Surkea kanojen omistaja ostaa munitusrehua ja keksii muita emmeitä jotta tipuille saa tarpeeksi valkuaista.
Kuten piimää ja raejuustoa. Nyt tulee se tyhmin kysymys: Opas pienkanalan hoitajalle - kirjasessa sanotaan "murskattua munaa". Onko se raakaa vai keitettyä? Voiko siis kanoille antaa raakaa kananmunaa kuorineen? No niin, tulihan se kysyttyä , huh!
Keitettyä munaa...saapi keittää ihan kunnolla kypsäksi/kovaksi, kun tipuilla on ikävä taipumus mm. juuttua koivistaan kiinni liian märkiin pöperöihin. Jotkut ohjeet suosittelevat vain keltuaisen antamista, mutta yleinen käytäntö taitaa olla, että myös valkuainen annetaan. Kuoret annetaan pienenpieneksi silputtuna. Lisäksi pitää antaa jauhinkiviksi pikkuruista hiekkaa/soraa...raekoko n. 1-2mm.
Minä olen antanut tipusta lähtien keitettyä kalaa. Kokonaisina olen keittänyt särjet ja ahvenet. Olen ottanut keiton jälkeen pois vain piikkievät ja loput pistänyt hienoksi. Hyvin maittaa. Sekaan voi silputa hieman kuivaa leipää, niin hieman kiinteytyy.
mie annoin noille ekoilla tirpoille jotka nyt pian 6vko myös kalaa pääasiassa haukea ja lahnaa -- suomut, evät, suolet ja pää pois ja paloina lihamyllyn lävitse mukanaan porkkanaa ja parsakaalia ja sitten kiehautin ne mukaan hiukka suolaa ja lopuksi sopiva määrä sitä rouhittua hernettä ja silputtua nokkosta
sitten kuppiin mukaan laitoin kauraryynejä mukaan ja hienosti syövät ka komian näköisiä on tirpat jo sellasen akkateeren kokoisia jos silleen voi verrata..
Hei, kiitos noista ideoista!! Raejuustoo menee niin ettei palkkapussi siihen riitä. Vähän kallista.
Kuvia otettu tänään hulluna. Kunhan ny joku onnistuis.