässä, minä pidän kannellisissa muoviämpäreissä liiterissä. Siitä saa sideainetta milloin mihinkin linnunruokajuttuihin ja söisivät ne sen kiljuen ihan sinältään talvella, siis talitintit ja muut sellaiset. sulatuksesta jää sitä sidekudosta sun muuta räätettä ja nahkaa ne olen pannut verkon sisään, oikein sellaisen tukevan metallivetrkon ja sitonut puunoksille. Ettei tikat ja varikset ainakaan kerralla kaikkea saa.

Ellei ole leivinuunia on isompien rasvaräätteitten sulattelu suttuiosta puuhaa johon ei minusta olis. Ja leivinuuninkin kanssa on muistettava ettei niitä laita kuumaan uuniin vaan sellaiseen jossa on jo lämpö laskenut alle leivonnaisten kypsytyslämpötilan. Sitten ne saavatkin olla siellä pitkään mielellään niin kauan, ettei rasva ole enää kuumaa kun sitä siivilöi ja kaatelee säilytysastioihin. Minä pidän yleensä vuorokauden tai niin pitkään, että rasva ei juuri ja juuri ole alkanut jähmettyä.

Myöskin kanat nokkii ne sulamattomat jätteet enemmän kuin mielellään ja voi sitä rasvaa antaa myös niille. Molempia tosin varovasti, sillä se on täyttä ainetta ja ainakin herkempi maha voi olla ihmeissään suuremmasta määrästä äkisti syötynä.

:smt006 :smt048
kaisumaria
araucana
Viestit: 519
Liittynyt: 12 Maalis 2010, 12:38
Paikkakunta: Pyhämaa (Uusikaupunki)

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja kaisumaria »

Kiitos! Nyt heti kokeilemaan, hyvää munuaisrasvaa on reilusti ja rasvainen naaraspeura paloitellaan tänään.
Ei tästä mitään tule, mutta yritetään nyt kuitenkin
SimplySix

Re: rasvaa kanoille??

Viesti Kirjoittaja SimplySix »

Me teurastettiin vähän vanhempi, rasvoittunut uuhi pääsiäisenä ja siitä keräilin talteen rasvat yms roippeet, pussitin ja pakastimeen.
Ajattelin kanoille antaa pieninä määrinä kunhan saapuvat matalaan majaani. Mitään ei heitetä hukkaan! :smt045
Vastaa Viestiin