Rintakarvakukko

käyttäjien kuvia

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

kanamummo

Rintakarvakukko

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Eli: Mikä vikana, kapi,puutos, mutaatio????
Tossa muuten se kukkapukettiasento, kukko pysyy yhes kädes rauhallisena.
[img=http://img291.imageshack.us/img291/7981/p3040007.th.jpg]

[img=http://img23.imageshack.us/img23/575/p3040008.th.jpg]

[img=http://img291.imageshack.us/img291/67/p3040009.th.jpg]
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Niskajumppa kaupan päälle enkä vieläkää osaa laittaa kuvia näkymään het foorumilla :smt005 :smt005
Gizzmo

Viesti Kirjoittaja Gizzmo »

Kato jamppahan se siinä :smt005 Sillä on varmaan friseerausgeeni.Jostainhan niitäkin on alettu askartelemaan.Sen jälkeläiset on sitte varmaan "friseerattuja ilmajokelaisia" vaimitänenyoli?
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Vai friteerattuja :smt003
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Voipi kohta olla :smt003 tuskin tuota saan jättää kukoks.
siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

Höh! Ilmiselvä Herra 47! :smt005

Ei toi kyllä musta näytä friseeratulta, eikä etenkään friteeratulta (ainakaan vielä!). Outo juttu.
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Voi APUA Minkä näkönen – Ihana kikkura :smt007
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Laiton Siipikarjaliittoon oikeen kyssärin, vastaus tuli:

kanavara kysyy: Höyhenmuunnos?
Mikä ilmajoen kukkopoikaa vaivaa, onko tapahtunna kenties mutaatio? Isällänsä on taipuisia niskahöyheniä mutta tällä on koko rinta kihara! Saapiko jättää jalostukseen vai pitääkö karsia? Muuten terve ja pirtee poika, toisten nuorukaisten kans asustaa eikä niillä ole tällaista!!

tarja vastaa: 110309
Kanavaralta sähköpostitse saamissani kuvissa on komea punaruskea kukko, jolla rinnus on pitkien kihartuvien höyhenien peitossa.
Luulen, että kannan perimässä on ripaus silkkikanan sukuista ainesta. Silkkikanan höyhenpeitteen erikoisuus on, että sen "sulista" puuttuu ruoto, jolloin höyhenistö on nimensä mukaisesti silkinpehmeää ja ilmavaa. Sopivassa geeniyhdistelmässä (genotyyppi) tämä ominaisuus on päässyt puhkeamaan näkyvään ulkoasuun (fenotyyppi). Nyt tarvittaisiin syvempää tietämystä sen selvittämiseksi, onko ominaisuus väistyvä, jolloin se on hyvinkin voinut olla piilossa sukupolvien ajan. Mikä on silkkihöyhenominaisuuden suhde silkkikanan pariin muuhun ominaisuuteen, tummansinertävään ihon väriin ja viisivarpaisuuteen. Kuvassa on kukon ihon väri vaalea, jalat tumman harmaat varsinkin etuosastaan. Jalat eivät ole höyhentyneet ja kukon harja on 'normaali' harkkoharja. Varpaat näkyvät kuvassa vain osin, joten niitä en päässyt laskemaan.
Mikä nyt sitten olisi viisasta jatkon kannalta? Kana on eläinlajina hyvin moninainen, monimuotoinen. Maatiaiskantojen säilytystyössä ei tulisi suosia sen paremmin kuin syrjiäkään mitään ominaisuuksia, sikäli kuin kyseessä on terve eläin. Valintaa ei siis tulisi suorittaa. Silkkihöyhenisyys on ominaisuus toisten joukossa. Se seikka, että se on 'valjastettu' yhden rodun, silkkikanan, käyttöön, ei tee siitä ei toivottua.
Minusta sinä voisit kyllä pitää kukon ja antaa sen saada jälkeläisiäkin, mutta pidä sen ohessa myös muita kukkoja, huolehdi edustavuudesta. Näin minun mielestäni toteutuu parhaiten säilytysohjelman tavoite lisätä luonnon monimuotoisuutta. Asiasta on kyllä olemassa eriviä näkemyksiä.
T:Tarja

-Ja risteytymistähän ei herraties moneenko kymmeneen kanapolveen oo päässy meillä eikä muualla tapahtumaan, eli kuinkahan kaukaa tuokin ominaisuus periytyy?
Mutta mä saan pitää Herra Jamppa47:n jesss :smt003
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Dodiii, ei saanu Herra Jamppa47 kirvesterapiaa - hieno homma :smt038
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No, laskitkos sä ne varpaat?

Ihan OT; mutta noita rintakarvakukon kuvia selatessa Imagessa tuli varsinaisen kuvan alle valikko pikkukuvia otsakkeella "Images Like This One" ja alla olevissa kuvissa oli mun "kanapino" kuva, jonka olen Imagen kautta ladannut tänne silloin, kun kanoja hankin, eli syksyllä -06. Hassu sattuma ja hetken piti ihan kelata, että mites niillä on oikeus mun kuvia esitellä.. Vaan itsehän ne olen sinne ladannut.. :smt017
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Joo mäkin vähän ihmettelin et kenen kuvia ne siinä mainostaa? Ihme juttu :smt017
Eipä ole ylimääräisiä varpaita, sinistä nahkaa tai ruttuharjaa ilmajokisissa ollunna. Tää on ensimmäinen erilainen nuori. On mulla ollu silkkejäkin, vuosia ennen näitä, kyl mää ne oireet tunnistasin :smt002
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Tonhan vois risteyttää jonkun meikäläisen sulkajalkaisen tyrnäväläisen kanssa niin saatais varsin mielenkiintoisen näköisiä maatiaiskanoja... :smt002
...ihme geenejä kyllä näillä maattareilla onkin ja esiin putkahtelee! :smt103
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

No ekkös sääkin siitten sais jättää karsimatta ne sulkajalat??? :smt017
flai

Re: Rintakarvakukko

Viesti Kirjoittaja flai »

Jatkanpa tähän perään. Miulla onkin perskarvakukko kasvamassa! :smt005

Tällänen komistus tulossa:
Kuva

Ja pyrstösulat näyttää tältä:
Kuva

Velipojallaan on jo pitkät hienot pyrstösulat. Sekasotkujahan nämä on roduiltaan, muttei näissä mitään kikkarakäkkärää pitäisi olla... :smt017
Skuukkeli

Re: Rintakarvakukko

Viesti Kirjoittaja Skuukkeli »

flai kirjoitti: Miulla onkin perskarvakukko kasvamassa! :smt005
Nyt meni kelloyhdeksäntee näppikselle.... :smt005 :smt043 :smt044
Vastaa Viestiin