fasaani alko ite hautommaa

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
mahannus

fasaani alko ite hautommaa

Viesti Kirjoittaja mahannus »

tänään kävin tarhalla niin fasuakka kökötti pesässä intensiivisesti, selvästi hauto, sillä oli vaan yks muna persuksen alla.
teinköhän hölömösti kun otin lattialta pari munaa mitä oli tullut ja laiton sen yhden munan seuraksi, tykkääkö akka kyttyrää jos munia lisää laittaa?
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Se selviää pian, uskosin että lähtee menemään jos hermostuu. Ja mitens se menee luonnossa. Muniikohan ne pidemmän aikaa, ja hautoo sitten. Muistaakseni ne makoili pesässä ja lämmitti niitä munia vähän välillä, samalla kun munivat lisää. Sehän ois hieno jos itse hautois viirupaitoja.
Nyt jos sulla on muita kanoja ja kukkoja sitten samassa, niin kun ne poikaset sieltä kuoriutuu. Niin nämä muut ystävällisesti napsii ne hengiltä. sama jos on useampi fassu samassa poikasineen, niittaavat toistensa poikaset. Saatko eristettyä emon ja pesän muista, sitä siirtämättä?
Olikos Maunumuorilla paremmin kokemusta näistä?
pippuri

Viesti Kirjoittaja pippuri »

Meillä kerran yksi fasu alkoi itse hautomaan ja se oli kyllä koko ajan toisten kanssa samassa, eikä toiset fasut välittäneet niistä poikasista mitään.. :smt017
mahannus

Viesti Kirjoittaja mahannus »

joo no se jo lopetti kun menin laittaan ne pari munaa lis'ksi ett' silleen..
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Annas munien olla siinä pesässä, jos menis vaikka takasin... moneenkohan ne osaa laskea, jos vaikka on joku määrä et alkavat hautoon.
vostozno

Re: fasaani alko ite hautommaa

Viesti Kirjoittaja vostozno »

Minulla on hautonut reilun viikon kaksi fasaanikanaa. Toisella 12 munaa ja toisella 9 munaa. Tarha on uusi ja fasaanit olleet siellä vasta kuukauden. Tarha on aika syrjässä, enkä käy siellä kuin max kerran päivässä. Saa nähä joutuuko syksyllä isontamaan tuota tarhaa, kun se on alunperin tehty 4 kanalle ja yhdelle kukolle. Lisäksi reilu 10 päivää ja hautomakoneesta pitäisi kuoriutua poikasia.
mikkero

Re: fasaani alko ite hautommaa

Viesti Kirjoittaja mikkero »

Minulla on fasukanan haudonta loppusuoralla. Muni kaverinsa kanssa samaan pesään, mutta toinen alkoi vaan hautomaan. Nuorempi kana on tehnyt pesän ja munat, mutta ei ole malttanut hautomaan. Tuo vanha kana on hautonut joka kesä onnistuneesti.
Varmuuden vuoksi emo kannattaa eristää, ettei kaverit tapa poikasia. Itsellä ei ole sellaista tapahtunut, vaikka kaikki ovat samassa tilassa.
Vastaa Viestiin