Lisää tipusia tuloo

kysymyksiä ja vinkkejä haudonnasta sekä tipujen hoidosta

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
Klara

Re: Lisää tipusia tuloo

Viesti Kirjoittaja Klara »

Nuohan tosiaan kuoriutui yöaikaan, niin että katottiin että illalla oli pienet reijän alut munissa ja aamulla oli kolme tipua, joten ei päästy sitten yhtään seuraamaan kuoriutuiko kaikki hienosti, ilman ongelmia jne. Noista kolmesta oli yksi, se pienin sellanen että makas ekana päivänä ihan hiljaa sivussa mammasta ja sisaruksista ja oli nuutuneen ja väsähtäneen olonen. Kun sitä otti käteenkin niin piti silmiä kiinni ja vain heikosti piipitti. Se kuitenkin piristyi sittern muutaman tunnin päästä, niin ajateltiin että oli vaan väsähtäny rankasta kuoriutumiskokemuksesta tai jotain. Ilmeisesti siinä kuitenkin taitaa jotain vikaa tai heikkoutta olla, koska mun mielestä se oli sama jota nyt on sitten "hoidettu".
gallia

Viesti Kirjoittaja gallia »

Joillain kanoilla on melko krouvit nuo hoito-otteet! Ei tartte kun vähän sapuskaa jäädä poikaseen, se saatetaan "puhdistaa" vereslihalle. :smt009
Meillä on käytetty Terramyciniä, haavalaastaria ja Basibactia. Mitä nyt on sattunu olemaan. Pikkutipuille on ehkä helpoin jauhe/voide, jota saa vähän sormelle ja sit sipaisee oikeeseen paikkaan (tai lähelle sitä).
Klara

Mun täytyy kaivaa noi lääkekaapit läpi, mitä kaikkee sieltä löytyis... Mulla olis sellanen mielikuva että just nyt ei oisi kuin terramyciniä, mutta jos kuitenki tarkistais. Meillä on yleensä erikseen elikoille tarkotetut ja ihmisille, mutta joskus ne harhautuu vääriin kaappeihin :oops: Saa olla itekki tarkkana ettei vetäse jotaki axiluria huiviin kun menee päänsärkytablettia ottamaan :smt005
gallia

Kääk! :puke: Tuli mieleen, et montakohan kertaa mulla on aamulla menny koirien ja kissojen matolääkettä, kun oon unenpöpperössä, navettaanlähtökiireessä ollu ottavinani allergia- tai särkylääkettä!!! :tard: Ne on meillä samassa lääkekaapissa.
:smt005
Klara

:smt005

Ei sen kuulemma pitääsi olla niin vaarallista vaikka axilurtilla itteens välillä vähä lääkittiskin. Tiedän itseasiassa aika montakin tapausta joille on käyny niin, ja toisille usiemmin ku kerran :smt005

Jokku lääkihtee saunalla ja viinalla ja tervalla ja toiset ne vetää varman päälle ja ottaa taplettia - ei o matoja ei :smt044 :smt043
Klara

Klaaran pikkunen ei selvinny. Se oli tosi heikos hapes ja Klaara selkeesti tuuppas sen pois, ei päästäny alle suojaan ja oli sille kiukkunen. Otin sen sieltä ja koitin kattoa josko mitään pystyisin, vaan en pystyny. Hei hei pikkutipunen :smt009
Tälli

Viesti Kirjoittaja Tälli »

Voi tipua.. :smt010 No se oli sitte sen aika..
Volmari

Viesti Kirjoittaja Volmari »

Voi pientä tipua :smt009
Mutta kyllä se emo tietää. Luonto on ihmeellinen..
Klara

Niin se menee :smt009 Ja vaikka se surkiaa onkin, niin oon ajatellu että paree antaa luonnon kulkea omaa kulkuaan tuollaasten kanssa. Tiä mikä vika siinä ois sitte vielä ilmenny jos sitä ois väkisten hengis pitäny, kun mammakin kerran noin selkeesti oli sitä mieltä että hus pois tuollaanen ruippana.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Harmin paikka, mutta niin se vain menee.. :smt009
gallia

Tosi ikävää! :sad:
Kyllä mamma varmasti tiesi, ettei kaikki ollu kohdillaan.
Klara

Täytyy nyt vain toivoa sitte että kolmen viikon päästä Huldan alta kuoriutuu koko satsillinen pikkuusia tipusia korvaamaan tätä menetystä. Jos ne kaikki kuoriutuis niin siinä sitä oiski vilinää ja vilskettä Huldalla "kädet" täynnä hommia :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Voi pientä :smt010
Kakspiippunen olo tommosten kans, iskee kauhea hoivavietti päälle vaikka tietää ettei sais, luonto hoitaa heikot pois...

Mutta Hulta hoitaa ny homman kotiin, satavarmasti! Munia tulee postis lisää jos tarvis :smt002 heh... asuit vähä kaukana kaikesta... piti ottaa yhen teinin kans kisa takasi tullessa, 120 mutkasta pientä Lakaniementietä eikä päässy mummaa ja vanahaa mersua karkuu :smt005 :smt005

Aapoa on ikävä, kukaan ei o liriny mun polvelle pitkää aikaa :smt003 Mutta mä tiän sen ettei mun oo järkeä sitä ottaa.
Klara

Nymmä en tiedä itkisinkö vai nauraisinko itelleni.. jos ny kuitenki nauraisin.. ja oikeen makiasti vielä :smt005

Sen tiedän että Hulta ei hoija yhtään mitään haudontoja kotiin, kun tämä patapää akka ei edes omia kanojaan enää tunnista.. Sielä pesäs kökkii ja on koko aijan kökkiny karvalakkina TUMMASILMÄ...

Mä aloin eilen illalla katteleen kuvia läpitte koneella ja koin hetken pysähtyneen kodak-momentin.. ei jukoliste... sitte piti tarkistaa pari kertaa ja juu'u.. mulla oli menny Hulda ja Tummasilmä sekaasin mielessäni... No nyt on vihdoosti tästä "hurjan suuresta parvesta" varmuudella tunnistettu kuka on kuka :oops: PItääsköhän mun vielä varuuksi rengastaa noi rouvat että tietäsin sitte renkaan väristä kattoa kuka on kuka jonsen muuten tiedä.. kyllä osaa olla pöhölö olo *noloilua täysillä* :oops:
Klara

No perhana :smt012 Oli sitte Tummasilmä sekoillu jotain pesässään... Yks muna oli menny rikki... yks oli vieriny alta pois, toivottavasti ei ollu kovin kylminny. Ruokakipot oli nurin narin ja sikinsokin kaadettuna. Sitä vissiin pitää nyt vähän vahtia että mitä kummaa sen hönöilee :smt017
Vastaa Viestiin