Muusa kirjoitti:
Rusina kirjoitti:Löysin tuolta selitykset myös sille, miten tipun väristä näkee mikä sen väri on aikuisena. Mm.villipossuraitasista erottaa kuulemma kukon ja kanan erikseen jo heti kuoriuduttuaan!

Silmäisin nuo nopeasti läpi muttei tuommoinen osunut silmään, saisko tarkemmat koordinaatit tai suomenkielisen referaatin?
Meillä kun noita maaoravia alias villipossuja piisaa joka tipueessa...
Tässä on jotain noista maaorava-possusista:
"A helpfull thing in determination of sexes and of colour bases:
On partidge chicks you can see from day one if they are cock or hen.
These two lighter stripes on the back means that it is a hen, cocks do not have these light stripes.
When dose stripes are yellow the chick is gold (s+). When dose stripes are pure white the chick is Silver (S).
The partridge hen have also a stripe after the eyes."
Siis
http://zijdehoenders.googlepages.com/geneticdetails2 (sivu 2, kohta C alhaalla, löytyy kuvat tipuista)
Samantyyppiset kuvat ja tekstit löytyivät myös joltain brahma-sivulta. Eikös brahmat oo partidgeja?
Tais olla sivulla 3 nämä tekstit, joissa selostetaan noi värigeenit, miten ne näkyy tipuissa ja aikuisissa. Sivusto on ilmeisesti silkeistä, mutta niinku Muusa totesi, niin eikö ne periydy joka rodulla samalla lailla.
"-E (Extended Black) –black/cream day-old chicks, adults predominantly black, but may have some pheomelanin (silver or gold) areas in hackles.
-ER (Birchen)- black/cream day-old chicks, adults predominantly black, but may have more pheomelanin (silver or gold) areas in hackles, wing bows, etc.
-eWh (Dominant Wheaten)- cream day-old chicks, adult male Black Breasted Red, adult hen wheaten.
-e+ (Wild type) – dorsal stripes & eye stripe- day old chicks, adult male Black Breasted Red, adult hen salmon-breasted.
-eb (Brown/Aziatic) – brownish day-old chicks, adult male Black Breasted Red, adult hens brown breasted – stippling."
Sieltä löyty se mystinen "villivärikin", oon ymmärtäny että se olis lähinnä partridge...
Mitä mä oon noita tyrnisten kuvia katsellut, niin mä luulen että niissä on paljon sitä silveriä, blueta ja splashia. Kokemusta väreistä on siis yhden yön nettisurffailun verran, joten voi olla että veikkaus menee ihan metsään

.
Ilmajokisista en oo noita värejä nähnyt, mustan, kullan ja ruskean sävyt ovat kyllä hyvin edustettuna ja mahogany. Siks varmaan ovat kantoina niin eri näköisiä.
Wheaten-värisistä tipuista löytyi tämmöinen tieto:
"So Wheaten chicks are easily sexed from the age of 2 to 3 weeks, as the first wing feathers on the pullet are wheaten, and on the cockerel they are black."
Kuvia ja lisää tekstiä esim. kukkojen värien erottamisesta löytyy täältä
http://www.maransofamericaclub.com/wheaten_97.html sivun puolivälin paikkeilta.
Toivottavasti mun kielitaito ei oo tehnyt tepposia, etten syötä teille ihan puutaheinää