Kiinan kääpiökochien hintoja? ja muita kysymyksiä:)

keskustelua roduista ja risteytyksistä

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

mimoza

Kiinan kääpiökochien hintoja? ja muita kysymyksiä:)

Viesti Kirjoittaja mimoza »

ja onkohan tätä rotua miten paljon suomessa?
Meille tuli viime kesänä pariskunta ja nyt kana on hautonut 8kpl tipusia:) ikävä kyllä näistä pitäisi kyllä luopua koska kukko ja kana on nyt hoidossa ensi kesään asti(sitten saadaan kanala valmiiksi) eikä tilaa riitä enää tällaiselle laumalle! oikein ihania ja nättejähän nuo ovat mutta hinnoista ei vaan ole mitään haisua:)
mimoza

onko tätä rotua siis kenelläkään muulla????

Viesti Kirjoittaja mimoza »

ihan mielenkiinnosta ajattelin nyt tiedustella että löytyykö näitä kanasia muilta? ei kai ne mitenkään erityisen harvinaisia ole.. :shock: :D
reeta

Viesti Kirjoittaja reeta »

Mulla on kolme kääpiö-koch kanaa. Pitäisi tässä kukko hommata.Mulla on nuo mustia. Ei minusta ole nuo kovin harvinaisia, tietenkin paikka kunnittain jos jossakin päin ei ole oikein saatavana ja onko joku väri harvinainen, näitäkin on monen värisiänä saatavana. Hinnakki vaihtelevat, mitäkin kukin pyytää 5-20e.
mimoza

Kiinan kääpiö gotsi!

Viesti Kirjoittaja mimoza »

kävin kyselemässä paikasta josta kanan ja kukon ostin ja heillä pariskunta maksaa 50e!
hän sanoi että nimi kirjoitetaan noin kun otsikossa eli onkohan nämä siis samaa rotua kuin nuo cotsinit vai mitä nyt olikaan!?
voisin laittaa kuvia Viivistä ja katraasta jos vaan osaan!
ihania tipusia kun nyt on jo ihan "karvaiset"jalat :D
hupuli

Viesti Kirjoittaja hupuli »

meillä makso 25e kana ja kukko ja pari tipua 5e kpl
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Kertokaapas nyt edes jotain näistä otuksista, sillä sattumoisin uteliaisuuteni tätäkin rotua kohtaan on alkanut kasvaa..;)
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Mull on vain lyhyt mutta sitäkin vakuuttavampi kokemus käppänöistä. Ovat touhukkaita ja jos kanasta voi niin sanoa niin hyväntuulisia, kesyyntyvät helposti ihan sylikanoiksi. Eivät ole tulleet aroiksi vaikka olenkin joutunut niitä rassaamaan sen kalkkijalan takia. Käyttävät hyväkseen erilaisia tasoja ja ovat kohtuu hyviä lentämään.Viisaita.Ei mitään turhan huutelijoita niikuin monet maatiaiset (kaikki mitä on tullut vastaan :( )..Kukko on todella huolehtivainen ja herrasmies isolla H:lla. Jotenkin kauhean symppiksiä :D Ahkeria munimaan, talvesta ei kokemuksia. Useita eri värejä, jotkut tosi jänniä :wink: Kovia hautomaan ja hyviä emoja. Tässä minun kokemuksiani, olis kyllä kiva kuulla muitakin :D
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Aaaaaaaarrrrggh! :lol: Kävin tänään paikassa, jossa oli yllättäen kääpiökocheja. Eihän ne olleetkaan mitään miniminikanoja! Ne tepastelivat tarhassaan ja katselivat meitä kiinnostuneina siinä missä valkoiset munijat vaan touhusivat omiaan. Tosiaankin hyväntuulisen oloisia tipuja. :D
Juu, kyllä se vaan on näitäkin hankittava. :oops:
Moilanen

kanarodut

Viesti Kirjoittaja Moilanen »

Mitä muuten Kuukernuppi tarkoitit maatiaisista lausuessasi " turhan huutelijoita".
Meidän Alhot ovat kukot mukaanlukien, hyvinkin vaatimattomasti käyttäytyviä.
Jos sitten jotain häiriötä esiintyy, kyllä koko lauma "hälytyksen" tekee. Lienee luonnonläheistä perua.
Muuten mitä sitten termiin maatiainen tulee, varsin usein monista värillisistä kanoista kerrotaan, että ne ovat maatiaisia jne, kysyttäessä mitä kantaa, vastaus on usein, maatiaisina ne meille myytiin.
Muusa

Re: kanarodut

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Moilanen kirjoitti: Muuten mitä sitten termiin maatiainen tulee, varsin usein monista värillisistä kanoista kerrotaan, että ne ovat maatiaisia jne, kysyttäessä mitä kantaa, vastaus on usein, maatiaisina ne meille myytiin.
No älä... :roll:
Mä joskus ajelin hakemaan kanoja joita myyjä sanoi maatiaisiksi. Saatiin sitten tämmöinen kana :shock:
Myyjälle koitin varovasti esittää että oisko kyseessä kuitenkin joku tehotuotantotipu... "kyllä mä olen aina pitänyt että nämä tällaiset ruskeat on niitä oikeita maatiaiskanoja"
Mitäpä sitä siihen sit enää sanoo :roll:

Mut itse aiheeseen. Vaikea kuvitella että kuukernupilla olleet kanat kuuluisi samaan rotuun oman Pannumyssyni kanssa. Tosin en ole varma oliko Pannari kochin, se me otettiin nimellä "kiinalainen kana" mutta se otettiin kyllä jokseenkin asiantuntevanoloiselta joskin erikoista suomea puhuvalta lintuharrastajalta :D
Pannari oli kyllä maailmankaikkeuden tyhmin kana. Sen mielestä ulkomaailma oli niin vaarallinen ettei se koskaan poistunut metriä kauemmas kanalan ulko-ovelta. Kova Pannari oli kyllä munimaan, ja hautomaan. Tosin munat syötiin heti niiden ilmaannuttua joten Pannari-parka sitten hautoi sitkeästi tyhjää pesää kolmisen viikkoa ennenkuin luovutti. Kömpelökin se oli, ei se päässyt orrelle eikä pysynyt siellä, mutta sen jalat olivatkin jokseenkin epämuodostuneet, kauhean isot polkuanturat ikäänkuin.
Mutta kesy ja kiltti Pannari kyllä oli - ehkä liiankin kiltti, sitä muut kanat vähän kurmuuttivat mennen tullen.
Muistaakseni maksettiin Pannarista kympin.
kuukernuppi

Viesti Kirjoittaja kuukernuppi »

Tapaamani maatiaskanat ja kukot ovat kuuluneet kastiin, tuolla lentää lehti, huutakaa kaikki kovaa, vieras ihminen kanalassa tai sadan metrin päässä siitä, huutakaa kaikki kovaa, minulta tuli muna, huutakaa kaikki kovaa jne... En tiedä onko se sitten jonkinlaista joukkohysteriaa, että jos joukossa on yksi kova huutaja niin muut ikäänkuin menevät shokkiin siinä mukana :? ? Nämä em. tirpat ovat olleet sekä maatiaissekoituksia että puhtaita maatiaisia eri paikoissa. Ainakin omaan kanalaan on nyt kiva mennä kun hankkiuduin maatiaisista eroon, ei tarvitse pitää kuulosuojaimia :D Varmaan se kaakattaminen liittyy siihen luonnonläheisyyteen. Kyllä meillä kaikki kanarodut varoittaa vaaroista ja kukon kurahdettua kanat maastoutuu mutta ei ne ala sitä älytöntä vouhkaamista mitä maattarit teki :roll: . Tai sit nää kaikki mun tapaamat maatiaiset on olleet jonkun maatiaiskanarodun ja palosireenin risteytyksiä :lol:

Muusa: onkohan sulle osunut joku outo yksilö, meillä ei esiinny mitään noista sun mainitsemistasi jutuista.. :D Tosin meidänkin kanojen jalat oli samanlaiset kuin mitä kuvailit, niillä oli niin paha kalkkijalka, kuvia on aiemmassa ketjussa: vielä kalkkijalasta :shock: Ne oli tosi kipeät mutta nyt kun ne on kunnossa ne on mitä toukkaimpia ja kiipeilevimpiä käppänöitä. Kanalasta ulos menee tikkaat, ikkuna on n. kahden metrin korkeudella, eikä niillä ole mitään ongelmaa niiden kiipeämisessä. Kanojen käyttäytyminen on myös paljon kiinni kukosta. Jos kukko on kovin arka ja idiootti niin kanatkaan eivät taida juuri käyttää omia aivojaan, onneksi meidän Jooseppi on KUKKO vaikka käppänä onkin :wink:
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Yhdessä horniolaispaikassa kanat karjuivat juuri Kuukernupin kuvaamalla tavalla, jatkuvasti. On meilläkin nuo horniolaiset selkeästi muita kovaäänisempiä, mutta eivät onneksi mitään hysteerisiä huutajia. Jos mulle sellaisia jossain vaiheessa ilmestyy, laitan varmasti ne pois. Alholaiset on käsittääkseni maatiaisista rauhallisimpia.
Hakalan emäntä

Viesti Kirjoittaja Hakalan emäntä »

Meidän Piikiöläiset eivät kyllä kuulu kastiin "huutajat" rauhallisia kavereita eikä turhista hötkyillä.
Wuohetar

Viesti Kirjoittaja Wuohetar »

Minulla on vasta pari vuorokautta ollut kanoja ja kukko, mutta vain pientä "kurinaa" ja ääntelyä on kuulunut! Eivät säntäile ja ovat muutenkin hyvin rauhallisia! Minulla on Alhoja! :D Tänä aamuna Kaapo kiekaisi muutaman kerran, onkohan "äänenmurros" kun ei mitenkään iso kiekaisu ollut! :shock:
Viimeksi muokannut Wuohetar, 03 Loka 2006, 09:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pootsi

Viesti Kirjoittaja Pootsi »

Muuten, yhdessä vierailemassani piikkiöläispaikassa oli noin neljäkymmentä kanaa, eikä siellä mitään kuulosuojaimia tarvinnut. Olisi mielenkiintoista tietää, että johtuuko huutelu kanakannasta, parven yksilöistä vai pitopaikasta.
Vastaa Viestiin