Kanat sisälle!

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

siimis

Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja siimis »

Meidän kanoista suuri osa on sellaisia pöljiä, etteivät ne mene yöksi sisälle vaan ovat koko kesän yöpyneet ulkotarhojen orsilla. Mulla on tarhoissa vanhoja koirankoppeja munintapesinä ja ne on kanssa suosittuja yöpymispaikkoja. Ja orpit nukkuu aidan päällä... Mutta nyt lupasivat ensi yöksi oikein kunnon saderintamaa ja aamuksi vaan neljää astetta lämpöä, joten kävin nostamassa kaikki sisälle ja pistin luukut kiinni. Märkä ja kylmä on huono yhdistelmä. Ja koska en viitsi tehdä samaa operaatiota joka ilta, niin sisällä saavat nyt sitten olla kevääseen asti!

Meillähän on ollut kanala remontissa kesällä ja uudet tilat olivat sitä myöten todella uudet suurelle osalle porukkaa, niille ketkä eivät ole käyneet sisällä koko kesänä. Kyyhkyt muuttivat uusiin lakkoihin, tosin ulkotarhat ovat vielä ilman verkkoja joten joutuvat olemaan sisätiloissa pari päivää.

Mitenkäs muut, missä vaiheessa otatte kanat sisälle "talviteloille"? Annatteko ulkoilla päivisin talvellakin? Mä haluaisin laskea noita ulos päivisin, mutta jokailtainen sisälle nosteleminen ei hirveästi innosta. Jospa ne vähän aikaa sisällä oltuaan oppis hakeutumaan itse sisälle nukkumaan..?
Suwitsu

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meillä pysyy silkit visusti sisällä talvella mutta maatiaiset saavat kyllä ulkoilla säiden salliessa. Nuo toiset on vielä niin pieniä että saavat ainakin alkutalven olla sisällä. Nuo maatiaiset tulevat kyllä kellontarkasti sisälle joten sen puoleen noita on helppo ulkoiluttaa.
Tirppa

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Meillä kanat ovat ulkoilleet koko kesän pääasiassa tarhassa. Muutaman viikon ajan olen päästänyt kanat tepsuttelemaan vapaana alapihallamme ja kun hämärä alkaa tulla, niin tirpat ovat kipittäneet kiireesti sisälle kanalaan. Yöksi olen edelleen jättänyt ikkunan auki, jotta karaistuisivat hiukan viileämpiin oloihin ja kasvattaisivat tuuhean sulkapeitteen.
Ajattelin, että antaisin kanojen ulkoilla myös talvella, ainakin pikkupakkasilla. Tosin ulkoilu pitänee suorittaa valvotusti, kun kanala menee varmasti kylmäksi jos ikkuna on sepposen selällään koko päivän. Kovemmilla pakkasilla tirpat saavat/joutuvat pysymään sisätiloissa.
Kotopullaki

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja Kotopullaki »

Hei Siimis! :smt006
Mulla toi kanojen ja kukkojen ulkoa sisään kantelu on ollu projektina aina syksyn alkaessa. Muutamat tottuu kesän aikana yöpymään puunoksilla kun sen ite sallin ja ongelma on sitten talven tullessa kun niitä piti joka helekatin ilta kantaa kanalaan nukkumaan. Ja huomasin että se oli juuri tuo kantaminen missä virheen tein kun eivät millään tahtoneet oppia ite sisällemenoa! Jos muutaman illan jaksat ohjata ne kanalaan, niin että ite sinne lampsivat, niin oppivat nopeemmin. Jos taas nappaat ne syliin ja kannat kanalaan niin eivät opi. Vaikka ne heräävät sieltä kanalasta aamulla ja köpöttelevät sieltä ite ulos, niin ei ne näytä tajuuvan että sinne samaan yöpymispaikkaan pitäis köpötellä nukkumaan illalla :smt003
Tän oon ite havainnu meijän linnuissa ja tietty poikkeuksiakin löytyy.
kite

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja kite »

Meillä ei kanaset muuten suostu nukkumaan orrella :O Liekö syynä se kun ovat ulkotarhassa -vai mikä :smt017

Vasta nyt viikonloppuna ensimmäisen kerran näin toisen orrella edes istuvan, tosin vain hetken...
Eilen kanaset möllöttivät kopin katolla, herra K painatti pitkin tarhaa ja tuijotteli niitä :smt005
kite

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja kite »

Ai niin heitänpä vielä kysymyksen tähän..

Mitä "virikkeitä" olette laittaneet kanalaan talveksi? Kun mua rasittaa jo valmiiksi, että joutuvat koko talven
24/7 olemaan siinä "pienessä kopissa", josta ei näe ikkunastakaan kun taivasta :(
Kamala kohtalo... :O

Isäntä murehti tuossa vkl että eikö niiden elämä ole kamalan tylsää kun joutuvat pelkästään tuolla häkissä olemaan kaiket päivät..
(ja tuo oli outoa, kun se ei ihan kamalasti noista elukoista piittaa... :O)
Tirppa

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja Tirppa »

Meillä on vasta eka talvi edessä tirppojen kanssa, mutta ajattelin laittaa palan heinäpaalia ja puiden, lähinnä kuusen oksia, kanalaan muutaman kerran viikossa....ellen jopa päivittäin. Tykkäävät näköjään ruoputtaa tuollaista paalin palaa ja levittää sen ympäri kanalaa :smt002
Hedelmät, juurekset ja vihannekset meinaan antaa kokonaisina, joutuvat vähän tekemään töitä herkkupalojensa eteen. :smt023

Vielä en muuta ole keksinyt.Jos jollain on hyviä vinkkejä, niin laittakaa tähän ketjuun,kiitos! :smt048
Suwitsu

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mä heitän kanoille jyviä pehkun joukkoon, on sitten siinäkin tekemistä kun kuopsuttelevat alusia. Ihan kauraa ja ohraa olen heittänyt.
Avatar
mimmu
sussex
Viestit: 601
Liittynyt: 06 Touko 2007, 12:59
Paikkakunta: Etelä-Savo/Sulkava

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Meillä on aika pitkään ulkona vaikka on paikka mennä sisätiloihinkin kun on ikkuna auki.
Kanat ja kukot ova ns. ulkotarhassa joka on vanha varasto siitä sisäänkulku suoraan lämpöisiin tiloihin.
Ensimmäisenä vuonna miekin kantelin niitä sinne pitkin poikin eivätkä osanneet itse mennä kun vasta oma luonto opetti eli ei ole ulkona kiva olla orrella.
Uuteen talvitilaan joka valmistui niin saas nähdä miten onnistuu kun sen sitään tulo ei ole samasta paikasta eli vanhasta kanalasta, joten se ehkä tuottaa hankaluutta tai sitten ne vaan seuraa minua kuin kanaemoa jollain herkuilla. :-"Siis luulisin et näin toimii.
Myös talvella on ulkoiltu mutta ei tuulisilla kovilla pakkasilla ja voi että ne tykkää. Jos ei ole kovin jäätynyt maa niin olen kasanut valmiiksi lehtiä joita sitten voivat kuopia jos mahdollista talvellakin.
Sisätiloihin miekin laitan virikkeitä noita kasviksia, sekä hiekkalaatikoita parit ja kiva idea noita puunoksia tms. jos haluaa vaikka olla itsekseen tai rapsutella niitä koska pitää olla rapsuteltavaa koko ajan niillä.
Vielä ovat ulkona ja kova kaakatus aamusta kun olen viemässä ruokaa et hei me halutaan pihamaalle ulos, mut silleen nyt valvonnassa ettei haukat vie.
mummo ja kanaset :biggrin:
siimis

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja siimis »

Kotopullaki kirjoitti:Ja huomasin että se oli juuri tuo kantaminen missä virheen tein
No tätä mä vähän pelkäsinkin :smt002 Mä taidan jättää sen opettamisen kuitenkin ens syksyyn ja pidän nyt nuo kaikki vaan kylmästi sisällä. Saadaan samalla ulkotarhan seinät ja katto oikaistua, kun lumi on painanut ne ihan lenkalleen. Kyyhkyille on valmistumassa uudet ja niin hienot tarhat, että toi vanha tarha näyttää nyt niiiin ruppanalta :smt003 Täytyy se varmaan jossain vaiheessa uudistaa myös kokonaan samanlaiseksi kuin nuo uudet.

Mistä tulikin mieleeni jatkokysymys.... Mikä olis sellainen verkko, josta katolta putoava lumi menee läpi?! Mutta joka pitäis kyyhkyt sisäpuolellaan...? Mietin, että jos räystään alle laittaa sellaista isosilmäistä lammasverkkoa tiukasti vaakatasoon pingotettuna, niin pystyykö kyyhky lentämään siitä läpi alhaalta ylöspäin? Ei varmaan?
Moilanen

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Meillä talvisaikaan aina ripustetaan kaalinpää rautalangasta roikkumaan.
Pitävät sitä melkoisena "nyrkkeilysäkkinä" ja suosio on ollut taattu.
Kuivattuja vadelman versoja nipussa; teettää melkoisestikkin töitä talvipäivien mittaan.
Jyvät tietenkin lattialle ja hiekka/tuhkalaatikko kylpemiseen.
Näillä meidän kanat yli talven ovat menneet. Tietenkin leutoina päivinä on ulkoilumahdollisuus, ketä huvittaa.
Muuten sitten se sisällemenoaika; kello on nyt 06.55 ja vieläkin osa kanoista ulkona. No puolen tunnin jälkeen ovat kaikki sisällä, uskoisin.
Meillä kaikki muut saavat noudatta omia ohjelmiaan ja päähänpistojaan; ainoastaan minulla itselläni on lieviä karsivia esityksiä tuolta rouvan puolelta.
pipsa

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Aukaisen kanojen ovet ulkotarhaan päiväksi. Siinä sitä sitten huudellaan kaakatusta ja rynnitään mun ohi kilpaa ulos.
Sitten illan suussa, kun pimenee. Käyn laittamassa ovet kiinni ja nostan brahman oven päältä orrelle (joka ilta!)
Nuo faverollet on sen verran viisaita että ovat orrella siinä vaiheessa.
Olenkin ohinut että onko tuo brahma tyhmempi vai yksinkertaisesti kompelö, kun sinne orrelle ei tunnu pääsevän :smt017
Muutama päivä on ollut aamusta sen verran kylymä että sisä tiloihin on jo jouduttu jäämään.
Mutta toivotaan että aurinkoa piisaa vielä :smt004
Paltsi

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja Paltsi »

Kaali paalinarusta roikkumaan on meilläkin suosituin talviurheilulaji :smt044
Muutamaan orteen olen nitojalla laittanut metritavarana myytävää hiekkapaperia ettei kynnet kasva liikaa kun eivät pääse tonkimaan kivikossa talvella ja ovat turve/purupehkulla. Haaveilin kuivattavani leivinuunissa pihlajanmarjoja talveksi jos ehdin ennen tilhiä ja punatulkkuja... Niitä voisitten joko liottaa sellaisenaan annettavaksi tai pistää pakkaspuuron sekaan vitamiineja antamaan. Pakkaspuuro on siis sellaista evästä missä on esim ohraryynejä, liotettuja herneitä tai ituja, sekavihanneksia, leipää, marjoja tms ja reilusti rasvaa että tirpat saa reilusti energiaa kovimmilla pakkasilla. Meillä ulkoillaan ihan kovimpia pakkasia lukuunottamatta läpi vuoden.
siimis

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja siimis »

Missäs ketjussa joku kertoi jonkun vanhan kirjan neuvoneen laittamaan rautalangasta roikkumaan hevosenpaistin (oletan että kypsän), siinä tulee urheilu, virikkeet ja proteiinit samassa paketissa. Mä voisin oikeasti testata tuota, kun on tuota ylivuotista hevosenlihaa vielä pakastin puolillaan... :smt002
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kanat sisälle!

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä oli tänään hyytävän kylmä päivä, aamulla oli ensilumikin jo maassa! Kanat olivat ulkona vain viitisen tuntia. Saavat pikkuhiljaa opetella ahtaampiin oloihin...meinaa olla vähän taas kähinää, kun yritän sopeuttaa takaisin parveen emokanaa, jolla on parikuiset tipuset, joita se parhaillaan vieroittaa.

Miksi se kaali muuten pitää olla roikkumassa? Onko siihen joku hyvä perustelu? Mä laiskimus nakkaan vaan lattialle ja kyllä se siitä nokitaan kovinta sisusta lukuunottamatta.
Vastaa Viestiin