Ripuli, kokkidit, sisäloiset...

kun kana sairastaa...

Valvojat: Aleksandra, HiltaHelikopteri, maatiaiskukko

Ilona

Viesti Kirjoittaja Ilona »

En ole ainakaan kuullut, että heillä olisi ollut epänormaalia kuolleisuutta. Eikä sielläkään minusta erityisen epäsiistiä ole.

Mä oon harjannut vesikupin tiskiharjalla päivittäin veden vaihdon yhteydessä, ettei mitään paskahitusia jää sinne pilaamaan vettä. Välillä oon desinfioinut kupin kiehuvalla vedellä. Ja noi ruokakupitkin on pesujen välillä käytössä vaan päivän tai pari. En mä niitä nyt sisälle ole tuonut tiskattavaksi, vaan pihalla sadevedellä ja harjalla tiskaillut liat pois.

Voiko muuten sadevedessä olla jotain pöpöjä, jotka aiheuttais tämmöstä? Mä oon välillä laiskuuttani antanut sadevettä juomavedeksi, mutta se on kyllä ollut tuoretta ja puhtaasta astiasta, samasta josta otamme saunaan pesuvedet. Ei siis mitään likasangossa rännin alla viikon seissyttä.

Mä tulkitsin Lillin vaivat aina sisäsiittoisuudesta johtuviksi, mutta nyt kun toinen, ei-sisäsiittoinen ja normaalisti kehittynyt kana meni myös veriripuliin ja aika pian Lillin lopettamisen jälkeen, niin pistää ihmetyttämään.

Hulluinta tässä on se, että ripuli oli koko kahden päivän karanteenin ajan paranemaan päin. Aluksi oli se veriripuli ja kaikki eilen pakkojuottamani kauravelli tuli heti peräpäästä limaisena ripulina ulos. Tänä aamuna kana oli vielä tolpillaan ja kakka oli vähän paremman näköstä. Koko ajan ripulointi väheni, mutta kana meni vaan huonompaan kuntoon. Ennen kuolemaansa se ei ripuloinut moneen tuntiin, joten ei se kuivumiseenkaan voinut kuolla. Laihtunut se kyllä oli, tuntui käteen todella kevyeltä ja rintalasta törrötti. Samanlainen Lilli oli lopetettaessa.

Kai sieltä Evirasta joku vastaus tulee. Toivottavasti siellä ollaan töissä aattona.
Mimmi

Viesti Kirjoittaja Mimmi »

Mä käytin koko kesän sadevesiä kanoille. Juohan ne sitä kuitenkin ulkoillessaan. Pitänee odottaa Eviran vastausta..
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

Minusta sinulla on tarkemmat ja puhtaammat olot kuin meillä! Minä kopautan esim juomakuoit seinää vasten ja vain huljuttelen lirauksella puhdasta.. enkä ole pehkuja vaihtanu vielä kertaakaan. lisännyt vain uuttä päälle.

Olen yhtä ihmeissäni kuin Mimmi, että jotain outoa on.

Entä joku loinen?
Nokkivatko jotain myrkkyä rakenteestä?
Onko niillä pikkukiviä kuvussa? Voisko kivien puute aiheuttaa jotain?
Entä se salmonella?

Voisiko auttaa se maitohappobakteeri, mitä pitää koirille syöttää ripulissa? Minä kokeilisin!

Ainiin ja meilläkin joivat kesän sadevettä...
Ilona

Noita loisia oon miettinyt. Nämä sairastuneet kun on varhaislapsuutensa olleet toisessa kanalassa. Mutta ei siellä mun tietääkseni ole mitään kauheeta kuolleisuutta.

Rakenteissa ei oo muuta nokittavaa kuin maatalouskalkkia. Pehkun alla on maalattu sementtilattia, seinät on vesivaneria ja rakenteet tavallista puuta. Pikkukiviä saavat jatkuvasti erillisestä automaatista.

Salmonellaa meillä ei ole testailtu. Maitohappobakteeria annoin tälle potilaalle sen kauraliemen joukossa ja oon sitä ennenkin antanut Lillille ja Kekille ja joskus ripotellut koko porukan appeeseen.
Suvianne

Onpa arvotus.. Kaikki kuulostaa oikealta. Toivottavasti tuohon löytyy syy ja hoito!
Ilona

Kokkidioosi se sitten oli.
Mimmi

No voi hyvänen aika! Onpa uskomatonta! Saitko mitään ohjeita tms. miten sen nyt saisi varmuudella pois sieltä kanalasta?
Ilona

En saanut, kehottivat lääkinnällisissä kysymyksissä kääntymään eläinlääkärin puoleen. Tengvallin kirja kertoo kokkideita olevan joka paikassa ja kaikkien kanojen suolistossa ja että sairastumiseen johtaa kaksi ilmiötä:

- likainen ja kostea pehku, jossa ne pääsevät ryöhähtämään ja kanat saavat niitä liikaa elimistöönsä, jolloin vastustuskyky ei riitä

- poikasaikana liian kuiva ja puhdas pehku, jolloin vastustuskyky ei kehity kunnolla.

Epidemian katkaisuun neuvottiin pehkun vaihtoa. Mä en nyt tänään mitenkään ehdi kaikkea vaihtaa, mutta kuorin koko päällikerroksen pois ja orsien alta enemmänkin, kaiken mikä vain näytti vähänkin paskaiselta ja toin uutta tilalle. Nyt ovat kaikki terveen oloisia ja eka syyskuisista kukoista kiekuu.

Mä arvelisin, että meillä tauti on tullut seuraavalla tapaa: Kesäkuinen poikue oli alkuvaiheessa täysin puhtaassa uudessa kanalassa emonsa kanssa, muita kanoja ei ollut. Siivosin hysteerisesti kaiken paskan pois. Heinäkuussa tiput emoineen siirrettiin muiden kanssa ulkotarhaan, jossa on kanoja pidetty kymmenisen vuotta. Sateinen kesä, märkä maa, kokkidit villiintyivät ja poikasilla huono vastustuskyky = koko poikue sairastui ja kehittyi huonosti. Huono kehitys ei siis ehkä johtunutkaan sisäsiitoksesta!

Nyt nämä kokkideja kantavat, ajoittain ripuloivat kolme kesäkuista poikasta ovat sitten olleet aikansa samoissa tiloissa syyskuisten poikasten kanssa. Altteimpia poikaset ovat tartunnalle 10-20 -viikkoisina ja kun Lilli lopulta alkoi paskoa kokkidien pilaamaa suolistoaan pihalle, sai yksi syyskuisistakin kohtalokkaan tartunnan sen ulosteista. Näin siis uskoisin jutun juonen menneen.

Nyt vaan koitan pitää kanalan siistinä, tarkkailla kakkoja ja annan tarvittaessa sulfaa, jos joku ruikkaa.

Yhtä asiaa kyllä vähän ihmettelen: siinä meidän vanhassa ulkotarhassa on vuosikaudet pidetty vanhoja häkkikanoja, joiden vastustuskyky kokkideílle on nolla. Ja ne on siellä pärjäilleet. :smt017
Mimmi

Oisko tuo kesäinen ilmasto kuitenkin suurin yksittäinen syy? Monellahan oli viimekesänäkin ulkotarhojen kanssa ongelmaa, kun vesi jäi lähes seisomaan tarhan pohjalle.
Ilona

Näin mä ajattelisin. Oon mä tarhan joka kesäkanaerän jälkeen kalkinnut ja kuorinut pintamaan kompostiin ja tuonut päälle puhdasta, mutta kyllä viime kesä oli semmonen, etten mä lainkaan ihmettele, vaikka siellä olis mitkä monsterit pitäneet juhliaan. Tarhasta on sateensuojassakin aika pieni osa.
kanamummo

Viesti Kirjoittaja kanamummo »

Ilona kirjoitti: - poikasaikana liian kuiva ja puhdas pehku, jolloin vastustuskyky ei kehity kunnolla.
:smt017
Jestas! En ois uskonu! Elikkäs nyt pitäs "siedättää" tiput kokkisdioosille???
Suvianne

Mietin samaa!! Olisiko paras vain lisätä sinne uutta pehkua poikasille, eikä vaihtaa aina uusiin. siinähän ne sen sotkee sekasin.. Mutta ei ole kuitenkaan liian paskanen.
Mimmi

Emon alla saavat varmasti vastustuskyvyn emon mukana, eli tämä koskenee konehaudottuja tipuja. Vai?
Suvianne

Niin muuten!! Tuo onkin kiinnostava kysymys!!
Ilona

Tuota mäkin pähkäilin. Ei sitä Tengvallin kirjassa sanottu, koskeeko ongelma nimen omaan konehaudottuja. Nämä meillä kuolleet oli molemmat emohaudottuja toisessa kanalassa meidän munista.

Mä nyt tulkitsen kuitenkin niin, että kesäkuinen poikue, jolla tod.näk. kaikilla oli kokkidioosi, olivat alkuviikot liian puhtaassa ja kuivassa, josta ne herkässä iässä joutuivat liian märkään ja likaiseen ulkotarhaan. Ja että tämä toinen, ikänsä sisällä ollut nuorikko sai tartunnan Lilliltä. Mä en oikein keksi muuta selitystä.
Vastaa Viestiin