Maatiaishautomakoneen blogi

keskustelua koneellisesta haudonnasta

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Vastaa Viestiin
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Mimmi kirjoitti:Tuo epämuodostuminen on yleisemmin kuin luullaan kiinni kanan nuoruudesta kuin sisäsiitoksesta, mutta voi toki olla kumpaa vain. Muistatko vielä, minkä siitosryhmän munia olivat nämä kuolleet? (Jos ne on kaikki samasta, minun on varmaan syytä vaihtaa/lisätä kukko.)

Harmillista noiden terveen oloisten sikiöiden kuoriutumattomuus. Niissä yleisimmin syy olisi alhainen lämpötila tai liika kosteus, mutta jos et usko niihin, voisiko niissä olla sisäsiitosta tai muuta perinnöllistä kehityshäiriötä? En tiedä.. :smt017

Onnea kuitenkin niistä elävistä ja terveistä tipuleista!
Kiitokset!

Harmaan kukon ryhmästä oli 2 munaa, joista toinen tyhjä ja toinen oli kuollut noin 5-7pv paikkeilla. En nyt varmaa pysty sanomaan kumman nuo loput, kun kirjanpito unohtui tuossa avausvaiheessa, mutta nuo loput 6 avattua oli joka tapauksessa mustan ja aapiskukon ryhmistä. Lämpötila ja kosteusongelma ei oikein istu kuvaan noihin muihin merkkeihin verrattuna, mutta teen silti teknisiä parannuksia koneeseen jos saisin vaihtelut hallintaan entistä paremmin vielä. Lämmityssysteemi vaihtuu lampuista lämpömattoon, mikä näyttää pelaavan todella hyvin ainakin nyt testeissä.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ai niin, sulle ei siis tullut lainkaan niitä valkoisen kukon siitosryhmän munia? No jo minä meinasin ihmetellä.. Ok, kiitos tiedoista.
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Maanantaina alkaa uusi haudonta. Konetta on muutettu siten, että nyt lämmöt pysyy noin +/- 0,7 vaihteluvälillä muutaman minuutin vaihteluvälillä keskilämmön ollessa 37,5 astetta tasaisesti koko haudontatilassa.

Aion kokeilla hautoa ensimmäinen viikko munakennoissa, joista olen leikannut pohjat munien kohdalta pois ja yläpuolelta molemmista pitkien sivujen kulmista siivut pois, jotta ilma kiertää kunnolla kennoissa. Tämä menettely siksi, että kääntely on helpompaa ja kennot on helppo ottaa läpivalaisuun koko kenno kerrallaan tuon eka viikon jälkeen, koska tässä erässä on oletettavissa heikompi hedelmöittymisprosentti (siitosparvessa huonompi kukko/kana suhde). Loppuhaudonta sitten ritilöiden päällä "normaalisti" ilman kennoja.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Päivitystä... Toissapäivänä lähti 37 Alhon munaa kennoissa hautumaan. Munat tuli minulle kokkelilähetyksenä matkahuollosta, joten suurin osa on jouduttu pesemään ennen haudontaa kun olivat likaisia ja rikkoutuneiden munien vuoksi osa myös liimautuneet kennoihin kiinni. Saas nähdä millaisella prosentilla näistä onnistuu. Konetta on säädetty nyt sen verran, että ainakaan lämpöjen hajonnoissa yms. ei pitäisi olla mitään ongelmaa haudonnan aikana.

Haudonnan alkuvaihe ensimmäiseen läpivalaisuun asti on tarkoitus tehdä kuvan mukaisesti viritetyissä kennoissa, joista on pohjat myös leikattu auki. Vakiokennot oli liian isoja noille Alhojen munille.
Kuva
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Ehtoo-onni

Ehtoo-onnin eka haudonta

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Ensimmäinen haudontani on laitettu vireille. :smt003 Muusalta on tilattu munia ja jääkaapissani odottaa 15 fasaaninmunaa koneeseen pääsyä.
Lainakone tuotiin minulle toissapäivänä. Ilta meni sitä viritellessä. Lämpötila on kohdallaan (37,8 astetta). Pieni heitto on eri hyllyjen välillä, joten aion vaihdella hyllyjen paikkoja. Kosteus saatiin 55%:iin hiusmittarilla mitattuna, mutta tuon varmistan vielä toisella lämpömittarilla.
Kone on minulla sisällä saunan lauteilla. Minun on viikonlopun aikana vielä testattava kuinka paljon suihkussakäyntini vaikuttaa kosteusprosenttiin.
Lisää projektistani myöhemmin.
Mimmi

Re: Ehtoo-onnin eka haudonta

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Ehtoo-onni kirjoitti:Kone on minulla sisällä saunan lauteilla. Minun on viikonlopun aikana vielä testattava kuinka paljon suihkussakäyntini vaikuttaa kosteusprosenttiin.
Puhumattakaan, miten paljon saunan lämmittäminen vaikuttaa lämpötilaan?? :smt005
Ehtoo-onni

Viesti Kirjoittaja Ehtoo-onni »

Niinpä. Varmuuden vuoksi ajattelin saunoa pihasaunassa. Sähkösaunani on toiminut koko ajan minulla varastona, vaikka talvella pihasaunan lämmitys vei monta tuntia. Ja hiiret paistuivat vintillä, kun lämpö karkasi sinne. :smt005
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Eikö haudontaa menevien munien suosituksena ollut ettei niitä säilytetä jääkaapissa?
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Tumpelon kokemuksia eli opetus muillekin ekaa tai tokaa kertaa munien läpivalaisua yrittäville: tehkää se vasta 2vk jälkeen! Nyt riitti äkänen pieni fikkari ja pimee huone. En tarvinnu ees rillejä ja näin jopa liikkeitä!! Tuli ihmeen harras olo... O:)
12 munasta vaan yks tyhjä. Saas nähdä miten viimestä viikosta selvetään.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Eepi, oon säilyttäny haudontamunia jääkaapin viileässä osassa eikä ne siitä kärsineet. Onks mulla sitten lämmin jääkaappi :smt017
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Kanamummolle on sitten tulossa täydenkuun tipuja :smt023 mulla on kans,eli viikko vielä...
Ja muuten ihan tiedoksi että puolen vuorokauden seisokki hautomakoneessa ei tapa sikiöitä;unohdin tuossa eräänä iltana laittaa virrat takas päälle koneeseen kääntöjen jälkeen.Joo,enää en sammuta konetta siks aikaa.
Aamulla oli lämpötila koneessa 23 astetta.Mutta sielä ne alkiot vaan porskuttaa kalkkikuorisissa vankiloissaan.
Eepi

Viesti Kirjoittaja Eepi »

Kyllähän niistäkin tipuja tulee mitkä jääkaapissa ovat olleet, mutta puhuinkin vain suosituksesta :smt002
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

no niin. Palataampas taas aiheeseen eli maatiaishautomakoneen blogiin. :smt018

Läpivalaisu suoritettu oletettuakin surkeammin tuloksin. 23 tyhjää ja 4 kuollutta. 10 jäljelle jääneestä 4 on vielä epävarmoja. :smt009
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4453
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Voi surku! Ilmeisesti "kiitokset" kuuluvat Matkahuollolle? Ovatko elossa olevat niitä, joita ei tarvinnut pestä?
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

HiltaHelikopteri kirjoitti:Voi surku! Ilmeisesti "kiitokset" kuuluvat Matkahuollolle? Ovatko elossa olevat niitä, joita ei tarvinnut pestä?
Suurin syy on huono hedelmöittyminen. Kaikki kirkkaat veikkaisin niiksi. Nuo kuolleet menee kuljetuksen piikkiin, alkiot on siinä kärsineet. Kiitos siutä kuuluu tosin pakkaajalle. Tai oikeammin lähettäjälle joka on jättänyt lähetyksen pakkaamatta asianmukaisesti.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Vastaa Viestiin