Minä olen anopin jalostussikalan pikkukarjuja salvonut silloin tällöin, opettelin homman kun tekijää tarvittiin. Eihän se mukavaa puuhaa ole, mutta elinkeinolle välttämätöntä. Tosin joskus tuntuu, että possut pelkäävät käsittelyä enemmän kuin itse toimenpide koskee, riippuu vähän siitä kuinka hyvin saa viillon tehtyä. Ja haavatkin paranevat kuulemma tosi hyvin, eikä komplikaatioita tule.Ushva kirjoitti:Mun myös, olen mm. töissä kieltäytynyt kokonaan kuohitsemasta possuja. En silti mitenkään tuomitse niitä työkavereita jotka sen homman sitten tekivät, nämä on niin hankalia ja monivivahteisia asioita.Oma "lempilapseni" on karjuporsaiden leikaus
Kananpoikia jauhetaan elävältä...
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
Satchell
Re: Kananpoikia jauhetaan elävältä...
-
Ushva
Possujen huutomäärä on täysin verrannollinen kuohitsijan taitoihin, sen olen tässä vuosien varrella todennut. Silti toivon todellakin että asiaan tulee lakimuutos ja tuosta ällöttävästä toimenpiteestä päästään. Tässäkin tietysti vain käy niin että taloudellisesti siitä sitten kärsii vain tuottaja. 
(Ja lisään vielä että jos homman osaa, niin toipuvathan ne, mutta olen nähnyt myös aika ikäviä jälkiseuraamuksia tunareiden puukon heiluttelijoiden jäljiltä.)
(Ja lisään vielä että jos homman osaa, niin toipuvathan ne, mutta olen nähnyt myös aika ikäviä jälkiseuraamuksia tunareiden puukon heiluttelijoiden jäljiltä.)
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Kuulikos kukaan hiljattain radiouutisista juttua, jossa kerrottiin hormonivalmisteesta, joka ajaa saman asian kuin karjupossujen kuohinta? Eli se karjun haju ei tulisi lihaan. Ja tottahan toki siinä on käymässä juuri noin kuten Ushva sanoo, että tuottaja sen lystin maksaa. (Puolella korvalla kuuntelin, mutta suurinpiirtein noin se meni...)
Suomessakin valmistetaan siis lihamyllyä...siinä kuitenkin on yhtiön mukaan käytössä kaasulla tainnutus: http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2009 ... 0919413/12
Suomessakin valmistetaan siis lihamyllyä...siinä kuitenkin on yhtiön mukaan käytössä kaasulla tainnutus: http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2009 ... 0919413/12
-
kuutamofoxi
On tietty OT, mutta pakko kommentoida: nykyisellä kasvuvauhdilla karjuporsaiden leikkaamiseen ei ole perustetta, koska ne menevät teuraaksi ennen sukukypsyysikää. Sikafarmarin talouteen siis asia ei vaikuta, päinvastoin: jäisipä yksi turha työ pois. Ennen se oli perusteltua, koska huonommilla rehuilla porsaita kasvatettiin kauemmin -> ehtivät sukukypsiksi ennen teurastusta -> lihaan saattoi tulla makuvirheitä.Ushva kirjoitti:Possujen huutomäärä on täysin verrannollinen kuohitsijan taitoihin, sen olen tässä vuosien varrella todennut. Silti toivon todellakin että asiaan tulee lakimuutos ja tuosta ällöttävästä toimenpiteestä päästään. Tässäkin tietysti vain käy niin että taloudellisesti siitä sitten kärsii vain tuottaja.
Mutta tuo tipujen elävältä jauhaminen saa aikaan kylmät väreet. Samoin kuin (kettutytöt hurraavat nyt...) turkistarhoilla elävien elukoiden nylkeminen (okei, ne pitäis tainnuttaa ensin, mutta tainnuttaako edelleenkään kaikki?) ja jauhaminen rehuksi. Yhtä käsittämätöntä on mielestäni koiranpentujen häntien ja korvien silpominen (mikä nyt onneksi Suomessa on jo kielletty). Kai näitä olis vielä enemmänkin, mutta tuli nyt nää ekana mieleen.
p.s. olen joskus kouluaikana ollut turkistarhalla harjoittelussa, sielä eläimiä pidettiin kyllä hyvin ja asiallisesti
-
piitteli
Itseäni ei niinkään tuo silppuri hirvittänyt. Siinä kuitenkin maailma pyörii niin vauhdilla ja splärts, elämä loppu.
Mutta tuo nokkien leikkaus kone
Olihan tuo operaatio suomessa kielletty???
ja nuo lattialle tippuneet kituvat + ylipäätään tuo hirviä vauhti mikä noissa hihnoissa oli + isot pudotukset joka välissä. Kai siinä joku insinööri on kovasti laskenut hävikkejä ja todennut nuo parhaiksi mahdollisiksi.. (tai sitten tehokkuus/ hävikki... ja tuossa järjestyksessä)

Mutta tuo nokkien leikkaus kone
ja nuo lattialle tippuneet kituvat + ylipäätään tuo hirviä vauhti mikä noissa hihnoissa oli + isot pudotukset joka välissä. Kai siinä joku insinööri on kovasti laskenut hävikkejä ja todennut nuo parhaiksi mahdollisiksi.. (tai sitten tehokkuus/ hävikki... ja tuossa järjestyksessä)
-
Muusa
On vaikea ymmärtää perusteita karjuporsaiden kuohitsemiselle ilman kivunlievitystä "koska se on välttämätöntä" - jos karjut teurastetaan ennenkuin niiden lihaan tulee se "karjun maku" (joka kai muutenkaan ei tule läheskään kaikille?) ja kun se on useissa maissa, esim. eläinsuojeluasioissa meitä valovuosia edellä olevassa Ruotsissa, kielletty. Miten se silloin voi olla välttämätöntä?
Siellä kuutamofoxin työpaikkaturkistarhalla varmaan pidettiin niitä eläimiä yhtä hyvin ja asiallisesti kuin vaikka häkkikanaloissakin - eli niin että eläin justiin elää sen että tuottaa, muttei pääse toteuttamaan juuri mitään lajinmukaisia käytösmallejaan? Eli tosi hyvin...
Siellä kuutamofoxin työpaikkaturkistarhalla varmaan pidettiin niitä eläimiä yhtä hyvin ja asiallisesti kuin vaikka häkkikanaloissakin - eli niin että eläin justiin elää sen että tuottaa, muttei pääse toteuttamaan juuri mitään lajinmukaisia käytösmallejaan? Eli tosi hyvin...
-
maunu_muori
Musta toi koko massaprosessointi oli se ällöttävä vaihe.
Mutta jos yhtään on perillä tekniikasta, niin tolla ruuvikuljettimellä hengen ottaminen siltä tipulta on yhtä kivuton kuin, jos sie lyö hengiltä nuijalla...tai vetäsee niskat sijoiltaa tai katkaset kaulan niillä fiskarsseilla. Se rusertuu siellä hengiltä heti. siinä kuin nuijankin iskullakin. Siinä on voimaa sen verran ja väli niin pieni, että pää kyllä murskaantuu välittömästi, luulen ma. Joku siitä kaasulla tainnutamisesta sanoikin että ei se vältäämättä oo kivuton vaihtoento, niin että suo siellä ja vetelä täällä, mut syödä pitää.
Mutta jos yhtään on perillä tekniikasta, niin tolla ruuvikuljettimellä hengen ottaminen siltä tipulta on yhtä kivuton kuin, jos sie lyö hengiltä nuijalla...tai vetäsee niskat sijoiltaa tai katkaset kaulan niillä fiskarsseilla. Se rusertuu siellä hengiltä heti. siinä kuin nuijankin iskullakin. Siinä on voimaa sen verran ja väli niin pieni, että pää kyllä murskaantuu välittömästi, luulen ma. Joku siitä kaasulla tainnutamisesta sanoikin että ei se vältäämättä oo kivuton vaihtoento, niin että suo siellä ja vetelä täällä, mut syödä pitää.
-
kuutamofoxi
EIhän niiden kettujen ollut tietysti mahdollista kaivella kuoppia eikä minkkien metsästää lintuja - se on totta. Mutta kun elinkeino on laillinen ja olot eläimillä väljemmät kuin laki määrää, hoito säännöllistä, sairat eläimet otettiin erikseen ja hoidettiin jne. ja mikä parasta: eläimet tainnutettiin ennen lopetusta ja nylkemistä, niin kyllä mä sanoisin sitä turkistarhalla hyväksi hoidoksi. Olen nähnyt myös huonosti hoidettuja turkiseläimiä ja se on kyllä ikävää nähtävää. Ja oon mie muuten kerran päässyt näkemään häkkikanalankin toiminassa ja se on kyllä enemmän kuin kauheaa katsottavaaMuusa kirjoitti: Siellä kuutamofoxin työpaikkaturkistarhalla varmaan pidettiin niitä eläimiä yhtä hyvin ja asiallisesti kuin vaikka häkkikanaloissakin - eli niin että eläin justiin elää sen että tuottaa, muttei pääse toteuttamaan juuri mitään lajinmukaisia käytösmallejaan? Eli tosi hyvin...
Näissä asioissa taitaa kuitenkin se raha olla ratkaiseva: jos eläintenpidolla meinaa elää, niin yksiköitä täytyy olla paljon. Ja kun niitä on paljon, niin jollain tavalla ihminen koettaa omaa työtaakkaansa keventää, jotta saisi päivässä tunnit riittämään ja elantonsa hankittua.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen: muori saattaa kyllä olla oikeassakin, kun tarkemmin aattelee. Mitä pienempi tipu, sitä "helpomassa" hegenlähtö on. Jos jollain "puristimella" henki lähtee nopeasti ihan pienenä, niin vois kuvitella sen ehkä olevan parempivaihtoehto kuin joutua ahtaisiin oloihin kasvamaan lihoiksi "superrehuilla"? Olisinpa nyt niin viisas kun olen tyhmä, niin kertoisin heti asian oikean laidan
-
Ilona
Ennehän nuo kukkotiput heitettiin vesisaaviin hukkumaan. Parempi tämä helvetinkone sentään. Noilla massatuotannon menetelmillä tuskin pääsee ton humaanimpaan lopettamiseen. Noista tainnutuskaasuista arvelen samaa kuin maunu muori. Ei niiden haistelukaan tipulle välttämättä kivaa olisi. Ällöttävän näköstä touhua silti ja homma ei pelaa oikein, jos yksikin jää kitumaan. 
-
pepper
aivan todella sairasta ruuan "jalostamista" en voi katsoa edes videota kun arvata saattaa mitä julmuutta siinä tehdään : (
mutta tietäähän sen suomenkin kohdalla ostaessaan kaupasta kanaa, ei niistä kovin moni tai varmaan ainoakaan ole hyvää elämää kokenut : /
-
Ilona
Toi kukkotipujen lopetus tapahtuu Suomessa ihan samalla tavalla kuin tossa videolla, tommosella silppurilla. Aikas vastenmielistä, mutta parannus kyllä entiseen hukuttamissysteemiin. Jossain vanhoja munituskanojakin tapetaan tommosella myllyllä, Suomessa se kai tapahtuu edelleen kaasuttamalla. Tiä sitten, kumpi kanan kannalta parempi tai vähemmän huono.