Outo puhelu

yleistä jutustelua

Valvojat: Aleksandra, maatiaiskukko, HiltaHelikopteri

Vastaa Viestiin
jamppa

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Nahan irrottamiseks se pumpattiinkin. Ja eihän siinä mitään olekkaan, mutta se itse tappaminen oli järkyttävää.
mirri

Viesti Kirjoittaja mirri »

Voi jestas niin onkin... on se hyvä että täällä joku aina ajattelee. Mutta oikeesti, toimiskohan sellanen? Mitenköhän ne irrottaa ne tuolla teurastamoilla?
jamppa

Toimiihan se. Tarpeeks kun pumppaa niin nahka hyppää itsestään pois.
Eiköhän teurastamolla ole jotku koneet mitkä vetää nahan pois.
Suvianne

Viesti Kirjoittaja Suvianne »

mirri kirjoitti:Mä oon aina kuvitellut että nuo isommat eläimet kalautetaan ensin tajuttomaksi, ja sitten vasta kaulaa auki... ja veri päästetään. Ainakin meidän paras ja ainoo possu ammuttiin ja sitten vasta veri päästettiin.
Ja kyllä Mimmi meilläkin se linnun lopetus tapahtuu minun toimesta. Aiheutuu vähemmän stressiä, hässäkkää ynm, kun tuttu ihminen menee ja hakee linnun, ja lopettaa. Näin on menetelty kaikkien paistien kanssa joita oon myynyt. Ja tuo on mun mielestä tärkeä juttu, ettei niitä lintuja saa teurastaa muiden nähden. Ei varmasti vaikuta eläimeen hyvin, jos näkee että kasvukumppanilta päätä viedään.
En tiedä kotiteurastuksista omilla välineillä. Mutta jos olisi omia lampaita harkitsisin sen tainnutuspistoolin hankkimista ja lupaa jos siihen tarvii.
Meillä vuohet teurasti oikea teurastaja, pimeenä ei paljoa rahaakaan ottanut. Ja hänellä oli ko. pistooli ja se oli tehokas.
Tuntuu jotenkin paremmalta kuin kalikalla hakkaaminen. Siinä pitää ottaa vauhtia, niin mitä jos lyö ohi?
Kun ampui, niin vuohi ei tajunnu mitään kun pyssy pantiin otsaan.
Muusa

Viesti Kirjoittaja Muusa »

Suvianne kirjoitti:harkitsisin sen tainnutuspistoolin hankkimista ja lupaa jos siihen tarvii
Ei tarvi lupaa. Eikä ne oo kauhean kalliita vehkeitäkään, vähän toista sataa. Mutta aika järeä väline ois kukkojen tainnutukseen :smt003
Tius^^

Viesti Kirjoittaja Tius^^ »

teurastamoilla on koneet jotka vetää nahan pois. eka ne ukot siel laittavat puukolla alkuun ja koneen koulluihin nahka ja jos on jotai vaikeita kohtia nii ukot auttaa puukon kans nahkaa pois.. jamppa: toi oli hirveetä kuultavaa! onneks meillä naapurin isäntä on lupautunu kukot teurastaan.. se on tehny sitä ennenkin ja hyvin osaa tehdä työnsä..
Jyrika

Viesti Kirjoittaja Jyrika »

Olen nuorena ollut mukana bahai-seurakunnan viikon mittaisella retkellä ja se oli niin avartava tilaisuus, että olen nykyään vallan ekumeeninen ja yritän väkisinkin ajatella positiivisesti muiden uskonnoista.
Halal-teurastuksessa tainnuttaminen ennen verenlaskua on sallittua, koska ymmärtääkseni tärkeintä on kuolla siihen verenhukkaan, mutta tapahtuuko se silloin, kun eläin on tajuissaan tai tajuttomana ei ole sääntöä.
Mikäli kotiteurastetun lihan myyminen olisi sallittua, niin minä myisin mielelläni näille erityisryhmille eläimiäni ruoaksi, mutta sillä tavalla, että olen itse seuraamassa teurastamista ja tainnutan eläimen ennen pistämistä.
Nämä ihmiset, jotka tarvitsevat siunattua lihaa, elävät erittäin köyhällä ruokavaliolla, elleivät saisi siunattua lihaa mistään.
Tässä teurastus asiassa ei mielestäni ole mitään tuomittavaa, kunhan eläimille ei tuoteta tarpeetonta tuskaa.
Suvianne

Muusa kirjoitti:
Suvianne kirjoitti:harkitsisin sen tainnutuspistoolin hankkimista ja lupaa jos siihen tarvii
Ei tarvi lupaa. Eikä ne oo kauhean kalliita vehkeitäkään, vähän toista sataa. Mutta aika järeä väline ois kukkojen tainnutukseen :smt003
Juu ei :smt005 Ihan lampaille ajattelin, siis jos olis.
Minä en ilikiä tainnutella kukojani. minua kauhistuttaa, että se ei taintunutkaan vaan on puolitajuissaan... Joten kertalaakista pääpoikki on minulle parempi.
Mutta olen kuullut, että tainnutettu kukko ei niin paljon sätkisi?? Pitääkös paikkansa?
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Meillä kävi teurastaja laittamas pukit ja pulttipysyllä se ne pudotti ensin ja pisti sitte. Opiskeltiin siinä samalla sitä hommaa, niin tästä lähin tehdään se sitten itte. Kunhan saadaan se pulttipyssy ajalliseksi tilata. Se olis muutenkin hyvä olla, ihan siltä varalta että sattuu noille joku haverija pakko saada lopetettua heti eikä ole aikaa odotella jotakuta sitä tekemään. Kirveenhamaralla en ala kopsia jollei ole _ihan pakko_

Siat isännän koto-kotona pudotettiin ampumalla ja sitten pistettiin.

Kukko kolautettiin taju kankaalle ja sitte pää pölkylle.

-------------------------------

Jos meille soittoa tulis että olis rituaaliluhan tarvetta, niin paikanpäällä sais kolkata ja niin että niiltä olis ensin taju pois. Ja paikalla pitäis olla sitten tarkk.Ell. Ja muut asiaan kuuluvat. Muuten jäis lihat saamatta. Elävää elukaan en antaisi viedä muualle tapettavaks jos tietäsin että se ei ihan "normilahtaus" olis.
Suvianne

Meillähän se oli kauhutarina kun näytti, ettei pukki kuole vaikka kuin pulttaa.

Ja olen kuullut kamalia kirvestarinoita juuri pukin tainnutuksesta. en suosittele kellekkään.

Tosi tarina on isän naapurin pukista jota oli lyöty hamaralla kolmesti ja kun vain eli niin isäntä oli oksentanut ja pukki oli elänyt loppuelämän onnellisesti kunnes kuoli vanhuuteen.

Pukilla on vissiin niin ihmeellinen kallo??
Klara

Viesti Kirjoittaja Klara »

Mä uskon että se on myös pukin iästä kiinni. Tarpeeksi vanha ja isosarvinen pukki niin johan siinä on ollut pakko kehittyä kallo siihen malliin ettei se hajoo sarvien painosta tai kun niillä pusketaan. Lisäksi täytyy tietää se juuri oikea paikka, mistä kallo on ohkasimmillaan. Muualle saa mätkiä niin pali ku haluaa ja sillei ole mitään vaikutusta.

Oon kans kuullu juttuja pulttipyssyn toimimattomuudesta pukeille ja siitä kuinka on kirveenhamaralla saatu paukuttaa hikipääs ja toinen on vaan ravistellu päätänsä ja kattonu että "WTF - miks nyt noin piti??"

Mä jännäsin ihan hirveesti sitä että toimiiko se pulttipyssy ja olin helpotuksesta melki lötkönä kun pojat niin iisisti kellistyi. Sen takia tohdin alkaa miettiä sitä pulttista itellekkin ja parempi sekin kuitenkin että alkaisin sillä kirveellä hosua. Jollei kirves ja pulttis toimi niin sitte ei ole paljo vaihtoehtoja kuin ampua niskan kautta. Se vaan että jollei omista asetta niin...
Suvianne

On varmasti iästä kiinni. meillä oli aikuinen isoilla suorastaan valtavilla sarvilla.
Teurastaja luuli eka , että oli suutari. hirveellä paineella lataus ja uudelleen ja kolmannen kerran. Ja sitten huuto: PUUKKO; PUUKKO
No kun tutkittiin kallo myöhemmin, se oli ihan muusina. Joten täytyhän sen olla kuollu. mutta se vain seisoa jökötti viimeseen asti!!!
Mun mies oli kuolla ja vannoi silloin, ettei ikinä enää ole missään tekemisessä elukoitten kanssa jotka lopuksi tapetaan!!!!!!!!!
jamppa

Mulla on joskus käynyt naudan kanssa silleen et oon pultannu ensin ja sit heti laskenut veren, mutta nauta vaan hengitti! Mä taisin pultata vielä monta kertaa ennen ku loppu hengitys! Kun kysyin lääkäriltä, ni sano et ne ei vaan aina tajua lopettaa... Kuollut ollut varmaan jo ekasta pulttauksesta ja jos veret laskettu niin takuu varmasti kuollut!
Pässit mä pulttasin aina niskalaukauksella, se otsaluu on niin paksu ja kova ettei meinaa pultti mennä läpi!
kuutamofoxi

Viesti Kirjoittaja kuutamofoxi »

Klara kirjoitti:Sen takia tohdin alkaa miettiä sitä pulttista itellekkin ja parempi sekin kuitenkin että alkaisin sillä kirveellä hosua.
Elä hyvä ihminen tee mitään harkitsematonta, ettei saada lukea ikäviä uutisia iltapäivälehdistä... :smt002
Klara kirjoitti:Mä jännäsin ihan hirveesti sitä että toimiiko se pulttipyssy ja
olin helpotuksesta melki lötkönä kun pojat niin iisisti kellistyi.
:smt005 :smt005 :smt005

Anteeksi... perjantai... :smt005 :smt005 Mutta aika järeet aseet Klaralla poikien kellistämiseen :smt005 :smt005
Pigeon

teurastus

Viesti Kirjoittaja Pigeon »

Teurastus kokemuksetkin on kyllä jo siinä rajoilla, että kannattaako niistä kirjoitella tänne laisinkaan. Sitten noista rituaali hommista, niin joku vuosi sitten paljastui, että joku täysin Suomalainen porukka on käyttänyt kanoja,ym johonkin rituaaleihin. En muista mitä porukkaa ne oli. Liittyköhän se jotenkin saatanan palvontaan tai vastaavaan, jotka kaatelee hautakiviäkin. Jotenkin niin se meni. Muistaako joku tapauksen?
Vastaa Viestiin