Orsista

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Klara

Orsista

Viesti Kirjoittaja Klara »

Miten se olikaan? Pitääskö ne olla ehdottomasti pyöreet, vai käykö myös kakkoskakkonen orresta? Tai lauta? Mietin vaan että jos tässä sais vähän laajennettua tota kanalaa ja kun uutta sisustais niin haluisin sinne paljon orsia eri korkeuksille. Kakkoskakkosta ja lautaa meillä on omasta takaa hurumycki mutta noi pyöreet, tarpeeks paksut orret ei olekkan ihan niin helppo juttu sitten :smt017
hannaw

Viesti Kirjoittaja hannaw »

Kyllä ne pyöreät olis paljon paremmat, niin ei sitten kanan jalkoihin paina reunat. Mulla on paksuhkoa koivunoksaa ja ohutta rankaa orsina.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Ja käy se kakkos kakkonenkin, höyläät vaan kantit pois. Ja vähän hiot.
Mullakin on kyllä koivurankoja orsina. Laudata ei mun mielestä oikeen saa tehtyä :smt017
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Kyllähän monet käyttää kakkoskakkosta orsina...
Toki mä käyttäisin pyöreetä mieluummin.

Oon nähny joskus kanoja millä on jalkapohjat paiseilla kun ovat istuneet kulmikkailla orsilla.... ikävän näköstä.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Nii.. jos siitä kakkoskakkosesta tosiaan pyöristelis ne kulmat. Höylää ja hiontavehkeitä meiltä kyllä löytyy - ihan no prob. Noi koivunoksat ja -rungothan (tai jonkin muun sopivan puun) ois varmaan parhaat, mutta meilläpäin tuntuu noi rangatkin olevan ihan kiven alla. Näkyy nittä aina välillä, mutta sitten kun niitä pihassa lojuneita menee kysymään, ne muuttuukin vähintään kulta-aarteeksi, josta ei mitenkään voi luopua, ihan sillä sekunilla. Nää on "vähän hassuja" nämä mommat ja vaarit joita täsä mein ympäristös asuu :smt002 Oon sitte kyllästyny kyselemään kun kaikesta tehään niin saakurin vaikiaa *huokaus*

Voi kun pääsiskin muuttaan pois ja PIAN, tosin taitaa olla toiveajattelua...

Nyt mä voinkin alkaa (isännän kauhuksi) kunnolla suunnitteleen sitä parempaa ja isompaa kanalaa tonne tontin nurkkaan - njäh njäh njäh :smt004 :smt003
Ulla

Viesti Kirjoittaja Ulla »

Mää olen aina käyttänyt kakkoskakkosta ja isommilla roduilla kakkosnelostakin. Niissä kun on reunaa mistä varpailla saa kunnon otteen. Käyhän ne pyöreetkin, mutta täytyy olla tarkkana halkaisian koossa että kana saa hyvän otteen istuessaan. Liian pieni halkaisia saattaa tehdä jalkavikoja, kun kana joutuu jännittämään varpaitaan ja jalkojaan pysyäkseen orrella. Oon kuullu parilta ihmiseltä, kun heillä oli pyöreet ja vähän liian liukkaat ja liian ohuet orret kanaan nähden, niin kana oli yöllä unissaan tippunut orrelta ja niska mennyt poikki.
smari

Viesti Kirjoittaja smari »

Meillä on aina ollu yleensä pyöreet orret. Siitä oon ollu tarkka että on paksusta puusta, niin että varpaat ei saa yhtään taipua orren alle, vain vähän alaspäin. Nyt kun yhdessä karsinassa on lauta, niin sekin on kyllä suosittu, mutta yöt on nekin pyöreellä. Kauheen painavia vaan noi paksut isoille kanoille sopivat puut on. Meillä ne on aina ennen talvea uusittu, onneksi kaikki naapurit antaa ihan iloisesti kaataa rankoja kanoille, viimeksikin yllyttivät ottamaan enemmänkin vaikka ei tarvittu.
Mar-jatta

Viesti Kirjoittaja Mar-jatta »

Me laitettiin kanalaan orsien alle laudat tuota Ralfia varten, kun näytti ettei se pääse kunnolla orrelle (mikä muuten meni ohi kun jalat parani kalkkipunkista!). Siis semmoset astinlaudat. Kanat tykkää pönötellä välillä niillä laudoilla, mutta nukkuu kyllä aina orsilla.
Avatar
HiltaHelikopteri
kukkoilija
Viestit: 4452
Liittynyt: 01 Marras 2005, 17:58
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Meillä on käytetty orsina heinäseipäitä, kun niitä on vino pino eikä enää viitsitä tehdä kuivaa heinää niiden avulla. Mutta voi olla Klaran tapauksessa, että ne ne vasta arvotavaraa olisivatkin, jos menisi kyselemään :smt002
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Joo minäkin joskus olin perustamassa pikkutallia pientilalle jolla eläimiä ei ollut ollut miesmuistiin, tallinvintillä oli komea pino ihan hyviä heinäseipäitä joita kaavailimme aitaseipäiksi mutta eihän vanhaisäntä antanut lupaa niitä ottaa kun niitä voi joskus vielä tarvita... jouduttiin erikseen ostamaan aitatolpat ja tästä reippaasti toistakymmentä vuotta, siellä ne heinäseipäät makaavat edelleen toimettomina ja makaavat varmasti hamaan ikuisuuteen asti, kun ei silläkään tilalla varmaan moneen kymmeneen vuoteen ole tehty heinää, pellotkin vuokralla. Mutta kun jos vaikka joskus vielä tarvii :smt003

Meillä on hienohelmakanoja, kyllä ne orsillakin osaavat ja tykkäävätkin nukkua mutta suosituin peti on pesärivistön kansi, meillä on semmoinen kolmen pesän rivari ja sen kansi on ikkunan alareunaa vasten. Siihen tasaiselle kannelle ahtautuu joka yö ties montako kanaa ja kukkoa :smt101 Jotkut tykkäävät nukkua maaten myös peräseinällä korkealla olevan kahden pesän rivarin kannen päällä.
max3

Viesti Kirjoittaja max3 »

Mä kun ukolle selitin, et millaiset orret haluan tuleville kanoille, niin ukko totes, et onhan tuolla vanhoja leipäorsia, joista saa sahattua sopivan mittaisia. :smt003
Eikä siitä niin kauaa ole, kun ukon mielestä kaikki vanha piti säilyttää, oli kuinka risaa hyvänsä.. :smt005 kai se ukko on vähitellen hurahtanut noihin eläimiin pahemmanlaisesti.
Marika

Viesti Kirjoittaja Marika »

Kuinka paksut orsien pitää olla? Mulla ei vielä kanat oo kotona ja orret pitäis nyt laittaa paikoilleen.
kaakatin

Viesti Kirjoittaja kaakatin »

Minullakin kanala vielä vaiheessa, onneksi. Kuvittelin että noin harjanvarren paksuiset orret lisivat hyviä, mutta ovatkin sitten liian ohuita. Olisko 5 cm halkasijaltaan hyvä? #-o
Avatar
maatiaiskukko
sussex
Viestit: 596
Liittynyt: 25 Maalis 2009, 00:06
Paikkakunta: Rovaniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Marika kirjoitti:Kuinka paksut orsien pitää olla? Mulla ei vielä kanat oo kotona ja orret pitäis nyt laittaa paikoilleen.
5-7 cm halkaisijaiset on sopivia. Kääpiöroduille riittänee jo 4 cm orretkin. Mieluummin isommat kun pienemmät, että kanat pysyy siellä kunnolla ja ei tule noita jalkapohjavaivoja.
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Ushva

Viesti Kirjoittaja Ushva »

Mulla on koivunrankoja orsina ja ne on toisesta päästä tosi paksuja ja toisesta ohuita. Näköjään valitsevat aina paksun puolen yöksi, eli kyllä se kana tietää missä on hyvä istua. Ovat varmasti enemmänkin halkaisijaltaan kuin tuon 5cm sieltä paksummasta päästä.
Vastaa Viestiin