Koska kanat syksyllä sisälle ja valot?

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

douniainen

Koska kanat syksyllä sisälle ja valot?

Viesti Kirjoittaja douniainen »

Koska kananne menee kanalaan sisälle eli suljette ulkoilu mahdollisuuden pois?

Meillä kun oli tregediaa eilen ulkotarhassa ihan tarpeeksi niin suljin jo nyt ulkoilumahdollisuuden jotta se saisivat olla
nyt rauhassa sisällä ja ihan iloisesti ne ketkä selvisivät siellä pruputtelivat.

Ilmatkin on oleet nyt aikas koleita jo ja sateisia eli siksi ehkä ajattelin ett nyt vois olla hyvä aika. :smt017

Mites nyt syksyllä tarvitsevatkohan ne valoa (keinotekoinen l´) jos ikkunasta näkyy valoa?

Entä kun kanoille pitäisi olla 25w lamppu niin mitä tapahtuu jos on 40w lamppu?
Meidän kaupassa kun ei myydä 25w lamppuja ja tietämättönä vaan ajattelin ett onkohan sillä mitään väliä. :smt004

Entä olettekos jo laittaneet lämmöt päälle?

Olisikohan parempi ihan sähköpatteri kun lämpölamppu?
Ite maalaisjärjellä ajattelin ett patteri kun se lämpölamppu ei saisi olla päällä kun se 12H kun kanat tarvitsevat yö rauhansa ja mitäs
sitten jos yöllä talvella tuleekin tosi kova pakkanen? :smt017
Mimmi

Re: Koska kanat syksyllä sisälle ja valot?

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla ovat kanat ulkoilleet syksyn keleistä riippuen tuonne joulukuun alkuunkin saakka.. On nimittäin nuo talvet vähän muuttuneet sitten oman lapsuuden ja tännekin tuntuu lumet ja pakkaset tulevan vasta tammikuussa.. Mutta kyllä mäkin viime syksynä laitoin aikaisemmin sisälle, kun kettu haki yhden kanan pihasta. Halusin varmistaa, ettei se jää tämän "ruokapöydän" ääreen asumaan.

Ei lisälämpöä tarvitse ennen kuin sisälämpötila alkaa mennä ihan muutamaan +-asteeseen tai jopa nollan tuntumaan. Paitsi tietysti koneessa haudotut tiput. Mä en itseasiassa käytä lämmitystä ollenkaan, kun talli pysyy läpi talven plussalla. Lämpölamppuun voi hommata punaisen hehkulampun, joka ei häiritse kanojen vuorokausirytmiä.

Lisävalaistus riippuu siitä, mitä haluaa. Eli saavatko kanat nyt luonnon rytmin mukaisesti aloittaa munintataukonsa? Mä oon tehnyt niin päin, että annan nyt syksyllä luonnonvalon vähentyessä munintatauon alkaa ja alan sitten joulun tietämissä nostaa keinovaloa pikkuhiljaa, että muninta taas käynnistyy tammikuun aikana. Ihmeen pitkään ne näin syksyllä luonnonvalollakin munii, varsinkin nuoremmat kanat.

Mutta jos munintaa haluaa vielä pitää käynnissä, tulisi valoisaa aikaa olla vähintään 12 h. Eli lisävaloa esim. vähän aamusta ja vähän illasta, jos kanala on muuten hämärä. Jos ikkunoista tulee valo hyvin, voi olla ettei vielä tarvitse lisävaloa. Miksi ei kävis 40 w? Mulla on loisteputket käytävällä ja siitä siivilöityy valo kanojen karsinoihin. En mä ole kuullutkaan, että pitäis olla vain 25 w?? :smt017
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Meidän kanat ulkoilee ympäri vuoden, ihan paukkupakkasilla ei ulos päästetä (ne ovat kyllä aika harvassa täällä meillä päin..) Kanala lämmitetään ihan lämpöpuhaltimella tarpeen vaatiessa (siis sellaisella isommalla "versiolla", en tiedä mikä on oikealta nimeltään..). Harvemmin on kyllä täytynyt lämmittää, se käynnistyy siis vasta kun lämpö laskee lähelle nollaa (termostaatilla). Meillä kyllä lampaat lämmittää kanssa tilaa aika hyvin.

Meillä on valot olleet päällä koko talven ajastimella n. 10-12 tuntia vaikka valoa ikkunoista tuleekin. Valo on enemmänkin meitä ihmisiä varten kun rehut ym. on aika hämärässä nurkassa, vähemmän tuota valoa enää kanoille riittää..

Miksi kanoilla pitäisi olla 25w lamppu? Meillä oli viime talven ihan tavallinen loisteputki ja nyt vaihdettiin kaikki kanalan valot energiansäästölampuiksi, wattimäärinä ihan vaan mitä nurkista sattui löytymään.. Meillä on kanalan valot jaettu siten, että kaikki lamput saa kerralla syttymään (yht. 4 kpl) tai sitten vaan yksi lamppu joka on juuri tuossa kohtaa missä on rehut jne. Yleensä siis palaa vain tuo yksi lamppu.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

douniainen on tainnut vaan käsittää vähän väärin, se 25w lamppu riittää valoteholtaan että muninta pysyy yllä mutta tietysti watteja saa olla enemmän :smt002
Meillä on munintatauot järjestetty kuten Mimmilläkin, syksyllä saavat päivien lyhetessä ruveta munintatauolle ja päivät pidennän keinovalolla hiukan ennen joulua (niin saa joulupöydässä herkutella munilla :smt016 ).
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mites ootte tehneet nuorikoiden kanssa ton valon vähentämisen suhteen? Pistättekö ne munintatauolle yhtä aikaa muiden kans vai annatteko lisävaloa munimiseen jatkuvasti koko ekan talven? Jos haluais vaan munittaa niin tottakai valot päälle vaan, mutta mikä on talvitauon vaikutus haudontahaluihin ja poikastuotokseen???

Meidän kanat ovat yhtä lukuunottamatta kaikki nuorikoita, ekat alotti muninnan kuukausi sitten, seuraavat aloittanevat muutaman viikon päästä. Tarvisivatko nämä jo munintatauon (jos ehtivät aloittaakaan kaikki...), että jaksavat munia kunnon munia ja ennenkaikkea HAUTOA :smt002 ens kesänä? :smt017.
Mimmi

Mulla ainakin nuorikot munii läpi ekan talven, oli valoa tai ei. Siinähän ne voivat taukoilla muiden mukana, jos siltä tuntuu ja jos ei tunnu, niin pukkaavat munia tulemaan. :smt003 Munintatauko on kanojen lepojakso, joka lisää niiden terveyttä, hyvinvointia ja elinikää. Haudonnan aikanahan kana itse asiassa myös pitää taukoa muninnassaan, joten levosta taitaa sekin käydä enemmän kuin rasituksesta. :smt002 En oikein usko, että varsinaisen munintatauon pitäminen tai pitämättä jättäminen vaikuttaisi haudontahaluihin. Haudontakuume lauennee perintötekijöiden, vaistojen ja vuoden rytmin vaikutuksesta - jos sitten laukeaa ollenkaan.
Rusina

Viesti Kirjoittaja Rusina »

Mimmi kirjoitti:Mulla ainakin nuorikot munii läpi ekan talven, oli valoa tai ei.
Semmonen epäilys mullakin oli, mutta kymmenen vuoden kanattoman tauon jälkeen en uskaltanut luottaa muistiini :smt101. Kiitos Mimmi!
douniainen

No niin tä on niin hyvä paikka kun vastauksia sain näinkin nopeasti.

Parempihan se on jos vaikka tuo 40w käy valoksi en kyllä muista mistä tuon 25w oon saanut päähäni kun rupesin
kanoja haaveilemaan niin monta yötä luin pikkutunneille asti!
Liekö syy sitten harottavista silmistä ... :smt044

Eli taidampa nyt sitten olla laittamatta tuota lisävaloa ja saavat poloiset muninta tauon ja hengähgys ajan
eiliseenkin vedoten.

Täytyypä sitten ostaa mittari ja kytätä milloin laitan lämmitytä heille.

Olin jo ajatellut ett olisin laittanut heille noin +12c oltavat.
Suwitsu

Viesti Kirjoittaja Suwitsu »

Mitä kanoja sulla Douniainen on? Tuo 12 astetta kun omasta mielestäni tuntuu niin kovin lämpimältä.. Siis ihan jo senkin takia että turha sitä sähköä on kuluttaa kun kylmemmässäkin pärjäävät :smt017
douniainen

Meillä on isabrauneja ja maatiainen sekä muutama sekoitus nuorikko.
Maximoves

Viesti Kirjoittaja Maximoves »

Minä annan mennä luonnonvalolla, kanalasta löytyy 4 ikkunaa yhteensä kolmelta seinältä. Lämmityksenä käytän punaista lämpölamppua, jonka laitan päälle sitten kun alkaa painua sisällä pakkaselle eli käytännössä vesi alkaa saada riitettä pintaansa. Hyvin pärjäsivät kaikki viime talven, nyt kun kanoja on enemmän niin ehkä hankin yhden lämpölampun lisää. Tosin tuhdimpi ruoka talviaikaan auttaa myös lintuja pysymään lämpimänä ja kerään nyt jo kestopehkua talvea varten kanalan pohjalle lämpöä luomaan. Taukoa ovat pitäneet muutamia viikkoja ihan pimeimpänä aikana, tosi tehotyttö piti taukoa vain kokonaista 2 päivää :smt003
Pauke

Viesti Kirjoittaja Pauke »

Onko kukaan tehnyt vertailua energiankulutuksen suhteen eri lämmitys/valaistusversioilla? Itse ajattelin tässä juuri seurata, onko sellainen pikkutipujen lämpölevy miten kuluttava vrt infrapunalamppu vrt pakkasvahti.
muumimamma

Viesti Kirjoittaja muumimamma »

Niin miten noita kestopehkuja voi kerätä valmiiksi...mulle on vieläkin vähän epäselvää koko kestopehku! Valaiskaa nyt vielä minnuu!!!
Me ollaan laittamassa kanat talveksi piharakennuksessa olevaan perähuoneeseen. Se on vähän turhan iso muutamalle kanalle joten jotenkin jaetaan se puoliks ja eristetään mahdollisimman lämpimäksi. Huoneessa on betonilattia ja seinät...Seinät on varmaan villalla eristetty, ovista ja ikkunoista varmaan valskaa.
Mtä meidän siis tarvitsee/kannattaa sinne laittaa tarvea ajatellen?
Kiitos kovasti avusta jo etukäteen.
Mimmi

Tässä vanha kestopehkukeskustelu: kestopehku
mimmu
faverolle

Viesti Kirjoittaja mimmu »

Minullakin ovat ulkona aika pitkään ja ihan hyvin tarkenevat. Siinä lokakuun lopulla hiukan jo ujuttelen niiden siirtoa sisätiloihin jos ei nyt kovat pakkaset yllätä.
Meillä nukkuvat ns. ulkotarhassa joka on vanha varasto jossa voi olla sisälläkin (ei mitään lämmitystä, lamppuja ihan seinät vaan) sekä katettu (verkolla) piha-alue samassa jossa voivat olla huoletta ettei haukat tms. sinne pääse eli isot tilat kuoputella. Ja niin pitkään kun voivat niin samoin myös muualla piha-alueella, kun niillä kumminkin on aika pitkä reviiri missä kulkevat.
Sisätilat tulee uudet syyskuussa ja sinne sitten siirtyvät jossa on kaksi isoa ikkunaa sekä tietysti lamput joihin tulee kello ohjaus ja jonkinlainen lämmitys jos tarpeen. Samassa tilassa on kaksi lammasta (omassa karsinassa) ja ainakin viime vuonna oli vähän vaan lämmitys päällä kun muutoin tarkenivat. :smt003
Meillä munii tällä hetkellä muutama ja hautomisen (ilman munia) lopetti kolme kanaa, eikä yhtään ole sulkasadolla, joten varmaan munia tulee vielä pitkälle talveen luulisin.
mummo ja kanaset :biggrin:
Vastaa Viestiin