kananmunan hinta
Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri
-
olivia2
kananmunan hinta
Meiltä aina sillointällöin halutaan ostaa munia ja olisi mahdollistakin myydä kun munia tulee yli oman tarpeen. Nyt jakelemme niitä ilmaiseksi esim. kylään mennessä tai sukulaisille. Mutta millaista hintaa niistä olette ottaneet, jotka olette niitä myyneet tai mitä tiedätte pyydettävän?
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
-
smari
-
jamppa
-
smari
Mutta eikös se voisi olla silti selkeesti enemmän vaikka ihan sekarotuisesta jos kuitenkin haudontaan myy ja käsittelee munat sen mukaan ja näkee vielä vaivan pakkaamisesta ja lähettämisestä?
Itsehän en myy munia mihinkään tarkoitukseen, kunhan vaan olen ihmetellyt. Jos puolen euron munista puolet kuoriutuu, niin onko sen ostajan tosiaan saatava tiput euron kappale? Sillähän kuolettaa koneen kerralla. Jos se kannattaa ostajalle, niin kai se niitten munijoitten pitäjäkin voisi jotain saada. Edes bensat kun vie postiin munalaatikon. Tai paalin kuivikkeita kanalaan munarahoilla, eli muutakin kun kanojen ruokakulut myytyjen munintapäiviltä. Monissa maissa munat ja vastakuoriutuneet tiput on lähes samoissa hinnoissa.
Itsehän en myy munia mihinkään tarkoitukseen, kunhan vaan olen ihmetellyt. Jos puolen euron munista puolet kuoriutuu, niin onko sen ostajan tosiaan saatava tiput euron kappale? Sillähän kuolettaa koneen kerralla. Jos se kannattaa ostajalle, niin kai se niitten munijoitten pitäjäkin voisi jotain saada. Edes bensat kun vie postiin munalaatikon. Tai paalin kuivikkeita kanalaan munarahoilla, eli muutakin kun kanojen ruokakulut myytyjen munintapäiviltä. Monissa maissa munat ja vastakuoriutuneet tiput on lähes samoissa hinnoissa.
-
jamppa
Jep, ymmärrän pointtisi. Samaa mieltä kyllä.
Mutta toisaalta jos joku haluaa halvalla myydä niin mikäs siinä. Sehän on kaikkien oma asia miten munansa hinnoittelee. Mulla nyt kuitenkin siitosmunat huomattavasti kalliimpia kun mitä syömämunat, jotka nekin saisi olla ehkä hiukan kalliinpia..
Mut taitaa olla sama, et vaikka kuinka pyytäis kovaa hintaa munista ni persnettoa nää linnut tuottaa. Ja mua se ei haittaa koska mulle noi on harrastus ja harrastukset maksaa.
Mutta toisaalta jos joku haluaa halvalla myydä niin mikäs siinä. Sehän on kaikkien oma asia miten munansa hinnoittelee. Mulla nyt kuitenkin siitosmunat huomattavasti kalliimpia kun mitä syömämunat, jotka nekin saisi olla ehkä hiukan kalliinpia..
Mut taitaa olla sama, et vaikka kuinka pyytäis kovaa hintaa munista ni persnettoa nää linnut tuottaa. Ja mua se ei haittaa koska mulle noi on harrastus ja harrastukset maksaa.
-
smari
Harrastuksena mäkin ne haluan pitää ja siksi en munia myykkään. Varsinkaan kun en haluu harrastaa niitten pakkaamista enkä kääntelyä.
Enkä varsinkaan halua murehtia että saako joku ne kuoriutumaan vai valittaako se mulle kuoriutumattomista. Mutta jotenkin vaan silti tykkäisin että jos myyjäkin jotain saisi vaivastaan kun onhan se hirveän hyvä että niitä monet silti myy ja auttaa niinkin kanaharrastusta lisääntymään. Mun mielestä olis reilua jos myyjän ja ostajan etu siitosmunista olis vaikka samansuuruinen euromäärä. Eli jos kuviteltu tipu on vaikka 10 euroo, olettaa että puolet kuoriutuu niin munan hintahan olis 2,5-3,5 euroa kpl, riippuen miten laskee.
Onkohan mulla tylsää kun tämmösiä mietin.
Onkohan mulla tylsää kun tämmösiä mietin.
-
jamppa
- HiltaHelikopteri
- kukkoilija
Yksi ärsyttävä juttu eli postin/matkiksen hinnat voisi olla syy, että miksi ei kertakaikkiaan ilkiä hinnoitella siitosmunia kovinkaan korkealle...kun pienikin munaerä helposti särkyvänä=erilliskäsiteltävänä maksaa n. 15 eukkoo
Mä laskeskelin, että kun lähetin kuusi munaa ilman muita kuin lähetyskuluja, niin munan hinnaksi tuli n. 2,5€ vastaanottajalle.
-
smari
-
smari
-
Muusa
No mutta eihän siinä ainakaan ole mitään järkeä että siitosmunat olisi kalliimpia kuin syömämunat! Kun mikä ero niissä sit on, ei mikään. Millä perusteella voi rahastaa samasta munasta eri hinnan riippuen siitä mitä ostaja sille tekee... jos haudot kotitekoisella koneella maksaa euron, tehdastekosella koneella kaks euroa, paistat niin kakskytä senttiä ja jos leivot kaakun niin kolkytä senttiä. Ja sitten vielä vahtia mitä munille tekee
Ennemmin jos lähettää siitosmunia niin joku pakkauskulu. Lähetyskuluthan on aika reilut kuten jo todettu...
Mä en munia ole myynyt juuri lainkaan. Syötäväksi en koskaan, yhdelle myin siitosmunia kun tuli hakemaan, veloitin 50snt. En kehdannut pyytää enempää kun näistä meidän parven tyrniksistä tuppaa tulemaan niitä säilytysohjelmakelvottomia sulkajalkaisia. Jos tietäisin että kaikki kuoriutuvat olisi sileäjalkaisia niin pyytäisin enemmän. Varsinkin kun hedelmöitysprosentti on lähes tai jopa sata.
Yhdelle sorruin nyt lupaamaan että postitan siitosmunia mutten ota kyllä tavaksi. Varsinkin kun maksua saa odotella ja odotellessa vaihdella kerätyistä siitosmunista vanhimpia uusiin. Onhan noissa vaiva keräämisessä ja säilyttämisessä ja pakkaamisessa ja kauppojen sopimisessa ja postittamisessa ettei se 50snt/kpl tosiaan mikään järkevä hinta olekaan. Eikä mulla kanat edes ole minkään sortin munanmyyntiä varten vaan siksi että saan itse herkutella munilla ja jännätä hautomisten kanssa ja seurata sitten tipujen kehitystä!
Ennemmin jos lähettää siitosmunia niin joku pakkauskulu. Lähetyskuluthan on aika reilut kuten jo todettu...
Mä en munia ole myynyt juuri lainkaan. Syötäväksi en koskaan, yhdelle myin siitosmunia kun tuli hakemaan, veloitin 50snt. En kehdannut pyytää enempää kun näistä meidän parven tyrniksistä tuppaa tulemaan niitä säilytysohjelmakelvottomia sulkajalkaisia. Jos tietäisin että kaikki kuoriutuvat olisi sileäjalkaisia niin pyytäisin enemmän. Varsinkin kun hedelmöitysprosentti on lähes tai jopa sata.
Yhdelle sorruin nyt lupaamaan että postitan siitosmunia mutten ota kyllä tavaksi. Varsinkin kun maksua saa odotella ja odotellessa vaihdella kerätyistä siitosmunista vanhimpia uusiin. Onhan noissa vaiva keräämisessä ja säilyttämisessä ja pakkaamisessa ja kauppojen sopimisessa ja postittamisessa ettei se 50snt/kpl tosiaan mikään järkevä hinta olekaan. Eikä mulla kanat edes ole minkään sortin munanmyyntiä varten vaan siksi että saan itse herkutella munilla ja jännätä hautomisten kanssa ja seurata sitten tipujen kehitystä!
-
Gizzmo
Syömämunista mä oon ottanu koko euroajan 0,20 e kpl.-vaikka kustannukset on noussu kokoajan...tosin osa munista kun on niin pieniä,esim chabon muna on niin pikkiriikkinen.
Muistan yhen tapauksen kun Suomi oli just liittyny eeuuhun,ja kanamunien hinta romahti ihan pohjalukemiin.Sitten tuli naapurin äijä munaostoksille ja sano et näähän maksaa nyt varmaan sitte 2 markkaa 10 munan kenno? (siis hinta oli ollu markan/muna siihen asti)
Juu en myyny siihen hintaan,ja pidin vielä luennon päälle eettisestä kananmunien tuotannosta.Ja ettei joku eeuu vois vähempää kiinnostaa,eikä tasan vaikuta mun munien hintoihin
Siitosmunien hinnoista sen verran että niille muutamalle mille oon lähettäny,oon ottanu 2 e kpl ihan sen takia,että itsekin olen maksanu saman verran kun olen niitä suoraan tilalta hakenu.Ei se postimaksu pitäis vaikuttaa siihen miten hinnoittelee munat.Maksaa se löpökin kun niitä lähtee hakemaan.Ja siitosmunat on vähän niinku arpoja;aina ei voi voittaa.Mutta hermoja raastavaa se kyllä on kun toivois sitten kunnon haudontatuloksia.Kun ei viittis myydä sutta ja sekundaa.
Oon kans ihmetelly tota maattarimunien halpaa hintaa........?
Muistan yhen tapauksen kun Suomi oli just liittyny eeuuhun,ja kanamunien hinta romahti ihan pohjalukemiin.Sitten tuli naapurin äijä munaostoksille ja sano et näähän maksaa nyt varmaan sitte 2 markkaa 10 munan kenno? (siis hinta oli ollu markan/muna siihen asti)
Juu en myyny siihen hintaan,ja pidin vielä luennon päälle eettisestä kananmunien tuotannosta.Ja ettei joku eeuu vois vähempää kiinnostaa,eikä tasan vaikuta mun munien hintoihin
Siitosmunien hinnoista sen verran että niille muutamalle mille oon lähettäny,oon ottanu 2 e kpl ihan sen takia,että itsekin olen maksanu saman verran kun olen niitä suoraan tilalta hakenu.Ei se postimaksu pitäis vaikuttaa siihen miten hinnoittelee munat.Maksaa se löpökin kun niitä lähtee hakemaan.Ja siitosmunat on vähän niinku arpoja;aina ei voi voittaa.Mutta hermoja raastavaa se kyllä on kun toivois sitten kunnon haudontatuloksia.Kun ei viittis myydä sutta ja sekundaa.
Oon kans ihmetelly tota maattarimunien halpaa hintaa........?
-
Mimmi
No, eiköhän idea ollutkin se, ettei se muna sinänsä juuri kalliimpi ole, mutta toi vaivanpalkka on helpoin lisätä munan hintaan. Ja onhan se munakin vähän kalliimpi, kun mä ainakin kerään siitosmuniksi parhaat yksilöt: puhtaat, säännöllisen muotoiset, sopivan kokoiset jne. Sitten niitä käännellään ja käsitellään varoen, kyllä siinä jo munankin hinta nousee.
Mutta idea siis varmaan se, että kun oikeasti tuon vaivan näet ja etsit laatikkoa ja pakkaustarvikkeita ja viet postiin jne jne niin se perille saapuva muna onkin jo paljon arvokkaampi.
Mulla on edullisia (kotisivuilla lukee 1 €, munislaisille lupasin 0,50 €) siitosmunia ainakin neljästä syystä:
- olen itsekin saanut munia edullisesti tarvittaessa
- on ihana lisätä kanaharrastusta
- postikulut tosiaan nostaa tilaajan sijoitusta aika paljon ja riski jää kokonaan hänelle
- parempi se on, kuin naapureille jaella ilmaiseksi, jota myös harrastan..
Mulla muuten on kaikki maksaneet ihan heti munansa ja kivasti tiedotelleet tuloksista jne. eikä kukaan syyttävään sävyyn.
*Muoks* Tuo alkuosa oli siis vastausta Muusan viestiin..
Mutta idea siis varmaan se, että kun oikeasti tuon vaivan näet ja etsit laatikkoa ja pakkaustarvikkeita ja viet postiin jne jne niin se perille saapuva muna onkin jo paljon arvokkaampi.
Mulla on edullisia (kotisivuilla lukee 1 €, munislaisille lupasin 0,50 €) siitosmunia ainakin neljästä syystä:
- olen itsekin saanut munia edullisesti tarvittaessa
- on ihana lisätä kanaharrastusta
- postikulut tosiaan nostaa tilaajan sijoitusta aika paljon ja riski jää kokonaan hänelle
- parempi se on, kuin naapureille jaella ilmaiseksi, jota myös harrastan..
Mulla muuten on kaikki maksaneet ihan heti munansa ja kivasti tiedotelleet tuloksista jne. eikä kukaan syyttävään sävyyn.
*Muoks* Tuo alkuosa oli siis vastausta Muusan viestiin..
-
smari