Ruokaohjeita kanoille

kysymyksiä ja vinkkejä kanojen ruokinnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Moilanen

kanojen ruokinta

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

No tuo rypsin sulavuusprosentti,on kyllä mnelko suuri, jos lasketaan rehumassa/kg=sulavaa valkuaista/g rypsi 138,kaura 77, ruis 91, vehnä 93, ohra 65, maissi 65,herne 172, herneen jälkeen toiseksi suurin yleisimmistä siemenistä.
Täytyy muistaa, että kana on yksimahainen ja naudat eivät ole.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Onkohan tänne muuten ollenkaan linkitetty rehutaulukoita, tässä on varmuuden vuoksi:
https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... HUTAULUKOT

Mulle nuo on täyttä hepreaa, mutta vertailemalla pääsee jonkinlaiseen käsitykseen rehuista. :)
Tällä hetkellä ollaan kovasti kiinnostuneita kotimaisista valkuaiskasveista, niitä jalostetaan vastaamaan paremmin eläinten aminohappotarpeita ja sulamaan paremmin, se on kyllä hieno juttu. Eihän sen kotioloissa ole niin nuukaa, jos käytetty hernelajike ei olekaan niin täydellinen, mutta on hyvä jos kotieläinteollisuus alkaa parannusten myötä käyttää aina enemmän kotimaisia valkuaislähteitä.

Härkäpapua on muuten helppo viljellä itse pienissä määrin, sille kelpaa myös laiha, tiivis ja hapan maa. Typpeä kasvi ottaa itse ilmasta, mutta alkuunlähtöön tarvitaan lannoitetta, kanankakka käy hyvin, tuhkakaan ei ole pahitteeksi. Siemenet tökitään maahan heti roudan sulettua, taimiväli voisi olla vaikkapa puoli metriä. Taimettumisen jälkeen maanpintaa aletaan pitää puhtaana rikkaruohoista joko haraamalla tai vielä helpommin kattamalla. Mahdolliset ötökät saa häädettyä ripottelemalla tuhkaa kasvien niskaan.
Härkäpapu kukkii kauniisti, sitä voisi kylvää myös kukkapenkkiin. Lisäksi sen juuret on niin syvällä, että kastelua ei tarvita välttämättä edes kuivina aikoina, eivätkä vapaat kanat saa ihan helpolla käännettyä taimia nurin. ;) Pavut voi kerätä keskenkasvuisina vielä vihreistä ja mehevistä paloista, mutta rehuksi varastoitavat pavut kannattaa kerätä vasta myöhään syksyllä ohuiksi kuivuneista paloista. Tällöin pavut kuivataan ja säilytetään kuivassa.
Luulisin, että pavut tarjoillaan kanoille samoin kuin ihmisille, eli liottamalla ja keittämällä. Raa'at pavut sisältää haitallista lektiiniä, kypsentäminen tuhoaa sen.
Jopas rupes multasormet syyhyämään. :lol:
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Justiina: (ja muutkin kanojen hankintaa suunnittelevat) kannattaisi ehkä kysäistä sieltä kanojen ostopaikasta, että mitä ruokaa ovat syöneet. Jos aluksi pyrkisi syöttämään mahdollisimman samanlaisella, etteivät mahat mene sekaisin. (Se muuttokin on kanoille stressitekijä ja jos vielä sapuskakin menee samalla täysin uusiksi…) Sitten pikkuhiljaa rupeaisi muuttamaan ruokintaa omanlaiseksi, jos siis siihen on tarvetta.

Koetin laatia tällaisen pikaoppaan…“Ruokintavaihtoehdot pähkinänkuoressa“:

*täysrehu…(sisältää lähes kaiken mitä kana tarvitsee)…lisukkeena saa/voi antaa pieniä määriä jyviä +kotiruokaa+vapaasti kalkkia, muttei tarvitse välttämättä siis mitään muuta lisuketta kuin soraa+vettä - - - helppoa kuin mikä :)

*puolitiiviste…(sisältää noin puolet kanan päivittäisistä tarpeista)…tämän lisäksi pitää antaa n. 50-70 g jyviä/kana+ halutessaan kotiruokaa+vapaasti kalkkia+soraa+vettä - - - ei kovinkaan vaikeaa toteuttaa…;)

(Molempia ostorehuja voi pitää koko ajan tarjolla vaikka automaatissa.)

*kokonaan ilman teollista rehua tapahtuva ruokinta- - -tämä vaihtoehto on se vaikea…pitää oikeasti tietää mitä ravintoaineita ja missä suhteessa kana tarvitse ja mistä niitä saa…

*lisäksi on olemassa tiivisterehuja (sisältävät paljon valkuaista), joiden käyttömäärä on valmiissa seoksessa 13-32%, mutta näiden käyttö edellyttää sitä, että on käytettävissä kauraa, ohraa, vehnää +analyysit niiden valkuaissisällöstä ja lisäksi tarvitaan kalkkia+mylly, jolla seos tehdään…soveltunee siis isommille kanamäärille vaikkapa viljatilan yhteyteen…

Ps. Kotiruualla tarkoitan tässä yhteydessä keittiöstä jääviä tähteitä ja kasvimaan antimia…
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Meillä kotiruoka tehdään kanoille...ei siis keittiötähteitä, vaan mun mielikuvituksen mukaista mössöö...Mulla on muuten pesäheinänä ollut jyrsijöiden heinää..mihinkähän se häviää..eli näyttävät kanat mielellään syövän tollasta pehmeetä heinää, vaikka se on kuivattua. Ja osa porukasta on vielä laitumella..(yöt kasvihuonetta lannottamassa)
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Meillä on hevosilla säilöheinää joka kuivuusasteeltaan vastaa liki kuivaheinää (KA%81) eli ei mitään märkää AIV:tä :wink: , eroaa lähinnä kuivaheinästä siinä että on paljon lehtevämpää. Kanat syö mielellään sitä heinää :P
Mutta et kai sää maunu-muori osta kaupasta niitä jyrsijöille tarkoitettuja pikku pikku paketteja heinää :shock: niissähän on ihan älytön kilohinta!
Meille muuten joskus yhelle tallille tuli käymään rouva joka tahtoi ostaa kanilleen heinää, kun oli kuullut että talleilta saisi heinäpaalin halvemmalla kuin mitä tuo jyrsijän&kanin heinä maksaa kaupassa tai eläinkaupassa. Tarjosi sitten yhdestä tuommoisesta tavallisesta n. 10kg pikkupaalista 70 markkaa!!! :shock: No, täti tais saada kympillä sen paalin... ite oltiin maksettu viis markkaa paalista. Mitenkähän joku kuvittelis että kellään on varaa pitää hevosta jos hinnat olis likikään tuollaiset, vai meinaako ne että hevosetkin syö jyrsijänannoksia sitä heinää... :roll:
Mä muuten olen niin laiska kokkaamaan kanoille erikseen, ja ihmisille kokatut syödään parempiin suihin :oops: että meillä sen kotiruuan korvaa kanojen ruokinnassa nää pakastepussit. Nytkin saa Cittarin alesta keittojuureksia tai vihannessekoitusta 7 pussia kahdella eurolla. Puolikas semmonen pikku pussi on ihan sopivasti neljälle kanalle ja yhdelle kukolle, kun lisänä saavat kauraa ja Punaheltta puolitiivistettä. On halpaa kuin saippua...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No sitä himpskatin kallistahan mää oon ostanut, kun meidän heinä(kuiva) on melkein pelkkää timoteitä, joka on taas ei oikein kelpaa kanoille.. Pesäänhän mä oon sitä kutterin kanssa laittanut, mutta taas on kaikki syöty...Kun ei oo esikuivattu tai muutakaan "AIV" tyypppistä.. Tietty jostain sais ostettua, mutta kun ei oo traktoria käytännössä silloin pienpaali on ainoo, mitä voi käyttää..(en mä sentään niin pösilö, oo että vuohille ja lambeille tota älyttömänhintasta antaisin..ehkä kuiteskin hanhille voisin syöttää :roll:.. tota jyrsijämössöö)Harrastukset voi olla kalliita..onhan se kolopallonpeuukin aika hinnakasta..tuttavat pörrää näin talvisin etelässä pelaamassa..ennenmin mää ostan tota heinää..... :twisted: Oon mää joskus ostanut kaupasta salaattiakin elikoille... :oops:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Meillä on tavallista kuivaheinää noille märehtijöille, kanat tykkää ulkona ollessaan napsia maahan pudonneita ja sateen liottamia korsia...Oon sitten laittanut sitä timoteitä ihan varta vasten kanoille pesuvatiin likoamaan ja tarjolle, kyllä kelpaa. :)
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

Tota pitääkin kokeilla.. Kyllä ne mielellään vihreetä syö..mutta kun en viitti enää kaikkia laskee ulos..oli senverran iso urakka toi sisätiloinhin saaminen..Hyvin näyttäisivät näillä keleillä ulkoilevan(ne kasvihuonekanat)..mä olin huomaavinani, että ne nyppi kuusesta silmuja..Yks ankkaressukka kuvittelee olevansa kana.. sinne se yritti pihakiville kanojen perässä..
helvi

Viesti Kirjoittaja helvi »

Meikäläinen tinttasi kanoille kokonaisen lantun puolitettuna,vähän muuta hommaa sille kanalle,joka nyppii toisilta höyheniä.
Eihän nuo siihen ole puuttuneetkaan.Se vaan hautaantuu pehkuihin.
Miten olette tarjoilleet lanttua?Kypsänäkö?
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Mä olen laittanut lantun joko roikkumaan tai sitten lyönyt sen naulalla seinään. Mut aika huonosti on lanttu kelvannut meilläkin, kaali ja porkkanat tekee paremmin kauppansa. Kuulemma näin pakkasilla olis hyvä naulata kanalan seinään pala sianläskiä, saisivat tirpat energiaa.
Matti

Viesti Kirjoittaja Matti »

Komee avatar Pootsilla. :smt003
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Eikös ookin. :smt004 :smt003
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Pootsi kirjoitti:Mä olen laittanut lantun joko roikkumaan tai sitten lyönyt sen naulalla seinään.
Mulla oli vanhassa kanakopissa semmonen seinän väärältä puolelta sisään lyöty iso naula, siihen oli helppo tökätä porkkana ja kanat tykkäs sitä siitä nokkia. Pitäis laittaa varmaan uuteenkin kanalaan, mutta kun ei oikein oo semmoista kohtaa. Ihan suoraan seinään en oikeen ilkeä terävää naulaa laittaa töröttämään, jos kanat ei siihen itseään satutakaan niin mä varmasti kömpelyyksissäni itseni kanalassa häärätessä.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4450
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Kerran kokeilin minäkin raakaa lanttua tarjoilla-ei kelvannut. Eikä raaka nauriskaan maistu meillä. Porkkanat ja keräkaalit kelpaa ja ne nakkelen lattialle-en ripustele mitenkään...se laiskuus...

Pootsi vinkkasi tuossa sianläskistä...mistäs sitä saisi/myydäänkö kaupoissa? Mulla on pakasteessa kinkusta jääneitä rippeitä ja niitä syöttelen kylmillä säillä...

Mitäs mieltä olette---voisikohan kanoille laittaa ulkolinnuille tarkoitetun talipötkön? Onko siinä joku tautivaara? Härskiintyykö lämpimässä kanalassa?

Pakkasta tänään -22 --- -27. Onneksi tallissa viitisen astetta plussalla...
maunu_muori

Viesti Kirjoittaja maunu_muori »

No mä oon laittanut niitä talijuttuja..lähinnä rouhetta..kun on kova pakkanen. Kait se suurin vaara on siinä, ettei niitä luonnolinnuille tarkoitettuja eväksiä tutkita ihan niin tarkkaan kuin rehuja... (ei paljoo väliä, jos joku tirppa häviää).. Toi rasva siemen seos kuiteskin kuumennetaan valmistusvaiheessa, joten kait se on turvallista...Pähkinä on kanssa aika energiapommi näin pakkasella. Meillä kanat tykkää niistäkin.. Oon ostanut 25 kg säkeissä.
Vastaa Viestiin