Kanojen merkitseminen

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

siimis

Viesti Kirjoittaja siimis »

8 on yleisin kyyhkyskoko, sen ainakin tiedän! 12 ainakin, voipi jäädä sekin pieneksi. Mulla on sulkajalkakyyhkillä 12 milliset, tosin ne asennetaankin kintereen yläpuolelle noilla. Rengas ei tietenkään saa olla kireä.

Mun mielestä eurooppalaisissa farmiharrastajien nettikaupoissa myydään renkaita aina 20 milliin asti, isoimmat varmaan hanhille yms. isoille linnuille.
HiltaHelikopteri
kukkoilija

Viesti Kirjoittaja HiltaHelikopteri »

Mä muistelen Moilasen kirjoittaneen, että hänen alhoilla olis noi 12-milliset.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Mimmi, kerroppa vähän sitä ideaa. Eli miten sitten merkkailet tai ideoit tota.
Eli onko ne renaat esim numeroitu ja voit kirjottaa vihkoon
No: 1 Elviksen ja Klaaran tytär tai kopin 1 munista tms.
Vai onko ne vaan värirenkaita ...
Eli yritän tarkottaa, että minkälaista kirjaa niitten avulla rupeet pitämään??
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mulla on porukasta jo muutenkin valmiina excel-taulukko, jossa on jokainen yksilö, parvet miten ovat sijoitettuna karsinoihin, syntymäika, myyntiajankohta, kuolemantapaukset, muninta, haudonnat, tiput jne jne..

Mutta nyt mulla on yksilöt erotettuna vain nimellä. Vaan nyt alkaa jo väkisin tulla niin saman näköisiä yksilöitä, etten kohta enää erota kaikkia vain ulkonäön perusteella. Noissa renkaissa on viittä eri väriä ja jokaisessa numerot 1-10. Eli mä voin joko laittaa esim. Kurkon kanoille jokaiselle eri värisen renkaan, ja taulukkoon merkitä:

vihreä - Muusa
sininen - Orvokki
punainen - Katariina jne.

tai valita, että punaiset ovat Kurkon porukalla ja laittaa

nro 1 - Muusa
nro 2 - Orvokki
nro 3 - Katariina jne.

Toi on vielä vähän päättämättä.. Tietysti renkaan väristä ois helpompi erottaa, ei tarvitsisi aina ottaa kiinni yksilön tunnistusta varten.
dumblonde

Viesti Kirjoittaja dumblonde »

Mie tilasin moilaselta renkaita, ja 12 mm on just passeli alho kanoille. Mutta kukoille ne ei kyllä menny, niille pitäis olla isompia.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

No kukot mä erotan muutenkin.. Hyvä, mäpä tilaan niitä 12 mm!
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Aivan!
Mulla on vihossa tiedot. mutta pitäs kyllä väsätä myös tollanen exeli. Varsinkin jos innostuu tuohon säilytykseen.
Tuo kuulostaa hyvältä. Ja ehkä eriväriset vois olla hyvä niin ei tarvis just jahata. ja jos on useempi kun 5 voi laittaa molempiin jalkoihin sitte 6. ja 7. jne.
vaikka vihree ja pun. Tai vois kai niitä laittaa kaksikin rengasta samaan jalkaan jos tarvii lisää väri koodia.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Onneks näissä tyrniksissä on niin paljon eri värejä ja kuvioita että yksilöt on helppo erottaa toisistaan :smt080 (tosin mun ukko ei opi kaikkien nimiä millään, vaikkei meillä nytkään ole noita aikuisia kanoja kuin vaan 14...)
Oot Mimmi tosi pro, mulla on ihan vaan wordpadiin lueteltuna haudonnat ja mitä tipueelle sitten tapahtui.
tiina

Viesti Kirjoittaja tiina »

Mulla on ollu vaan haudontataulukko, jonka olen printannut Pikkusiivestä. Siinä milloin haudonta alkoi, monellako munalla, monta tipiä ja monta kuollutta, monta kukkoa ja kanaa. Mutta en oo pitänyt kirjaa, että mitä sitten tapahtui. Se hieman riepoo, koska vaikka kuinka olen sanonut poikasten ostajille, että olis kiva kuulla myöhemminkin niistä, osa on hävinny ku pieru saharaan. Vaikken mitään vakituista raporttia kasvateista kaipaakaan, niin olis se ny vaikka kerran vuoteen kiva kuulla mitä kuuluu.
Nyt olen 'kirjanpitooni' tehnyt muutoksen. Mulla on taulukko, jossa kanan syntymäaika, haudonnat ja kunkin poikueen ostajat tietoineen.
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Mulla on niitä 12mm piikkiöläisillä ja hyvin on kanoille riittäneet. Kukoille ne ei riitä, mutta kukot nyt erottaa toisistaan. Tosin rengastan kaikki pienenä, kukotkin, kun ne muuttuu niin paljon, että on helpompi seurata jos on jostain syystä tarvis. Ainakin tässä viime satsissa oli kolme niin samanväristä kukkoa, että ei ollut mitään toivoa erottaa niitä toisistaan.

Mulla on se systeemi, että vuonna 2007 syntyneillä on siniset renkaat jaloissa ja 2008 syntyneillä punaiset. Jos ensi vuonna tulee lisää kanoja, niin niille tulee sitten taas oman värisensä. Piikkiöläisten renkaat on vasemmassa jalassa ja jos joskus saan ne hämäläiset, niin niiden renkaat laitetaan oikeisiin jalkoihin (vaikka ovat erillisissä parvissa, mutta jos tapahtuu joku "kämmi" ja menee linnut sekaisin ja pitää jonkun vieraan niitä erotella - esim. lomareissun aikana).

Mulla on sitten taulukko, jossa on kuoriutumispäivä, renkaan numero & väri ja elikon nimi sekä kasvattajan yhteystiedot. Toiseen työkirjaan laitan sitten poistot ja niiden syyt. Eli periaatteessa kokoajan on suoraan tulostettavissa eläinluettelo myös kanoista.
siimis

No nyt kun näistä on puhetta - minkäkokoinen se alhon tai piikkiön koipi sitten on? Mietin, että mikä koko menis kääpiökotsille tai sitten jättiroduille?

Luulis että kotsillakin pysyis tuo 12 hyvin, kun sillä on niitä sulkia jaloissa. Mutta onko kellään kokemusta?

Nimim. ehkä innostun minäkin rengastamaan...
maatiaiskukko
sussex
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maatiaiskukko »

Onko kenelläkään kokemusta noista siipimerkeistä, joita neuvotaan käyttämään siitoslaumoissa? Miten ne laitetaan ja mihin ja mistä niitä saa? Käsitin, että ne voi laittaa jo tipulle ja sama merkki käy aikuiseksi asti. Näinkö?
Tyrnäväläisiä maatiaisia Lapissa
Alice

Viesti Kirjoittaja Alice »

Meillä rengastetaan koska näyttelyihin ei saa mennä ilman nilkkarengasta.
siimis

Noita siipimerkkejä olen nähnyt myytävän saksalaisissa farmitarvikekaupoissa netissä, mutta siitä miten ne laitetaan ei ole hajuakaan.
harrastaja

Viesti Kirjoittaja harrastaja »

mul on ollu nippusiteestä eriväriset muovi lenksut ja jos menee kireelle eiku kulma leikkurilla auki ja uus tilalle
Vastaa Viestiin